Aaaaahhh, het blijft altijd lastig die pensionstalling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nomes

Aaaaahhh, het blijft altijd lastig die pensionstalling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:15

Even mijn frustratie van me afschrijven hoor! Mijn paard heeft sinds twee maanden een peesblessure en staat op absolute rust. Om haar rustig te houden heb ik meteen tegen de staleigenaar gezegd dat ze geen biks meer mocht. Helemaal niets, ja een handje zodat ze niet wordt overgeslagen, want dan gaat ze door het lint Haha! , tot twee keer toe heb ik nu mee gemaakt dat ze haar gewoon een volle kilo voeren!! Terwijl ik het dus al meerdere keren op het bord heb geschreven, persoonlijk heb gezegd en het op het bordje aan haar stal heb geschreven.

Vandaag lag er WEER een kilo in. GRRR. Het stoom kwam echt mijn oren! Ben ik nou zo'n pieperd of zouden jullie ook zo kwaad zijn??

Sigrid

Re: Aaaaahhh, het blijft altijd lastig die pensionstalling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:22

Blijkbaar is de boodschap toch niet aangekomen. Mensen kunnen hardnekkig zijn hoor! Vraag even aan die mensen waarom ze zo eigenwijs zijn en benadruk dat in het belang van het paard er geen krachtvoer gegeven moet worden. Misschien vinden ze het zielig ofzo.

Snap wel dat je hier gefrustreerd door raakt ja. Maar de enige manier is: praten-praten-praten.

Als de boodschap nog niet doorkomt eventueel de voerbak blokkeren/weghalen?

Succes ermee!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:26

nomes schreef:
Ben ik nou zo'n pieperd of zouden jullie ook zo kwaad zijn??

Ik zou des duivels zijn!! Dus nee, naar mijn maatstaven ben jij zeker geen piepert! Of is het pieperd?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:49

Helemaal eens met de reacties hierboven!! ze luisteren gewoon niet naar je!! Boos! zou ook boos zijn!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:52

Ik zou echt woedend zijn gewoon!
Als jij zegt dat het niet moet,, hoort het ook niet te gebeuren, maar deze staleigenaar loopt je gewoon te negeren.. GRRR Boos!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:52

Ik zou degene die voert hierop aanspreken. Mocht die persoon vinden dat je paard toch die kilo nodig heeft moet die persoon naar jou kontakt opnemen. Het lijkt mij billijk dat als een paard op rust staat iets krijgt (handje) voor het idee.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:55

Of zeg anders dat ze wortels moeten geven ipv biks? Zo krijgt ze toch nog iets en gaan ze het minder "zielig" vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:57

Ik geef je groot gelijk hoor
Een paard dat niet werkt heeft geen brok nodig.
Net wat je zet, iets voor het idee dat hij wat krijgt...meer niet.

Nogmaals een goed gesprek aan gaan met diegene die voert Ja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:04

Ik ga mee met voorgaande, mijn paard heeft gelukkig maar een paar weken absolute boxrust nodig gehad. Zij kreeg zo goed als onbeperkt hooi van mij om bezig te blijven. Het was voor haar noodzakelijk iets te doen te hebben anders ging ze lopen draaien op die pees.... Bleek een paar keer als ik kwam dat het hooi niet was bijgevuld omdat het nog niet op was. Vanuit zijn standpunt logisch,maar ik heb toch aangegeven dat het voor haar noodzakelijk was en dat ik in de avond voering zou kijken hoeveel er bij moest en dat hij het er aleen maar bij hoefde te gooien. Gelukkkig deed hij dat daarna ook, het is vaak een kwestie van gewoonte en niet nadenken, soms niet eens opzet.

Maar blijf volhouden, jij hebt straks een F16 die uit die box komt zetten niet zij. Blokkeer idd de voerbak, ga nog een keer goed het gesprek aan en leg heel goed en duidelijk uit dat het paard op deze manier alleen maar zichzelf meer gaat beschadigen door te draaien in de box en zo de pees naar zijn grootje helpt.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:21

Ik ben gelukkig niet de enige die het bloedirritant vindt... Ik begon al aan mezelf te twijfelen...Een stalgenootje van me zei namelijk heel rustig: ja, dat is wel een beetje slordig.. (Slordig????)

Heb het al eens aangegeven en ze begrijpen mijn punt wel hoor, de reactie die ik krijg is: ja, vergeten, is zo'n hectische dag vandaag, was er even niet bij met mijn hoofd...
Lijkt mij dat voeren een gelegenheid is waarbij je juist WEL met je hoofd moet zijn. Maargoed, hier wordt er gewoon bij elk paard een kilo in gegooid zonder te kijken of ie uberhaubt nog rechtop staat, zucht....

Nou ja, zit niets anders op dan maar WEER gaan zeggen dat ik niet wil dat ze brok krijgt. Hopelijk onthouden ze het voordat de blessure over is (als die al overgaat op deze manier....)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:37

jeetje dat is ook wat...
Wel apart, ik hoor meestal mensen klagen op bokt dat ze te weinig krijgen Haha!

Overigens ben ik het gedeeltelijk met runningkawa eens.
Een paard wat niks doet en ook nog eens rust moet houden hoeft geen brok.
Maar er zijn ook hierop uitzonderingen!
Mijn 2,5 jarige die nog niks doet dan een beetje rondhangen in de bak krijgt ook 1 kilo per keer.
Maar dat dier is erg in de groei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:43

Dat kun je ook opvangen met vitamine brok...worden ze niet gek van. Lachen
Zanda is ook in de groei, maar als ik die 2 kilo geef komt hij er door het dak uit...terwijl hij dus dagelijks op de wei staat Lachen

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:56

Hangt inderdaad een beetje van je paard af. De mijne krijgt als ze volop in het werk staat 2 kilo en dat is gewoon echt genoeg. Nu wil ik haar gewoon echt rustig hebben. Plus dat ik het voor de spijsvertering ook niet goed vind om haar brok te geven terwijl ze niet beweegt. Laat haar inderdaad maar lekker hooi knabbelen!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:58

dat is een slimme staleigenaar zeg iedereen maar een kilo geven. bij ons kijken ze hoe het paardje er uit ziet en wat je der mee doet en van daar uit geven ze de hoeveelheid bix Lachen en bij ons word er 6 keer gevoerd steeds kleine beetjes savonds om half 11 krijgen ze voor het laast hooi Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:09

runningkawa schreef:
Dat kun je ook opvangen met vitamine brok...worden ze niet gek van. Lachen
Zanda is ook in de groei, maar als ik die 2 kilo geef komt hij er door het dak uit...terwijl hij dus dagelijks op de wei staat Lachen

dat kan.
maar voor die van mij niet nodig.
Die is zelfs met 2 kilo op een dag de rust zelfe.
of die nou niks of 2 kilo krijgt, qua gedrag merk ik geen verschil.
Qua omvang wel, maar goed, hij krijgt nu 2 kilo 8 weken en hij ziet er perfect uit.
Hij hoeft niet dikker en niet dunner, dus als hij volgende week thuis komt blijf ik dit voorlopig aanhouden.

Als mijn merrie zoveel geeft terwijl ze niks doet word dat inderdaad een bommetje.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:13

zet anders zelf een emmertje peen of zo klaar wat ze in de bak gooien als ze voeren. Misschien is t dan "makkelijker"voor ze om geen schep biks er in te kiepen terwijk je dat niet wilt.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:41

Mijn paard staat nu tien maanden op stal met een peesblessure, dus hij krijgt ook geen brok. Ik heb een bordje op zijn stal hangen waarop staat hoeveel hij krijgt.

Als iemand mijn paard een kilo brok zou geven zou ik eerlijk gezegd niet voor mezelf in staan.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:59

Dit is dus ook iets waar ik gek van wordt op mijn stal, dat er niet goed gevoerd wordt. Al zou ik in jouw situatie zitten dan zouden ze idd de laatste week eindelijk nog maar een handje geven. Als je paard weer aan het werk gaat, wil je weer meer biks gaan geven en dat schrijf je dan netjes op, maar dan zijn ze net gewend jouw paard maar een handje te hoeven geven dus zou hij weer te weinig biks krijgen!

Ik zit nu met het probleem dat ik mijn pony meer hooi ben gaan voeren, omdat het weer de winterperiode is (dus minder uur per dag op het land) maar ze denken nu nog steeds dat hij minder hooi hoeft, ookal is het nu al een maand zo. Al staat mijn paard 's middags niet op stal met voeren, wordt hij vaak overgeslagen, omdat hij in de zomerperiode 's middags geen biks meer kreeg. Terwijl nu echt overal duidelijk aan staat gegeven dat hij altijd zijn voer moet, ookal staat hij op het land, op stal of is hij aan het rijden.

Ik het het nu uitvergroot op zijn deur geschreven en schrijf het elke dag in het stalboek onder het motto van 'ooit zullen ze het wel goed gaan doen...'

Ik ben benieuwd of hij wel voer krijgt als hij op stal staat en ik er niet naast zit om te kijken wat hij krijgt! Voeren lijkt me wel een belangrijke taak en zo moeilijk is het toch niet even een voerkaartje te lezen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:43

@Nomes: ga nog eens een goed gesprek aan met degene die voert en benadruk, dat het vooral om het belang van het paard gaat! Misschien kunnen ze regelmatig hooi geven,om haar bezig te houden.
Je hebt groot gelijk,dat je er boos om wordt, ik vind het echt onuitstaanbaar dit soort onzin. Een keertje vergeten kan gebeuren, maar daarna is het gewoon negeren van wat je gevraagd hebt. Kun je niet een bordje op haar staldeur hangen?

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:15

Heb ik ook een keertje meegemaakt, ze mocht ongeveer een handje krijgen maar ze kreeg natuurlijk veel meer...
Ik heb het dan nog eens benadrukt maar er kwam nog geen verandering in. Hooi kreeg ze ook veel te weinig...
Eerlijk gezegd, ik heb het gehad met pensionstallingen enzo, ik sta nu op m'n eentje en het is zaaaalig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:26

Is dit een grote of kleine pensionstal?
wel rot zulke dingen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:44

Bestaat de box gewoon uit zo'n voorpaneel met een vierkantje uit de tralies waar het voer doorheen wordt gegooid in de voerbak?
Dan zou je misschien gewoon een plankje of een stuk karton kunnen nemen. Paar gaatjes erin en met een draadje o.i.d. vastzetten aan de buitenkant van de stal.
Dan kunnen ze in ieder geval niet meer ondoordacht wat in de stal gooien.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:00

nomes schreef:
Even mijn frustratie van me afschrijven hoor! Mijn paard heeft sinds twee maanden een peesblessure en staat op absolute rust. Om haar rustig te houden heb ik meteen tegen de staleigenaar gezegd dat ze geen biks meer mocht. Helemaal niets, ja een handje zodat ze niet wordt overgeslagen, want dan gaat ze door het lint Haha! , tot twee keer toe heb ik nu mee gemaakt dat ze haar gewoon een volle kilo voeren!! Terwijl ik het dus al meerdere keren op het bord heb geschreven, persoonlijk heb gezegd en het op het bordje aan haar stal heb geschreven.

Vandaag lag er WEER een kilo in. GRRR. Het stoom kwam echt mijn oren! Ben ik nou zo'n pieperd of zouden jullie ook zo kwaad zijn??

Ik zou net zo kwaad zijn.
Wij staan op een pensionstal. Een doe het zelf. Eigen hooi en eigen stro, staat er tot een paar keer aan toe al een vreemd paard in onze box, de boel op te eten en onder te poepen.
Als je dan vraagt waarom dat is, dan krijg je als antwoord, dat ze dat paard alleen maar even kwijt wilden!!!

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:56

Wat raar dat die staleigenaar niet het belang van jouw paard voorop zet! Ik zou me er ook kwaad over maken!

vlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:12

ik vind dat zo raar, dat als het zelfs bij haar stal hangt, ze alsnog (teveel) biks geven

voor hun toch niet zoveel moeite om daar op te letten of wel..