Paard eet al het schone stro op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MartheenNoa

Paard eet al het schone stro op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:15

[b]De stal van mijn paard kan ik elke dag uitmesten. Ze maakt de stal heel vies en als er nog schoon stro over is eet ze het op. Na een dag staat ze al in een soppige en vieze stal. Ik merk het ook al aan haar hoeven. Ze krijgt last van rotstraal ondanks dat ik elke dag de stal uitmest.

Weet iemand iets, wat ik tegen het stro eten van mijn paard kan doen. Of anders hoe ik de stal een beetje droog en schoon kan houden.

LaDar

Re: Paard eet al het schone stro op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:24

Mijn paard deed dit ook met verstoppingskoliek als gevolg. Ze staat nu op mot. Mijn tip is dus op zoek gaan naar andere bodembedekking. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:32

Hoeveel hooi krijgt ze, hoelang staat ze op stal, hoe groot is haar stal en wat is de kwaliteit van het hooi?

Mijn paard doet het ook. Poos terug had hij een kleinere stal waar het vocht slecht uit kan lopen, kwam minder buiten en kreeg niet veel hooi.

Nu heeft hij een hele grote stal, komt van 8 tot 8 buiten, krijgt goed stengelig hooi en een beetje kuil voor een vol gevoel. Ook het vocht kan goed weg uit deze stal.

Hij eet nog maar een beetje stro op, zal hij toch blijven doen en heeft nooit mee last gehad van mok of rotstraal.

MartheenNoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:50

Noa staat in een stal van 3.5 bij 3.5. Ze gaat elke dag naar buiten. Meestal van 11 tot 6 uur ongeveer, tenzij het mooi weer is dan langer. Ze krijgt 's ochtends en 's avonds laat in de stal hooi, brokken krijgt ze voordat ze naar buiten gaat en als ze naar binnen gehaald wordt. Verder krijgen ze in de wei ook nog wat stro. Ze heeft nu best een grasbuik. Maar zogauw ze de stal binnen komt duikt ze op het stro. En al het vieze loopt ze door de hele stal heen, met als gevolg geen droog stukje meer.

Zou het aan het kwaliteit van het stro liggen? Ik ben al weze kijken naar vlas en zaagsel. Maar op de stal waar ze staat kan dat niet omdat het mest opgehaald wordt.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:52

je hebt ook stro dat van gerst gemaakt wordt volgens mij en dit schijnen paarden minder lekker te vinden.

MartheenNoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:54

Misschien een domme vraag, maar wat is mot?

MartheenNoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:56

Misschien is dat een idee. Ik kan het er met de baas van de stal over hebben.

Een vriendin had azijn over het hooi strooien voorgesteld. Ze at gewoon vrolijk door met een week diaree als gevolg.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:58

Let wel op met vlas of mot als ze dat gaan eten ben je helemaal ver van huis.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:59

MartheenNoa schreef:
Misschien een domme vraag, maar wat is mot?

Mot is houtmot het zijn krullen van hout wat fijn gemalen is. En het verteerd niet in de maag van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:02

Misschien een idee om rubbere matten in de stal te leggen. En dan een klein stukje met stro.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:05

Mijn paard krijgt juist stro te eten, voor een goede darmwerking en reiniging.
Maar als je paard stro eet in zijn stal, betekent dat dat hij te weinig ruw voor krijgt.
Gooi er maar eens een paar plakken hooi in en het probleem zal zichzelf oplossen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:10

hmm dat werkt ook niet altijd. Mijn fjord krijgt voldoende ruwvoer, staat overdag lekker buiten, maar vreet letterlijk heel zn stal leeg. Zou misschien meer een stalondeugd kunnen zijn, of kan dat niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:13

voldoende ruwvoer...maar heb je dan wel goede kwaliteit ruwvoer?

paarden die stro gaan eten,hebben vaak een te kort aan grof ruwvoer..

het hooi is dan vaak te fijn waardoor ze als aanvulling stro gaan eten.
de mooiste oplossing is dan ouder hooi te kopen wat mooi grof is en dit bij te voeren.
vaak houden paarden er dan meteen mee op

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:34

Mmmm lastig, mijn pony eet ook zijn stal leeg...
Vanavond zei de stalhouder dat hij dan minder hooi krijgt (want hij word dik) ik vond het zelf wat vreemd omdat hij dan nóg meer stro gaat eten. Maar de stalhouder zei dat hij daar niet dik van word en van hooi wel? (haflingerbloed dat beest vreet de hele dag door Rolleyes ) Soms raak ik echt de kluts kwijt, die zegt dit en die zegt weer dat...

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:13

hoi dat had ik ook bij mijn paard nu staat ze op flas en een klein laagje stro nu blijft de stal langer droog maar heeft ze toch stro

suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:20

Ik denk dat je paard behoefte heeft aan ruwe vezels. Dus wellicht te weinig hooi krijgt of hooi van slechte kwaliteit. Hoeveel stro eet ze dan? 1 of 2 plakken van zo een klein pak om een hoeveelheid in te schatten is helemaal niet erg. Stro eten is ook niet erg, is juist goed, is een andere vezel dan hooi.

Hoe lang staat je paard op stal? Dus hoeveel uren achter elkaar en hoeveel en hoevaak hooi krijgt ze? Het kan verveling zijn, maar ook dat ze behoefte aan vezels heeft.

Als je je paard nu op zaagsel gaat zetten en niet genoeg hooi of extra hooi bij gaat voeren, creeer je een probleem.

De meeste stallen worden magertjes opgestrooid. Als ze er even in hebben gestaan is het meeste stro al plat en lijkt het al minder. Dan zal een gedeelte gewoon nat en vies worden, wat er overblijft eet ze op en dat is wellicht veel minder dan dat je denkt.

Stel je pensionhouder wil niet meer hooi gaan voeren of beter op strooien zodat ze niet zo nat staat, geef haar dan als je bent geweest geweekte pulp. Is ook een vezel een hele goede vezel voor paarden, maar wel goed laten weken. Je kunt het met heet water weken en af laten koelen, dat gaat sneller en het overschot aan water afgieten. Eventueel roer je er een klein handje muesli erdoor heen om een klein handje brok voor de smaak, maar wellicht gaat ze het gedurende de nacht wel eten.

Je zou ongeveer een halve voerschep per keer kunnen geven, kan geen kwaad, heeft ze wat te eten gedurende de nacht en zal ze minder stro gaan eten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:31

Ik heb er drie op stal en die vreten zich nooit vol aan stro, alleen voor de lekker om even in te struinen en knabbelen.
Ik bied wel veel hooi aan, ik verbaas me vaak hoe weinig hooi er op sommige stallen wordt gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:37

Dat verbaas ik mij dus ook, maar ik denk dat het kostenbesparend is. Veel hooi inkopen is veel hooi opslaan. Idemdito met goed opstrooien is veel stro in opslag hebben. Voor het geld is het eigenlijk de moeite niet, groot inkopen is best goed te doen,maar de opslag he? Het voortdurend slepen met pakken.

Gelukkig wordt er bij ons goed hooi gevoerd, wij mogen altijd bijpakken. Mijn paard heeft voor het eerst een hooibuik waardoor ik juist wat minder geef. De meeste stallen hebben nog een laag hooi liggen de volgende ochtend.
Wat hapjes stro eten ze wel, maar dat is lekkerigheid, idd, ook even zoeken naar wat graantjes.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:22

azijn erover is mij verteld. Al zijn er paarden die blijven eten. Zo ook een bij ons op stal, die eet zelfs zaagsel. Maar, als ik bij dat paard kijk denk ik dat die idd te weinig hooi krijgt.

Al meot ik bekennen dat ik het lastig vind om te bepalen hoeveel je, je paard moet geven. Vooral met kuil.

MartheenNoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:50

Ohw, dat pulp lijkt me wel een goed idee. Ik kan het natuurlijk altijd proberen. Ik hoor van meerdere mensen dat het aan een tekort aan vezels'/kuilvoer kan liggen. Weet iemand hoe ik aan pulp kan komen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:21

over het algemeen weten paarden heel goed wat ze nodig hebben aan voedingsstoffen, ruwe vezels etc., daar zullen ze ook naar op zoek gaan. Wanneer een paard zoveel stro eet is het omdat hij het nodig heeft of is het gedrag ( verveling, gewoonte etc. )
Vergeet niet dat paarden in de natuur bijna de hele dag eten

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:27

annebe schreef:
Mijn paard krijgt juist stro te eten, voor een goede darmwerking en reiniging.
Maar als je paard stro eet in zijn stal, betekent dat dat hij te weinig ruw voor krijgt.
Gooi er maar eens een paar plakken hooi in en het probleem zal zichzelf oplossen.

Mijn 2 jarige eet ook elke dag zijn hele stal met stro leeg. Hij krijgt 's morgens 2 plakken hooi en een halve schep muesli, dan van 8 's morgens tot 18 's avonds de wei op, als hij binnen komt weer een halve schep muesli en 3 plakken hooi en toch is elke morgen zn hele stal leeg, geen sprietje stro meer te bekennen.
Omdat ik hem niet op andere bodembedekking kan zetten (pensionstal, mest wordt speciaal afgevoerd en mag neits anders bij), heb ik nu rubberen matten in zijn stal liggen en krijgt hij (met het oog op verstoppingskoliek) elke dag maar een heeeel dun laagje stro in zijn stal, en dan ook echt dun!

Opzich is stro eten niet verkeerd, zeker niet voor jonge paarden, ruwvoer is altijd goed.

Azijn eroverheen gooien heb ik ook geprobeerd líters, maar hij vrat het gewoon mee op, dus dat is ook per paard verschillend of het helpt.
Of het verveling is van mijn paard? Hij heeft een leuk buurpaardje, komt elke avond nog wel mee zn stal uit voor te poetsen of te dollen in de bak, heeft een appelbal hangen aan zijn stal en een jollybal erin liggen, met beide speelt hij graag en veel.

tekort aan voedingsstoffen dan? Hij krijgt genoeg ruwvoer, muesli en fruit, dus dat zal het ook niet zijn.

Ik denk bij mijn paard toch meer aan een stalondeugd, maar zo als ik het nu doe, is het m.i. prima opgelost.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:24

Ik zou mijn paard dan op vlas of zaagsel gaan zetten

moyrha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:28

HAY ik adviseer je een andere bodembedekker en voor de hoeven elkedag even uitspuiten met een planten spuit met aan gemaakt cloorwater.
er zijn zoveel gevaren voor te veel sto eten zoals koliek maar dit zal je zelf ook wel weten.

veel suc6 verder

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 01:34

Mijn pony at ook altijd haar hele stal leeg, nu staat ze op zaagsel, en is nog een stuk schoner geworden ook Lachen
Wel krijgt ze voldoende hooi, en zo nu en dan ook een plak stro, omdat ze t zo lekker vindt, heb hier ook nog Nooit problemen mee gehad als verstopping of koliek ofzo hoor...