Doffe vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa0710

Doffe vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 12:17

Hallo,
Ik en mijn ouders hebben sinds 2 weken een nieuw paard. Alles gaat heel goed en hij is al aardig gewend aan ons en aan zijn nieuwe stal. We vinden alleen dat hij een erg doffe en dikke vacht heeft. Bij de stal waar hij vandaan komt stond hij in een binnenstal en altijd in het pikkedonker. Hij kreeg gewoon biks en hooi maar werd niet vaak meer gereden ivm tijdgebrek. Bij ons wordt hij weer regelmatig gereden, hij heeft een slechte conditie maar daar wordt aangewerkt, en hij komt regelmatig buiten, krijgt biks en hooi. Hij is ook een paar dagen geleden naar de tandarts geweest en zijn gebit was er slecht. De tandarts is een uur onder verdoving met hem bezig geweest en zijn gebit staat nu weer helemaal goed. Zijn gebit is nu wel helemaal veranderd maar hij reageert goed met eten en rijden, etc. Wat kunnen we er nog meer aan doen om hem een glanzende dunne vacht te laten krijgen? Over een maand gooien we er wel een deken op denk ik, maar nu hoeft het nog niet omdat hij binnen staat. Kan het zijn dat hij een doffe vacht heeft door vitaminegebrek, of slechte conditie? Wie weet hoe we zijn vacht glanzender kunnen maken?
Alvast bedankt Haha!

Iorrr

Re: Doffe vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:22

Ja zeker kan het daardoor komen! Probeer is een vitaminespuit! Die is gewoon bij de ruitersportzaak en de welkoop te koop of MAXH dat is te bestellen bij Divoza. Werkt erg goed bij vitaminegebrek ed. Ik heb ook een paard die gewoon moeite heeft met de verharing enzo en daar werkt dit erg goed bij, gebruik het ieder najaar...! En miss is een lik/mineralensteen een idee voor in zijn stal?

edit: Zijn vacht kan je meer laten glanzen door hem te poetsen met schapenwol!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:32

Dit kan zeker door de combinatie weinig zonlicht en slechte conditie komen.
Doordat hij nu wel beweging krijgt kan het idd zijn dat hij effe een vitaminestoot nodig heeft.
Verder ben ik heel goed te spreken over reformmeusli van havens.
Door de olieen ging mijn 35 jarige shet zelfs weer beter in zijn vacht zitten.
Als je het niet vertrouwd of als hij ook duf is zou ik een dierenarts laten kijken.
En ga na of ie geen zware worminfectie heeft of heeft gehad.

Groetjes kim

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:20

idd een vitaminespuit en een beetje lijnzaadolie over zijn voer, daardoor verharen ze goed en gaan ze mooi glanzen Haha!

en vroeg beginnen met snachts een dun zomerdekentje op te doen, het kan nu al flink koud zijn!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:51

Beweging doet ook wonderen, paarden die veel beweging krijgen zien er vaak ook mooier uit. Lijnzaadolie door het voer wil ook wel helpen of idd een vitaminespuit.

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:59

opkikker bevat veel vitaminen en mineralen, speciaal voor de paarden waar van de conditie, weerstand even wat slechter is, zie paardendrogist.nl

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:06

Vitamine spuit is zeker een goed idee, en ik raad ook aan om lijnzaadolie door z'n voer te doen Ja Dat werkt echt super! Verder gewoon goed poetsen iedere dag, ik doe het 2x per dag en ze glimt als een spiegel Pling Voor de finishing touch kun je dan altijd nog zo'n schapenwollen poetshandschoen eroverheen halen (ik pluk altijd wat wol van de omheining bij de schapenweide van de buurman Knipoog ) of je spuit er iets van Equistar op. Je kunt je paard ook gewoon scheren deze winter en hem op stal en in de weide lekker een deken opdoen, hierdoor is het poetsen wel wat minder werk!
Nog een (gouden) tip: Haal na het poetsen een vochtige doek (gewoon handdoek ofzo) over je paard z'n vacht heen. Daarmee haal je het stof wat door het roskammen op z'n vacht is gaan liggen weg, je paard krijgt er een mooie glans van Lachen

Succes Haha!
Laatst bijgewerkt door Julia_14 op 12-10-07 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:08

Bij ons op stal staat ook een paard met een doffe vacht en op advies van DA heeft de eigenaresse hem een vitaminespuit gegeven en voert ze naast biks nu ook granen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:07

Ik zou elke dag wat lijnzaadolie over het voer doen, dat werkt erg goed. En ik voer zelf ook elke dag wat kruidenmuesli, dat is ook goed voor de vertering en zitten veel vitamines in.
De deken zou ik persoonlijk af laten, dat is juist goed voor de vacht, lekker luchten en wat regen er overheen, kan toch prima Lachen Dan verhaart hij volgende lente als het goed is wat makkelijker en sneller.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:55

lijkt mij een questie van tijd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:20

zou hem sowieso even te tijd geven om bij te trekken
gef hem vooral veel goed ruwvoer
en vul dta aan met goed krachtvoer als dta nodig is , je kunt eventueel elke dag een scheutje olie over zijn voer doen (lijnzaadolie is een hele goeie )
je kunt eventueel ook een kuurtje zeewier geven trouwens
goed voor de algehele weerstand (bevat veel mineralen en sporenelementen) geef je hem dan dagelijks een schepje door het voor voor een weekje of drie

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:29

ik denk zelf dat als hij dadelijk een tijdje bij jullie is,en zich goed voelt,dat het dan vanzelf goed komt.
ik poets mijn paard vrijwel nooit en hij glanst super.ligt er aan hoe het ppard zich voelt denk ik.
gewoon wat tijd geven.
vit.spuit kan natuurlijk nooit kwaad.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:35

mijn pony kwam heel mooi in het vacht door slobber...
toen ik haar overnam was het haar heel vettig... en dof..

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:36

zoals al eerder vermeld zag ik, de zeewier is echt de moeite waard, doen wij elke ruiperiode, sinds we dat gebruiken komt er zo een apparte glans tevoorschijn ,
[en afspuiten na het zweten indien mogelijk]

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:54

Door wormen kun je ook een doffe vacht krijgen.
Dus ontwormen wil ook helpen, naast een goede voeding en beweging.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:58

Misschien een gekke vraag maar ik kan het nergens terug zien. Hij stond vaak binnen kan het niet zijn dat hij flink gewassen moet worden. Ik neem aan als ze al geen tijd hebben om hem te rijden er dan ook weinig of niet gepoetst is.
groetjes

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:59

nou daar zeg je iets
mijn oude pony staat lekker in kudde pensioen te vieren maar in de zomer gaat ie in bad en dan komt er een bling bling tevoorschijn da lijkt een andere pony, maar hij is verder wel goed bijgehouden met voer en wormkuren en vitaminespuitjes dus die is alleen vreselijk smerig

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:31

Wat dacht je van wat zonnebloemolie over de biks doen? Scheutje erover, beetje roeren dat alle biks lekker onder zitten en eet smakelijk! Doe je een paar keer in de week, ongeveer 3 keer. Hielp bij mij pony super.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:48

Bedankt allemaal! Ik ben vandaag naar de paardenwinkel geweest. We hebben muesli zonder haver gekocht, zeewier & lijnzaadolie. Ik hoop dat hij snel lekker in z'n vacht komt! Haha!

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:43

Lijnzaadolie of knoflookolie voor de glans, goede wormkuur voor de dikke vacht. Wil je hem nog niet onder een dikke deken, zet hem dan onder een vliegendeken. Helpt ook! Heb n.l. zelfde probleem gehad.

Kiko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:48

als je een dunnere vacht wil moet hij zowiezo een dunnere deken op,, door goed training en dagelijkse verzorging aan het paard zal ze geleidelijk wel gaan glanzen!
succes ermee!

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:06

Het is heel goed als je je paard wat meer aan de conditie laat werken. Dat word de vacht vanzelf ook mooi. Je kunt er ook speciale shampoo's voor kopen

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:26

Allemaal goede tips ! Maar waar kan je dat allemaal kopen ?
Want bij mij zit er geen divoza in de buurt ofso(almere?)

x

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:29

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:35

hey
allereerst goed poetsen en een keer wassen. Dan zorgen dat hij ontwormd is. Verder alle dagen goede beweging geven (afwisselende training en liefst ook weidegang). Een scheutje lijnzaadolie werkt idd wel.
Maar ik zou niet meteen gaan beginnen met allerlei vitaminensupplementen en dergelijke. Laat eerst maar bloed trekken door een dierenarts om te controleren of er een gebrek is!
Als hij erg dik staat in zijn vacht, kan het misschien toch beter zijn om te scheren.
Veel succes ermee!