Paard alleen achterlaten in groepsweide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Paard alleen achterlaten in groepsweide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 09:46

Op de stalling waar mijn paard staat, gaan de paarden 's nachts naar binnen. Sommige paarden staan in een groepsweide, anderen staan apart of met zijn tweetjes. De ongeschreven regel zoals ik die altijd begrepen heb, is dat degene die het voorlaatste paard van de groepswei afhaalt, altijd de laatste meeneemt. Sommige paarden maakt dat niet zoveel uit, maar er zijn er ook bij die compleet door het lint gaan als ze alleen achterblijven.

Nou zijn er nieuwe mensen op stal gekomen, die dit kennelijk niet weten, ze laten dus heel vaak een enkel paard staan (eergisteren is een paard met een fikse hoofdwond van de wei gehaald nadat hij alleen stond. Ik weet natuurlijk niet of hij dit in zijn eentje gedaan heeft of dat hij het al had toen hij alleen achter bleef, dus geen verwijten naar iemand wat dat beteft).

Mijn vraag aan jullie is of jullie dit een vreemde regel vinden, ik vind het eerlijk gezegd een kwestie van gezond verstand (en ook wel van fatsoen), of dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is. In ieder geval ga ik de volgende keer als ik die nieuwe mensen tegenkom (dat is echt maar heel af en toe) even aan ze vragen of ze de laatste ook mee willen nemen.

Ir111

Re: Paard alleen achterlaten in groepsweide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:48

Lijkt mij niet meer dan normaal dat je het laatste paard mee naar binnen neemt. Zou het zeker vragen aan ze als je ze ziet. Eerlijk gezegd vind ik het niet erg slim van ze om dat laatste paard niet mee naar binnen te nemen. Als je het niet zeker weet vraag je het maar zo maar achterlaten...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:27

Ik neem ook altijd het laatste paard mee als mijn pony er alleen nog in staat met 1 paard.. sommige paarden kunnen ook echt niet alleen blijven bij ons.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:30

Bij ons geldt die regel in principe ook. Alleen als nadrukkelijk bekend is dat een paard alleen mag blijven staan, hoef je hem niet mee te nemen.
Bij ons lopen de paarden toch zelf terug naar stal, dus het is bijna geen moeite. Alleen het hek openzetten en bij terugkomst de boxdeur dicht.

Mijn paard is nl. het enige paard dat alleen mag blijven staan. Het zal meneer namelijk een worst zijn of hij alleen staat of niet. Elk uurtje buiten is mooi meegenomen, dus ze laten hem maar lekker doen. Voor de rest wordt alles er wel altijd afgehaald als ze alleen overblijven.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:58

Gelukkig, dan ben ik dus niet aan het overdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:59

Je bedoelt dat hij daarna nog enkele uren alleen in de weide moet blijven staan? Tot de eigenaar komt? Nee dat doen we hier ook niet.
Ik haal ze wel een voor een uit de wei. De laatste is dan wat ongeduldig maar ze moet maar even wachten tot ik haar ook naar binnenhaal, heen en weer naar de stal is 5 minuten, dus dat moeten ze maar op kunnen brengen, hetzelfde met het naar buiten zetten. Ik neem geen twee paarden mee, hier rijden vrachtwagens en als ik twee aan de hand heb en een gaat aan de kletter, dan ben ik zuur.
Maar ze gaan of allemaal op stal of allemaal naar buiten, er blijft niet 1 buiten of binnen.Dat geeft ook een oorverdovend lawaai, want ze blijven maar naar elkaar hinneken.
Zijn de mensen wel van jullie regel op de hoogte gebracht, misschien weten ze het wel niet en willen niet ongevraagd iemand anders paard binnenhalen? Als dit al een paar keer is gebeurt, wordt het dan niet tijd om ze aan te spreken en op de hoogte te brengen?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:04

Ik kijk altijd hoe het laatste paard reageert. Mijn merrie vind het prima alleen, als ze maar kan eten. Mijn ruin word er niet vrolijk van. Zou het die mensen gewoon uitleggen, neem aan dat ze het dan wel begrijpen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:09

Ik heb het inderdaad over staan laten en niet over twee minuutjes later binnen halen.

Bij mij heeft de stalhouder dit verteld toen ik met mijn paard daar op stal kwam staan. Ik ga er vanuit dat deze nieuwe mensen dit gewoon niet weten. Ik zie ze maar heel zelden, maar ik zal ze inderdaad op de hoogte brengen, of als ik de stalhouder dit weekend zie, vraag ik of hij dat zou kunnen doen als hij ze eerder ziet dan ik.

Ik was me trouwens aan het bedenken, er staat ook een paard bij dat chronisch spierbevangen is, die mag zich dus absoluut niet te veel inspannen. Hij kan echter helemaal niet alleen zijn, gaat dan echt door het lint. Als die eens alleen achter blijft kun je hem volgens mij afschrijven...

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:11

Bij ons op stal staan de paarden vaak in grote groepen buiten en is het bijna nooit zo dat er 1 alleen achter blijft, maar als dat wel zo is, dan is neem ik zelf altijd het laatste paard ook mee en laat ik die niet alleen staan.
Vind dit ook vrij logische, omdat er toch veel paarden zijn die niet alleen kunnen staan. Ik ga er dan ook vanuit dat andere mensen bij ons op stal ook zo slim zijn.
Als ik mijn paard zelf buiten zet met nog twee andere paarden en ik haal ze binnen, neem ik ook altijd die twee paarden van vriendinnen eerst weer mee naar binnen omdat ik weet dat die twee niet alleen kunnen blijven staan de de mijne wel. Als de twee paarden binnen staan ga ik de mijne vervolgens uit de wei halen.

Is het geen idee om dan bij jullie op het prikbord een vermelding te hangen dat er geen paarden alleen achter mogen blijven in de wei. Zodat ook nieuwe mensen dit kunnen lezen, als de stal eigenaar dit niet door geeft aan de nieuwe mensen?
Anders zou je misschien zelf voor de nieuwe mensen een briefje op hun stal kunnen hangen, met het verzoek als ze hun paarden uit de wei halen, en de jouwe blijft alleen over of ze dan zo vriendelijk willen zijn om ook jou paard binnen te zetten aagezien die niet alleen in de wei achter kan blijven, omdat hij dan gek wordt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:19

Mijn paard vindt het gelukkig niet erg om alleen te staan. Bovendien gaan hij en zijn vriendje altijd samen naar binnen, dus is het voor mij zelf niet zo'n probleem. Vandaar dat ik me tot nu toe geen platvoeten gelopen heb om de nieuwe mensen aan te spreken (eigenlijk best egoistisch Bloos).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:05

Het zijn en blijven kuddedieren, en ieder paard reageert er anders op.
Mijn paard gaat niet door het lint als ie alleen staat, maar gaat wel staan gillen aan het draad.
Wij laten onze paarden ook niet alleen staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:08

Wij laten ook niet 1 paard helemaal alleen achter in de wei staan. Grote kans dat ze dan erg gaan lopen rennen.
In de paddock kan het soms niet anders. Hier staan maar 4 paarden en als je eens met zijn'drieën weg wilt, dan blijft er toch 1tje achter. Helaas...

Lotzilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:28

Wat een stomme regel Verdrietig Ieder paard moet gewoon naar binnen of hij nu alleen staat of niet Huilen
Hier laten we ook soms 1 paard alleen, maar alleen maar omdat we maar 2 handen hebben en maar 2 paarden tegelijk mee kunnen nemen Knipoog Het paard wat dan alleen staat gaan we wel direct ophalen Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:45

Lotzilla schreef:
Wat een stomme regel Verdrietig Ieder paard moet gewoon naar binnen of hij nu alleen staat of niet Huilen

Jou snap ik totaal niet. Mijn paard komt nu nog helemaal niet naar binnen, pas als het te slecht weer wordt om buiten te blijven en dat is het voorlopig nog niet.

Ontopic: Ik snap je stalgenoten op zich wel. Ik weet niet hoe uitdrukkelijk het tegen hen is gezegd dat het bij jullie een 'afspraak is'. Ik hou er niet van als mensen aan mijn paard zitten en zou dan ook zelf door het lint gaan als iemand haar binnen zet, omdat ze de laatste buiten zou zijn. Ze gaat momenteel namelijk nog helemaal niet naar binnen. Ik weet van m'n paard dat ze prima in haar eentje buiten kan blijven (ze staat overigens gewoon in een groep en ik rijd er daar 2, dus alleen blijven is voor haar eigenlijk niet aan de orde). Ze zal even hinniken, maar daarna gaat ze weer rustig eten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:51

Ik vermoed dat het tegen hun niet gezegd is, tegen mij is het er wel uitdrukkelijk bij gezegd destijds. Ik heb de stalhouder gevraagd of hij het nog tegen hun wil zeggen, omdat ik ze zelf niet vaak zie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:22

zulke acties vind ik typisch iets voor mensen met paarden...
paardenmensen zouden er voor zorgen dat het laatste paard niet alleen bleef staan Knipoog

gewoon echt superdom bind ik,je kan toch wel even zo ver nadenken dat het laatste paard alleen staat?

beetje aandacht voor een ander is wel zo fijn af en toe denk ik

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:33

Ik vind het ook normaal om het laatste paard mee te nemen. Een kleine moeite

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:41

mijn paard komt vanzelf mee, springt gewoon over het hek dan Clown

maar als je een beetje nadenkt is het logisch dat je het laatste paard meeneemt, het zijn en blijven kudde dieren!
en het moet je toch gelijk opvallen als een paard als een gek gaat rennen of gaat hinneken.

ik zelf vind dit een onbeschreven regel, maar blijkbaar is dat niet bij iedereen zo Vork

ik zou gewoon tegen die mensen zeggen van weten jullie dat als je jou paard er uit haalt en er dan nog maar 1 staat dat je die dan mee moet nemen naar stal, en of gelijk erna op moet halen. en dan meld je gewoon van wist niet zeker of jullie het al wisten en dat je het gewoon belangrijk vind om te melden om ongelukken te voorkomen. zoiets... Cool

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:17

Bij ons op stal is dat ook de regel. Ik heb zelf twee paarden die ik binnen moet halen. Staan er dan drie paarden op he land. Is dat heel vervelend voor mij en zal ik twee keer moeten lopen (ik ben zo 10 min kwijt met op en neer lopen). Maar ik laat echt geen paarden alleen staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:03

Als niemand het tegen ze gezegd heeft dan kan ik me voorstellen dat je niet met andermans paard gaat lopen zeulen. Ik blijf ook liever van andermans paarden af , voor je het weet krijg je gedonder of is het zo'n onopgevoede knol dat je er onderweg problemen mee krijgt , en dan ben je helemaal de pineut.

Dus als dingen niet goed doorgesproken zijn , kan ik me wel voorstellen dat ze zich niet met andermans paard bemoeien.

Je zou wel verwachten dat ze zelf even navraag zouden doen of dit wel zo de bedoeling is , als je een flippend paard achterlaat dan krab je je toch wel even achter je oren zou je denken. Of misschien ging het gewoon goed tot nu toe , geen flippend paard achtergelaten ?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 11:15

Kennelijk wel, we hebben er laatst 1 met een fikse hoofdwond van de wei af gehaald die al een tijdje in zijn uppie stond. Ofwel hij had dat al toen hij achtergelaten werd (en dan verbaast het me dat niemand dat gezien heeft), ofwel hij heeft dusdanig staan flippen dat hij het zich daarna heeft aangedaan. Beide scenario's zitten me niet helemaal lekker (niet bedoeld om vingers te wijzen overigens).

Anyway, de stalhouder zou ze ervan op de hoogte brengen, probleem hopelijk uit de wereld...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:55

Wel rot hoor , dat (waarschijnlijk) door nalatigheid van d stalhouder , de nieuwe mensen nu meteen op een niet zo fijne manier in de groep liggen....da's wel jammer altijd zulke dingen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:04

ellepel schreef:
zulke acties vind ik typisch iets voor mensen met paarden...
paardenmensen zouden er voor zorgen dat het laatste paard niet alleen bleef staan Knipoog

gewoon echt superdom bind ik,je kan toch wel even zo ver nadenken dat het laatste paard alleen staat?

beetje aandacht voor een ander is wel zo fijn af en toe denk ik

En ik vind het iets voor mensen met paarden om mijn paard wèl mee te nemen. Gestoord

Beide paarden die ik rijd kunnen prima alleen staan. De ene is een alphamerrie die niet zo op andere paarden hoeft te hangen, de ander is een volstrekte eenling en staat vaak uit zichzelf 500 meter van de groep af in de wei.
De volstrekte eenling kan op zich ook prima mee naar binnen, die maakt zich niet zo snel druk. De ander moet je juist niet mee naar binnen nemen. Zij heeft een hekel aan binnen staan, en het binnen staan probeer ik dan ook zo kort mogelijk te houden. Zij staat liever alleen buiten, dan in de groep binnen. Tuurlijk hinnikt ze en vraagt ze zich af waar iedereen heen is, maar vervolgens denkt ze: ach boeiend, en gaat ze lekker verder eten. Neem je haar mee naar stal, dan zal ze eerst bezig zijn aan haar voer, gaan slapen, en vervolgens de rest van de nacht tegen de stalwand staan te schoppen dat ze het wel weer tijd vind om naar buiten te gaan, met of zonder de groep.

Omdat ik dit zo ervaar met mijn eigen paard, vind ik het niet (meer) zo vanzelfsprekend om de laatste mee te nemen, en zou ik dus navraag doen bij de stalhouder voordat ik met andermans paard ga slepen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 16:29

pmarena schreef:
Wel rot hoor , dat (waarschijnlijk) door nalatigheid van d stalhouder , de nieuwe mensen nu meteen op een niet zo fijne manier in de groep liggen....da's wel jammer altijd zulke dingen.

Dat valt gelukkig wel mee. Hoewel ik het zelf heel vanzelfsprekend vind om een paard niet aleen te laten staan, kun je mensen niet iets verwijten waar ze niks vanaf weten. Andere stalgenoten denken er gelukkig ook zo over.

@Ecudes: ik kan me jouw standpunt ook wel voorstellen, nog niet eens zo bij stil gestaan eigenlijk. Maar waarschijnlijk komt dat doordat bij ons eigenlijk alle paarden 's avonds naar binnen gaan en er ook geen paarden zijn (althans niet op de groepswei) waarvan de eigenaar aangegeven heeft daar moeite mee te hebben.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:46

Nee dat begrijp ik ook wel, er zullen ook zeker meer paarden zijn die problemen hebben met alleen blijven staan, dan die na een paar uur stal al stierlijk vervelend gaan doen. Maar er valt ook te denken aan een paard wat wegens longproblemen zo lang mogelijk buiten moet staan etc.
Ik snap dus zeker wel, vooral als de mensen ervaring hebben met dit soort gevallen, dat je niet zo snel een paard van iemand anders uit eigen beweging binnen zet.

Ik zou het dus inderdaad rustig met die mensen bespreken, of met de stalhouder. Misschien is een schoolbord/whiteboard bij jullie op stal wel een idee voor dit soort situaties, of anders even een briefje ophangen, of iedereen het laatste paard niet wil vergeten mee te nemen (en dan de evt. uitzonderingen er onder zetten, die wel alleen kunnen staan, ookal hebben jullie die nu dan misschien niet).