weidegang blijft probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

weidegang blijft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 11:16

Hoi iedereen!
Een paar weken geleden had ik al een topic geplaatst over weidegang, maar helaas gaat dit toch niet zo goed als ik dacht. Ik probeer mijn paardje zo vaak als maar kan in de wei te zetten maar op onze manege is het erg druk dus de wei is vrijwel altijd bezet (dit is echt ontzettend vervelend omdat mijn paardje (hij is echt ontzettend dominant) niet bij merries kan en echt maar bij een paar ruinen omdat hij anders gaat uitdagen) het probleem is dus dat hij niet bij een groep kan maar meestal maar bij 1 of 2 andere ruinen. Een paar weken geleden had ik hem s avonds laat toen de wei vrij was erin gegooit met 2 andere ruinen waar hij het goed mee kan vinden, ik heb het zo een beetje in de gaten gehouden maar na ruim een uur zijn ze als een gek door de weides gecrossed en waren ze niet meer te stoppen, heb geporbeerd met biks en alles maar werkte allemaal niet. Na een kwartier waren ze uitgerend en heb ze er maar uitgehaald want mijn paardje liep kreupel en was kleddernat van het zweet...ik weet niet wat ik hier nou mee moet, het gaat echt altijd fout wanneer ik hem in de wei zet. Mijn instructeur zei dat hij zich verveelde en daarom maar ging rennen (?) en vind dat het beter is hem de komende winter binnen te houden en niet meer op de wei te zetten...ik vind dit ontzettend vervelend want wil hem graag zo lang mogelijk nog van het mooie weer laten genieten.
Wat nu?

Teelee

Re: weidegang blijft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:18

misschien proberen om hem alleen in de wei te zetten. Dan kan hij wel gaan rennen, maar niet met andere paarden gaan klooien?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:19

Is er geen mogelijkheid om hem alleen op de wei of in een paddock te zetten? Dan kan hij daar even uitrazen en daarna alsnog de wei op met z'n maatjes.

Het klinkt een beetje uit jouw verhaal dat je paard erg veel energie heeft, kan dat ook te maken hebben met het voer?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 11:40

Jaa alleen is het al helemaal een ramp, dan rent hij aan een stuk door, hij krijgt ook niet veel krachtvoer (1 kg op 1 dag) en ik rijd hem altijd eerst voor ik hem erin gooi. Met rijden is hij echt niet druk en heb ook niet het idee dat hij onder me uit wil rennen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:44

Dat maakt het wel moeilijker... Het is dus niet zozeer energie teveel. Zijn er nog andere dingen die je uit kunt sluiten?

Heeft hij bv altijd met één maatje gelopen? Of heeft hij juist altijd alleen gestaan en wordt hij "gek" van blijheid als er wel een maatje is?
Jaagt hij de anderen op? Wordt hij opgejaagd?
Zijn het altijd dezelfde ruinen waar hij bij komt te staan of wisselt die groep en moet er steeds gekeken worden wie de baas is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:45

Ik denk toch dat het probleem ontstaat door een gebrek aan buiten staan. Ze gaan helemaal uit hun dak als ze 'vrij' zijn.
Hierdoor ontstaan de meeste blessures in de wei.

Die van mij staan nu dag en nacht buiten en ze rennen echt nooit, terwijl ze dat wel altijd deden toen ze er maar een paar uurtjes per dag uit kwamen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:06

Ik sluit me bij Lenneke_ aan, ik denk ook dat dat het probleem zou kunnen zijn.

Ik weet alleen geen oplossing voor je, aangezien je duidelijk geen mogelijkheid hebt je paardje elke dag urenlang op de wei te zetten.
Op stal houden lijkt me niet fair voor je paard.

Is er geen mogelijkheid tot afspraken maken, dat je elke avond een paar uur weide tot je beschikking krijgt, soort van "wisseldiensten" zeg maar? Inroosteren? Of een paddock? Of, als er bij jullie op stal geen mogelijkheid is, in de buurt een weilandje huren ofzo? Of het land dat er is in delen afzetten, zodat jouw paard met andere ruinen een "eigen" stukje krijgen?

Het lijkt me echt supervervelend als je op zo'n overbezette stal staat, of als er te weinig land is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:38

Ik ga met lenneke mee Ja Die van mij staan ook dag en nacht buiten en ik heb er een dominante merrie bij lopen, maar die rennen echt zelden.

Haal je hem er altijd uit als hij gaat rennen en gek doen? Want mss is het gewoon even een kwestie van wennen, of heb je dat ook al geprobeert?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:58

Daar ligt het niet aan, op het moment dat ik het hek opendoe doet hij 3 pasjes draf en dan staat ie alweer rustig te grazen dus van blijdschap zal het niet komen. Hij is wel heel snel opgefokt, als er bijvoorbeeld aan de andere kant van de wei een merrie langskomt is ie al helemaal opgefokt. Maar meestal is dat na een paar minuten wel over en gaat hij rustig verder met grazen.
Ik kan hem er niet eens uithalen als hij aan het rennen is dus ik wacht meestal even af, en na 5 minuten zijn ze wel weer rustig, dan laat ik ze gewoon. Maar de vorige keer was zo extreem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:18

Is er een mogelijkheid om hem bij je in de buurt op een andere stalling te zetten? Ergens waar hij de hele dag kan buiten staan?? Je noemt dat de stal overbezet is.
Ik zet elke ochtend de paarden buiten en 's avonds gaan ze weer naar binnen en op een kleine bok en een licht galopje na zijn ze hier rustig. Te veel binnen zorgt voor kolder in de kop buiten. Maar is verhuizen met je paard een optie?? Wel wat werk om een stal op te speuren die bij je wensen en financien past, maar voor je paard misschien beter als hij daar de hele dag buiten kan staan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:39

Mindim schreef:
Is er een mogelijkheid om hem bij je in de buurt op een andere stalling te zetten? Ergens waar hij de hele dag kan buiten staan?? Je noemt dat de stal overbezet is.
Ik zet elke ochtend de paarden buiten en 's avonds gaan ze weer naar binnen en op een kleine bok en een licht galopje na zijn ze hier rustig. Te veel binnen zorgt voor kolder in de kop buiten. Maar is verhuizen met je paard een optie?? Wel wat werk om een stal op te speuren die bij je wensen en financien past, maar voor je paard misschien beter als hij daar de hele dag buiten kan staan.

Ondanks dat het even zoeken zal zijn lijkt mij dit ook de beste optie!
Paarden die alleen op stal staan (op een paar uur na) moeten in die paar uur alle energie van 24 uur eruit gooien en waarschijnlijk weet jouw paard dat hij niet met jou moet sollen onder het zadel en blijft daarom rustig onder het zadel maar niet in de wei.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:23

Ik ga met Mindim mee, als je paard elke dag een paar uur buiten zou staan dan wordt hij niet niet meer zo snel opgefokt, dan wordt het normaal en zou hij misschien even opkijken, maar daar houdt het dan ook mee op.

Ga eens rondkijken in de buurt en schrijf van alle stallen de voor en nadelen op. Verkijk je niet op alle faciliteiten op de manege, kijk welke je echt gebruikt en nodig hebt voor je paard. Weidegang zou voor mij een absolute must zijn.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:19

Ik ga ook met de rest mee. Zoek naar een betere stal met genoeg weidegang!! Dat is echt super belangrijk voor je paard!! Hier staan ze dag en nacht buiten in de wei en dat gaat super goed!! Dan heb ik maar geen luxe enzo vind het paard belangrijker dan mezelf!! Succes ermee! Knipoog Knipoog

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:35

Ik zal kijken wat ik kan dan, waarschijnlijk moet ik gewoon hier blijven want de maneges/stallen in mijn buurt zijn er niet veel, 1 waarvan ik sowieso weet dat ze geen wei hebben en de ander is ontzettend chaotisch (hoe schrijf je dat?)
In ieder geval kan/mag hij in de winter niet de wei meer in, ik kan hem alleen af en toe eens losgooien in de longeerbak.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:40

ik heb hetzelfde probleem met mijn paard gehad.nu staat hij elke ochtend alleen de wei,met andere paarden ernaast en dit gaat echt super.hij kan nu niet meer klooien met andere paarden en hij blijft rustig dus ik zou als ik jou was proberen je paard alleen op de wei te zetten,wel zodat hij anderen kan zien maar niet kan gaan spelen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:15

Jammer voor je pony zeg , dat hij nou niet meer de wei op mag. 22 uur per dag op stal lijkt me vreselijk.
Ik heb ook een enorm druk paard, en omdat die zoveel buiten komt is er nooit geren in de wei. Af en toe natuurlijk wel, maar dat overleeft ze wel.
Als je paard zich kreupel loopt kun je hem eventueel bescherming omdoen, ook niet alles, maar dan kan hij iig in de wei..

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:37

hij heeft sowieso altijd peesbeschermers om als hij in de wei staat, ik zou niet weten wat voor bescherming moet helpen, hij overbelast zijn been gewoon.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:44

Ik ben het helemaal met Lenneke eens
hier staan ze ook dag en nacht buiten (loopstal) en rennen doen ze zelden
een paard in een box opsluiten is onnatuurlijk en zeker voor paarden met veel energie een ramp
daarom gaan ze eenmaal buiten gekomen "uit hun dak "
als hij een uur gereden wordt en een uur in de wei staat, dan blijven er nog 22 uur over in de box
en dat is lang......
kun je geen stalling zoeken waar hij wel dagelijks buiten kan met 1 (vast) maatje

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:58

En wat ga je dan komende zomer doen? Je instructeur zegt dat hij komende winter dan maar niet naar buiten mag, maar daarna? Ik vind het eerlijk gezegd niet fair tegenover je paard om hem dan maar binnen te houden omdat hij na een uur buiten te staan een kwartiertje loopt te rennen.
Mijn paarden rennen ook wel eens en zijn ook wel eens door het dolle, en die komen elke dag buiten. Alles wat ik dan kan doen is kijken en me omdraaien en weglopen. Ik begrijp dat je geen zin hebt in blessures, maar ik denk dat de kans op een blessure minstens zo groot is als je hem 22 uur per dag op stal zet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:46

Ik ben er zowiezo tegen dat er paarden zijn die zoveel binnen staan en nog niet eens de garantie hebben dat ze iedere dag buiten komen.
Zoek idd een andere stalling waar je paard gewoon ongeacht wat iedere dag buiten wordt gezet.
En daarbij, je paard staat toch buiten zodat hij zijn energie kwijt kan en zijn benen kan strekken.
Daar maakt ie blijkbaar dankbaar gebruik van.
DHet kreupel lopen en nat zijn komt omdat hij teveel in een keer wil omdat hij weet dat het maar voor even is.

Groetjes kim

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:50

trouwens als je paard minder druk is als ie meer buiten komt kan hij misschien ook beter met andere paarden samen.
Succes.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:04

Een andere stal zoeken is hoe dan ook geen optie. Ik graas wel aan de hand met hem, maar daarvan raakt hij zijn energie niet kwijt, ik zou hem wel even in de longeerbak los kunnen gooien, maar waarschijnlijk komt hij pas in de lente weer in de echte grote wei.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:51

En je denkt dat hij dan niet uit zijn plaat gaat in de longeerbak of pas in de lente in de wei? Kan hij dan wel met andere paarden samen? Ik hoop voor je dat hij niet uit zijn plaat gaat als je er op zit...

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:41

Het komt echt puur door de andere paarden want als je hem de wei op gooit is hij het eerste uur zoet met grazen maar na een tijdje word dat hem te saai en gaat hij rennen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:58

Ik denk ook dat het gewenning is hoor, als ie een tijdje de hele dag op de wei kan is het voorbij.

Maar je hebt dus een probleem dat niet op te lossen valt, zolang jij niet van stal wilt wisselen.