Hoe laat je je pony op een goede manier afvallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_10

Hoe laat je je pony op een goede manier afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:22

Hallo,

Ik heb een New Forest x Welsh. Hij is 10 jaar en te dik Bloos . Daarom vroeg ik me af of iemand mij tips kon geven over hoe je, je pony het beste kan laten afvallen. Ik wil, als hij weer op stal staat, ermee beginnen.
Dit krijgt hij normaal (als hij op stal staat):
'S ochtends:
Kuil (1 grote hand)
'S middags:
hetzelfde
Aan het eind van de middag:
ook Kuil (1 grote hand)
'S avonds:
een klein handje biks
Later op de avond:
Kuil (1 grote hand)

Alle tips zijn welkom Haha! , ik wil hem graag weer goed op gewicht Tong uitsteken .

Groetjes Iris

frodo1993

Re: Hoe laat je je pony op een goede manier afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:29

Laat je pony vooral veel bewegen. Het voer dat je hem geeft lijkt me genoeg, al weet ik niet precies wat jij onder 1 grote hand kuil verstaat. Veel succes met het af laten vallen van je pony!

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:31

Volgens mij kun je beter geen kuil geven maar gewoon hooi, van kuil worden ze dikker.....
En indd beweging! iedere dag en dan steeds iets meer!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:35

Idd hooi voeren ipv kuil en lekker veel aan het werk zetten. Biks lijkt me genoeg zo.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:38

annenna schreef:
Volgens mij kun je beter geen kuil geven maar gewoon hooi, van kuil worden ze dikker.....

Hij loopt iedere dag, in de bak soms in het bos. Ik wil hem ook 's avonds gaan longeren, maar hij is niet de makkelijkste met longeren Bloos . Maar heel erg bedankt voor jullie tips Haha! . Ik ga ze gebruiken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:38

Geef hem schraal hooi, dat is ook beter voor de spijsvertering!! Zeker als hij op stal staat.
Dan een pavo summerfit erbij, een halve zal genoeg zijn, ook kun je kiezen voor natures best van pavo, of gewoon ponybrok i.p.v. basisbrok. Ik weet niet wat voor biks je voert??

Geef hem veel beweging, longeren is goed, maar gewoon rijden is ook prima, alle soorten beweging zijn eigenlijk goed.

yara11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:32

Hey Iris,

Met Bo niet over gaan op hooi hoor, dan heb je kans dat hij nog erger gaat hoesten.
Gewoon lekker laten bewegen en niet teveel tussendoortjes geven (geen halve kilo muslie na het rijden hahahah) en dan komt het helemaal goed met die bolle van je (al zal hij altijd wel wat dikkig blijven, want dat was hij bij mij ook altijd!)

groetjes Yara

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:47

aangepast dieet en genoeg beweging

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:25

yara11 schreef:
Hey Iris,

Met Bo niet over gaan op hooi hoor, dan heb je kans dat hij nog erger gaat hoesten.
Gewoon lekker laten bewegen en niet teveel tussendoortjes geven (geen halve kilo muslie na het rijden hahahah) en dan komt het helemaal goed met die bolle van je (al zal hij altijd wel wat dikkig blijven, want dat was hij bij mij ook altijd!)

groetjes Yara

Ik heb ook advies gehad van Mayke,, als hij op stal staat krijgt hij geen tussendoortjes meer. (In ieder geval niet van mij Knipoog , zal hij waarschijnlijk ook niet zo leuk vinden)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:46

Je geeft veel te weinig ruwvoer, dat is ook niet goed.
Een paard heeft minstens 1 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht nodig.
Stel dat je pony 500 kilo weegt, dan zou hij minstens 5 kilo ruwvoer per dag nodig hebben. Dat is dus drie keer per dag iets meer dan anderhalve kilo.
Ik zou zeker het kuilvoer vervangen door oud hooi. Van kuil kunnen paarden écht dik worden, en als het kuil niet droog genoeg is dan kunnen ze er ook veel gas door krijgen en dus een opgeblazen buik (soms zelfs gaskoliek).
Het hooi kun je in een hooinet doen en even in een ton water soppen, dan is het niet meer stoffig en zal je paard er ook niet van gaan hoesten. Mijn paard hoestte ook veel, en van de dierenarts moest ik het hooi zelfs 2 uur lang weken in water.

En verder natuurlijk genoeg beweging geven. Balkjes draven en overgangen rijden is goed om wat meer kontspieren te kweken.

*Edit, muesli na het rijden is niet zo'n probleem hoor Knipoog Kruidenmuesli is juist goed. Het is erg licht verteerbaar, het helpt de spieren herstellen na het werk, en er zitten kruiden in waardoor de luchtwegen verbreden en hij dus beter kan ademen en minder zal hoesten. Een halve voerschep na het rijden is echt geen probleem, dan zou je die dag wat minder brokken kunnen geven. Dat is een goed idee Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:52

Weet je trouwens zeker dat hij geen tekorten heeft? Een tekort aan magnesium kan ervoor zorgen dat een paard dik blijft zonder veel te eten. Heeft hij een goede liksteen (himalayasteen bv)?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:15

Inderdaad gewoon lekker veel laten bewegen, dat werkt het beste.. Lachen

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 19:30

MysticTinker schreef:
Weet je trouwens zeker dat hij geen tekorten heeft? Een tekort aan magnesium kan ervoor zorgen dat een paard dik blijft zonder veel te eten. Heeft hij een goede liksteen (himalayasteen bv)?

Hij heeft een himalayasteen en ik weet zeker dat hij echt niet te weinig eten krijgt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:12

een magnesium tekort heft ook niet et de hoevelheid eten te maken , maar met wat hij te eten krijgt en hoe het paard het omzet van voer wat hij opeet tot voedingstoffen Lachen

ik las ook dat hij hoest?(stof neem ik aan? aangezien er bij staat beter geen hooi? )
je zou er ook voor kunnen kiezen om hem natgemaakt hooi te geven ...
voordroog is over het algemeen makkelijker te verteren en vetter dan ouder schraal hooi
en met natgemaakt hooi heeft hij ook geen last van de sporen waar hij van kan gaan hoesten ...maar ik neem aan dat er op het gebied van ruwvoer al wel wat dingen zijn geprobeert ivm hoesten Lachen
veel beweging is sowieso altijd goed...dus schrale wei , paddock een paar uurtjes .
magnesium tekort bekijken is eventueel ook en hele goede, veel dikke ponies/paarden die heel moeilijk afvallen hebben gewoon een kromme vertering waardoor het aanwezige magnesium niet goed uit het voer gehaald kan worden , en er dus met een klein beetje magnesium bijvoeren ook een boel opgelost kan zijn

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:00

Op de wei:
1. Zorgen dat hij lang gras eet, niet kort, geen Engels raaigras.
2. Graasmasker. Opletten dat er niet teveel klein/zand in komt en de boel verstopt.

Op stal: langstengelig schraal hooi, veel beweging. Alleen (kruiden-)supplement ofzo om intake van vitamientjes en mineralen te verzekeren, geen krachtvoer.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:03

Dus kijk uit met wat men "schrale" wei noemt....!
Kort (dus fructaanrijk) gras is niet altijd de oplossing: ze krijgen de lange vezels waar ze op leven niet binnen, en daarentegen wel fructaanrijke korte stukken, plus meer aarde/zand. In meerdere opzichten dus geen goed idee.

Mijn paardje werd erg dik van kort gras, en staat nu prima op gewicht in een wei met volop lang gras, waar hij eindeloos van kan eten...

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:10

Dank jullie wel! Al zal Bo (mijn pony) wat minder blij zijn.

Mental11: Heb jij je pony op deze manier laten afvallen? (die je mij vertelde?)

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:40

Ik denk dat jou paard idd genoeg heeft aan wat je hem geeft, al moet je hem niet minder (hooi/kuil) gaan geven dan dit. Zeker niet als je er ook nog eens flink bij gaat trainen.
Mijn enige vraag eigenlijk is: eet jou paard ook van zijn bodembedekking (stro, vlas?) Als dat zo is kun je hem misschien beter, al is het maar tijdelijk, een muilkorf omdoen in stal.

Succes met zijn dieet!! Pling

Veerle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:16

Gewoon net zoals bij mensen, iets minder eten en een helehoop meer bewegen, trainen en trainen. Als je hem nog op de wei hebt dan moet ie op een heel schraal land (waar die dus eigenlijk bijna niks binnen krijgt)..
Maar je zult zien dat het snel gaat hoor! Binnen paar weken zie je vaak al een enorm verschil! Succes drmee

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:36

marieke1982 schreef:
Ik denk dat jou paard idd genoeg heeft aan wat je hem geeft, al moet je hem niet minder (hooi/kuil) gaan geven dan dit. Zeker niet als je er ook nog eens flink bij gaat trainen.
Mijn enige vraag eigenlijk is: eet jou paard ook van zijn bodembedekking (stro, vlas?) Als dat zo is kun je hem misschien beter, al is het maar tijdelijk, een muilkorf omdoen in stal.

Succes met zijn dieet!! Pling

Hij eet niet van zijn bodembedekking, enkele keer krijgt hij een strootje binnen dat tussen zijn kuil zit. Maar echt ervan eten, heb ik hem nog niet zien doen.
Dankje! Vork

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:38

Veerle1 schreef:
Gewoon net zoals bij mensen, iets minder eten en een helehoop meer bewegen, trainen en trainen. Als je hem nog op de wei hebt dan moet ie op een heel schraal land (waar die dus eigenlijk bijna niks binnen krijgt)..
Maar je zult zien dat het snel gaat hoor! Binnen paar weken zie je vaak al een enorm verschil! Succes drmee

Ik wil ermee gaan beginnen als hij op stal staat, maar het gras staat niet heel hoog Knipoog
Dankjewel Cool

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:43

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:47

annenna schreef:

Kuil maakt idd dik maar ik zou het wl blijven voeren. Geef je pony meer beweging natuurlijk nu wel gaan opbouwen ik weetniet hoeveel je hem geeft, als hij ook maar bijv een 3 kwartier in een stammolen stap gaat het als best snel hoor

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:59

Srtha schreef:
annenna schreef:

Kuil maakt idd dik maar ik zou het wl blijven voeren. Geef je pony meer beweging natuurlijk nu wel gaan opbouwen ik weetniet hoeveel je hem geeft, als hij ook maar bijv een 3 kwartier in een stammolen stap gaat het als best snel hoor

Hij loopt iedere dag 3 kwartier tot een uur in de bak, maar ik moet het nog een beetje opbouwen. Ik heb namelijk de hele zomervakantie in het bos met hem gereden. Helaas is er geen stapmolen. Maar hij staat iedere dag in de paddock (3 uur ongeveer), alleen beweegt hij daar niet veel in.

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:48

Er bestaan speciale paarden dieets voor als ze echt te dik zijn. Maar ik zou als eerst proberen of je hm kan laten afvallen door te laten bewegen, en geen extratjes meer geven.