Tips voor "Doe-het-zelf schuilstal"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Tips voor "Doe-het-zelf schuilstal"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:36

Hallo

Wij gebruiken een grote wei van een verre buurman, maar daar is nu enkel beschutting van de bomen. Schoot me deze week opeens te binnen dat die bomen deze winter wel zonder blaadjes komen te staan, dus bye bye beschutting.

Het is niet dat m'n paardje fulltime op die wei komt te staan, maar ik zal ze toch regelmatig nodig hebben komende maanden. Dus ik zou er graag een soort schuilstalletje op plaatsen. Aangezien ik deze weide slechts tijdelijk kan gebruiken, en we thuis ook nog een stal moeten bouwen (een deftige dan) zou ik graag een goedkope oplossing willen die ik daarna ook gemakkelijk terug kan weghalen.

Bij deze een oproep aan de handige harry's naar tips? Foto's zijn ook altijd welkom!! Lachen

capopjekop

Re: Tips voor "Doe-het-zelf schuilstal"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:23

Ik weet niet wat je plannen zijn voor je thuis stal, maar wij gebruiken gewoon een buitenstal als schuilstal. Als je zoiets wilt thuis, kan je hem mss eerst daar opbouwen en dan als ze thuis komen, de stal daar opnieuw opzetten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 08:38

Het is de bedoeling als het gras bij ons op is dat ze dan een tijdje naar de grote wei gaan, dus heen en weer. Kan niet telkens de stal mee verplaatsen toch? Lachen

Ik wil gewoon iets simpel zonder veel poespas en snel gemaakt om op de wei van die verre buur te plaatsen. En het moet ook zonder beton zijn want dat wil die eigenaar niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:43

Ik zag laatst langs de snelweg een paar paarden heel braaf onder een partytent schuilen.
Geen idee of dat alleen bij die werkte maar het is wel een goedkope zonder poespas oplossing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:48

Je heb ook verplaatsbare stallen.
Geloof iets van +/- 3000,- voor 2 stallen.
(aanhanger "idee") Ik vond het en super mooie oplossing.
Door de wielen die eronder zitten, mag je ze bijna op elk weiland neerzetten.
Zag toen een dealer op marktplaats staan....

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 08:50

Katja schreef:
Ik zag laatst langs de snelweg een paar paarden heel braaf onder een partytent schuilen.
Geen idee of dat alleen bij die werkte maar het is wel een goedkope zonder poespas oplossing.

Whaa grappig!! MAar hopen dat we deze winter geen strakke wind krijgen Lachen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:54

Misschien is een container een idee?
Deze zijn van staal en ze beginnen er niet aan te eten zoals bij hout en hij is makkelijk er neer te zetten en er ook weer weg te halen, en je hebt volgens mij geen vergunning nodig dus die kosten heb je ook niet (wel moet je het even melden geloof ik bij de gemeente)
Een goedkope en simpele oplossing vooal als het maar voor tijdelijk is.

Lindske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:55

je kan gewone juffers van 7op18cm in de grond steken in stabilise neem er een zes tal en daar leg ze een dak op. De stal is niet wind dicht maar ze staan wel droog onder een afdak. De juffers kun je bij een afbraak inrichting halen (dit zijn meestal juffers van bv. daken)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 08:58

Oorspronkelijk dacht ik aan 4/5 houten palen in de grond te slaan, dan met houten tuinschermen 3 wanden te maken en golfplaten bovenop te leggen. Zo'n beetje Carport-achtig..

Maar m'n man zegt dat dat weer zo'n typisch vrouwelijk onrealistisch idee is.. Volgens hem zie ik dat veel te simplistisch..

Nou voor 1 winter, moet dat toch te doen zijn, die hoeft geen 10 jaar mee te gaan? Als ik soms zie wat er in sommige weides staat hier bij ons, dat kan je nog nauwelijks een schuilgelegenheid noemen, die dingen staan soms echt op instorten. En ik denk dat ik dit voor minder dan 500 euro ineen krijg! Lachen Dan kan ik dat geld spenderen aan een shetje als gezelschap (nou eventueel dan, maar da's een andere topic).

EDIT: ow ik zie nu dat hiervoor een gelijkaardige tip is geplaatst.. Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:59

Zegt je man ook waarom het niet zou kunnen. Lijkt mij best een goed plan maar ik ben natuurlijk ook een vrouw. Clown

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 09:01

Katja schreef:
Zegt je man ook waarom het niet zou kunnen. Lijkt mij best een goed plan maar ik ben natuurlijk ook een vrouw. Clown

.. niet direct nee, of toch alleszins niet in verstaanbare taal voor vrouwen Haha! . Neih, ik denk dat hij gewoon jaloers is dat ik als vrouw op zo'n schitterend idee kwam Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:07

Ik denk dat het dat is. Clown
Als je zorgt dat het aan alle kant een beetje kan doorluchten aan de bovenkant zodat ze wind er niet onder kan slaan dan kan er imo niet heel veel verkeerd gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:10

bij koeienstallen heb je weleens van dat windbreek gaas, daar iets van maken?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 09:50

Arabesk schreef:

Euh, windbreekgaas?? Koe

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:27

Katja schreef:

Ik denk dat hij al precies weet dat het erop neer komt dat HIJ straks schuttingen staat te bouwen ROFL

Je kan ook voor ik geloof 500-1000 euro een professionele partytent kopen, die zijn volgens mij wel storm (en paarden?-) proof.

Ook zag ik laatst een paardeniglo. Waar zag ik dat nou?
Hier Pling http://www.rhmtrade.com/index_files/Page4968.htm

Je kan ook kijken op marktplaats voor een (gratis) tuinhuisje of prieel ofzo.
Laatst bijgewerkt door Nic op 14-09-07 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:34

Je zou ook kunnen proberen bijvoorbeeld 2 oude voetbaldoelen op de kop te tikken, tegenover elkaar zetten, platen erop/eromheen...

Of een oude silo als overkapping, een soort halve cirkel krijg je dan.

Of zoek op maktplaats een tweedehands tuinhuis, sloop de voorgevel eraf...en voila!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:35

rijoyco schreef:
Of zoek op maktplaats een tweedehands tuinhuis, sloop de voorgevel eraf...en voila!!

Dat was net mijn edit Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:45

Wij hebben heel simpel 6 stalen punten (ik weet niet hoe ze heten, gewoon bij de bouwmarkt gekocht) waar je palen in kan zetten en vast kan schroeven, in de grond.
Hier dus 6 palen in, dwarsbalken er overheen en ertussen, dak van golf-aluminium en zijkanten dichtgetimmerd.

We hadden nog veel planken, balken en de aluminium dakplaten liggen ivm het afbreken van een oude stal en het geheel heeft me ongeveer 40 euro gekost. (de paalpunten en schroeven en bouten)

Als je ergens oude planken kunt krijgen ben je al een heel eind!

Afbreken is ook heel makkelijk, schroeven eruit en klaar.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:54

Super, al heel wat leuke ideeën!! Zal ik even nagaan wat manlief doenbaar vindt (of wat ik als onhandige vrouw zelf ineen kan flansen Lachen )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:10

Ik zou zeggen zet toch maar iets stevgs in elkaar ..paarden zijn slopers ...bij ons is verleden jaar met de storm de 2 verplaatsebare stallen die we hadden gehuurd gewoon de lucht ingevlogen en geloof me het waren al geen lichte dingetjes ..we hebben echt geluk gehad dat ze er net niet instonden of we waren de paarden kwijt geweest
Als je hadig bent ..treinbils of telefoonpalen als steun dan dicht maken met goede dikke planken en dan een dak erop ..;even wat modelletjes bekijken op verkoopsites Knipoog
Afbeelding
Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:10

Ben ik helemaal met je eens, onze eerste versie van de stal was ook "even snel" in elkaar getimmerd en met (waarschijnlijk) diezelfde storm compleet achterover gewaaid. Gelukkig had ik die middag de paarden al voor de zekerheid in de stal gezet. (gewoon stenen gebouw met normale binnenboxen).

De loopstal die er nu staat is wel met hout in elkaar gezet wat er al was, maar het is wel stevig. Er is nu geschroefd en gebarricadeerd, maar nog steeds goedkoop.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:23

Wij hebben de goedkoopste versie partytent uitgeprobeerd, maar deze heeft onze minishet gesloopt, We hebben nu een bordje ophangen: voor al u vakkundig sloopwerk, in te huren Jimmy, niet echt handig dus. In de andere wei staat een eenvoudige houten stal, wel met 8 palen diep de grond in. De planken waren ertegenaan gespijker, maar zijn inmiddels geschroefd, ook de tussenwand is na 4 jaar vervangen aangezien mijn mini shet de stal probeert te vergroten en mijn haffie helpt hem trouw daarbij. Belangrijk is dat het diepgenoeg in de grond staat, en als je hem langer gebruikt zet dan de palen in de cement (dan rotten ze niet). Kijk overigens ook even naar de gemeentelijk regels, bij ons mag geen stal gebouwd worden en een partytent mag maximaal 30 dagen staan per jaar. Vandaar dat ik de bestaande stal ook niet weghaal en een nieuwe neerzet, aangezien ze dan mogen eisen dat ik hem weghaal. De huidige stal is een schapenstal die al 20 jaar staat en derhalve mag hij blijven staan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:36

Die schapenstal is dan wel stevig, als ie al 20 jaar staat!

Mijn oude stal hetzelfde idee: die stond ook al jaren, dus mocht blijven staan. Maar als je afbreekt, moet je een nieuwe vergunning aanvragen. En dan maar hopen dat je die krijgt. Dus zijn we van binnenuit begonnen met renoveren, opknappen, verstevigen, vernieuwen. Was van de buitenkant niet te zien, er is niets flink afgebroken (ja, plank voor plank, steen voor steen en steeds direct nieuw er voor in de plaats).
Dus op die plek staat nu een zo goed als nieuwe stal en er is nooit daadwerkelijk wat afgebroken.

Goed, is TS niet mee geholpen natuurlijk. Wij hebben wel bewust die stalen paalpunten gebruikt, dat valt hier onder "verplaatsbaar" dus dan hoef ik niets aan te vragen. Die zijn wel heel stevig hoor, gaan een meter de grond in en de dikke palen zijn er in geschroefd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:38

Lieke_M schreef:
Arabesk schreef:

Euh, windbreekgaas?? Koe

Windbreekgaas is dat gaas dat je inderdaad vaak bij koeienstallen enzo ziet. Het begint ook in de hippische wereld langzaam terrein te winnen. Het is een soort van hor waar geen regen en wind doorheen komt, maar wel frisse lucht. Je hebt het meestal in de kleuren groen, grijs en wit.
Bij veel koeienstallen hebben ze een soort rolluiken van dit spul. Deze doen ze dicht bij een bepaalde hoeveelheid wind en/of regen. Hierdoor komt dit niet in de stal, maar komt er wel frisse lucht bij.
Helaas is dit windbreekgaas ERG duur en zal dus niet als een goedkope, tijdelijke oplossing kunnen dienen. Wel is het erg raadzaam om te kijken of je het in je permanente stal kunt gebruiken, want veel frisse lucht is toch wel erg belangrijk!

Voorbeelden:
- Verschillende soorten windbreekgaas: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN
- Windbreekgaas aan buitenkant koeienstal: http://homepages.agroweb.nl/v.a.bakker/100_0030_3.JPG
- Artikel uit de Hoefslag met info erover: http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=479

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 10:49

Waw, super, bedankt voor de reacties. Er zijn zeker zaken bij die ik kan gebruiken, vooral omdat het maar tijdelijk is. Die stal hoeft geen 10 jaar mee te gaan. En inderdaad, voor alle veiligheid toch iets die min of meer IN de grond zit, om een stevige wind te overleven. Mijn paardje is niet meteen een sloper dus dat valt ook nog mee.