Welke plek voor mijn liefste paard? Weer verhuizen dus....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Welke plek voor mijn liefste paard? Weer verhuizen dus....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:00

Hoi medebokkers, ik zit momenteel met een groot probleem, al denk ik dat ik de definitieve beslissing al genomen heb.....
Mijn paard staat zijn hele jonge leventje al buiten. Sinds een paar weken is hij verhuisd naar een nieuwe plek. Op zijn oude plek stond hij in een prachtig natuurgebied, in een vaste kudde, met lekker veel ruimte, gras en vrijheid. Ik vond dat fantastisch voor hem, maar ikzelf had moeite met de dagelijkse drukte op het erf van de vele leskinderen (de staleigenaresse geeft les aan kids), het traditionele omgaan met paarden en daarbij moest ik om richting bos/hei te komen over een rampzalig drukke weg. Ik ben geen echte bakrijder, mijn paard ook niet, ik wil graag dagelijks de bossen in kunnen. Althans, dat leek mij heerlijk, zowel voor mij als mijn Sam.

Toen kwam de nieuwe plek in zicht: Weidegang het hele jaar (maar wel op een kleiner stuk), een schuilstal in de winter, bos en heide om de hoek, een vaste kudde ook en we zouden alles met z'n 4tjes doen (meiden) en een stuk goedkoper ook. Twee meiden rijden net als ik bitloos, wel zo leuk. Sam staat er nu bijna 4 weken, begint zijn plekje te vinden in de groep en we wandelen/rijden heerlijk veel buiten in de natuur. Met de meiden kan ik het prima vinden, ik geniet van de rust daar (heerlijk bezig zijn met je maatje zonder drukte en gedoe om je heen, zalig!). Maarrrrrrr.....

Sam staat momenteel in een kudde van 2 KWPNers en een Haflinger. Aangezien het gras niet meer in overvloed aanwezig is, wordt er bijgevoerd (hooi). En daar zit 'm het probleem; Sam wordt te dik. Ik schrik gewoon als ik hem zie. Hij zag er altijd zo mooi en goed in gewicht uit. Hij rent hier veel minder, valt me op, en krijgt elke avond een portie hooi samen met de anderen (gisteravond zag ik dat het 4 plakken waren. Sam kreeg echt teveel). In het begin stonden ze op een vrijwel kaal stuk en kregen ze 2x per dag hooi. Toen zag ik al dat het extra voer aanzette bij hem, vandaar nu 1x per dag, want ze staan nu ook op een stuk met meer gras. De KWPNers hebben dat voer wel nodig. Die krijgen nu in de ochtend apart eten, zodat de Haflinger en die van mij alleen op het gras leven. Voor de sobere paarden is dit prima. De Haf doet het goed op het hooi erbij, maar die van mij groeit dicht. Die kan prima op gras en wat minder bijvoer.

Heeft iemand misschien een idee? Mis ik een andere oplossing? Ik kom er niet meer uit... Daarbij moet ik er op vertrouwen dat de anderen niet meer geven dan is afgesproken. Ik ga er vanuit dat het goed gaat, maar mijn paard is echt dik geworden.

Ik moet wel zeggen dat ik Sammy er fijner vond bijstaan in het natuurgebied. Hij was zo gelukkig daar. Ja, ik moest elke dag ver lopen, al komt hij altijd naar me toe. Ik heb me wel rot gevoeld dat ik hem zo van die plek gehaald heb. Veel mensen zeiden tegen me dat ik me ook gelukkig op die plek moest voelen, anders zou mijn paard het ook aan me merken. En ik was dus niet helemaal gelukkig. Ik werd gek van die drukte, die kinderen, mensen die hun paard anders benaderden dan ikzelf doe of dat ik niet rustig kon werken met mijn paard op bepaalde dagdelen, omdat de bakken vol waren met anderen. Ik hoopte dat zowel mijn paard als ik gelukkig zouden worden op die nieuwe plek. Helaas is het anders gelopen. Ja, ik geniet van de rust, de omgeving, maar ik voel aan Sam dat hij niet ok is. Fysiek niet door zijn dikker geworden lijf en ik heb het idee dat hij mentaal ook niet echt happy is. En ik ook zo langzamerhand niet, want ik maak me continu zorgen.

Ik ben nu bezig om een vriendin met trailer te vragen om hem dit weekend terug te brengen naar het natuurgebied. Ik wandel zelf liever, maar met dit slechte weer schiet dat ook niet op (kleine 2 uur wandelen). Heeft iemand misschien nog een advies voor me of zijn er mensen die dit herkennen? Ik wilde ook gewoon even mijn verhaal kwijt en even delen........ Mijn paard is mijn alles. Ik hou zielsveel van hem. Ik voelde zijn verdriet toen ik hem in de nieuwe kudde zette. Ik had mijn twijfels eigenlijk al voordat ik verhuisde met hem. Maar ja, iedereen riep dat mijn paard heus wel zou wennen. Nu voel ik me schuldig dat ik het gedaan heb. Ik zet liever mijn eigen wensen opzij, zodat hij gelukkig is. Dat weet ik nu helemaal heel zeker..........

kler

Re: Welke plek voor mijn liefste paard? Weer verhuizen dus....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:30

Voor het dik worden is misschien een graasmasker een optie? Dan kan ie wel eten maar minder. Als je echt denkt dat hij niet gelukkig is waar hij nu staat zou ik gewoon op m'n gevoel afgaan als ik jou was en hem terug zetten. Jij wordt er ook niet gelukkig van als je je schuldig blijft voelen. Op zich vind ik de plek waar hij nu staat absoluut niet verkeerd klinken, maar jij moet de afweging maken en jij kent ook je paardje het beste. Ik denk niet dat anderen dat kunnen bepalen. Mijn advies: volg je gevoel, je weet het zelf uiteindelijk het beste.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:43

Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan. Wellicht is het een optie om hem en de haf even apart te zetten bij het voeren van het hooi, en anders idd een graasmasker.

Dat hij een van de leg is van de verhuizing is ook logisch, vier weken is ook nog erg kort hoor.. hij moet ook zijn draai nog gaan vinden, ook in zijn nieuwe kudde, en dat heeft tijd nodig en hij is natuurlijk ook nog jong. Je kunt er rustig vanuit gaan dat het wel een maand of 2, 3 gaat duren voor hij echt gewend is (en ik ken paarden waarbij het zelfs een half jaar duurde). Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en daar kan niemand een keuze inmaken, behalve jijzelf...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 20:45

kler schreef:
Voor het dik worden is misschien een graasmasker een optie? Dan kan ie wel eten maar minder. Als je echt denkt dat hij niet gelukkig is waar hij nu staat zou ik gewoon op m'n gevoel afgaan als ik jou was en hem terug zetten. Jij wordt er ook niet gelukkig van als je je schuldig blijft voelen. Op zich vind ik de plek waar hij nu staat absoluut niet verkeerd klinken, maar jij moet de afweging maken en jij kent ook je paardje het beste. Ik denk niet dat anderen dat kunnen bepalen. Mijn advies: volg je gevoel, je weet het zelf uiteindelijk het beste.

Hij stond juist altijd op gras en deed het daar goed op en nu wordt 'ie dik van het hooi erbij. Wat de KWPNers in de groep wel nodig hebben...... De plek zelf is ook heel fijn, hoor. Maar het land waar hij hiervoor op stond was nog fijner, in elk geval voor hem. Ik volg mijn gevoel en hij gaat dit weekend terug naar het natuurgebied. Daar wordt hij pas bijgevoerd als er echt geen gras meer staat.... Hopelijk krijgt hij geen gezondheidsproblemen door het dikker worden. Daar ben ik panisch voor. Bedankt voor je reactie. Lachen

Mijn natuurlijk bekapper zei twee weken geleden al dat hij een negatieve verandering in zijn hoeven zag. Komt door de voeding. Toen ben ik al begonnen met afwegen, eventueel veranderingen doorvoeren. Maar het gaat niet werken, dus..... Zodra mijn vriend terug is uit Ierland (morgennacht) gaat 'ie terug naar zijn oude vriendjes. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:03

kjoetie schreef:
Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan. Wellicht is het een optie om hem en de haf even apart te zetten bij het voeren van het hooi, en anders idd een graasmasker.

Dat hij een van de leg is van de verhuizing is ook logisch, vier weken is ook nog erg kort hoor.. hij moet ook zijn draai nog gaan vinden, ook in zijn nieuwe kudde, en dat heeft tijd nodig en hij is natuurlijk ook nog jong. Je kunt er rustig vanuit gaan dat het wel een maand of 2, 3 gaat duren voor hij echt gewend is (en ik ken paarden waarbij het zelfs een half jaar duurde). Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en daar kan niemand een keuze inmaken, behalve jijzelf...

Helaas is het geen optie om de Haf en de mijne apart te zetten bij het voeren 's avonds. Ik kan dat zelf wel doen, maar we wisselen de 2x dagelijkse voerbeurten af onderling. Praktisch gezien kan ik het van de anderen niet verlangen. Gedoe dus. Mijn paard heeft er minstens een half jaar voor nodig om te wennen. Dat wist ik van tevoren al, hoor. Ik volg mijn eigen gevoel dit weekend nog; hij gaat terug naar zijn eigen oude kudde in zijn eigen mooie natuurgebied. Ja
Bedankt voor het meedenken!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:09

Ik snap eigenlijk niet goed waarom je bij je eerste stal bent weggegaan. De argumenten die je daar opsomt, betreffen slechts zaken die voor jou van belang waren. Volgens mij had je paard geen betere plek kunnen krijgen en hij staat er 24 uur per dag!

Ik zou proberen weer terug te gaan naar je oude plek en je niet te veel storen aan het leven op het erf (tis een eigen benadering) de traditionele manier van omgaan met paarden (hoeft ook niks mis mee te zijn) en het oversteken van de drukke weg (goed uitkijken).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:25

Alani schreef:
Ik snap eigenlijk niet goed waarom je bij je eerste stal bent weggegaan. De argumenten die je daar opsomt, betreffen slechts zaken die voor jou van belang waren. Volgens mij had je paard geen betere plek kunnen krijgen en hij staat er 24 uur per dag!

Ik zou proberen weer terug te gaan naar je oude plek en je niet te veel storen aan het leven op het erf (tis een eigen benadering) de traditionele manier van omgaan met paarden (hoeft ook niks mis mee te zijn) en het oversteken van de drukke weg (goed uitkijken).

Ik ben weggegaan, omdat ik dacht dat de nieuwe plek een betere plek zou zijn. Meer rust, de hei en bossen om de hoek, een schuilstal in de winter, meiden met wie ik meer gemeen heb... Het is moeilijk om je niet te storen aan de hoeveelheid mensen om je heen, als je juist bij je paard bent om je rust. Mijn dagelijks leven is al zo hectisch. Bij die weg gaat het ook niet om oversteken. Ze rijden daar levensgevaarlijk en ik loop langs de auto's, want er is geen berm of afgesloten fietspad. Mijn paard doet het inmiddels aardig op de weg, maar sommige weggebruikers zijn erg asociaal. Aangezien ik mijn paard nu pas inrij, niet echt een weg om over te gaan rijden. Wandelen vind ik al een uitdaging genoeg. Clown

Gelukkig mag ik zo weer terug komen op ons oude plekje en dat gaat ook gebeuren. Mijn paard zal best kunnen wennen aan zijn nieuwe plek, maar zolang er niets verandert aan het voer, houdt het voor mij op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:32

Nayda; wat is nu eigenlijk je probleem. Het voer op je nieuwe stal of de omstandigheden voor jou op je oude stal of zoek je een geheel nieuwe plek.

Ik snap echt wel dat je naar je paard gaat om de rust te vinden die je nodig hebt. Das wat mij betreft ook geen discussie, maar op elke stal zul je nadelen ondervinden tov de vorige stal. Het is voor jou de afweging welke zwaarder wegen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:04

Alani, de omstandigheden op mijn oude stal waren een probleem voor mij. En het voer op mijn nieuwe stal is een probleem nu. Ik heb 4 weken lang geprobeerd om een goed compromis of een goede manier te vinden. Helaas lukt het niet. Het zou alleen lukken als hij tussen andere 'sobere' paarden zou staan en niet tussen KWPNers, die nou eenmaal ietsje meer nodig hebben. Ik weet dat ieder huisje zijn kruisje heeft. En ik heb de afweging inmiddels al gemaakt. Wilde het eigenlijk even delen hier met anderen, omdat ik vandaag behoorlijk in de stress gezeten heb....... Ik zoek geen nieuwe plek, want ik ga mijn paard niet van hot naar her sjouwen. Daar is hij me te lief voor. Daarbij zijn er hier weinig plekken die aan mijn eisen voldoen (weidegang het hele jaar door op een fijne plek, waar niet jan en alleman bij kan komen). Lachen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:04

Super toch dat je deze beslissing weer terugdraait in het belang van je paard! Mensen zeggen dan wel dat je paard niet gelukkig is als jij niet 100% happy bent, maar andersom is natuurlijk net zo. En idd. op elke stal is wel wat hoor, grote stallen, kleine stallen het is lastig om het echt in alle opzichten helemaal naar je zin te hebben, je hebt het in ieder geval geprobeerd en je hoeft dan ook niet meer te twijfelen als je weer terug bent op jullie oude stekje. Succes met de verhuizing terug.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:16

Delphi2 schreef:
Super toch dat je deze beslissing weer terugdraait in het belang van je paard! Mensen zeggen dan wel dat je paard niet gelukkig is als jij niet 100% happy bent, maar andersom is natuurlijk net zo. En idd. op elke stal is wel wat hoor, grote stallen, kleine stallen het is lastig om het echt in alle opzichten helemaal naar je zin te hebben, je hebt het in ieder geval geprobeerd en je hoeft dan ook niet meer te twijfelen als je weer terug bent op jullie oude stekje. Succes met de verhuizing terug.

Dank je. Lachen
Ja, veel mensen vertelden mij inderdaad dat je paard niet gelukkig is, als jij dat ook niet bent. Inmiddels weet ik wel beter. Ik ben wel altijd gelukkig geweest voor mijn paard trouwens, op de oude stalling. Hij was zo happy en die kudde was ook echt zijn kudde. Hij speelde en rende elke dag door dat gebied. Toen ik wegging, was ik erg emotioneel, omdat ook ik zo van dat mooie weiland hield. Het is daar zo mooi en zo groot. Een plek met schuilstal leek me ook wel fijn deze winter, maar hij moet het weer doen met struiken, riet en bomen deze winter Knipoog .

Ik heb begin vorige week al met mijn oude stalhoudster gebeld, omdat ik al begon met twijfelen. Zij begrijpt mijn keuze voor rust ook heel goed. Net als mijn keuze voor bos en hei dichter in de buurt. Het is fijn dat ik er met haar gewoon open over kan praten. We hebben gelukkig een prima band met elkaar. Nu heeft mijn paard echt de doorslag gegeven in mijn beslissing. Ik ga nog wel iets verzinnen, zodat we in het voorjaar wel lekker naar de hei en het bos kunnen. Maar verhuizen, nee, geen haar meer op mijn hoofd......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-11-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:23

je laatste zin begrijp ik niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:24

Wat niet? Dat ik nooit meer wil verhuizen??? Verward
Nee, als mijn paard weer op zijn oude stekkie is, ga ik nooit meer verhuizen......

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:30

Nadya schreef:
Wat niet? Dat ik nooit meer wil verhuizen??? Verward
Nee, als mijn paard weer op zijn oude stekkie is, ga ik nooit meer verhuizen......

Okay, dan snap ik je weer Clown

Pak je spulletjes en lekker weer terug naar je ouwe stekkie. Je paard mag zich in hoefjes wrijven met zo'n eigenaar als jij Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:41

Dat is lief om te horen, Alani Lachen . Ik hou ook zielsveel van mijn paard. Zijn geluk en gezondheid gaat me echt voor alles. Dan maar weer tussen die leskinderen. Het is niet anders en ik heb er weer een hoop van geleerd. Kan niet wachten tot ik Sam weer lekker zie rennen met zijn maatjes. Go jij! Go jij! Lachen
Weg met die kilo's....... Ja

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:54

Ookal is het voor jou wat minder fijn, toch goed om te lezen dat je er voor gaat! Lang niet overal is het perfect, en dan is het maar beter dat het paard het voor de volle 100% plezier van heeft, dan dat jij het geweldig vind en hij het er niet fijn heeft. OK dan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 00:48

Helemaal mee eens, Falling. Mijn paard staat er de hele dag en ik ben er 'maar' een paar uurtjes per dag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:10

Je moet doen waar jij je het beste bij voelt zolang je het belang van je paard maar voorop zet.
Maar dat doe je ook wel.

Ik zou met niet storen aan de vele mensen en kinderen en gewoon jouw ding doen.
Waar ik sta lopen ook veel kinderen rond en er worden veel kinderverjaardagen gehouden.
Savonds nu de paarden naar binnen komen, willen de kleinere kinderen allemaal mijn shet naar de stal brengen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:23

Wat balen Nadya, dat Sam zo dik wordt op de nieuwe plek. Onze fjord heeft dat probleem ook, zij heeft veel mindet eten nodig dan de andere twee, en eet ook nog eens het snelst. Nu geven we dan de anderen vaak apart nog extra voer, maar dat doet de rangorde weer geen goed... Lastig probleem. Gelukkig staan ze bij mijn ouders aan huis, anders zou ik me ook geen raad weten. Hoop dat je gelukkig kunt zijn met de beslissing die je neemt, ook als is doe voor jou niet optimaal!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:25

Goed hoor, dat je zo aan het belang van je paardje denkt. En al is de situatie voor jou misschien minder ideaal, gemoedsrust is onbetaalbaar, zeg ik altijd maar...
Ga je de verhuizing dit weekend al doen? Houd dan wel goed de weerberichten in de gaten, want zoals het er nu naar uitziet is het in elk geval morgen niet echt verantwoord met een trailer op pad te gaan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:46

kasparonda schreef:
Je moet doen waar jij je het beste bij voelt zolang je het belang van je paard maar voorop zet.
Maar dat doe je ook wel.

Ik zou met niet storen aan de vele mensen en kinderen en gewoon jouw ding doen.
Waar ik sta lopen ook veel kinderen rond en er worden veel kinderverjaardagen gehouden.
Savonds nu de paarden naar binnen komen, willen de kleinere kinderen allemaal mijn shet naar de stal brengen.

Ja, ik zal mijn eigen ding ook wel blijven doen, hoor. Weet je, ik heb thuis al een kleine rondlopen en als ik bij mijn paard ben heb ik meestal niet zo'n zin in al die kinderen en hun ouders. Dan wil ik gewoon rust en al mijn aandacht aan mijn paard schenken. Ik ga het nu ook beter afhouden, ben ik van plan Ja ! Kinderverjaardagen hebben wij gelukkig niet. Haha!
Maar ze zijn allemaal dol op mijn knuffelpaard (net als bij jouw Shet blijkbaar Haha! ) en ik werd wel eens gek van dat gedring om mijn paardje. Wil vanaf nu mijn ding in rust kunnen doen. Dus ik moet op die tijdstippen maar wat ruimte en rust eisen. Gelukkig kan ik ook wel eens in de ochtenden en dan is er geen kip, eh... kind. Knipoog
En in de zomer zijn de avonden geweldig. Maar ja, dat duurt nog heel lang..... Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:50

Sim0ne schreef:
Wat balen Nadya, dat Sam zo dik wordt op de nieuwe plek. Onze fjord heeft dat probleem ook, zij heeft veel mindet eten nodig dan de andere twee, en eet ook nog eens het snelst. Nu geven we dan de anderen vaak apart nog extra voer, maar dat doet de rangorde weer geen goed... Lastig probleem. Gelukkig staan ze bij mijn ouders aan huis, anders zou ik me ook geen raad weten. Hoop dat je gelukkig kunt zijn met de beslissing die je neemt, ook als is doe voor jou niet optimaal!

Hey Sim0ne, ja, het is echt balen, maar ik ben nu blij dat we morgen terug gaan naar zijn oude plekje. Ben zo benieuwd hoe hij gaat reageren. Hij voelde zich zo thuis daar in die kudde en op die plek. Ik ben gelukkig met deze beslissing, hoor. Ik miste dat oude weiland ook wel, heel eerlijk gezegd.... En de rest moet ik er maar bij nemen. Lachen
Moet wel weer een stuk meer betalen, al hoewel dat geld me een rotzorg is uiteindelijk. Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:52

idd een beetje creatief proberen je tijd in te plannen en verder jezelf een beetje afschermen voor de drukte. Ik raak zelf altijd bijna in een soort van meditatiestand als ik met mijn paard bezig ben, dan kan het zo druk om me heen zijn maar dan heb ik alleen oog voor mijn poownie Haha! Misschien ook proberen om het zo wat meer van je af te laten glijden? En je kunt ook rustig zeggen dat je nu liever even niet hebt dat de kids aan je paard zitten toch? hoeft toch ook niet altijd, ze kunnen ook nadat je met hem klaar bent even met hem tutten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:55

joy76 schreef:
Goed hoor, dat je zo aan het belang van je paardje denkt. En al is de situatie voor jou misschien minder ideaal, gemoedsrust is onbetaalbaar, zeg ik altijd maar...
Ga je de verhuizing dit weekend al doen? Houd dan wel goed de weerberichten in de gaten, want zoals het er nu naar uitziet is het in elk geval morgen niet echt verantwoord met een trailer op pad te gaan..

Ja, bedankt, ik hou rekening met het weer natuurlijk en we hoeven niet over open stukken te rijden (we rijden het meest door het bos). Het is maar een kwartiertje rijden van elkaar af. Ik zou liever gaan lopen (heb ik op de heenreis ook gedaan), maar helaas heb ik daar morgen de tijd niet voor (ruim anderhalf uur wandelen).
Hij zal wel even gestrest zijn, vrees ik, maar ik denk dat hij dolgelukkig is om weer in zijn oude kudde te komen op zijn oude plekkie.... Lachen

Hoe eerder ik verhuis, hoe minder kilo's er nog aan vliegen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:00

kjoetie schreef:
idd een beetje creatief proberen je tijd in te plannen en verder jezelf een beetje afschermen voor de drukte. Ik raak zelf altijd bijna in een soort van meditatiestand als ik met mijn paard bezig ben, dan kan het zo druk om me heen zijn maar dan heb ik alleen oog voor mijn poownie Haha! Misschien ook proberen om het zo wat meer van je af te laten glijden? En je kunt ook rustig zeggen dat je nu liever even niet hebt dat de kids aan je paard zitten toch? hoeft toch ook niet altijd, ze kunnen ook nadat je met hem klaar bent even met hem tutten Lachen

Kjoetie, ik heb zelf wat moeite met het afschermen van prikkels van buitenaf. Ik heb borderline en ik ben ook nog eens een HSPer. Haha!
Het gaat al een stuk beter dan 10 jaar terug, maar het blijft keihard werken voor me.
Vandaar dat ik die rust dubbel zo hard nodig heb. Maar ik ga mijn best doen! Het is gelukkig niet elke dag zo druk, hoor.
Vanmorgen heb ik mijn oude staleigenaresse gebeld, die had meteen zoiets van 'morgen meteen terug komen met die gekke Sam'. Ik had haar vorige week ook al gebeld en haar mijn twijfels voorgelegd. Gelukkig heb ik een goede band met haar, wel zo fijn, nu ik weer terug wil.....