Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:17

Ik sta inmiddels al zes jaar op een manege, eerst rijden en nu met mijn eigen Haf, en sinds kort kan de manege zeggen dat ze de grootste (meen ik gelezen te hebben) en de modernste hitactief stal van Europa hebben.
Woohoo, helemaal hip natuurlijk. Op dit moment worden de laatste puntjes nog op de i gezet en het ziet er erg hoopvol uit allemaal.

Ik vond het meteen al een prachtig idee. Paard 24 uur per dag naar buiten, zelf bepalen wanneer hij wil eten en met een hele kudde erbij.
Alle manegepaarden gaan er al in.
Tot mijn grote verbazing ben ik de enige eigen-paardeneigenaar die zijn paard in de hit-actief stal gooit. Goed, iedereen heeft wel zijn redenen waarom ze niet willen maar het komt er op neer dat ze bang zijn dat hun paard getrapt word en houden het bij het veilige stalletje.

Dus zodoende vroeg ik mij af. Als bij jullie op stal de mogelijkheid zou ontstaan dat je in plaats van een stal een hitactiefstal zou krijgen, zouden jullie je paard er dan in doen?
Waarom wel, of juist waarom niet?
(mensen die hun paarden 24 uur buiten hebben staan tellen dan eigenlijk niet mee maar meningen van harte welkom.)

Kapi_Dust

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:20

Is het principe dat alle paarden dan bij elkaar kunnen komen.
Dan hangt het er bij mij vanaf of 1 zeer agressief dier ook bij mijn paard kan komen, zo niet, dan lijkt mij het wel iets.

Hoe bevalt jou het?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:21

Ik zou er absoluut voor kiezen! Fijn voor het paard dus fijn voor mij.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:22

Ik zou er niet voor kiezen. Puur omdat mijn paard niet met allemaal paarden in 1 groep kan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:22

Hij gaat er binnenkort in, de hitactief stal is nog niet helemaal af. Ik ben wel heel erg benieuwd, het ziet er allemaal heel mooi uit. Ik ken de manegepaarden dan (hijzelf is ook ex-manegepaard) en er zijn er een paar bij die hij erg graag mag dus dat zit wel snor.
Ik kijk alleen wel op tegen het feit dat het zometeen stortregent en ik mijn paard van die hele lap grond mag vissen. *LOL*

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:24

Ik als plattelandsvrouwke weet niet wat een Hitactief stal is.. kan je dat uitleggen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:26

Wij brengen onze paarden in de sport uit en hebben ook verschillende jonge hengsten op stal staan.

Een hit-actiefstal past niet binnen onze visie. De paarden gaan er dagelijks uit. De jonge paarden staan nooit alleen, net als de merries. De paarden die gereden worden en hengst zijn, staan wel alleen. Maar dat lijkt me vrij logisch...

Het zou voor ons betekenen dat we enorme lap grond moeten gebruiken voor die speciale manier van paarden houden, terwijl we die grond juist nodig hebben om de alle paarden naar buiten te kunnen doen Ja

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:27

Het is als het ware een gigantische loopstal waar de hele kudde ingaat. Er staan voerstations waar de paarden zelf in kunnen lopen om hun voer te halen. Ze hebben een chip in de hals, waar de computer vanaf leest hoeveel eten ze mogen hebben (of niet) en zo word het computermatig bijgehouden dat een paard 6x op een dag een kleine portie voer of een portie hooi krijgt.

Ze staan 24 uur per dag buiten in de kudde (in dit geval achter de manege waar vroeger een crossbaan was) en er is een schuilstal voor slecht weer. Een deel is bestraat, maar grotendeels is het zand. Alles, groot en klein staat dus door elkaar als een echte kudde.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:28

@ TS; Sta je toevallig op stal mansour?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:29

Nee *LOL* die heeft al een hitactief stal. Ik sta op de Manege Hartenhoeve in Deil (midden nederland) die er net een gebouwd heeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:29

In eerste instantie zou ik zeggen: graag! Maar eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de ervaringen op dit moment. Mijn paard kan makkelijk op de groep, maar heeft moeite om anderen met rust te laten. Aan de andere kant kan hij erg genieten van de rust in zijn stal. Ik vraag me af of de paarden nog echt aan hun rust toekomen in zo'n grote groep. Ik merk aan mijn paard dat hij erg veel afvalt als hij veel buiten staat, omdat hij zo veel bezig is met spelen. Daarnaast vraag ik me af of zo'n stal geen nieuw stereotype gedrag stimuleert. Dat paarden een vast rondje gaan doen langs de 'stations' zeg maar. regen ed vind ik niet zo'n probleem, mijn paard staat overdag toch altijd buiten, dus nat wordt hij toch wel. En hij komt als ik hem roep, dus erachteraan lopen is ook geen probleem.
Ik lees graag ervaringen, ik ben erg benieuwd!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:30

Oke.. dank voor je uitleg.. Het is denk ik voor de paarden wel fijn om in een groep te staan.. En ik vind het systeem van voeren enzo wel handig.. Maar voor jezelf lijkt het me wat minder prettig omdat je je paard elke keer uit die groep moet halen om te rijden.. (hoe zit het dan met rangorde? Moet ie elke keer opnieuw bepaald worden als je paard weer in de groep komt? Bij honden is dat namelijk wel het geval.. en dat lijkt me dan iets minder fijn..)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:30

Nee.
Ik zou altijd kiezen voor een uitloopstal met een beperkte groep paarden en ruime weidegang en iemand die zelf voert en de paarden zodoende dagelijks meermalen checkt.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:31

Haha oke, ik heb dit voor het eerst gezien bij stal mansour en ik was echt onder de indruk. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is echt ideaal voor (de meeste) paarden. Ik zou mijn paard er ook zeker in zetten, mits het paard het kan natuurlijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:32

@Lame: als je je paard uit de wei haalt om te rijden, zit je dan toch met hetzelfde probleem? Volgens mij werkt dat niet zo bij paarden hoor. Bij mijn paard worden regelmatig andere uit de wei gesleept halverwege de dag en daarna weer teruggezet. Daar kijken ze niet eens meer van op.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:33

erleyne schreef:
@Lame: als je je paard uit de wei haalt om te rijden, zit je dan toch met hetzelfde probleem? Volgens mij werkt dat niet zo bij paarden hoor. Bij mijn paard worden regelmatig andere uit de wei gesleept halverwege de dag en daarna weer teruggezet. Daar kijken ze niet eens meer van op.

Ja daar zal je ook wel gelijk in hebben.. Mijn paard staat alleen met de shet.. en die probeert niet eens aan de rangorde te tornen Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:33

Meteen, maar goed, die van mij staat ook zoveel mogelijk buiten. Weet niet hoe het in de winter gaat, zolang heb ik hem nog niet.
Ik zie wel waarom anderen het niet meteen doen. Bang voor blessures, ingewikkeld paard uit grote groep halen.
@Pletje maar met een hit-actief stal zijn ze er toch ook uit? Het gaat er daar juist om dat ze in een groep kunnen samenleven en zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten.
@simongek, niet elk paard is natuurlijk even sociaal, maar eigenlijk wennen ze altijd wel aan elkaar. Dat zal zeker niet altijd zonder slag of stoot zijn. Maar paarden zijn kuddedieren en horen dus eigenlijk gewoon in een grote groep te staan.
@Lame Mijn ervaring is dat als de rangorde eenmaal in de groep bepaald is (duurt zo'n 2 weken) het dan vastligt tot dat er een nieuw paard in de groep komt. Daarnaast is de groote wel van belang, als je ze op een te klein stukje zet zitten sommige elkaar gewoon te dicht op elkaar.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:34

Ik hoop ze binnenkort te kunnen geven Haha!

Maar ik denk niet dat de hitactief stal zo'n succes had kunnen worden als er problemen zouden onstaan zoals erlyene zegt.

Eens even zien hoe we dit uit kunnen leggen.

De paarden gaan er allemaal tegelijk in, en natuurlijk is het de eerste paar dagen heibel. Rangorde moet bepaald worden, paarden die elkaar niet mogen moeten ff de score settelen, maar na een aantal dagen is het net zoals in het wild; er ontstaat een kudde met dominante en minder dominante paarden. De loopruimte is groot genoeg om 'groepjes' te vormen, zodat ze elkaar met rust kunnen laten. Omdat ze de hele dag buiten staan, hele jaar door denk ik niet dat ze alleen maar spelen. Gegeven moment word het 'normaal' en zullen ze ook wel andere dingen gaan doen.

Nieuwe paarden gaan eerst in het 'settle-loopstuk' daar kan de kudde hem of haar wel zien, maar ze kunnen eerst aan elkaar wennen. Dit gaat erg goed (zo heb ik gelezen.)

Ze kunnen wel neurotisch hun rondje gaan lopen, maar gegeven moment zegt de computer ook van; je hebt genoeg gehad. Ze kunnen pas weer wat te schnabbelen krijgen om het aantal uur.

Meer uitleg nodig?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:35

Mijn paard staat weliswaar niet op een Hit-actief stal, hij staat wel 24/7 in een kudde, overdag op de wei, 's nachts in de groepsstal met uitlooppaddock, bij mooi weer trouwens 24/7 in de wei.

Mijn paard is nog nooit zo tevreden geweest. Hij kan lekker paard zijn en paardedingen doen. Hij heeft een goede vriend, ze staan bijna altijd samen, eten samen, spelen samen en slapen samenen pesten samen andere paarden. De ruinen hebben voldoende ruimte om met elkaar te spelen en donderjagen. Paarden die elkaar niet mogen blijven bij elkaar uit de buurt, ruzie onderling heb ik nog niet gezien.

Voordeel van onze stal is dat de paarden bijna onbeperkt ruwvoer ter beschikking hebben, de paarden die bijgevoerd worden worden even apart gezet en krijgen dan te eten. Dus gelukkig geen gedoe met chips of halsbanden of dringen voor de voerstations. En bij ons komen ze sowieso ook in de wei, dat mis ik in het Hit-actief concept.

Paard kun je rustig uit de kudde halen, rangorde blijft zoals die was als je je paard na een paar uur of zelfs dagen weer terug zet.

Als een paard 24/7 kan doen wat hij wil dan houdt het spelen vanzelf op, ik dacht eerst ook dat die van mij nooit meer zou ophouden met spelen, dat is gelukkig goed gekomen.

Rust nemen ze voldoende, ze zonderen zich even af van de groep of staan in groepjes te suffen. Slapen doen ze in de stal, dan gaan ze gewoon ergens liggen, meestal wel met een maatje erbij die de boel bewaakt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:36

Ik heb mijn paarden 24/7 buitenstaan dus eigenlijk tel ik niet mee Knipoog maar ik zou er niet direkt voor kiezen.
Voor ik mijn paarden aan huis had waren het ook stalpaarden maar ze zijn zo ontzettend anders geworden nu ze mogen doen en gaan waar ze willen.
Ik heb dan geen hitactiefstal maar mijn paarden hebben wel de beschikking over continu hooi en moeten dan een redelijk stukje lopen voor water, dat staat namelijk op een andere plek dus weinig verschil met een hitactiefstal, daar moeten ze ook lopen Clown verder heb ik ook schuilschuren, ik weet niet of dat standaard bij een hitactiefstal ook hoort?
Wat mij ook zou tegenhouden is de chip die ze krijgen voor de voederstations maar die kan, zoals ik bij stal Mansour begreep, ook in een halsband maar dat vind ik ook weer geen strak plan Clown

Het is natuurlijk wel voor ieder paard verschillend, zou er een extreem agressief exemplaar bij zitten dan heb je al snel een probleem. Mijn ervaring is wel dat paarden die alleen maar buiten in een groep staan minder agressief worden. Ik heb zelf namelijk ook zo'n exemplaar, die is toch echt van gevaarlijk naar knuffelig gegaan. Op stal is duidelijk niet zijn ding.
De opzet van een hitactiefstal vind ik wel fijn maar echt álle paarden staan bij elkaar en ik laat mijn paard liever zijn eigen groepje kiezen Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:36

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:37

Ik heb `m op Mansour gezien, en in de 1e instantie vond ik het een mooi iets. Maar, volgens mij geld ook daar het recht van de sterkste wat betreft het eten, en ik vond dat de paarden wel heel erg beschadigd ( wat betreft, beten en krassen) waren.

Nee, dan liever de heledag weide gang, desnoods paddock en `nachts op stal. In de zomer 24/7 weidegang.
Nu heb ik bij Mansour geen weiland gezien, dus waarschijnlijk is dit voor hun wel een goede optie.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:38

Ik zou het doen!! Als de paarden maar genoeg ruimte hebben kan het nagenoeg bij ieder paard, hengsten daargelaten uiteraard..

Er moeten wel genoeg plaatsen zijn om te schuilen en genoeg verschillende plaatsen zijn om te eten en voldoende voeraanbod!!
Het moet niet zo zijn dat de underdogs weinig tot geen eten krijgen en niet kunnen schuilen, maar ik neem aan dat daarmee rekening wordt gehouden!!

Op de hengstenstal voor fjorden waar ik werk gaan ook de merries in de zomer bij elkaar in.. drie stukken land en daar staan ongeveer evenveel paarden in. De stukken zijn groot genoeg, het voer wordt verspreid en het gaat eigenlijk altijd goed.. Als het niet wil tussen een groep en één paard proberen we een andere groep..

Ook wordt er in het land gedekt, daar staat een hengst in het land en daar lopen merries bij in, dat zijn de merries van mensen die graag met deze hengst willen dekken en de merries die moeilijk drachtig worden en waarbij het zo wordt geprobeerd. Dat gaat ook prima!!

Tja en dat je dan even moet lopen om je paard op te halen moet je dan maar voor lief nemen, je paard is er volgens mij erg gelukkig en dan neem je maar een paar larzen mee en een regenjas..

Wat ik nog wel zou kunnen bedenken is het gebruik van dekens, als je er nu een verscheurder tussen hebt, dat zou niet handig zijn..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:39

Dat waren de eerdere modellen bij de voederstations. Bij de onze kan er echt maar een paard in, en die krijgt dan zijn portie. Niemand kan voordringen of een ander paard wegjagen. Lachen Iets nieuwer systeem.

Overgens, we houden wel een paar stallen voor de paarden bij wie het dus niet aanslaat. Ook voor sommige penisonpaarden blijven er stallen bestaan. Maar natuurlijk word er eerst geprobeerd of alle paarden erin kunnen...

*ziet zichzelf al met een paraplu achter Bart aanjagen*

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:39

@Roane: Ik snap dat dat bij veel paarden zo werkt, maar ik vraag me af wat het effect zou zijn op mijn paard. Ook als staat hij nu alweer sinds april op de wei in een vaste groep, dat spelen gaat er niet uit. Hij is denk ik wel 75 kilo afgevallen en momenteel moet ik hem echt bijvoeren om hem op gewicht te houden.
Ik vraag me echt af hoe mijn paard zou reageren als er niks meer in de voerbak ligt als hij ervoor staat. Waarschijnlijk wennen ze er wel aan, maar die van mij heeft nogal aparte gewoontes. Als iets hem niet bevalt, dan lost hij dat meestal zelf op. Zo ontsnapt hij regelmatig uit de poetsplaats (staat tussen twee touwen met musketonhaak vast, niks kapot en toch staat meneer buiten ). Ik neem aan dat het voersysteem erg hufterproof is Haha!