paarden in de stapmolen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

paarden in de stapmolen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:17

hey

wat vinden jullie van een stapmolen...

Wel goed of niet goed en commetraar----

Gr Haha!

Stefanootje

Re: paarden in de stapmolen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:19

Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt het zal vast heel handig zijn als je geen tijd hebt in te rijden en uit te stappen (als je meerdere paarden moet rijden). Maar zelf vind ik dat als je dan rijd je dan ook maar wat tijd erbij moet rekenen om in te stappen en uit te stappen. Op sommige stallen hebben ze ook gewoon stenen op de grond en daar zou ik helemaal nooit mijn paard in durven zetten. Mocht het paard uitglijden, dat ding blijft gewoon draaien. Sommige mensen zetten hun paard ook vast in de stapmolen ook dat zou ik nooit doen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:22

Ik vind het superhandig, paarden komen sowieso van stal af, ook als het zo slech is dat ze niet zo de wei in kunnen. Daarbij kan je ondertussen stallen mesten, en hoef je minder precies te zijn met in- en uitstappen

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:22

Het lijkt me handig als je veel drachtige paarden hebt. Krijgen ze toch even hun beweging. Ik ben het wel met Stefanootje eens dat het in en uitstappen bij het rijden hoort, maar ik vind niets mis met een beetje extra beweging in de molen Lachen Naast het rijden dan Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:24

Ik vindt het heerlijk, toch een beetje extra beweging.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:45

Ik maak er zelf geen gebruik van, omdat we het niet hebben.
Maar het lijkt me wel erg handig, want dan kan je je paard er even inzetten en jij kan bijvoorbeeld gaan uitmesten..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:48

Lijkt me superhandig, als je paard kan dan s morgens even lopen, en bijvoorbeeld s avonds getraint worden onder het zadel. Zo heeft ie toch wat meer beweging, ideaal Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:50

ik vind een stapmolen enorm belastend voor het paard, zowel psychisch als lichamelijk. Het is een relatief kleine cirkel die dus beurtelings het paard asymmetrisch belast. Een paard is gemaakt om lange afstanden rechtuit af te leggen.

Bovendien is het absoluut geestdodend en helemaal verschrikkelijk als dat het enige is dat een paard buiten zijn box komt naast het rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:07

BEH-->VSW

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:11

wij hebben er ook 1 op de manege.
het is niet om ze daarmee hun dagelijkse beweging te geven, maar wel voor als extraatje erbij.

voor de rest ben ik wel meer voorstander van weidegang, dan je paard op stal zetten en een half uurtje molen en een uurtje rijden ofzo.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:14

Maar het mag ook geen vervanger zijn voor rijden vind ik.

Ik zou er geen nodig hebben, maar als hij er toch is kan je er gewoon gebruik van maken lijkt me?

De nadelen heeft arabesk al genoemd, de voordelen zijn nu ook wel duidelijk lijkt me?

Iedereen kijkt er anders tegenaan Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:18

Een loopband lijkt me beter, als je zoiets wil.
Dit is rechtuit en niet constant op de cirkel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:22

Ik gebruik de stapmolen voor het uitstappen, op harde ondergrond uitstappen vind ik zelf het best, maar ik ben niet in de mogelijkheid om dit s avonds onder de man te doen. Een stapmolen is dan een uitkomst. Ook tijdens het mesten 's ochtends staan de paarden er in.

Een stapmolen is mooi als ondersteuning, maar het moet niet het uitgangspunt van de beweging zijn.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:43

Een loopband? Goh die kende ik nog niet, ga even googlen Clown

Die lijkt me idd handiger/beter dan een stapmolen.

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:45

Bij ons gaan de paarden voor ze worden ingereden eerst 3 weken in de stapmolen om een beetje te wennen enzo. Ideaal

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:48

Susanne_ schreef:
Ik vind het superhandig, paarden komen sowieso van stal af, ook als het zo slech is dat ze niet zo de wei in kunnen. Daarbij kan je ondertussen stallen mesten, en hoef je minder precies te zijn met in- en uitstappen

Zo gaat het hier ook Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:54

Arabesk schreef:
ik vind een stapmolen enorm belastend voor het paard, zowel psychisch als lichamelijk. Het is een relatief kleine cirkel die dus beurtelings het paard asymmetrisch belast. Een paard is gemaakt om lange afstanden rechtuit af te leggen.

ben ik het met je eens alhoewel longeren hetzelfde idee is en vaak nog belastender omdat mensen hun paarden erdoor heen jagen

Arabesk schreef:
Bovendien is het absoluut geestdodend en helemaal verschrikkelijk als dat het enige is dat een paard buiten zijn box komt naast het rijden.

Mijn paard stond op een andere stal elke dag 20 min standaart in de molen. elke ochtend in de winter als ze gingen mesten. Hierdoor kwam ze extra haar stal uit. In de winter heb je meestal nu eenmaal geen weidegang en veel stallen kunnen en mogen geen wei aanbieden aan hun paarden, dan vind ik dit eeen prima manier.

Mijn paard vond het heerlijk in de molen vraag me niet waarom maar ze ging er graag in

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:10

Ik denk dat het heerlijk voor een paard is om in de stapmolen te zitten. Het is natuurlijk ook ideaal als je het heel druk hebt

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:04

als ik heb gelogeer zet ik hem een half uur er in om uit te loopen en alle beweging is mee genomen...

Dan loopt hij op zijn gemak om zich heen te kijken....

Maar ik ben benieuwd of het wel zo goed is voor de beenen werk????

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:10

Ook is het handig trouwens voor paarden met een blessure die wel iets gecontroleerde beweging nodig heeft...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:12

Je hebt stapmolens en stapmolens. Ik ken stapmolens met een grotere diameter dan de breedte van een rijbaan, ik geloof niet dat dat nu zo enorm belastend is voor je paard. Daarbij ken ik paarden zat die met de oortjes erop "vrolijk" rondlopen in de stapmolen, dus dat het per definitie geestdodend is, daar ben ik het ook niet mee eens.
Wanneer je de molen niet helemaal dicht hebt gemaakt, maar er 'naar buiten' kan worden gekeken, dan is er vaak van alles te zien.

Een loopband is wellicht beter, maar daar kan maar 1 paard tegelijk op en kost enorm veel stroom, in een stapmolen kun je meerdere paarden tegelijk kwijt, dat is bijvoorbeeld handig als je aan het uitmesten bent. Groepje paarden in de molen, uitmesten, paarden weer terug.

Uiteraard zou altijd buiten prettiger zijn, maar in sommige gedeelten van het land is dat nu eenmaal niet (altijd) mogelijk.
En dan lijkt me extra beweging in de vorm van in de stapmolen lopen fijner voor het paard, dan de rest van de tijd op de box door moeten brengen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:15

Susanne_ schreef:
Ook is het handig trouwens voor paarden met een blessure die wel iets gecontroleerde beweging nodig heeft...

Denk dat een paddock of een weilandje dan nog altijd beter is voor dat paard dan korte bochten draaien 1 kant op in de stapmolen.

Ik zie wel voordelen aan een stapmolen maar de meeste paarden worden erin gezet vanwege gemakzucht van de mens. Ik vind het ook enge dingen. Blijven jullie bij de stapmolen voor als er iets misgaat zodat je hem direct uit kan zetten?

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:18

Ik denk ook dat zoals Marije_jiplover al zegt het uitmaakt wat voor stapmolen je hebt. Bij ons hebben we een hele grote, met een diameter van 30 meter. Veel meer ruimte dus als longeerbak.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:18

evita_ schreef:
Susanne_ schreef:

Denk dat een paddock of een weilandje dan nog altijd beter is voor dat paard dan korte bochten draaien 1 kant op in de stapmolen.

Ik zie wel voordelen aan een stapmolen maar de meeste paarden worden erin gezet vanwege gemakzucht van de mens. Ik vind het ook enge dingen. Blijven jullie bij de stapmolen voor als er iets misgaat zodat je hem direct uit kan zetten?

Hij wisselt van kant hoor Ja
en als je er eentje hebt die helemaal knapt in de wei, of paddock...

Er is ook altijd wel iemand in de buurt (koffie drinken, vegen op t erf, kijken ibj het rijden, stallen mesten,) die er in no-time bij kan staan.

Overigens hebben de meesten de grootste lol in d stapmolen, ook lekker sociaal contact, met iemand anders als je buren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:20

Met paarden die er nog nooit in hebben gestaan, bleven wij er inderdaad continu bij ja. Op dit moment hebben wij geen stapmolen meer, hij is tijdelijk aan de kant gezet vanwege een verbouwing en de manegehouder is nog hard aan het nadenken over waar hij hem weer neer gaat zetten.
Hij komt ook weer op een dusdanige plek terug, dat er altijd wel iemand zicht op heeft en dus heel snel kan ingrijpen, mocht er iets misgaan. Plus dat er ook nog een noodstopbeveiliging op zit.

Wij hebben trouwens wel degelijk paarden met blessures in de stapmolen gehad. Die moesten verplicht stappen, als je die in een paddock liet lopen, gingen ze helemaal uit hun kanarie, of ze stonden stil. Ze mochten wel in de stapmolen, als die molen dan maar 1 kant op draaide (voor 10 minuten bijvoorbeeld) die paarden waren rustiger in de molen dan aan de hand (en met een stuiterend paard aan de hand rondjes lopen, dan duren 10 minuten lang hoor). Toen ze eenmaal gewend waren aan 10 minuten en er opgebouwd mocht worden, waren ze aan de hand ook weer steeds braver, dat ze ook aan de hand gestapt konden worden.