jullie mening: Wie 1 of meer jaarlijks bij je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wie komen er minimaal 1x per jaar bij jou paard?

hoefsmid
125 (35%)
Fysio
17 (4%)
Osteopaat
22 (6%)
Tandarts
79 (22%)
Dierenarts
99 (28%)
anders nl............
9 (2%)

Totaal aantal stemmen: 351

lailapri

jullie mening: Wie 1 of meer jaarlijks bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:25

Ik vraag mij af wie jullie 1x of vaker (en hoe vaak dan) per jaar bij je paard halen. En waarom.
Wat vinden jullie van een osteopaat, waar moet hij op letten, wat verwacht je van hem, hetzelfde geld voor de hoefsmid, fysio, tandarts etc.

Eerst ik.
Jaarlijke komt de tandarts om het gebit van mijn niet natuurlijk levende paardjes bij te vijlen, deze slijten ook niet natuurlijk af en de kauwbeweging zal daardoor steeds beperkter worden, ook het laten hangen van de onderkaak (ontspanning tijdens het rijden) en er kunnen problemen ontstaan, om deze voor te zijn en het bit zo lang mogelijk te sparen laat ik haar ieder jaar komen.

1/2x per jaar de osteopaat, deze moet kijken naar het gehele paard en naar het paard als individu. Moet mijn paard los kunnen maken maar ook tijdig zeggen dat een da noodzakelijk is.

als het nodig is komt de hoefsmid, dit scheelt per pony, ze worden dan netjes bekapt en recht gezet, verder vijl ik ze zelf netjes rond en wat bij tussendoor.

whisperramse

Re: jullie mening: Wie 1 of meer jaarlijks bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:29

Bij mij komt de TA ieder half jaar, de ostheopaatmijn paarden eens goed los maken.

De HS zeker om de twee à drie maanden.
En jaarlijks de DA voor de inentingen (als er niks mis is met mijn paardjes natuurlijk)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:30

hoefsmid komt bij mij om de 2 maand. ff bekappen
fysio is vandaag nog op stal geweest

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:32

ik mis de DA in het rijtje.... de smid komt elke 12 weken (en vaker maar dan komt ie voor de gezelligheid) de DA toch zeker wel 1 keer per jaar, meestal vaker Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:37

da lijkt me wat vanzelf sprekender, maar zal hem erbij zetten, hoop toch dat iedereen die belt als er iets accuuts is, maar idd entingen is ook preventie al zijn de meningen daar wel iets over verdeelt natuurlijk, maar dan wordt het misschien wel een leerzame discussie

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:43

de smid is in mijn ogen ook vanzelfsprekend.. maar zo zijn inderdaad bij iedereen de dingen anders, ik heb bijvoorbeeld niets met fysio of osteopaat..... toch zal ik niet aarzelen die te bellen mocht ik het nodig achten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:47

de hoefsmid ,iedere 6weken(chronisch hoefbevangen paard) dus mijn fries doet hij dan ook,verder een x per jaar inentingen,en ja hoor,voor het eerst in 14 jaar!!!!!was mijn fries ziek,tekenziekte,bijna een week geleden,dus toen was de da er ook....tandarts laat ik alleen komen als ik problemen zie,kwijlen,knoeien enzo....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:49

maar is het niet zo dat als er een probleem is, je vaak al te laat bent?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:50

Tandarts een keer per jaar, beetje bijvijlen.
Dierenarts een keer per jaar voor het spuitje.
Fysio om het jaar ongeveer, laten controleren op blokkades ofzo.
Hoefsmid om de drie maanden, en in de tussentijd doe ik zelf bijvijlen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:51

Elke 8 weken komt de smid bekappen. Als alles mee zit komt de Da maar 1 keer per jaar om te enten. Voor de rest is hij nog niet onder het zadel. Dit jaar wil ik de tandarts er is bij hebben als hij gewisseld heeft

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:52

hoefsmid, nooit tot bijna nooit Lachen Paard zijn hoeven groeien nouwlijks, en wat groeit gaat er af met rijden Ja Hoefsmid woont naast ons dus de stand van de benen word wel gecontroleerd.

Tandarts, 2x per jaar ( maar dat komt omdat die man zo leuk is *zwijmel Clown *

HA, ook bijna niet, alleen voor inentingen Lachen

Meer kan ik niet bedenken, de meeste mensen komen wanneer ik ze nodig heb, en niet op vaste data oid:)

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:31

Hoefsmid komt bij mijn paard om de 4 a 6 weken verschilt per seizoen.
Dierenarts komt minimaal 2x per jaar voor de entingen
Tandarts komt 2x in het jaar tegelijk met de entingen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:40

Hoefsmid elke 6 weken (verbeening hoefkraakbeen moet elke 6 weken).
DA 2 x per jaar enten en direct gebitscontrole.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:57

Tandarts meestal 2x per jaar.

Dierenarts te vaak Tong uitsteken, iig voor het enten, maar heb inmiddels zo veel pony's staan dat er geen maand voorbij gaat en er een keer niets is.

Hoefsmid iedere dag Knipoog, dat ben ik zelf.

Osteopaat bij twijfel.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:17

Ehm, alles? Tong uitsteken

De smid komt standaard om de 8 a 9 weken.
Tandarts laat ik eens per jaar komen.
Va zie ik minstens 1x per jaar met enten, helaas de afgelopen jaren veel vaker....
Fysio/Osteopaat, is laat mijn paard minstens 1x per jaar eens goed nakijken. Dit jaar is mijn paard echter al 4x behandeld ivm rugproblemen, dit dmv acupunctuur (Ellen Kral)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:23

Ik heb 2 paarden en 4 ponies :
Smid om de 8 weken
Tandarts 2 keer per jaar
Dierenarts 1 keer per jaar voor de inentingen
Dit jaar voor het eerst een osteopaat, helaas heeft dit voor 1 paard niet erg geholpen.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:25

Tandarts ongeveer 1 x 9 maanden. Hoefsmid iedere 7 weken. Fysio iedere 2 maanden.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:30

De hoefsmid komt wanneer ik heb bel, en ik bel hem als ik het nodig vind dat mijn paard bekapt moet worden, dat is dus standaard 8 weken ofzo, de ene keer is het 8, de andere 10 en soms 12 weken zelfs (hoefjes van mijn paard groeien niet erg hard en heeft geen ijzers)

De tandarts komt bij ons op stal 2x per jaar en de mijne mag meestal 1x per jaar, vaak laat ik heb de andere keer dat hij komt, wel even snel voelen of het misschien nodig is dat hij na een half jaar weer gaat.

DA komt de entingen 1x per jaar doen en verder bel ik die alleen als het nodig is.

Fysio en al dat soort mensen, komen bij mij eigenlijk nooit, als het echt nodig is omdat er iets aan de hand is met mijn paard, bel ik een van die mensen natuurlijk wel

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:31

Hoefsmid; deze komt wanneer het nodig is. Gemiddeld zo om de 7 à 8 weken.

Fysio; met dit paard (net nieuw) komt ze volgende week voor het eerst. Algemene check, kennis maken met het paard en aangezien ik veel van mijn vorige paard heb geleerd, één mini-blokkade in de lendenen los maken. De bedoeling is om haar 1x per jaar te laten komen voor algemene check en verder indien ik dat nodig vind.
Door de vele problemen met mijn vorige paard, heb ik een behoorlijk gevoel ontwikkeld wanneer er iets niet 100% goed is.
Je moet met het rijden je paard los kunnen houden, maar indien deze zich blesseert, of in stal of iets anders, is het erg prettig als hij even losgemaakt kan worden ter ondersteuning van het rijden. Het vergemakkelijkt het voor de combinatie.

Osteopaat; één ervaring mee gehad, deze persoon (ICREO erkend en tevens fysio) komt nooit meer aan mijn paard. En ik vrees dat door die ervaring dat voor iedere "simpele" osteopaat geldt. En ja het is een bekende hier op bokt, waar veel goede verhalen over gaan. Alleen echte probleempaarden, daar kan ze niks mee. Ze voelt niet eens de problemen en met één behandeling en een weekje rust is het over.

Tandarts; er zijn maar weinig goede (en daadwerkelijk opgeleid als paardentandarts, tevens mogen de meesten niet eens verdoven). En ze vinden altijd wel wat, makkelijk geld verdienen. Tevens krijgen dierenartsen dit ook tijdens hun opleiding, dus de tanden worden door de dierenarts minimaal 1x per jaar gecontroleerd. Mijn nieuwe paard is een jonkie van 3 dus moet nog wisselen, daarom let ik goed op veranderingen in het kauwen van zijn voedsel, aanleuning en kijk ik zelf regelmatig in zijn mond samen met de DA.

Dierenarts; ik les bij een (niet meer actief praktiserend) dierenarts. Zij houdt zich tegenwoordig voornamelijk bezig met de (revalidatie)training van paarden. Dus die is er 1x per week.
De "huis-tuin-keuken" DA in elk geval 1x per jaar voor de entingen en dan laat ik mijn paard ook meteen even aan de longe zien, zodat zij ook een beeld hebben bij hoe het paard normaal gesproken dient te bewegen.

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:08

Alleen de hoefsmit. Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:14

de hoefsmid komt toch wel 5 a 6x per jaar.

DA 1x voor de inentingen (vaker wil ik hem ook niet op het erf hebben Tong uitsteken )

tandarts ook 1x per jaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:40

Hoefsmid komt minimaal 1x per jaar (elke 6 weken), Dierenarts heb ik vaker over de vloer dan me lief is Clown en tandarts wil ik zelf iig 1x per jaar laten komen (is nu nog nooit geweest).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:24

Ik heb gestemt op dierenarts en smid. De dierenarts is ook tandarts, dus die controleert de tanden

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:59

de hoefsmid tandarts en dierenarts
bekappen , tanden weer nakijken en enten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:11

Ik heb minimaal 1 keer per jaar een check up door de fysio, daarnaast komt 1 keer per jaar de tandarts en de da komt vaker dan me lief is momenteel, maar minimaal 1 keer voor de enting.

Hoefsmid, komt momenteel niet zo aak aangezien ik ze zelf bijvijl. Hij controleert ze wel steeds.

Ik heb ook anders aangevinkt aangezien ik ook minimaal een keer per jaar het zadel proffesioneel laat bekijken als ik een paard heb waar ik op rij. Nu dus even niet mee, maar wel een standaard gegeven als ik er wel een heb die gereden wordt.