Wat vinden jullie van de maten van een paardenbox?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Wilma_

Wat vinden jullie van de maten van een paardenbox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:46

Al heel lang worstel ik hier mee.

Als ik op een stal kom, en ik zie al die paarden in boxen staan, de meesten zijn vaak 3 x 3 m, dan heb ik altijd zo'n naar gevoel over die kleine ruimtes waar ze in gehouden worden. Vaak kunnen ze letterlijk hun kont niet keren. De meeste paarden, vooral de grotere van boven de 1.65m kunnen soms maar een stapje naar voren of naar achteren doen. Hier staan ze dan vaak bijna 24 uur in.

Wat vinden jullie hier nu van?

Katja

Re: Wat vinden jullie van de maten van een paardenbox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:48

Slechte zaak als paarden bijna 24 uur per dag op stal staan ongeacht of de stal nou 3 x 3m of 5 x 5m is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:48

Daarom hebben wij dus grotere stallen. kunnen ze languit in liggen en gewoon in lopen. (geen loopstal hoor) Heb grote paarden en vind het zelf ook fijn om in een groot bed te liggen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:51

Katja schreef:
Slechte zaak als paarden bijna 24 uur per dag op stal staan ongeacht of de stal nou 3 x 3m of 5 x 5m is.

Hier ga ik helemaal in mee.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:54

een stal van 3 bij 3 is te klein voor een paard van 1.65.
Die heeft volgens mij een stal van 4 bij 4 nodig.Plus natuurlijk een flink aantal uur weidegang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:28

ik zat me net te bedenken als je een gemiddeld paard neemt, met laat zeggen een schofthoogte van 1.60 m en een lengte van staart tot neus van 1.70 en een breedte van 70 cm, hij ongeveer dus 1.20 vierkante meter aan vloeroppervlak inneemt met zijn lijf. De box is 9 vierkante meter (3.x3). Het vloeroppervlak is dus ongeveer 7.5 keer zijn eigen vloeroppervlak.

Als mens neem je (zittend) ongeveer 50 cm bij 50 cm in en zou je dus naar verhouding in een hok zitten van 1.30 bij 1.30. Da's zo groot als je eettafel of je toilet........ Maakt het dan heel veel uit of je het grootste deel van de dag op een oppervlak van je toilet zit of dat hier nog een paar cm meer bij zit 1.80 m bij 1.80m? Je krijgt er dus 50 cm bij in de lengte en de breedte.

Want dat is wat een paard er in verhouding bijkrijgt als hij niet in 3x3 staat maar in een 4x4 box.

Ik zit overdag ook liever in een kantoortuin waar ik heen en weer kan lopen en nog eens een praatje kan maken met iemand anders (groepshuisvesting Haha!), dan dat ik de hele werkdag opgesloten zit in een bezemkast met mijn bureau.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-09-07 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:32

ik vind 3x3 véél te klein om een hele dag in te staan. de meeste stallen waar mijn paard staat zijn van die maat, maar gelukkig is zijn stal minstens 4,50 bij 3,50 ofzo (nog niet heel groot maar als hij in 3x3 had moeten staan zou ik denk ik op zoek zijn gegaan naar een ander plekje voor hem!)

_Wilma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:50

Dat bedoelde ik ook met deze topic.
De verhoudingen kloppen niet.

Een kanarie, konijn of cavia kan zich in zijn kooitje nog meer bewegen. Een paard alleen dat ene stapje naar voren of achteren, of omdraaien.
En met bijna 24 uur opgesloten bedoel ik de paarden die vaak maar een uurtje per dag er uit mogen om te rijden en dan weer terug de box in.

Vind dat er aan het paardenwelzijn nog best het een en ander verbeterd kan worden.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:55

Die van ons staan i een stal van 4,5 x 4,5. Zijn gemiddeld 1.68 maar staan van 11.00 tot 18.00 buiten.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:55

sommige stallen zijn echt veel te klein... KLaatst was ik bij een kennis en die had nieuwe stallen laten bouwen en die waren 5,5, bij 5,5... Heerlijk die grote stallen..

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:00

We hebben nu een stal voor onze shetlanders besteld(2 stuks) 3 bij 2,5 m.. Maarja daar staan ze alleen s' nachts in..
De stal van mijn grote is 5 bij 3,5m

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:51

mijn stallen zijn 4x3 is voor een arabiertje en een fires(hebben wel ieder hun eigen stal) maar staan over het algemeen buiten overdag en snachts. alleen bij slecht weer of iet bijzonders gaan ze naar binnen

paardenfocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:08

Zolang ze weidegang hebben en graag hun stal ingaan en zich daar lekker voelen lijkt mij de stal ok.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:10

Als ze hun kont kunnen keren, en kunnen liggen etc., is er niks an de hand, als ze ook maar weidegang krijgen Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:42

Citaat:
Zolang ze weidegang hebben en graag hun stal ingaan en zich daar lekker voelen lijkt mij de stal ok.

En waarom gaan ze graag de stal in? Juist...omdat ze daar eten krijgen.

We verzorgen onze paarden zo goed...goed zadel, goed voer, dekentje hier , poedertje daar maar het allerbelangrijkste wordt vergeten: de ruimte die een paard nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

De boxen zijn te krap voor onze 'doorgefokte' paarden van min. 1.70m.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 11-09-07 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:43

Santosww schreef:
Die van ons staan i een stal van 4,5 x 4,5. Zijn gemiddeld 1.68 maar staan van 11.00 tot 18.00 buiten.

en staan dus van 18.00h tot 11.00h binnen...

da's altijd nog zo'n 17 uur van het etmaal Nors opkijken

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:44

hmm,, de mijne staat in een box van 2.5 bij 2.5, en dat gat dan om een pony van bijna 1.10, en ze staan gemiddeld 12 uur op stal, ik vind dat toch wel super netjes!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:46

Zijn er geen nieuwe maten bij officiele stallen ?
Dacht 3,5 bij 3,5 ofzo ergens, niet dat dat nu heel veel uitmaakt.......

Die van ons staan lekker 24/7 buiten, 's winters onder dek.
En we hebben een stal voor nood, die is 4 bij 5,5 m.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:53

ik vind het heel naar, mijn paard van 1,74 staat ook in een box van 3x3 en ik voel me daar eigenlijk niet prettig bij. Nu hebben wij op stal ook loopstallen. Echt super vind ik dat, grote stallen van ongeveer 10x10 waar dan 2 of 3 paarden in staan. Probleem is alleen dat die van mij op zaagsel moet en dat kan niet in de loopstallen, anders had ik hem daar allang neergezet. Iedere keer als een dierenarts, fysio o.i.d. op stal komt zijn ze ook helemaal enthousiast over die loopstallen. Gelukkig staat hij nu van 09.00-18.00 op het land, maar ik zie al op tegen de winter. Vanaf november gaan ze naar binnen, en dan paar uurtjes per dag in de paddock, verre van ideaal, maar ja..het is gewoon heel moeilijk in de omgeving om grotere stallen te vinden, helemaal als je ook nog eens aan het zaagsel gebonden bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:29

_Wilma_ schreef:
Dat bedoelde ik ook met deze topic.
De verhoudingen kloppen niet.

Een kanarie, konijn of cavia kan zich in zijn kooitje nog meer bewegen. Een paard alleen dat ene stapje naar voren of achteren, of omdraaien.

Klopt, en helemaal mee eens. De verhoudingen zijn zoek.
Daarbij is een paard een graasdier en is er op gebouwd om continue te lopen grazen, dus continue in beweging te zijn. En aangezien een paard ook een kuddedier is, is het opsluiten, isoleren en stilzetten van een paard iets wat geheel tegen zijn natuur in druist.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:31

ik sluit me volledig aan bij arabesk en katja!
zit regelmatig op marktplaats te neuzen,als je ook ziet wat daar aangeboden wordt aan 'ruime stallen van 3x3'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:32

Ik heb ook 2 boxen van 2,5 bij 3, maar mijn paarden staan er nauwelijks in, s'winters alleen s'nachts. Naar buiten lijkt me belangrijker dan de maat van een box, 3,5 x 5 m vind ik nog veel te klein om een paard de hele dag in op te sluiten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:42

Citaat:
zit regelmatig op marktplaats te neuzen,als je ook ziet wat daar aangeboden wordt aan 'ruime stallen van 3x3'

Je bent me net voor...ik kwam het net tegen op marktplaats Haha!

Overigens vind ik die cavia/konijn/kanierie verhouding ook niet echt kloppen.
Als ik zie in wat voor hokken sommige GROTE konijnen worden gehouden.. Duivel Cavia's die alleen zitten en vogels die niet lekker kunnen rond vliegen.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:00

BEH-->VSW

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:02

Ik vind dat een paard sowieso niet in een box hoort, maar ja, dat is weer een andere discussie.

Als je een paard van 1.70 in een box wil stoppen, vind ik 3,5 bij 3,5 toch wel echt het minimale.