paard eet stro op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1988

paard eet stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 21:06

hoi ik zit met een klein groot probleem .
de paard van mijn zus eet der stro op ,maar eerst eet ze al der hooi op en als dat op is en er is 2 tellen even niks te eten gaat ze aan der stro beginnen. tot dat ze der hooi weer krijg want zo een hooi net heeft ze binne en half uur en 3 kwartier op. en we hebben ook al geprobeerd om van plaats uit te mesten gewoon stro bij te gooien ,maar dat eet ze ook op en we hebben ook al geprobeert het viese stro van van mijn paard(haar zusje)het viesen er bij te gooien en dat eet ze ook al op. maar omdat stro eten niet goed is een klein beetje kan geen kwaad maar een helen box wel vandaar en we willen dit probleem gewoon op lossen wie heeft een idee zegt het mij dank je wel Ach gut

Juniortje

Re: paard eet stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:15

Mijn paard eet ook stroo, i kzie het probleem niet helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:18

Zaagsel?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:18

Mijn pony een elke dag een heel de box sto op als ik elke dag aan kom op stal dan ligt er alleen nog zaagsel Knipoog

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:29

Op zaagsel zetten is dan echt de enigste oplossing elk paard eet wel stro.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:34

van mij eten ze ook alle 4 het stro op dus je moet hem of op iets anders zetten of het maar voor lief nemen Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:36

Jive kan er ook wat van, die eet ook veel stro. Ergens anders op zetten is dan de optie. Maar zaagsel is ook niet alles.
Paarden horen de hele dag te eten dat zit in de natuur. Dus abnormaal is het niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:37

Zoveel mogelijk op wei.
En als je paard binnen staat: meer hooi voeren.
Paarden zijn van nature gewend om meer dan de helft van de dag te eten, ze moeten gewoon iets hebben om te kauwen, als je dat gaat weghalen dan moet je iets anders zoeken zodat je paard zich niet gaat vervelen.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:39

Onze paarden staan allemaal op vlas maar krijgen juist 2x per dag een plak stro erbij om ze wat te doen te geven als het hooi op is. Uiteraard eten ze het meeste op maar we hebben daar gelukkig nooit problemen mee gehad.

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:37

we hebben ook al geprobeert om om op zaagsel te zetten en vlas maar dat eet ze ook al op

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:41

GEWOON MEER HOOI GEVEN EEN PAARD KNABBELT NU EENMAAL GRAAG!
Maar het beste is natuurlijk lekker op de wei of lekker buiten zetten!!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 18-10-07 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:50

Een bal erin leggen met snoepjes erin ofzo, of meer weidegang. Mijn paard eet ook veel stro, omdat ze nu hele dag binnen staast ivm blessure.
Ze doen het puur uit verveling. Zelf zou ik er persoonlijk voor kiezen om het paard meer naar buiten te doen, of zoals ik zei een speeltje erin leggen ofzo.. Maar naar buiten is betere optie Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:53

Inderdaad zorgen dat ze de hele dag door wat te knabbelen hebben. Zou eerst ook zeggen op zaagsel of vlas zetten, maar las al dat, dat ook niet werkt.

anoukbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:21

of de stal gewoon wat viezer houden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:26

Elk paard eet volgens mij wel stro. Maar dar zie ik het probleem of gevaar niet van. Of je moet over gaan op zaagsel of vlas, maar dan bijvoorbeeld een plak stro er bij in, dat ze wat te knabbelen hebben. Of zoals Anoukbijl al zegt, je stal wat viezer houden...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:31

rashida schreef:

Dacht net hetzelfde
Meer weidegang of meer hooi geven.
Is toch ook logisch dat als je in een hokje staat je uit verveling begint te eten?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:35

whisperramse schreef:
rashida schreef:

Dacht net hetzelfde
Meer weidegang of meer hooi geven.
Is toch ook logisch dat als je in een hokje staat je uit verveling begint te eten?

Jullie moeten het zeggen als ik het verkeerd heb hoor, maar als je juist alleen maar meer hooi gaat voeren, komt je paard toch aan? Die van mij iig wel Cool

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:37

Als ze echt teveel stro eet, kun je ze op een andere ondergrond zetten, eventueel stalmatten neerleggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:47

Niet op zaagsel zetten! Een paard is erop gebouwd om een groot deel van de dag te eten. Alleen tijdens het kauwen maken ze speeksel aan en speeksel neutraliseert het maagzuur. Als ze niets hebben om op te kauwen, heb je dus een grotere kans op maagzweren omdat dan het maagzuur niet geneutraliseerd wordt.

Zorg er dus voor dat het hooi moeilijker bereikbaar wordt, zodat je paard er langer mee bezig is. Dat kan door bijvoorbeeld een flinke emmer vast te zetten, daar hooi in te doen en daarbovenop een flinke ronde steen die net iets kleiner is dan de emmer, zodat het hooi er aan de zijkanten uitsteekt. Maar er zijn ook andere oplossingen. Zorg er in ieder geval voor dat je paard altijd iets te knabbelen heeft. Ze zijn voorgeprogrammeerd om zoveel uur per dag te knabbelen. Ze stoppen niet als ze genoeg hebben, maar pas als ze zoveel uur geknabbeld hebben.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:53

arno8 schreef:
Niet op zaagsel zetten! Een paard is erop gebouwd om een groot deel van de dag te eten. Alleen tijdens het kauwen maken ze speeksel aan en speeksel neutraliseert het maagzuur. Als ze niets hebben om op te kauwen, heb je dus een grotere kans op maagzweren omdat dan het maagzuur niet geneutraliseerd wordt.

Zorg er dus voor dat het hooi moeilijker bereikbaar wordt, zodat je paard er langer mee bezig is. Dat kan door bijvoorbeeld een flinke emmer vast te zetten, daar hooi in te doen en daarbovenop een flinke ronde steen die net iets kleiner is dan de emmer, zodat het hooi er aan de zijkanten uitsteekt. Maar er zijn ook andere oplossingen. Zorg er in ieder geval voor dat je paard altijd iets te knabbelen heeft. Ze zijn voorgeprogrammeerd om zoveel uur per dag te knabbelen. Ze stoppen niet als ze genoeg hebben, maar pas als ze zoveel uur geknabbeld hebben.

Uhm, sorry hoor. Maar dat maakt ieder voor zich toch uit. Onze paarden staan ook op zaagsel en als ze een poos binnen staan i.v.m. slecht weer oid dan knabbelen ze er eigenlijk zo goed als niet aan. Het is voor elk paard verschillend of ze er wel of niet aan knagen (bij zaagsel)...Je kunt nooit helemaal voorkomen dat je paard niet aan zijn/haar stalbodem knabbelt. Als het echt 'gegeten' wordt, is het natuurlijk een ander verhaal.

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:56

1 van mijn VP eet stro en die kon daar dus niet tegen. Die staat nu op zaagsel.
De ander staat nog steeds op stro, amar gheeft er geen last van als hij het eet, dus die blijft er lekker op staan.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:59

Bonnie_Theun schreef:
Jullie moeten het zeggen als ik het verkeerd heb hoor, maar als je juist alleen maar meer hooi gaat voeren, komt je paard toch aan? Die van mij iig wel Cool

Idd, en wil je dat niet, geef hem/ haar dan meer weidegang.
Toch niet verwonderlijk dat zo'n dier zijn stal leegvreet?
Er valt niks te doen in hun stalletje...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:01

Bonnie_Theun schreef:
arno8 schreef:

Uhm, sorry hoor. Maar dat maakt ieder voor zich toch uit. Onze paarden staan ook op zaagsel en als ze een poos binnen staan i.v.m. slecht weer oid dan knabbelen ze er eigenlijk zo goed als niet aan. Het is voor elk paard verschillend of ze er wel of niet aan knagen (bij zaagsel)...Je kunt nooit helemaal voorkomen dat je paard niet aan zijn/haar stalbodem knabbelt. Als het echt 'gegeten' wordt, is het natuurlijk een ander verhaal.

Hij bedoelt het niet op het zaagsel, maar op het feit dat het paard anders niks te knabbelen heeft en het risico op maagzweren vergroot.
Door het stro op te eten, wordt dat risisco vermindert...

Lezen is blijkbaar toch een vak apart Bloos

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:02

whisperramse schreef:
Bonnie_Theun schreef:

Idd, en wil je dat niet, geef hem/ haar dan meer weidegang.
Toch niet verwonderlijk dat zo'n dier zijn stal leegvreet?
Er valt niks te doen in hun stalletje...

Idd op een stukkie wei zetten oid. Maar niet vol gaan stouwen met hooi lijkt mij.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:06

anoukbijl schreef:
of de stal gewoon wat viezer houden.

Vind je dit echt een goed idee? Lekker, staat het paard al de hele dag binnen, mag het ook nog eens in z'n eigen viezigheid staan...