Iemand ervaring met enten tegen schimmel?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peb

Iemand ervaring met enten tegen schimmel?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:05

Ik heb mijn paard net laten enten tegen schimmel. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nu niet meer nodig Imaverol bij te gebruiken? En hoe snel zullen de plekken gaan verdwijnen na de eerste inenting? Wat zijn jullie ervaringen?

Nicole85

Re: Iemand ervaring met enten tegen schimmel?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:43

Mijn ervaringen zijn daar goed mee.

Bij de opfok was schimmel "uitgebroken" door een nieuw besmet paard wat bij de groep was gevoegd.
Binnen een maand zaten er plekken op alle jaarlingen en twee jarigen.
Het was echt mission impossible om alles te wassen, dus er is gespoten in de hals en na 2 weken begonnen de plekken weg te gaan en er kwam na een week niks meer bij van plekken.

Nu na 1,5 maand zie je er niks meer van. Vrijwel alle plekken zijn weer terug behaard.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:22

Ik heb mijn paard ook laten enten tegen schimmel, maar de da zei dat ik nog wel met imaverol moest blijven behandelen.
Het is nu 2 weken geleden en het is wel verbeterd.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:27

Ik heb mijn paard laten enten maar doe alleen de aangedane plekken met Imaverol. Of moet je alsnog je hele paard met imaverol doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:19

Ik heb donderdag de eerste spuit gedaan, afgelopen maandag de tweede en donderdags de derde. Weet niet of het 'de' enting is, ik kreeg deze spuiten van de DA om de schimmel van binnenuit te bevechten. Ik heb eigenlijk sinds gisteren pas het idee dat het nu in orde is. Ik heb mijn paard dagelijks compleet gewassen en alle gebruikte spullen ontsmet, incl. eigen kleding.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 18:57

hmmm...van deze spuitmethode heb ik nog nooit gehoord. Al verschilt de mening wel per dierenarts...want de paardne bij mijn ouders zijn gespoten, en die meoten over 10 dagen nog eens..en mijn paard die ergens anders staat (maar de schimmel wel thuis heeft opgelopen) moet over twee weken weer (andere dierenarts. Dus nu weet ik nog niet wat het beste is...welke termijn van herhalen:S

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 18:59

Ik gooi denk ik mijn borstels weg...denkens en spullen was ik op 60 graden...moet voldoende zijn denk ik..of niet?

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:56

mijn schoonzusje heeft een friese enter merrie, die heeft een schimmel opgelopen van een merrie die bij de hengst is geweest. de da heeft haar een enting gegeven en zij krijgt er over 10 dagen weer 1
verder hebben wij het advies gekregen om haar te behandelen met bethadine. de borstels gooien wij in een sopje met Dettol. dat werkt desinfecterend, dus maar hopen dat dat voldoende is.
ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft?
anders moet zij ook maar nieuwe borstels kopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:09

ik ent preventief tegen schimmel en heb zeer goede ervaringen., had vorig jaar 6 paarden die steeds met Imaverol moesten worden gewassen en ik kwam er haast niet vanaf
Dus rond maart laten enten en daarna een herhaling en dit jaar nergens last van gehad haast.
een hele kleine uitbraak met enkele schurkjes. maar 1x Imaverol en het is weer over.
Ik heb gewoon teveel borstels, dekjes, dekens etc of collectief elke keer te wassen.
ook in de stal blijft de schimmel bestaan ( kan enkele jaren overleven), dus je komt er haast niet vanaf anders.
Wij hadden het mooi goedkoop, gewoon 6 spuiten opgehaald en mijn zus heeft de 3 dieren ingespoten Ja
Ook met oog op concoursen waar ik kom en mijn verantwoordelijkheid om andere paarden er niet mee op te zadelen hebben ertoe bijgedragen om ze allemaal in te enten en niet alleen het dier wat er het meest last van heeft.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 08:35

Wij hebben er thuis dan 4 staan, en mijn paard wat voor een half jaar ergens anders staat. Thuis hebben we alles laten enten en mijn paard ook. Maar ik begrijp dus dat het het beste is gewoon preventief te blijven enten. Met welke tussen periode moet je weer enten? Een jaar ertussen ofzo?

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:59

Peb schreef:
Ik gooi denk ik mijn borstels weg...denkens en spullen was ik op 60 graden...moet voldoende zijn denk ik..of niet?

Volgens mij is alleen wassen niet genoeg, maar moet je het echt met schimmeldodend spul doen. Mijn moeder wast de dekjes met 1 dopje imaverol in de wasmachine.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:56

Hmmm...ik heb nu alles al op 60 graden gewassen....ik kijk het eerst wel even aan nu...anders ben ik zo door mijn imaverol heen. Want als je 1 dopje imaverol in de wasmachine doet...dan wordt het ja vele malen meer verdunt dan 1 op 50...ik vraag me af of het dan wel sterk genoeg is om de schimmel te doden...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:16

Ik heb mijn paard laten spuiten toen ze schimmel had. Super! Binnen twee dagen zag ik al een ongelofelijke verbetering!
Na een week begonnen de plekken goed weg te trekken, en toen moest ze dus de tweede enting nog krijgen.

Ik heb niet meer gewassen met Imaverol, heb er alleen nog een natuurlijk goedje opgedaan tegen jeuk en wat de huid soepel maakt.
Borstels gewassen in de wasmachine, net als de zadeldekjes. Geen last meer gehad.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:38

mmm dat Imaverol in de wasmachine lijkt mij ook niet dat het met 1 dopje sterk genoeg is?
weet zo niet uit mijn hoofd, dus pin mij er niet op vast, maar volgens mij gaan die schimmels met 60 graden wel redelijk dood allemaal. Dus dan zou Imaverol in de wasmachine op zich niet nodig zijn?

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:21

Tja, het zou kunnen dat het niet sterk genoeg is, maar ik denk niet dat we er nog last van krijgen zo.
Mijn paard heeft nu 2 weken geleden voor de 2e keer zijn inenting gehad, maar het is nog steeds niet weg..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:07

bij mijn paard zag je na de eerste enting al een giga verbetering, toen hij voor de tweede keer moest waren bijna alle schimmelplekken verdwenen.

Ik hoefde niet meer met imaverol aan de gang, heb wel alles gewassen op 60 graden (borstels, dekjes etc). Schimmels overleven de 60 graden niet, dus er hoeft geen imaverol bij.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:50

Toen ik mijn paardje 4 jaar geleden kreeg. Kreeg hij bij het verliezen van de wintervacht naar de zomervacht ook schimmel. Bij zijn spullen stond ook een grote fles Imavarol bij. Daarmee destijds behandeld (idem zijn stal, tuig, borstels nog maar op). Heb toen alleen zijn aangetaste plekken gedaan (met wat extra) voor het gebied duidelijk aan te pakken (gewassen met imavarol en de spullen met Detol). Heeft toen toch bijna 2 maanden geduurd eer zijn haren terug waren. Jaar daarop heb ik hem laten enten tegen de schimmel. De vacinatis is 9 maanden geldig. Maar ik ent hem altijd nu (voor de herfst, tijdens de wisseling van de zomervacht) en in het voorjaar (als ze wintervacht loslaat). Dus 2 maal per jaar.

Het eerste jaar heeft die 3 entingen gehad. 2 in de winter, en een extra zo rond april, omdat ik net nog wat zag doorkomen. Toen is het helemaal weggebleven.

Ben er echt super blij mee Haha!
(dus blijf trouw 2 keer per jaar ertegen enten)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:07

Ik laat mijn knol niet vantevoren enten tegen schimmel, doe het alleen als ze een schimmel heeft. (is dus nog maar 1 keertje voorgekomen gelukkig)
De rest toen wel meteen "mee laten nemen" natuurlijk.

Ik heb mijn spullen op 90 graden gewassen voor de zekerheid, maar officieel heb je vanaf 60 graden geen imaverol meer nodig nee.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:10

ik heb het de DA vorige week gevraagd omdat de jaarlingen het hier ook hebben, het is een enting die de eerste keer na 14 dagen nog een keer moet en daarna elke 9 maanden, het kost 37 euro hier per enting hiertegen en volgens de DA hoef ik dan niet meer met Imaverol aan de gang, dus de prijs valt okwel mee aangezien een fles imaverol 25 euro kost en die na 2 keer wassen al leeg is

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:52

sjorsie schreef:
dus de prijs valt okwel mee aangezien een fles imaverol 25 euro kost en die na 2 keer wassen al leeg is

dit vind ik vreemd, imaverol moet je heel erg verdunnen, de meeste mensen bij ons op stal hebben nog steeds een halve pot staan en deden nog samen met anderen. Overigens kost hij hier 20 euro.

2x enten en visite kost ruim 100 euro, daar kan ik heel wat imaverol voor kopen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:55

Mijn merrie had enkele jaren terug eens schimmel (plekje bij de mond en aan waar de singel komt) en dit was een week na de eerste enting goed weg.
Er werd me toen gezegd om voor de zomer te enten als ik het preventief wou doen, omdat het enkele maanden nodig heeft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:19

ingvdh schreef:
sjorsie schreef:
dus de prijs valt okwel mee aangezien een fles imaverol 25 euro kost en die na 2 keer wassen al leeg is

dit vind ik vreemd, imaverol moet je heel erg verdunnen, de meeste mensen bij ons op stal hebben nog steeds een halve pot staan en deden nog samen met anderen. Overigens kost hij hier 20 euro.

2x enten en visite kost ruim 100 euro, daar kan ik heel wat imaverol voor kopen.

Niet alleen het spul zelf, wat dacht je van allerompslomp, jeuk voor de paarden, vaak lang aanhoudende schimmel, het continue moeten wassen etc?
nee, doe mij maar een preventieve inenting, zoals een van mijn merries zich vorig jaar vol tegen een ijzeren hek gooide van de jeuk ( zo'n dik ijzeren hek, compleet verbogen nu daardoor), dat is het mij niet waard die paar tientjes uitbesparen

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 20:05

Moet het ff kwijt...ben een beetje moedeloos....mijn paard heeft twee entingen gehad en ik doe imaverol erbij...en de schimmel blijft uitbreiden...zucht...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:32

Peb schreef:
Moet het ff kwijt...ben een beetje moedeloos....mijn paard heeft twee entingen gehad en ik doe imaverol erbij...en de schimmel blijft uitbreiden...zucht...

dan zou ik de dierenarts een monstertje laten nemen, schraapsel, wamt dan is het waarschijnlijk iets anders

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:33

Bij ons moesten we geen imaverol meer smeren na de inentingen en de schimmel is netjes weggegaan Haha!