Afmeting rijbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esther82

Afmeting rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 10:45

Bij ons op stal is de situatie op het moment dat er geen eigen rijbaan aanwezig is. We mogen als pensionklanten de baan van de buren gebruiken (klein, maar fijn, denk dan aan 14 x 30 met hele goede bodem). Voor het gebruik van de rijbaan krijgen de buren uiteraard een vergoeding.
Nu is het zo dat het in de praktijk niet altijd even fijn blijkt te werken als gehoopt. Met zijn tweeen in de baan rijden is door de afmetingen praktisch onmogelijk, en doordat de buurvrouw uiteraad ook zelf graag gebruik maakt van de baan mogen wij enkel op bepaalde tijden de baan gebruiken.
Gelukkig is bij de staleigenaren het plan gerezen om toch zelf een fijne baan aan te leggen. Helemaal te gek natuurlijk, maar ze dubben nog wat met de financien, en met de potentiele afmetingen van de baan etc etc.

Mijn vraag aan jullie: Hoe groot is de rijbaan op jullie zeer kleinschalige pensionstal of bij jullie thuis en wat voor bodem hebben jullie daarin liggen.

vaatwasser

Re: Afmeting rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:48

de baan bij mij thuis is 25x40m en er ligt een bodem in van witte katoenen snippers met drainerend zand

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:52

Mijn rijbak is 20 x 40 en gewoon geel zand. We hebben de zwartebovenlaag eraf laten halen, toen kwam het geel zand boven.
Toen hebben we het zwarte zand teruggestort en het gele zand er bovenop.

Dus gewoon alls uit de grond. Door het omspitten is hij bijna altijd droog! Tenzij het een paar dagen echter elkaar goed regend.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:58

Onze bak is ook 20 x 40... Wij hebben toen de tijd zwarte grond eronder vandaag gehaald, geel zand er onder gedaan en wij hebben er nu houtsnippers in, dit bevalt erg goed. Wij kunnen ALTIJD rijden, dus nooit plassen in de bak ofzo! Het enige probleem is sneeuw... Boos! Maarja sneeuwen doet het hier gelukkig niet zo vaak!

Toch zouden wij als we een nieuwe bak aan moeten/gaan leggen heb groter maken, het mooist vind ik 25 x 50, dat is echt relaxt rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:02

Die bij mij thuis is 20 x 60
Zou je veel springen zou ik hem bijv 30 x 60 maken.

Ik vind 60 erg fijn, lekker eens eens een stukje rechtdoor kunnen Lachen
Al heb ik momenteel een stukje van 20 x 20 afgezet als longeer bakje, maar dan blijft er nog een gewone bak van 20 x 40 over Lachen

We zitten hier op zandgrond op toevallig een vrij hoog gelegen stukje, dat is dus gewoon mazzel hebben Lachen
Wij hebben de bak laten keren, gele naar boven gehaald, zwarte naar onderen. Maar nog wel wat gemengd met zwarte, omdat alleen gele snel te zwaar is Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:12

Ja vooral om het springen zou ik hem graag 25 x 50 hebben (of groter natuulijk!!! Haha! ) Nu kan er maar 1 hindernisje in de bak...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:39

Die van heeft en afmeting van 18 bij 38. Het is te doen en er maken maar twee mensen gebruik van de bak... Wil makkelijk met zijn tweeen tegelijk rijden.. Nu is hij wel snel nat, er moet dus nog wat aan gedaan worden. Hebben jullie tips??? Hij is echt snel nat, net een afvoerputje...

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:41

Ik heb nog nooit gezien dat er bij ons ook gesprongen werd. Het meerendeel van de paarden en hun eigenaren rijdt recreatief, en dan nog op een laag pitje. (je rijdt bij ons zo het recreatiegebied in, ideaal)
De grond bestaat bij ons uit klei, niet altijd even fijn. Maar daar moet vast wel iets mee te doen zijn denk ik.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:41

at Santosww: Laat je oompie maar is met mijn papa praten!!! Onze bak is altijd droog!!! Haha!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:44

Santosww schreef:
Die van heeft en afmeting van 18 bij 38. Het is te doen en er maken maar twee mensen gebruik van de bak... Wil makkelijk met zijn tweeen tegelijk rijden.. Nu is hij wel snel nat, er moet dus nog wat aan gedaan worden. Hebben jullie tips??? Hij is echt snel nat, net een afvoerputje...

Dat is dan toch al bijna een standaardafmeting, daar zou ik op dit moment al heel blij mee zijn.
Is het water niet weg te sluizen naar een sloot naast de bak?

edit:typo

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:44

Op mijn huidige stal hebben we een 20x40 bak met zand en houtsnippers op de stal waar ik naar toe ga hebben ze een 20x40 bak met sportveldenzand. Het liefst zou ik natuurlijk een grotere bak tot mijn beschikking hebben, 60 meter lang lijkt me echt super.
Ik weet niet wat voor ondergrond jullie hebben, maar drainage vind ik erg belangrijk (hier op die zeeklei helemaal) en dan een bodem die niet te mul wordt als het eens wat droger is.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:53

Bij ons op stal hebben we een bak van 20 bij 40, er staan trouwens 10 paarden (waarvan 5 van de stalhouders zelf zijn)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:15

Iorrr schreef:
at Santosww: Laat je oompie maar is met mijn papa praten!!! Onze bak is altijd droog!!! Haha!

Vraagje op wat voor grond zitten jullie?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:52

esther82 schreef:
Santosww schreef:

Dat is dan toch al bijna een standaardafmeting, daar zou ik op dit moment al heel blij mee zijn.
Is het water niet weg te sluizen naar een sloot naast de bak?

edit:typo

Nou er zit niet echt een sloot in de buurt... Als het goed is komt er binnenkort geel zand op...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:53

Zeeuwtje68 schreef:
Iorrr schreef:

Vraag je dat aan Iorrr??? Of aan mij??? Wij zitten op zandgrond...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:58

Zeeuwtje68 schreef:
Iorrr schreef:

Wat gewoon zwarte grond en dat hebben wij af laten voeren en toen zand er in! Blijft echt fijn droog! Nog nooit plassen in gehad!

Edit: Onze bak ligt wel hoger dan het gewone land, is extra zand opgebracht

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:59

Ja als mijn oompie bij jullie moet je er maar eens wat van zeggen... Het zegt al 3,5 jaar dat hij er wat aan wil laten doen...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:01

Oke! Vraag ik wel schijnheilig of jullie nog wel buiten kunnen rijden..>! Haha!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:06

runningkawa schreef:
Die bij mij thuis is 20 x 60
Zou je veel springen zou ik hem bijv 30 x 60 maken.

Ik vind 60 erg fijn, lekker eens eens een stukje rechtdoor kunnen Lachen
Al heb ik momenteel een stukje van 20 x 20 afgezet als longeer bakje, maar dan blijft er nog een gewone bak van 20 x 40 over Lachen

We zitten hier op zandgrond op toevallig een vrij hoog gelegen stukje, dat is dus gewoon mazzel hebben Lachen
Wij hebben de bak laten keren, gele naar boven gehaald, zwarte naar onderen. Maar nog wel wat gemengd met zwarte, omdat alleen gele snel te zwaar is Lachen

Hier hetzelfde.. 20x60 met zandgrond op een hoog gelegen stuk Lachen

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:14

Iorrr schreef:
Oke! Vraag ik wel schijnheilig of jullie nog wel buiten kunnen rijden..>! Haha!

Doe dat maar... hihi

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:57

Waar mijn paarden staan hebben ze een bak van 18 x 36, prima te doen, meestal rijd ik alleen, soms met zijn tweeen (ook prima te doen) en echt heel af en toe met zijn drieen, dit is wel wat krap, maar als je goed op elkaar let wel te doen, meestal is de een dan aan het losrijden en een ander aan het rijden en de laatste aan het uitstappen...

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:35

bij ons op de manege hebben ze een binnenbak van 20 bij 40 en buiten een van 20 bij 30

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:06

Thuis heb ik nog steeds alleen een stuk weiland Lachen
maar mijn juf heeft een baantje achter het huis van zo'n 18X38. Dat is alleen goed te doen, maar met z'n drieën wordt het al lastiger.
De kleine baan bij ons op de vereniging is zelfs nog iets korter en dat rijdt gewoon verrot als je met meer dan 2 mensen rijdt.
Bij een pensionstal rijd je vaak met meerdere mensen dus:
Ik zou iig zorgen dat de baan 20 m breed is, en het liefst ook minimaal 40 m lang. Het zijn vast ook niet voor niks de standaardafmetingen Lachen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:31

Vrij kleine bak idd?

Ik heb thuis (ja luxe, sta alleen Haha!) een buitenbak van 20x40 Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:46

Ik rijd bij kennissen in de bak van 20x40m.