Weggaan, of toch blijven op deze stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achmeddie_

Weggaan, of toch blijven op deze stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:22

Allereerst, ik weet dus niet of het hier goed staat.

Ik begin bij het begin:
Ongeveer 5 jaar geleden mocht ik bij een boer een pony verzorgen.
Alles ging goed, als er iets was dan werdt hed gewoon op een vriendelijke manier gezegd.
Toen ik wedstrijden ging rijden ging deze man altijd mee.
Een paar jaar later werden de koeien verkocht, en kwamen er paarden voor terug.
We hadden duidelijke afspraken gemaakt:
Hij deed alles op gebied van voer, en naar de weide brengen, etc.
Ik deed het rij/poets gedeelte. (stallen uitmesten deed deze man liever zelf.)

Toen ging de man aan de drank.
En vergat dus veel dingen te doen, ook als ik hem iets had gevraagd.
De paarden bleven dag en nacht buitenstaan, er werd zomaar even wat hooi naartoe gegooit, en verder werd er niks mee gedaan.
Ik had zelf ook bijna geen tijd meer ivm school.

Toen was ik dus nogal kwaad en heb hem duidelijk gemaakt dat hij zijn paarden moest verzorgen! en niet verwaarlozen.
Een week ging het goed.
Maar nou moet ik alles weer alleen doen, mijn twee eigen paarden, plus die 14 van hem.
Nou mooi dat ik het niet meer red

School gaat slecht, ik ben moe, en het plezier is er zo snel vanaf.

Toen ik een paar dagen geleden op stal kwam, lag er zelfs een hele opdrachten lijst Boos!
Dit was dus echt niet de afspraak!

Ik zit nou dus te denken om te verhuizen met m'n paardjes naar een andere stal waar het wel gezellig is etc.
Maar ik zit alleen met de gedachte:
"als ik weg ben.. hoe moet het dan met die paarden..?"

mijn ouders zijn er bijna nooit, dus vraag ik advies aan jullie.

moet ik nou nog eens duidelijk vertellen dat ik niet alle tijd van de wereld heb.
Of moet ik hier blijven? of is weggaan toch beter?

Horse_

Re: Weggaan, of toch blijven op deze stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:27

Je ouders zijn er bijna nooit???? Wat apart.

Zou inderdaad maar snel weggaan daar en de DB er op af sturen als het uit de klauwen loopt.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:31

Nee mijn ouders zijn er bijna nooit, ze zijn vaak weg voor zaken etc.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:34

Dat is wel vervelend dan dat je dit niet met ze kan bespreken. Wel weggaan daar hoor op dronken mensen kun je niet bouwen straks gebeurd er een keer wat ergs met jou of je paarden!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:45

Ik zou weggaan.. Als je er nou geen plezier meer in hebt enzo.. Die paarden van hem zullen vast wel dag en nacht buiten kunnen blijven staan Knipoog

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:49

Oké, maar zouden jullie je oude wedstrijdpony bij zo'n man kunnen laten staan..?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:52

Ik zou mooi weggaan en in de gaten houden hoe het met die paarden gaat mochten ze zeer slecht verzorgt worden dan de DB bellen. Maar dag en nacht in de wei laten staan en hooi geven is natuurlijk geen verwaarlozing. Maar kan me wel voorstellen dat jij dat voor jouw paarden niet wilt. Als de paarden nou sterk vermagerd zijn en lange hoeven hebben dan zou ik de DB bellen. Zoek een leuke stal zodat je weer met plezier naar de paarden gaat. Succes.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:57

Nee oke, dat is dan geen verwaarlozing.
Maar de vachten van de pony's zijn echt niet goed er zitten vieze harde stukken etc. in. De hoeven zijn lang, en de manen&staart hangen er onverzorgd bij, dat kan ik gewoon niet aanzien. en is dus in mijn ogen verwaarlozing.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:00

Tja het is natuurlijk geen mooi gezicht, maar dat is geen verwaarlozing als ze niet worden geborsteld en er niks aan de manen en staart word gedaan. Dat van de hoeven wel als ze extreem lang zijn. Waarom heeft die man eigenlijk 14 paarden?

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:07

Dat is eigenlijk in de loop van de tijd gekomen.
Het begon met een merrie en een hengst, die appart zouden staan, hengst is uitgebroken, merrie kreeg een veulen.
toen werd er een speel maatje voor het veulen bij gekocht enzo.
en zo kwam er elke keer 1 bij. het is echt een uit de hand gelopen hobby geworden van hem. daarbij komt dat hij dus totaal geen verstand van paarden heeft, het inenten word nog wel eens gedaan. maar dat moet je hem dan ook echt duidelijk zeggen, anders word het niet gedaan. maar verder is hij echt een ramp met paarden, zelfs aan de goede kant lopen kan moeilijk zijn. dus daarom lijkt het me niet verstandig om weg te gaan daar. maar ik wil eigenlijk heel graag weg..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:15

Weggaan.
Je moet in zo'n geval voor jezelf kiezen, er is immers geen vooruitzicht op verbetering (als iemand aan de drank is kun je er niet op bouwen).
Je merkt dat je het zelf al niet red, het is ook niet gek dat je niet in je eentje voor 16 paarden kan zorgen, 2 is al zwaar genoeg. Denk ook aan je toekomst (school!).
Misschien verkoopt hij de paarden wel of kun je de DB inschakelen.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:21

Paarden verkopen is idd een goed idee.
Alleen moet hij dat ook nog willen.
Morgen ga ik er naar toe, en dan leg ik hem nog 1 keer heel duidelijk uit dat ik er gewoon geen tijd voor heb.
En dat als hij er voor kiest dat hij paarden houd, hij er voor moet zorgen..

pff, nou nog maar hopen dat hij morgen ochtend nuchter is!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:40

Als hij altijd al op deze manier met zijn paarden omgaat dan zou hij dat niet zomaar veranderen. Ik snap wel dat je wilt blijven voor die andere paarden maar dit werkt zo ook niet. Heb je nog wel tijd om je eigen paarden fatsoenlijk te rijden? En je school is natuurlijk heel belangrijk dat is wel je toekomst.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:07

En hoe is je gesprek gegaan vanmorgen??

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:08

Als ik het zo hoor vraag ik mij af of die man geen familie heeft waar je bij kunt aankloppen. Misschien kunnen zij met hem gaan praten? Als dat niet kan kun je inderdaad maar beter rondkijken voor een andere stal. De dierenbescherming bellen lijkt mij wat overbodig, in deze situatie kunnen zij niets doen.

Veel succes.

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:04

Veel succes!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:10

En, hoe is het gesprek gegaan? En heb je al voor jezelf besloten wat je doet? Blijven of toch maar weggaan?

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:11

Hallo,
Dat is wel een gebeurtenis zeg!
Ik hoop dat je wat aan me hebt..
Ik zou niet weg gaan zonder dat ik zeker wist of de paarden veilig waren. Nu dus niet. Ik zou de Dierenbescherming er bij halen. Die zorgen hoplijk dat de paarden veilig zullen gaan staan. En die man.. Tja.. Daar kan ik je neit mee verder helpen..
Groetjes van Manja

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:19

ik zou wat anders zoeken, het is heel aardig dat je aan die man en z'n paardjes denkt maar je eigen paarden en gezondheid enz. zijn ff belangrijker

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:36

je kunt niet zomaar ergens de dierenbescherming op afsturen in nederland.. als de paarden in de wei staan met genoeg gras kun je weinig beginnen..
helaas
succes!

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:24

_Jorien_ schreef:
En, hoe is het gesprek gegaan? En heb je al voor jezelf besloten wat je doet? Blijven of toch maar weggaan?

Toen ik aan kwam nam hij me niet bepaald serieus, en ik ben een persoon die redelijk snel boos word.
Het was toen dus een hevige ruzie in de stallen Toen werd meneer rustig en vroeg of ik even binnen wilde komen. Eerst was ik eigenweis en zij ik van nee waarom, ik kan hier net zo goed praten als binnen! daarna ben ik toch maar mee gegaan.
Ik heb alles verteld, dat ik het niet vond kunnen dat alles aan mij overgelaten werd, en heb hem ook verteld dat ik waarschijnlijk een niveau terug moet (ik zit nu in de 3e van de havo) Toen zag ik hem ineens echt nadenken Ja
Hij zij dat hij me begreep etc. Nou geloofde ik er dus echt geen zak van maargoed, we hebben het een en ander afgesproken

Het stalgeld voor mijn eigen paarden was vorige maand verhoogd, dat is nou weer terug gegaan naar de oude prijs Lachen
Hij maakt de bak waar hij mee is begonnen voor het eind van de maand helemaal af.
Er worden minimaal 3 paarden verkocht.
Paarden worden netjes gevoerd/geent/naar buiten gedaan.
En ik doe nou nog de stallen, het poetsen, en het rijden. Lachen

Toen ik vanochtend op stal aan kwam (lekker zon dagje vrij van school *LOL* was ik helemaal tevreden Haha!
Paardje stond netjes in een schone stal met deken op en voer Haha! alles was geveegd.

Zie ik ineens een ander meisje lopen?!?! Hij heeft nou dus gewoon een soort van groom aangenomen Boos! verder geen problemen mee, super aardig meisje. maar na de afspraken vind ik dit eigenlijk niet kunnen!

Maar zolang alles weer goed gaat en het gezellig blijft met dit meisje blijf ik op deze stal Lachen

ik heb wat pbs gekregen van wat voor stal het precies is, alleen ik loop daar dus rond. terwijl het toch een redelijk grote stal is. maar meneer is niet zo van vreemden gediend.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:26

Sorry trouwens voor de late reactie!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:32

Nou hoop dat het nu opgelost is. Ben blij dat er een nieuw meisje is, want je kunt het in je eentje echt niet allemaal doen. Dus geef ze een kans en geniet lekker van de extra tijd voor je eigen paardjes die je hierdoor krijgt.

ilsecarolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:36

Hmm.. moeilijk Tong uitsteken
14 paarden is echt veel!
en dan heb je ook nog zelf 2 paarden Gaaaap
ik zou gewoon weggaan, en jah het is zielig voor die andere paardjes, misschien moet je gewoon meisjes/jongens vragen die graag een pony willen verzorgen, dan hebben hun ook plezier, en jij en de paarden!
of je moet ergens informeren, dat je dit moest doen en dat en zus en zo!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:26

Nou hij dit heeft gezegt zou ik ook nog even blijven en afwachten of het allemaal zo goed blijft gaan. En anders kun je altijd nog besluiten om op te stappen.