Wat voor omheining heb jij? En hoe hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Wat voor omheining heb jij? En hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:23

Binnekort ga ik verhuizen en bij het nieuwe huis zit een stuk grond waar onze 2 merrie's mee naartoe gaan Haha! super natuurlijk en ben aan het rondkijken hoe en wat.
Er staat geen omheing rond het perceel, alleen aan de voorkant ijzeren palen met prikkeldraad, en daar komt dus een andere omheining.
In eerste instantie wilden we houten palen met lint, alleen vangt dat nogal wat wind, om vervolgens slap te gaan hangen, vandaar dat we nu voor koord willen gaan.

Nu kunnen we aan goedkope weidepalen komen, deze zijn 1.60 lang.. alleen, als ze nog de grond in moeten wordt het een omheing van een metertje hoog, en ik weet niet of ze daar achter gaan blijven Nagelbijten / Gniffelen (ze staan nu overigens ook achter een lage omheining, maar ik wil het gelijk goed doen als we dan toch bezig zijn Knipoog )

Vandaar dat ik erg benieuwd ben wat voor omheing jullie hebben, en hoe hoog deze is?
Eventuele foto's graag in links!

capopjekop

Re: Wat voor omheining heb jij? En hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:02

Onze onheining is ongeveer 1.20 meter. Aan de straatkant is dit hout op ronde palen, waar nog een lintje voor komt tegen het schuren. Tussen de weides heb ik het nu ook op die hoogte afgezet omdat mijn pony er steeds overheen sprong. Dit zijn gewoon 3 schriklinten boven elkaar

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:57

Bij mijn oude stal hadden we voor Danc een omheining van verwarmingsbuizen, 3m lang en 1.5 in de grond. Lijkt dan ook erg veel maar staat wel onwijs super stevig!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:00

mijn weiland zijn de palen 1,60 hoog aar zitten 3 draden op waarvan het bovenste breed lint en de 2 daaronder dunner.zou zelf nooit voor koord gaan heb een ongeluk ermee zien gebeuren en duurt lang voor het breekt en geeft lelijke wonden. het hangen van het lint valt heel erg mee. het hangt er nu bijna een jaar en hangt nog steeds netjes.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:11

Wij hebben gewone weidepalen en af en toe een biels voor de stevigheid. Het is ongeveer 1.60m hoog.
Ik heb 3 draden, de bovenste is lint, en de onderste 2 koord. Als je het goed strak spant, valt het wind vangen erg mee. Af en toe span ik het weer eens goed aan. Het heeft een keer flink gesneeuwd, en toen hingen ze wel door het gewicht.

Een weidekant is "open", als ze daar uit komen, kunnen ze richting straat gaan. Dus daar hebben we nog een gaashekwerk tegenop gespannen. De andere kanten van de wei hebben dubbele draad van de buren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:45

Wij hebben nu nog 2 draden van dat witte koord. Hoogte ongeveer 1.25m. Ze blijven er prima achter, k heb er ook stroom op staan.
Ik wil eigenlijk nog dat sowieso de bovenste wordt vervangen door breed wit lint, aangezien er een nieuwe wei bij wordt gemaakt. Kunnen ze het meteen goed doen. Alleen nog ff kijken of ik mijn pa zo ver krijg.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:57

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:00

Maar helaas kan niet iedereen zich zo'n complete houten afrastering veroorloven. Ik vind het wel super mooi Ja

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:20

Wij hebben een omheining van houten palen met breed lint erop. Wat betreft het slap gaan hangen door de wind, dat valt bij ons heel erg mee. Ook sneeuw is bij ons nog nooit een probleem geweest, moet wel zeggen dat het om de 4 meter vast zit op een paal zodat het echt recht moet blijven hangen (kan geen kant op). Maar we zijn er super tevreden over en het is onderhouds arm. En ook nog eens niet opvallend in het landschap door de bruine kleur, is de laatste tijd toch ook steeds meer ophef over?! En de paarden zijn er nog nooit tegen aan gelopen omdat ze het niet zouden zien oid. Hier een foto tijdens de aanleg http://www.mijnalbum.nl/Foto-SPJZQTMJ.jpg en een foto van het schrikdraad om de bak http://www.mijnalbum.nl/Foto-LW33EYEB.jpg.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:36

Ik heb een houten omheining met lint ertussen. 1.60 hoog ongeveer. Hout hoeft niet duur te zijn. Koop (ongebruikt) pallethout (planken) bij een palletfabriek en ga op zoek naar witte restverf ofzo om ze te schilderen. Maar wel met afstandhouders lint aan de binnenkant want pallethout breekt sneller als hardhout. Wij hebben bij een "mannetje" die een eigen bos had in Duitsland eiken palen gekocht voor een prikkie. Je kunt eens kijken voor dit soort adresjes op www.ebay.de
Zorg voor stevige palen die niet rotten!! Ik heb gezien dat een veulen zijn been bark door een paal die afbrak en omviel Boos!
Je kunt om sommige punten bielzen zetten, die kun je op veel plaatsen zo meenemen en ze rotten nooit (maar zijn wel zwaaaaar)

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:45

Nog even een aanvulling, we hebben wel hardhouten palen. Ik ben van mening dat je daar beter niet op kan bezuinigen omdat het anders voor je ogen wegrot, goedkoop wordt dan toch duurkoop. En de omheining zal zo`n 1.20 a 1.30 hoog zijn.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:01

Dank jullie wel, houten omheining is inderdaad schitterend, maar helaas ook erg duur!
De palen waar wij voor gaan kijken zijn wel gecreosoteerd, scheelt ook een boel Ja
Zit nog wel te twijfelen tussen lint en koord, je hoort zoveel verschillende meningen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:07

Wij hebben boven dik lint en onder een koord. zo zien de paarden de omheining goed en heb je hopelijk minder kans op ongelukken.
het onderste koord breekt trouwens als er een paard dwars doorheen gaat weten we uit ervaring. ( we hebben deze zomer 2 tanken erin gehad die geen respect voor draad hadden Nagelbijten / Gniffelen )
Qua hoogte is 1m20 goed, je kunt het wel veel hoger doen,maar een paard in echte nood komt er toch wel overheen of het nou 1 meter is, of 1m30.
de kans is groter dat ze er dwars doorheen gaan zelfs.
Gewoon zorgen voor de stroomvoorzienig dat die goed sterk is zodat ze respect krijgen voor het draad en dan moet het goed zijn Ja

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:05

Lint breekt ook en is beter zichtbaar. Je kunt lint (als je verschillende lagen spant) ook onderbreken zodat ze het lostrekken als er iets gebeurd. Aan te raden hierbij zijn dit soort Isolatoren (lint schroef isolator)
Afbeelding
Je kunt het lint dus doorknippen en dubbel klemmen in deze isolatoren. Werkt perfect! Ik heb zo de onderste band (heel laag) vastgemaakt en geen gevaar. Als het hem lostrekken is ook meteen de stroom eraf dus geen paniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:10

Omdat Kawa vroeger vlot uit de wei sprong en we ook hondjes hebben die we graag binnen het terrein wilde houden hebben wij gekozen voor een gazen hekwerk met daarvoor een stroomlintje.
Mocht dat lintje om wat voor reden breken staan ze nog niet op straat.
Flinke investering...maar als je het op de lange termijn bekijkt ook weer niet..is gewoon zo duurzaam.

Om je lint echt goed op stroom te houden moet je het elke 5 tot 7 jaar vervangen...wordt je ook niet happy van als je 3 lagen hebt.

Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:33

heej dat was mij niet bekend? wat is de reden dat je het lint pak hem beet elke 7 jaar moet vervangen?
ons lint zit er nu zo'n tien jaar op namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:39

Omdat het de ijzerdraad die erin zit gaat breken door de wind en je dan geen goede stroom er meer op hebt zitten Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:48

aaaaahhhhh kijk!
mmm dan zal dat de reden zijn dat de paarden deze zomer elke keer NIET binnen de omheinig bleven Clown

_hidde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:57

licht eraan hoe groot de pony zijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:57

Wij hebben voornamelijk koord. Dit is slecht zichtbaar hebben we gemerkt. Het is een paar keer voorgekomen dat ze erdoorheen gingen omdat ze het te laat zagen in de schemering of het donker en met tegenlicht van de bakverlichting is het ook niet goed te zien.
Bij de vaste stukken is dat geen probleem, maar omdat wij werken met stripbegrazing en nieuwe stukjes geven, weten ze net na het verplaatsen van de dwarsdraad soms niet meer waar het eind is. Het lint breekt/knapt niet, wel knappen de isolatoren en handgrepen.

Gelukkig zijn de paarden er nu goed aan gewend en rennen ze niet meer zo vaak als een dolle terug richting bak. Ze blijven er keurig achter, ook als er een dag of wat geen stroom op staat. Alleen beginnen ze dan wel verder onder de draad door te eten Knipoog

De omheining staat hier bij de weg op 1,10 a 1,20 met dubbele draad, maar verder op ongeveer 90 cm á 1 meter met enkele draad. Meer is ook niet nodig. Ons land ligt aan 3 kanten omringd door sloten en boomwallen.
De enige keer dat ik Roma aan de andere kant van de draad vond (toen stond ze hier nog niet zo lang) was ze waarschijnlijk gaan rennen, zag de draad pas op laatste moment kon ze er nog wel overheen springen. Normaal springen ze niet over de draden.

Als ik opnieuw zou omheinen zou ik de draad iets hoger zetten. Roma heeft soms namelijk wel de neiging te gaan piepen en slaan met haar voorbenen, dan is 1 meter net te laag als onderste draad... Ze heeft er al eens overheen geslagen en de boel stuk getrokken en je krijgt er lelijke schaafwonden van. (blij dat de draad losschoot) Als alternatief kan ik natuurlijk een dubbele draad nemen zodat ze niet kunnen neuzen. dan heb je minder kans op slaan.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:02

Wij hebben stroom prikkeldraad, maar er is altijd wel toezicht en de hekken zijn gwn eizeren hekken. Het is denk ongv. 1 m ..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:04

Eddyy schreef:
Wij hebben stroom prikkeldraad, maar er is altijd wel toezicht en de hekken zijn gwn eizeren hekken. Het is denk ongv. 1 m ..

Prikkeldraad Wow! Slechtste afrastering die je voor een paard kan gebruiken! Sorry voor mijn reactie, maar ik snap nog steeds niet dat mensen hun paarden daar in zetten
Tuurlijk als ze in een afrastering komen, of het nou koord, lint of band is, overal krijgen ze wondjes of iets dergelijks van. Maar prikkedraad en gladdraad snijd gewoon alles door.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:08

hier ijzeren stroomdraad van een dikke meter hoog, 1 draad... de paarden staan al jaren in dit stuk weide, en weten zelfs zonder draad waar ze wel en niet kunnen komen, we vergeten regelmatig een draad achterin dicht te doen, maar ze stappen er zelfs niet overheen Clown erg handig ijzerdraad is makkelijk te spannen, en goed strak voor de paarden duidelijk te zien...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:22

Bedoel je met ijzerdraad zeg maar het prikkedraad zonder prikkels?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:23

ja werkt hier super, en knapt ook gewoon, ook omdat het er maar 1 is op borsthoogte, walsen ze in geval van nood zo doorheen