een vlas-stal-vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

een vlas-stal-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 11:00

Graag jullie meningen en of ervaringen en tips!

1 van onze paardjes staat op vlas. Het is best een viespeuk! Met een "fijne" ammoniak lucht.
Nu hebben we ruim 3 balen in de stal gedaan (a.s. zondag is dat 2 weken geleden), steeds de drolletjes eruit gehaald en weet netjes recht getrokken ( een deel van de stal loopt hij helaas kaal).
Maar nu is het al best vies geworden en denken we van het weekend weer opnieuw te beginnen met 3 balen. Nu werd mij verteld dat het in sommige stallen (en dat staat ook op de vlas site) het 10 tot 12 weken blijft liggen???????? Moet je dan steeds een nieuwe baal over het vieze doen?
Nu gebruiken we ook sirocco stal poeder www.siroccodps.nl om de ammoniak lucht te verminderen en dat lukt aardig.
Voorheen deden we iedere week 1x de stal leeg halen (op het schone na, dat ging weer onderop) en 1 schone baal erin, de rest van de week alleen de drolletjes eruit.
Komt het omdat hij zo'n viespeuk is dat we niet lang met het vlas kunnen doen, of doen jullie er ook niet lang mee?????

_Stephanie

Re: een vlas-stal-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:04

wij gebruiken ook vlas, en halen ook elke dag alleen de mest er uit, maar er moet wel vaak een nieuw pak vlas in omdat hij anders op het beton ligt, dus wij doen er ook geen 10-12 weken mee hoor! Tong uitsteken

Caresse07

Met een echte viespeuk is het best lastig hoor Haha! Wat wij doen is eerst een flinke bodem er in doen en dan elke dag de mest en de echt hele natte plekken (hier is het vlas helemaal rood) eruit halen. Op deze manier kunnen wij bij de meeste paarden met 1 pak aanvulling per week af. De echte viespeuken vullen we 2 keer per week met een pak aan. Ook wij gebruiken siroccopoeder om de amoniaklucht te verminderen. Ik haal de stallen dus eigenlijk nooit helemaal leeg, behalve 1 maal in het zomerseizoen om de stallen helemaal schoon te spuiten. Knipoog

SophievdV

Ik zou hier ook wel wat meer over willen weten. Wij hebben ook zo'n enorme smeerkees op stal staan, die in 1 dag een sopje van pies en poep van zijn stal maakt.. Nagelbijten / Gniffelen

We zaten aan vlas te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:06

Ik pot gewoon niet op
3 balen is overigens vrij weinig om te beginnen, 4 is toch wel echt mininaal.

ik haal elke dag de drollen eruit en om de 3 dagen ongeveer het natte en gooi dan nieuw erbij.

Ik heb dan ook geen stink lucht Lachen
Gebruik dus nooit sirocco

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 11:07

Dus moeten we van 't weekend dan gewoon 1 pak vlas er over heen doen of opnieuw beginnen........ Ik vind het lastig omdat iedereen wat anders zegt.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:09

Ik zou zeggen probeer uit wat bij jullie het fijnste is.
Ik vind niet oppotten dus het fijnste Lachen
Andere vinden oppotten wel weer fijn...ik zou probeer gewoon eens uit Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:10

Bij ons ongeveer hetzelfde als bij RK, ongeveer twee keer per week nieuw vlas erbij en wij gooien er ook nog een laagje stro op.

Maar als vlas verkleurt is het nog niet meteen vies hoor. Wij laten het droge korrelige vlas gewoon liggen en halen alleen de drollen en natte (zware, samengeplakte) vlas eruit. De rest leggen we dan weer recht, en twee keer in de week komt er dus nieuw vlas bij. Ik vind het echt superspul!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 11:11

Ik snap het, alleen hij stinkt al vrij snel. En je hebt stinken en stinken natuurlijk, maar je wordt er zelf ook onpasselijk van. Door de sirocco poeder ruikt het veel frisser wat naar mijn idee voor hem ook fijn is en voor ons ook. Op dit moment staan ze overdag (van 09:00 tot dat 't donker wordt) op de wei, dus alleen de nachten binnen en nu maakt hij er al een bende van haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:12

Een met RK, je moet gewoon voor jezelf bekijken wat het fijnste is. Ik pot ook niet op, maar haal ook niet alles eruit, vind het zonde om droog en schoon vlas weg te gooien Bloos Maar laatst hadden we een huurster en die had er wel een potstal van gemaakt en dat was voor haar blijkbaar erg prettig, dus is echt maar net wat je zelf prettig vindt en wat het beste werkt voor jouw paardje.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:15

Mijn ervaring met vlas is±
Even investeren ion een goede bodem, dus rubbermatten over de bertonnen vloer, daar hoeft helemaal geen putje te zitten, het vloeibare blijft onder de matten en verdampt wel. tenminste, dat is bij ons het geval.

Dan in 1 stal 3 tot 4 baaltjes vlas uitstrooien.
Elke dag 3 x de drollen eruit en heb je een natte plek, haal die er ook uit.
Vaak moest ik 1 x per week wel een volle baal erbij in doen.

Dat kun je ook doen, door de hele stal stukje voor stukje uit te mesten.
Dus het droge op 1 stapel en de mestballen en het echte natte in de kruiwagen.
Dat redelijke droge verdeel je gelijkmatig over de vloer en 1 schone baal eroverheen.
Zo deed ik het ook bij mijn smeerpoets.
Maar je kunt er ook voor kiezen om de bodem zo te laten ,alleen de allernatste plek eruit en de bovenkant vlak maken en een schone baal erover.

Vlas is iets donkerder dan zaagsel, maar als het droog aanvoelt, geen reden om er een nieuwe baal bij in te doen.
Succes. je moet gewoon even wennen aan vlas.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:19

Op mijn stage doen we elke dag de drollen/vieze plekken eruit halen en er dan 1/3 pak schoon vlas bij gooien. Werkt prima!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:20

Wij doen meestal een half pak per keer erbij. Plus twee (grote) plakken stro ofzo Lachen

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:25

Wij zijn begonnen met 5 balen vlas er in te doen.

Daarnaa elke dag drolletjes der uit
Naa een tijdje al het droge naar de kant en het natte der uit dan al het droge weer verdelen en eventueel een baal der bij in..

Als we dat gedaan hebben die dagen er naar gooien we de randen naar binnen en dat glad maken..

en eventueel randen opvullen

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:28

Wij gooien er in het begin 4 a 5 balen in, Dan elke dag drollen eruit en dan 1 a 2 x per week de natte plekken eruit. bij sommigen gaat er 1x per week een heel pak bij, bij anderen 2 x een 1/2 pak. Wij laten wel een dikke onderlaag liggen. De stallen ruiken helemaal niet!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:41

Poei! Voorheen deden we 1x per week de natte plekker eruit halen, de rest van de week alleen de drolletjes en recht trekken. Maar op stal vertelde ze van die 3 balen enz. enz. wij dat dus gedaan, het ziet er nog wel redelijk uit maar 1 deel van de stal kleurt al aardig donker......... pff lastig! We hebben 5 balen vlas per maand, je mag meer maar daar moet je voor bijbetalen, daar zitten we helemaal niet mee, als het paard maar droog staat en lekker kan liggen. We blijven gewoon proberen denk ik!
Wel al erg bedankt voor jullie reacties!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:45

Wij gebruiken dus zo'n 4 pakken per paard per maand. Alleen merries met veulen gebruiken meer.
Ik zou nu de donker (lees rood)gekleurde plekken eruit halen. Rechttrekken en 1 of 2 pakken erop zodat je een onderlaag houdt. Daarna redt je het echt wel met 1 paak per week. Mijn stallen zijn niet wit maar wel schoon en droog. En al mijn paarden zie ik vaak liggen dus het ligt waarschijnlijk ook fijn Knipoog

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:09

Denk dat we dat maar eens moeten gaan proberen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:36

Ik heb ook vlas, maar heb net een heel dun laagje om net de urine op de vangen zeg maar,
Als ze op stal staan dan word s`morgens alles verschoont en weer een nieuw heel dun laagje er in, zeg maar een 10 liter emmer vol, bij mij liggen de paarden ook in de stal , maar liggen dus niet op een dikke laag, maar gewoon op het beton, dat doe ik al jaren zo en bevalt me prima en mijn paarden ook,
Ik heb ook inloop stallen voor een aantal paarden en heb in het aller begin daar ook 3 pakken vlas in gegooit en die gebruikte ze als mesthoop en gingen buiten op de straat liggen, dat gaf bij mij de doorslag dat paarden geen nestel dieren zijn en dus ook gewoon op beton kunnen liggen, het scheelt me enorm aan werk en vlas wat ook niet goedkoop is en mijn paarden hebben er echt geen probleem mee.

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:39

Mijn paard staat ook op vlas. Elke dag scheppen we de drollen eruit & 1 keer per week de onderlaag. In de winter laten we de onderlaag er wel langer in, vooral als het vriest. Hij staat best dik dus in zijn stal ruik je niks. Ik vind wel dat vlas het meeste opneemt, stro neemt al helemaal geen urine op en zaagsel vind ik minder goed dan vlas.. Bloos

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:43

ik zou toch vaker de natte plekken er uit halen als dat kan, ik heb ook zo'n vieskont en dat is bij haar gewoon nodig. Mijn ruin is ubernetjes en heeft dus ook een lekker droge stal!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:50

Mijn pony's staan ook op vlas.

We beginnen met 5-soms 6 balen per stal (ze zijn ook viespeuken.)
Elke dag mest eruit halen en om de 2-3 dagen de natte plekken.
1 keer in de week een nieuwe baal erbij. zo hebben ze een lekker bedje.

Ons stalletje stinkt ook niet..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 19:41

Grappig om te lezen dat iedereen z'n eigen systeem en dingetje heeft met vlas, niets komt overeen met wat ze zeggen op de vlas site, misschien moeten ze dat maar eens aanpassen met "kijk aar hoe je 't gebruikt" haha! We gaan het gewoon uitproberen met die viespeuk van ons. En in de winter (als het wel echt koud is haha) dan zijn die ammoniak dampen ook minder, misschien kunnen we hem dan op een dikkere laag vlas zetten. En misschien ben ik wel te tuttig (haha uhm) het liefste blijf je natuurlijk schoon vlas zien..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:35

Ik zou zeker eens een echt dikke laag proberen.
Ik heb zelf het idee dat als ik eens perongeluk wat minder heb bijgegooit het ook weer veel eerder vies is.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:37

ik haal elke dag de drollen eruit.
en 1xper weer of 1x per 2 weken ligt eraan hoe vies die is ..
piesplekken eruit en dan 1 pak nieuw erbij ..