Eisen pension stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Eisen pension stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:03

Hallo,

Sinds enige tijd ben ik bezig met de opzet van een bedrijf, nu ben ik eigenlijk wel nieuwschierig wat jullie belangrijk vinden als faciliteiten.
Weidegang, grootte van de stal etc zijn niet van toepassing. Het gaat dus puur om de trainingsfaciliteiten.
Kan je niet zonder warm water? Solarium, stapmolen, longeerbak, binnenbak, buitenbak etc.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat jullie maximaal zouden willen betalen en welke faciliteiten hiervoor minimaal aanwezig moeten zijn!
Ook kan je vertellen welke faciliteiten je momenteel op je pension stalling hebt en wat je hier voor betaald. En of je deze prijs te laag ( Knipoog ) vind of juist te hoog.

En als er alleen een buitenbak is maar wel een solarium, warm water goede bodem in de bak zou je dan toch gaan voor een pensionstal met een binnenbak maar geen solarium en warm water? Hoe weeg jij deze dingen tegen elkaar af en wat is voor jou, je paard en de training écht van groot belang?

Bedankt!

(edit:typo + info toegevoegd)
Laatst bijgewerkt door W_W op 27-09-07 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordnina

Re: Eisen pension stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:05

om de maximale prijs voor bepaalde faciliteiten neer te leggen is het handig om te weten in welke omgeving je wilt gaan zitten.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:09

Grootte stal 3 x 3 minimaal, binnen en buitenbak.
Afspuitplaats, mogelijkheid tot 24/7 weiland.
Stap/draf-molen, prijs ligt eraan waar je je bedrijfje neerzet.
Vork

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:11

In het noorden van het land, goede uitrijmogelijkheden en weidegang 24/7 mogelijk. Kleinste stal 3x3

Maar het gaat echt puur om de faciliteiten, dus niet om de weidegang en grootte van de stallen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door W_W op 27-09-07 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:12

Ik vind en stal van 3 bij 3 te klein. Maar heb ze gelukig bij huis staan en kan dus alles naar eigen inrichten. ik vind een binnenbak niet belangrijk als de bodem van buitenbak maar goed is en dus altijd gebruikt kan worden. Ik wil hebben dat mijn paard dagelijks weidegang hebben en 's nachts op stal staan. Solarium, warm water heb ik nu ook niet en mis het ook niet. is voor mij dus niet van belang.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:12

Waarom richt je je alleen op de trainingsfaciliteiten? Een paard staat waarschijnlijk 22 uur per dag in training, dus de overige faciliteiten lijken me veel belangrijker...

Maar goed, voor mij is alleen een buitenbak met stevige bodem van belang voor training en uitrijmogelijkheden natuurlijk. Verder vooral 24/7 weiland en paddock ter beschikking en de mogelijkheid dat ze buitengezet/ binngezet kunnen worden...

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:15

voor mij een spuitplaats met warm & koud water, een grote ruime box, elke dag weidegang, s'nachts ALTIJD naar binnen, buitenbak mits die altijd droog is, anders buiten + binnenbak, eigen (grote) zadelkast, eigen voerton, eigen voer, de paarden moeten buiten en binnen gezet worden, en ze moeten gevoerd worden Lachen.

rond de 250 euro, en 300/350 voor volpension.

edit* mogelijkheid om samen met andere paarden te staan, géén zware bak, priveles kunnen volgen op stal. & een paddock is ook handig Lachen

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:17

ongeveer een richtprijs
woon in het westen van het land ik bied aan een buitenbak solarium 24 uur weidegang, ruime stallen 3x3, warm en koud water, zadelkamer, stro en hooi inbegrepen vraag ik 175 euro per maand niet zo heel prijsig al zeg ik het zelf...

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:18

Omdat ik al veel heb lezen op bokt over de eisen over de grootte van de stal, de weidegang etc. Het is gewoon puur interesse, ik sprak namelijk laatst iemand die beweerde met alleen stallen 500eu in de maand te kunnen binnenhalen per paard. Ik geloof daar niet in!

Daarbij komt dat ik weidegang ontzettend belangrijk vind en dit dus zie als iets dat voorzich spreekt.
Toch heeft iedereen wel eisen, of benodigdheden die belangrijk gevonden worden.
Daarbij over de 3x3 stal (ja dat topic lees ik ook Knipoog ) persoonlijk vind ik dit aan de kleinde kant, de kleinste stal is dan ook 3x3 groter ook maar hier gaat het mij nu niet om.

Zou jij bijvoorbeeld kiezen voor een stal waar een buitenbak is met goede bodem een solarium, warm water en een longeercirkel of een binnenbak en koud water.

Ik zou graag een schets willen hebben van je 'perfecte' stalling, al zou die moeilijk te realiseren is.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:21

@ sim0ne bedankt voor je reactie, geef jij zelf de voorkeur aan vol pension?

@leonihuis, dat is inderdaad een goede prijs, zou ik mogen weten waarom de prijs niet hoger is? Ligt dat aan de hoeveelheid land die je hebt? Is er ook een mogelijkheid tot vol pension?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:30

Tja, ik heb gelukkig de paarden bij mijn ouders aan huis staan, maar als dat niet zo is, zou ik wel graag binnen en buiten laten zetten en laten voeren (wat je klaarzet). Mesten vind ik geen probleem, maar denk dat het voor veel mensen moeilijk realiseerbaar is om meer dan 1 keer per dag te komen vandaar...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:36

Voor mij mogen de luxe faciliteiten zoals solarium en stapmolen gestolen worden Haha!
Wat ik belangrijk vind is een goeie bak, binnen of buiten maakt niet uit, maar als de bak te zwaar of te nat wordt vind ik dat slecht voor de paardenbenen.

Koud water vind ik een vereiste, om je handen te wassen, spulletjes schoon te maken, water in de wei bij te vullen, noem maar op.
Warm water vind ik niet belangrijk, je kan ook een waterkoker neerzetten.

Een longeercirkel o.i.d. hoeft niet perse, maar is wel handig als er tijden zijn dat het druk is met rijders in de bak.

Een of meerdere paddocks zou in de winter ook fijn zijn als het een gebied is waar ze niet op de wei kunnen.

Mijn ideale stal is als ik een gelukkig paard heb, vrijheid heb om ook mijn eigen ding te doen en een ietsiepietsie luxe voor mezelf. En bij dat laatste denk ik aan een plek voor je spullen en waar je ook even droog kan zitten en een stalhouder die wil voeren wat ik klaarzet als ik zelf niet kan.
Bij dat eerste denk ik aan ruime frisse stallen en veel weidegang en contact met soortgenootjes, veel ruwvoer en een fijne bak.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:42

ik heb mijn paarden thuis staan, maar als ik op een pension zou staan zou ik toch faciliteiten erg belangrijk vinden...
dus een binnenbak, stapmolen en warm water is dan een must! solarium geef ik dan weer niet om!
en verder mooie ruime lichte stallen met veel weidegang! en natuurlijk een goede buitenbak om in de rijden...

oei ik heb best veel eisen Bloos

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:43

ja ik heb gewoon die prijs aangenomen omdat het voormij hobby is en omdat ik zie hoeveel mensen durven te vragen voor een stal vind ik belachelijk.. ik haal mijn hooi van eigenland hoef ik dus niet te kopen.. stro regel ik bij een boer op een akkoordje gegooit eigenlijk.. heb genoeg land hoor daar niet van vond dit gewoon een redelijke prijs en leuk voor de klant... denk dat je gewoon moet bekijken wat jij redelijk vind en wat jij te bieden heb tegenover een andere stal duurder of goedkoper.. hoop dat je er wat aan heb zo kan je een beetje vergelijken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:43

Qua faciliteiten zie ik graag een overdekte buitenbak (ja, geen typefout!). Gewoon een simpele buitenbak, maar dan alleen met een dak erboven. Het is dus semi-open. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap, in de zomer genieten van het mooie weer en in de winter geen last hebben van regen, alleen van wat wind en dus ook altijd een droge bodem. In deze situatie hoeft er voor mij echt geen dure achterberg bodem oid in te liggen, omgekeerd zand voldoet dan net zo goed.

Warm water vind ik wel belangrijk, net als een veilige omheining. Ook zadelkasten die voldoende ruim zijn en op slot kunnen zijn van belang.

Omdat ik mijn paard 24/7 op de weide wil hebben met soortgenoten is het voor mij wel van belang om een schuur te hebben waar ik mijn paard droog kan opzadelen.

verder ben ik niet veeleisend Haha!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:44

waarom is een binnenbak en een stapmolen voor jou een must vraag ik me dan weer af ? ben gewoon benieuwd hoor

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:48

wat ik belangrijk vind....is genoeg weide!!
goede bak,die ook met slecht weer te rijden is,liever ook een grotere bak,vooral als je met meerdere mensen de bak moet delen,dat we allemala genoeg ruimte hebben om te rijden,
dan vind ik warm water ook belangrijk,
en wat ook fijn zou zijn op pensionstal is spring atributen

en idd...zon half open bak lijkt mij ook wel wat.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:33

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb zelf ook nagedacht over een half open bak, deze zie je hier in de buurt (10km straal) erg weinig, ik denk zelf dat dit met vergunningen te maken heeft.

Als er dus zo'n half open bak is zouden jullie hier genoegen mee nemen of toch de voorkeur voor een binnen en buitenbak?
Wat zien jullie graag als afmetingen voor een bak? Wat is het minimale, ik zelf vind een bak van 20x60 eigenlijk het fijnst, groter mag ook.

Hebben jullie ook een bepaald aantal pension klanten wat jullie ideaal vinden? Graag wat meer of wat minder, hou je een max aan? En de motivatie waarom je hier de voorkeur aan geeft.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:35

Een goede bodem is belangrijker dan een dak boven je hoofd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:23

leonihuis schreef:
waarom is een binnenbak en een stapmolen voor jou een must vraag ik me dan weer af ? ben gewoon benieuwd hoor

ik heb nogal uiteenlopende paardjes hier staan die allemaal andere beweging krijgen... binnenbak is voor mij een must aangezien ik dan gewoon relax kan rijden en trainen zonder dat ik door een zompige bak hoef te rijden... misschien is een heel goede buitenbak ook wel voldoende, maar ik heb nog nooit op een bodem gereden die ik in de winter na een dag regen nog goed vond Bloos
stapmolen zie ik vooral als extra en vooral makkelijk als je er een paar op stal hebt die niet gereden worden maar toch in conditie "moeten" blijven (ik heb bijvoorbeeld een pony van 30 staan en 1 van 2,5...allebei in een andere leeftijd, maar een beetje conditie is voor allebei wenselijk Haha!

W_W schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb zelf ook nagedacht over een half open bak, deze zie je hier in de buurt (10km straal) erg weinig, ik denk zelf dat dit met vergunningen te maken heeft.

Als er dus zo'n half open bak is zouden jullie hier genoegen mee nemen of toch de voorkeur voor een binnen en buitenbak?
Wat zien jullie graag als afmetingen voor een bak? Wat is het minimale, ik zelf vind een bak van 20x60 eigenlijk het fijnst, groter mag ook.

Hebben jullie ook een bepaald aantal pension klanten wat jullie ideaal vinden? Graag wat meer of wat minder, hou je een max aan? En de motivatie waarom je hier de voorkeur aan geeft.

zo'n half open bak lijkt mij ook ideaal! maar hoe dat met vergunningen zit weet ik ook niet... mij lijkt dat namelijk minder belastend voor het landschap als van die grote lange vaak van damwand muren Ach gut binnenbak moet vind ik minimaal 20 bij 40 zijn en afhankelijk wat voor ruiters je aan wilt trekken groter...
ht aantal mensen op stal zou mij in principe niet veel uit maken... als ze maar niet allemaal in de bak zijn als ik daar ook wil zijn Clown

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:43

Halfopen bak heb ik ook meegemaakt en vind ik vrijwel net zo fijn als een binnenbak. Ja

Ik sta nu op stal met binnenbak, 2 buitenbakken waarvan 1 verlicht, uiteraard box, weidegang (paarden worden buitengezet en binnengehaald behalve op zondag), zelf mesten. Kantine met koffie en thee is optioneel (5 euro in de maand).
Spuitplaats binnen met koud water. Warm water aanwezig in de kantine Lachen

Ik betaal hiervoor (zonder kantine dus) 175 euro per maand). Dit is eigenlijk best wel goedkoop voor de faciliteiten vergeleken met andere stallen hier in de buurt. Oh ja dit is voor een e-pony, ik heb begrepen dat stalling voor een paard 200 gaat worden Ja

Echter, wij mogen sinds van de week niet meer longeren als er iemand rijd in de binnenbak (voorheen mocht dit als er 1 iemand rijdt) aangezien ik veel moet longeren vind ik dit nu echt een minpunt. Goede longeerfaciliteiten (verlichte longeerbak bv!) gaan bij mij boven stapmolen en solarium wat ik dan weer pure luxe vind.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:49

Euh...
Niet zoveel eigenlijk. Een (afsluitbaar) plekje voor je eigen spullen, een binnenbak (niet noodzakelijk natuurlijk, maar voor mij wel een pré, halfopen bak is ook erg fijn) hindernismateriaal, een poets/wasplaats met warm water (eventueel apart te betalen) en een longeerring of kleine paddock waarin je je paard los kunt gooien.

Laatste twee zijn niet levensnoodzakelijk, eerder luxe. Voor een dergelijke plek zou ik denken aan een prijs van 200 á 250 euro per maand voor een paard. Maar er zijn in NL vast gebieden waar meer gevraagd wordt.

qua aantal pensionklanten lijkt me een maximum van 20 wel het fijnst.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 19:21

Bedankt voor de reacties!

Zoals ik het nu lees heeft iedereen interesse in een zadelkast, zouden jullie ook genoegen nemen met een zadel kamer, waar alle spullen in kunnen (zadels, hoofdstellen, dekens etc) die standaard op slot gaat als er niemand aanwezig is en in de nacht is gesloten?

edit; hechten jullie ook (veel) waarde aab goede uitrij mogelijkheden, cq omgeving?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:18

W_W schreef:
Bedankt voor de reacties!

Zoals ik het nu lees heeft iedereen interesse in een zadelkast, zouden jullie ook genoegen nemen met een zadel kamer, waar alle spullen in kunnen (zadels, hoofdstellen, dekens etc) die standaard op slot gaat als er niemand aanwezig is en in de nacht is gesloten?

edit; hechten jullie ook (veel) waarde aab goede uitrij mogelijkheden, cq omgeving?

Ik zou absoluut geen genoegen nemen met een algemene zadelkamer. Mijn ervaring is dat het op stallen toch vaak kift is en dat spullen nogal eens "verdwijnen". Nope, leg ze dan maar liever achter mijn eigen prive slot en grendel. Diefjes komen niet altijd van buitenaf

Goede uitrijmogelijkheden vind ik belangrijk, al zijn ze bij mijn huidige stal niet super, hier hebben andere dingen de doorslag gegeven. Zou voor mij wel een grote pré zijn Ja

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:40

Qua bak heb ik het liefst een goede buitenbak, en zo groot mogelijk. Weet niet, hoeveel boxen je hebt,maar ik vind het anders al snel vol in een 20 x 40bak, en qua springen is het natuurlijk ook fijn,als je ruimte hebt. Verder: overdekte poetsplaats en een plek om je paard te longeren / los te gooien als er geen weidegang mogelijk is in de winter.