grote pakken voordroog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

grote pakken voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:28

wat betalen jullie aan groot pak voordoog, en hoe lang doen jullie ermee?

Bedoeling is dat er straks een kwpn, een new forrester en een c pony van te eten krijgen, als ze op paddock staan. verder krijgen ze niks bijgevoerd, op handje brok na

Ik heb verder alleen ervaring met pakken hooi, maar omdat de kwpn`ner bronchites heeft, en ik straks geen mogelijkheid in winter heb om hooi te weken, wil ik voordroog gaan geven.

wat betalen jullie, hoelang doen jullie ermee, en kost het ook extra als het gebracht word?

ikke20

Re: grote pakken voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:35

ik heb grote pakken hooi is geen voordroog is nog net wat droger(zo goed als hooi) betaal er 30,- per pak voor.het voordroog moet binnen 2 weken op zijn anders krijg je broei of schimmel. met 3 paarden red je dat niet ik doe nou een groot pak met 2 paarden en die krijgen het onbeperkt doe er nu al 1,5 maand mee.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:12

Ik heb ook gewikkelde pakken. Zijn pakken van ca. 250 kg. Kosten 36,50 Euro thuisgebracht. Heb momenteel een KWPN'er en een IJslander staan die er onbeperkt van eten. Vorig jaar had ik er 8 pony's staan en die deden een dag of 3-4 met een heel pak. Nu ze maar met z'n tweeen staan doe ik er een paar weken mee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:08

Groot pak €35,- thuisgebracht Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:11

bedankt voor de informatie alvast. nog meer mensen met ervaring voordroog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:15

Bij ons betaalden ze er 35 euro voor en met 10 paarden ging er een pak per 3 dagen doorheen. Maar bij ons wordt flink gevoerd.

Zo een pak moet je wel binnen een maand opvoeren, maar er is veel kwaliteitsverschil, dus probeer te zien wat je koopt. Koop niet dat gesneden koeienkuilgras dat erg eiwitrijk is. De boer weet exact wat hij in huis heeft en van welk land hij het heeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:17

dus als ik beetje goed reken zou ik met 1 pak ongeveer maand uitkomen, met 3 paarden onbeperkt, en dan beste iets droger pak uitzoeken, ivm minder snel broei erin?
hoe zit dat met diarree vanwege omschakeling voer ineens?
staan 24/7 buiten, nu op een weiland, maar dan voor 3 mnd op een bak/paddock en krijgen dus alleen dit gevoerd.

hoe kan ik hun beste aan laten wennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:25

Alle plastic eraf halen en de plakken uit elkaar trekken, je bak onder een afdak leggen zodat er geen regen in kan komen.

Goed controleren op schimmel, de schimmel komt vrij snel. Soms is een kant beschimmeld en dat kan je niet voeren.

Ooit heeft een boer mij verteld dat rooie schimmel erg giftig is en witte schimmel niet, maar ik hou niet van schimmel voeren.

De eerste week half om voeren, dus eerste een klein haveltje en dan ongeveer half om half na een dag of 3 en dat ongeveer een week of 2 doen en dan kun je het gaan voeren. Er zijn paarden die er niet tegen kunnen en als ze aan de dunne gaan, dus echt de dunne zodat het net een koe lijkt, onmiddellijk stoppen, die hooi gaan voeren.

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:05

25E thuisgebracht Clown

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:06

maar dat is btw wel een vriendenprijsje

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:06

Ik heb slechte ervaringen met pakken voordroog.
Je kunt niet zien wat je koopt, zit er een klein gaatje in......kun je een heleboel weggooien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:15

ja, ik heb ook liever hooi, ik heb nl paar 100 pakken 500 meter van de wei af nog staan
helaas is het voor mij gewoon niet te doen, met 1 die vochtig hooi moet
ik heb geen kraan oid, alleen jerry kannen
om 2 pakken hooi per dag helemaal in te weken, is al hels karwei, maar als het vriest is het helemaal niet te doen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:19

hier ook ong 30 euro. Met 2 paarden doe ik er 10 dagen mee, nu eten de mini's ook mee en haal ik net precies een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:20

Ach het regent zoveel, gewoon buiten laten staan Clown

Je kunt ook kleine pakjes bestellen, die zijn echt zo groot als een pak hooi, maar wel zwaarder en meer geperst. Dan voer je die aan het paard dat nat hooi nodig heeft.

Ik zou gaan sparen voor een pomp op de wei, is oneindig makkelijker. Je zou een handpomp kunnen gebruiken en zet je veel tonnen neer zodat je een keer per week moet pompen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:22

pomp komt ook, maar niet nu in de winter, van de zomer pas

de paarden staan alle 3 bij elkaar, dus kan niet 1 voordroog geven en de ander hooi, had ik nl eerst bedacht maar moet ik paloma alleen zetten
aangezien ik niet mogelijkheid heb om na het eten bij elkaar te zetten is dit geen optie

heb al handpomp, en ook mogelijkheid om een op benzine te halen, maar put slaan is even geen optie

komt deze maand al nieuwe schuilstal op, van min 500-, net gras ingezaaid, pacht van heel jaar en nieuwe omheiding van 500-

put moet nog even wachten dus

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:25

25 euro per pak.. Met 12 paarden ongeveer 2 tot 3 dagen.. Als ze de hele dag op de wei staan doe ik er langer mee.

Witte schimmel kan opzich geen kwaad maar ik voer het ook niet, zou zelf ook geen beschimmeld brood eten

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:32

We maken zelf de pakken voordroog, dus wat ze precies kosten bij een boer weet ik niet.

Ik voer ongeveer 3 weken met 4 paarden, ik voer niet onbeperkt, omdat ze op stal staan. Ze krijgen wel 3 keer per dag een flinke portie.
Je moet inderdaad wel opletten dat je niet voordroog koopt dat voor koeien is gemaakt, daar gaat ook nog poeder overheen om het langer houdbaar te maken. Die poeder is niet goed voor de paarden en dat hooi is veel te nat voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:34

MIjn ervaring is als je grof stelig hooi koopt en het goed uitschut het buiten de paarden die stofgevoelig zijn niet laat hoesten, omdat ze in de buitenlucht staan, het stof kan zich niet verzamelen in de stal en blijven hangen.

Mijn paard kan ik ook grof hooi droog buiten voeren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:34

ik had dit ook, een grote baal voor 2 paarden en 1 grote pony, ik voer royaal en deed er drie weken mee. Zo'n baal hoort sneller opgevoerd te worden ivm met broei etc. In maart stopte ik hiermee en ging over op kleine baaltjes, als het warmer wordt, geheid broei.
Dit jaar waren de balen toch vochtiger dan normaal, het begon met slappe ontlasting zolang ik dit bleef voeren, daardoor smerigere stinkstallen en tot overmaat zat er na 1,5 week al broei in de baal.
Ik had het helemaal gehad, ik maak van mijn paarden geen koeien en wil een stevige drol in de stal. Ik zit nu weer aan de kleine baaltjes, dit is een stuk duurder maar het gaat weer goed met de ze en ik ben van veel ergenis af. Garantie van een goede baal kunnen ze niet geven, meestal heb je een goede baal, maar mijn ervaring was dat een van de drie minder was of dat daar weer broei/ schimmel in zat. En die moet je dan toch opvoeren en in geval van broei en schimmel weg gooien en dan is het een hele berg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:37

De maanden november, december, januari en februari gaat het wel, dan is het koud genoeg buiten, idd zodra het warmer weer wordt en vochtig warm is, dan schimmelt zo een baal onder je ogen weg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:37

en voor de diarree en het wennen, als ik nu hooi en voordroog meng?? of kan dat niet.

ik moet het voeren voor 3 maanden, januari tot eind maart, dan heb ik de wei klaar, staat er gras in en kunnen ze weer de wei op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:44

Gewoon proberen. Mengen is zeker goed te doen, maar misschien heb je goed spul.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:46

ik heb gemengd, een week lang, ze beleven aan de slappe, het koste me meer stro omdat de stallen smeriger werden ...en mijn dekens ...en de muren. Ik wil alleen nog een baal als ik zeker weet dat hij superdroog is. Ik denk ook dat het scheelt waar je hem haalt, ga anders kijken, van het hooi van vorige jaar had ik geen slappe mest en aten ze het ook erg graag

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:48

mij kost geen stro omdat ze 24/7 buiten staan, dekens wel, geen zin om die elke week te moeten wassen
ik dnek dat ik al klein pak haal, nu ze nog op wei staan
dit meng met pak hooi en alvast voer in december
als ze dan van wei afkomen de bak op, en dan hebben ze in elk geval al maand gehad om aan te wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:03

Eigenlijk moet je gewikkeld hooi vragen en geen kuil. Bel een fouragehandelaar op een grote en vraag naar gewikkeld hooi voor paarden, die weten wat je hebben moet en niet de plaatselijke koeienboer die ook wikkeld voor paarden.

Zo heb ik spul gehad, was gewoon grof stelig hooi en gewikkeld, maar wel van het land van een paardeneigenaar, kenner en liefhebber, bij hem geen troep in de stal. Dat was gelige voordroog, rook heerlijk kruidig, was hij gek op, niks geen dunne, was super spul. Dát moet je hebben, ga dat vragen bij fouragehandelaren die grote hoeveelheden hebben, die loonwerk doen bij grote boeren en die ook een afdeling voor paarden hebben, die bv aan maneges e.d. leveren. Google maar eens, maar zeker weten dat je dat ook kunt kopen ergens. Die man is niet uniek Clown, wat hij heeft hebben ze ook ergens anders.

Zo heb ik DW Silage ooit gehad, kon er niet meer aankomen, was ook gewikkeld hooi voor paarden, maar erg duur.