Rijbak, welk soort zand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irishaffie

Rijbak, welk soort zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:24

Hoi, we gaan een rijbak aanleggen thuis, zodat we lekker makkelijk kunnen rijden
ipv naar de bak een eindje verder te moeten.

maar nu heb ik een vraagje: welk soort zand is nou het beste?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Charaz

Re: Rijbak, welk soort zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:37

Wij hebben plaatzand, als het nat wordt word het als het ware 1 plaat en niet soppig (als is er nu aan het begin van onze bak iets niet goed en wel modderig)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:39

Dat vraag ik me nu ook af!! Wat voor soort grond heb je??
Wij hebben hier kleigrond en das niet makkelijk om daar een goede bak van te maken! Zonder dat het veel kost!!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:43

Ik heb thuis kleigrond en daar heb ik een laag ophoogzand (40 cm) opgestort. Wal van klei (die uitgegraven was) er tegenaan en gaan met die banaan! Tot op heden nog weinig last gehad van een drassige bak moet ik zeggen. Kosten vallen mee; zand 9 Euro per m2 en dan natuurlijk nog de kosten van de kraan. Hij is wel vrij zwaar als hij droog is en zeer goed te rijden als het nat is. Weet dat het niet het meest ideale is, maar daar had ik ook het geld niet voor, dus dan is dit beter dan niets Bloos

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:44

Een bodem is meer dan zand alleen. Eerst moet je bedenken hoe je de onderlaag wilt maken, wel/geen drainage, enz. en afhankelijk daarvan doe je er dan een bepaald soort zand op, al dan niet gemengd met hout- of tapijtsnippers.
Als je eenmaal hebt bedacht hoe het er uit moet zien, ga dan zelf kijken wat voor zand je krijgt. Wij hadden rivierzand nodig - maar toen we bij de zandafgraving kwamen bleek het (goedkopere) straatzand daar eigenlijk rivierzand te zijn. Snap je het nog? Enfin, om een lang verhaal kort te maken is er misschien maar één goed advies: vraag iemand die er verstand van heeft om te helpen - zeker als je zomer en winter wilt rijden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:47

NatasjaM schreef:
Ik heb thuis kleigrond en daar heb ik een laag ophoogzand (40 cm) opgestort. Wal van klei (die uitgegraven was) er tegenaan en gaan met die banaan! Tot op heden nog weinig last gehad van een drassige bak moet ik zeggen. Kosten vallen mee; zand 9 Euro per m2 en dan natuurlijk nog de kosten van de kraan. Hij is wel vrij zwaar als hij droog is en zeer goed te rijden als het nat is. Weet dat het niet het meest ideale is, maar daar had ik ook het geld niet voor, dus dan is dit beter dan niets Bloos

Dat klinkt wel als een hele slimme oplossing. En als de bak (te) zwaar is als hij (erg) droog is, kun je hem dan niet gewoon met regelmatig sproeien wat vochtig houden? Al snap ik wel dat er niet tegenop te sproeien valt als het 30 graden is buiten.. Haha!

Je hebt tegenwoordig zoveel mooi spul voor in de bak, maar zelf vind ik 'zandbakken' nog steeds het prettigst om in te rijden (je ziet steeds meer een soort van stof in bakken liggen en dan bedoel ik niet kuche kuche stof... Clown ). Zand lijkt me inderdaad het goedkoopst. Zorg alleen wel voor een goede afscheiding aan de bodem, omdat anders al je zand eruit loopt. En als het lukt is het t prettigst om de bakrand wat scheef naar buiten te zetten, zodat je genoeg ruimte voor je been hebt als je op de hoefslag rijdt (met zelf nu hoe irritant het is om met je been tegen de bakrand aan te zitten, zelfs als het geen zeer doet).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:51

NatasjaM schreef:

Hoever is het klei uitgegraven??
Heb je er nog iets tussen gedaan bv doek tussen de kleilaag en zandlaag?
We hebben hier zeeklei en das niet zon lekkere grond om een rijbak te maken die niet te zwaar gaat worden!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:52

djinnie schreef:
NatasjaM schreef:

Dat klinkt wel als een hele slimme oplossing. En als de bak (te) zwaar is als hij (erg) droog is, kun je hem dan niet gewoon met regelmatig sproeien wat vochtig houden? Al snap ik wel dat er niet tegenop te sproeien valt als het 30 graden is buiten.. Haha!

Je hebt tegenwoordig zoveel mooi spul voor in de bak, maar zelf vind ik 'zandbakken' nog steeds het prettigst om in te rijden (je ziet steeds meer een soort van stof in bakken liggen en dan bedoel ik niet kuche kuche stof... Clown ). Zand lijkt me inderdaad het goedkoopst. Zorg alleen wel voor een goede afscheiding aan de bodem, omdat anders al je zand eruit loopt. En als het lukt is het t prettigst om de bakrand wat scheef naar buiten te zetten, zodat je genoeg ruimte voor je been hebt als je op de hoefslag rijdt (met zelf nu hoe irritant het is om met je been tegen de bakrand aan te zitten, zelfs als het geen zeer doet).

Ik zie mezelf al met de gieter door de bak gaan ROFL

Nat houden lukt alleen door te sproeien en da's wat lastig in mijn geval, omdat ik geen waterleiding heb, alleen maar een handpomp.

Met een wal van klei eromheen blijft het zand ook mooi binnen Clown

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:54

rashida schreef:
NatasjaM schreef:

Hoever is het klei uitgegraven??
Heb je er nog iets tussen gedaan bv doek tussen de kleilaag en zandlaag?
We hebben hier zeeklei en das niet zon lekkere grond om een rijbak te maken die niet te zwaar gaat worden!

De klei is ongeveer 15 cm uitgegraven, dus mijn bak ligt ongeveer 25 cm hoger dan de rest. Daardoor kan het water ook makkelijker weg na hevige regenval. Er ligt geen doek oid tussen het zand en de klei. Er ligt wel drainage in de klei. Ik zit op zware brabantse klei Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:57

Oke ik zal het mijn vriend zeggen dat we moeten gaan graven eerst! Ik denk dat het anders niet zo veel zin heeft op gewoon zand erop te gooien. Wou wel een rand van hout neerzetten maar klei is misschien idd ook een goed idee, om het zand binnen te houden! Thanx voor je info!!

Knipoog vraagje nog hoe groot is jouw bak en hoeveel kub zit erin??

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:00

Bij mij werkt het tot nu toe in ieder geval prima! Vooral als het wat vochtiger is. Slepen is wel noodzakelijk om dat regelmatig te doen, anders wordt ie wel te zwaar!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:01

Wij hebben agtergrond bodem, heerlijk Ja

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:03

Arielle_ schreef:

als je dat betalen kan Knipoog ik niet helaas!!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:06

NatasjaM schreef:

Nat houden lukt alleen door te sproeien en da's wat lastig in mijn geval, omdat ik geen waterleiding heb, alleen maar een handpomp.

Hihihi ROFL Ik zie je ook al gaan met de gieter! Geweldig... Heb je wel meteen extra lichaamsbeweging (zou in mijn geval niet eens zo heel verkeerd zijn!)

Kleiwal is super oplossing, denk zelfs dat het minder 'gevaarlijk' voor paardebeentjes is dan een rand van hout.

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:40

We gaan de bak in aankomst ongeveer 40 - 50 cm afgraven. We zitten nl op zware zeeklei, die laat echt niets door. Dus dreinage erin enja, zand... Maar daar ben ik nog niet over uit. Het in ieder geval al heel wat nuttigs gelezen. Bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:55

Arielle_ schreef:

Agterberg ken ik wel, maar Agtergrond??? Haha!

Zand is niet gelijk aan zand. Het is afhankelijk van de vorm van de korrel of het zand een beetje stevig blijft als het droger wordt, of dat je een echt mul strandidee krijgt. Drainage is belangrijk, ondergrond, worteldoek en drainage.

Zelf aanleggen is natuurlijk goedkoper dan iemand in de arm nemen, maar je kunt niemand de schuld geven als het niet zo uitpakt als jij dat uiteindelijk wilt hebben. Proberen een bak aan te passen omdat je in je zuinigheid maar wat hebt aangeklooid, kan op den duur aardig in de papieren lopen (of je rijdt er nooit meer in, omdat het gewoon ten kosten gaat van je paard).

Mijn advies: neem iemand in de arm, ook al gaat dat meer kosten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:57

Waar je ook aan kunt denken is het gebruiken van rubbertegels in de rijbak. Voorkomt dat je paard te diep wegzakt, en de rijbak blijft ten allen tijde berijdbaar.

http://www.ridcon.de/

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:58

Cassidy schreef:
Arielle_ schreef:

Agterberg ken ik wel, maar Agtergrond??? Haha!

Zand is niet gelijk aan zand. Het is afhankelijk van de vorm van de korrel of het zand een beetje stevig blijft als het droger wordt, of dat je een echt mul strandidee krijgt. Drainage is belangrijk, ondergrond, worteldoek en drainage.

Zelf aanleggen is natuurlijk goedkoper dan iemand in de arm nemen, maar je kunt niemand de schuld geven als het niet zo uitpakt als jij dat uiteindelijk wilt hebben. Proberen een bak aan te passen omdat je in je zuinigheid maar wat hebt aangeklooid, kan op den duur aardig in de papieren lopen (of je rijdt er nooit meer in, omdat het gewoon ten kosten gaat van je paard).

Mijn advies: neem iemand in de arm, ook al gaat dat meer kosten.

ja sorry, versproken Haha!haha

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:10

Cassidy schreef:
Waar je ook aan kunt denken is het gebruiken van rubbertegels in de rijbak. Voorkomt dat je paard te diep wegzakt, en de rijbak blijft ten allen tijde berijdbaar.

http://www.ridcon.de/

word dat niet vreselijk duur en bedoel je dan op de klei daarna zand of wat????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:26

Prijzen weet ik niet, voorbereiding van de ondergrond weet ik ook niet. Vraag een prijslijst aan, eventueel een offerte, en dan weet je meer.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:44

djinnie schreef:
NatasjaM schreef:

Hihihi ROFL Ik zie je ook al gaan met de gieter! Geweldig... Heb je wel meteen extra lichaamsbeweging (zou in mijn geval niet eens zo heel verkeerd zijn!)

Kleiwal is super oplossing, denk zelfs dat het minder 'gevaarlijk' voor paardebeentjes is dan een rand van hout.

Ach... ik heb vorige week ook de hele bak (samen met een vriendin) heeeelemaaaaal aangeharkt (ja, met een gewone hark!) Clown , dus ik met een gieter kan ik me dan ook nog wel voorstellen.... Ben het niet van plan, maar toch Clown

Aan de ene kant is een kleiwal zeker minder gevaarlijk dan een rand van hout, aan de andere kant ben ik met mijn paard over de kop gegaan (3 weken nadat de bak af was), omdat ze struikelde over een bult klei aan de rand. Op zich was het mijn eigen schuld, omdat ik haar te ver naar de zijkant liet lopen, maar fijn was het niet Ach gut . Dus het advies in geval van een wal van klei is wel om dan niet strak langs de rand te gaan rijden (in ieder geval niet meteen). Ik heb nog weken lang moeite gehad om langs de bewuste plek in de bak te rijden en heb er een paar fikse littekens aan overgehouden (mijn paard had gelukkig helemaal niets). Nu zijn we een hele tijd verder en heeft de kleiwal zich goed kunnen 'zetten' en is dus de overgang van zand naar klei een stuk geleidelijker geworden.

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:19

wij hebben een soort tapijt.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:21

ik heb leemzand, topzand om in te rijden en de rijbak word als het regend niet zo bezopen maar het blijft wel erg aan je laarzen plakken dus als je niet wil dat je schoenen vies worden is dit geen optie Tong uitsteken

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:58

Bij mij op stal zijn ze ook bezig met een nieuwe bodem, zowel in de binnen- als in de buitenbak. De stal is verkocht en nu verhuurt, maar met een beetje geluk kan ik blijven staan. Krijg dan in ieder geval een super bak.

Er komt in de buitenbak eerst folie dan een laag puin en dan zand met viltsnipper/slierten erdoor. Je mag er niet meer in longeren, maar kan waarschijnlijk het hele jaar rijden (hopen op geen streng winter) Binnen zit er geen folie en puin in, maar alleen dat speciale zand. De bodems worden gemaakt door een speciaal bedrijf. Mij hoor je niet klagen. Ben al hard aan het duimen dat ik kan blijven staan!

Mijn menig is ook dat je beter iets meer geld kunt uitgeven en dan een fijne bodem hebt dan je te lopen ergeren. Op de vereniging hebben ze dat ook gedaan en het is soms echt een drama om daar te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:10

Hier woudzand en worteldoek ook, ik weet niet of het gedraineerd is.

Die rubberen tegels worden die niet glibberig met regen en in de winter? Of bikkelhard als het vriest? En ik zou bang zijn dat sommige verzakken, net als met een oprit waar je heel erg vaak met de auto overheen gaat.