Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Nibbit schreef:Als je een bak maakt van 20x40 meter hou je toch nog een aardig weiland over.
Ineke2 schreef:Nibbit schreef:Als je een bak maakt van 20x40 meter hou je toch nog een aardig weiland over.
Niet als je op het overige stuk ook nog de stal moet neerzetten.
Citaat:Als je een bak maakt van 20x40 meter hou je toch nog een aardig weiland over.
Ik vind dat het prima kan, verdeel de wei in stukken zodat je kan afwisselen.
Mcht het gras op raken kun je altijd nog bijvoeren
dewindhoek schreef:Citaat:Als je een bak maakt van 20x40 meter hou je toch nog een aardig weiland over.
Ik vind dat het prima kan, verdeel de wei in stukken zodat je kan afwisselen.
Mcht het gras op raken kun je altijd nog bijvoeren
Ik sluit me hierbij aan. En een klein stalletje erop zetten moet ook lukken.
Wel heb ik een tip voor je. je zegt in de topic dat je een eb & vloed bak wil aanleggen en je paard erin losgooien. Doe dit aub niet. Paarden gaan vaak lopen graven en helpen daardoor zo'n bak zo naar de vernieling. Ik zou geen paard losgooien in een rijbak. je hebt land erbij dus zet hem daar dan in los.
Succes in ieder geval.
Citaat:sorry even een off topic vraag, maar wat is een eb en vloed bodem?
sorry even een off topic vraag, maar wat is een eb en vloed bodem?
Citaat:Edit: iemand heeft hiervoor ook al even het systeem uitgelegd
Nibbit schreef:Teken het eens uit.
Als je 30x40 gebruikt voor een bak van 20x40 ligt er een strook naast van 10x40. Daar kun je makkelijk een stal kwijt en evt de rest gras of paddock.
Dan blijft er nog een stuk over van 30x80 als weiland.
Dat kan imo prima, je moet alleen wel gaan bijvoeren als het niet hard genoeg groeit.
Verdeel je dat stuk nog in 2en of 3en dan kun je het om beurten laten bijgroeien
Nibbit schreef:Teken het eens uit.
Als je 30x40 gebruikt voor een bak van 20x40 ligt er een strook naast van 10x40. Daar kun je makkelijk een stal kwijt en evt de rest gras of paddock.
Dat kan imo prima, je moet alleen wel gaan bijvoeren als het niet hard genoeg groeit.
Verdeel je dat stuk nog in 2en of 3en dan kun je het om beurten laten bijgroeien
Suusje92 schreef:Nibbit schreef:Teken het eens uit.
Okay, Ik neem dan zo'n houten stal, met uitzicht naar buiten en als het paard omdraait kijkt hij naar binnen toe daar binnen staan achter een deur de stro/voer/hooi etc. En dan pal naast de stal de zadelkamer dekens etc. En de stal wordt dan 3,5x3,5 Wordt wel een mooie stal.
Ik zo'n weitje van ong. 20x40 kan opzich ook wel dan voer ii gewoon kuilvoer bij.
En dan een bak van 20x40 met hindernisjes(ben een echte springruiter dus vandaar)
Maar wat voor soort bak heb ik nodig die toch water afvoert en winter berijd baar is en toch mijn paard in kan los gooien?
Nibbit schreef:Nibbit schreef:Teken het eens uit.
Okay, Ik neem dan zo'n houten stal, met uitzicht naar buiten en als het paard omdraait kijkt hij naar binnen toe daar binnen staan achter een deur de stro/voer/hooi etc. En dan pal naast de stal de zadelkamer dekens etc. En de stal wordt dan 3,5x3,5 Wordt wel een mooie stal.
Ik zo'n weitje van ong. 20x40 kan opzich ook wel dan voer ii gewoon kuilvoer bij.
En dan een bak van 20x40 met hindernisjes(ben een echte springruiter dus vandaar)
Maar wat voor soort bak heb ik nodig die toch water afvoert en winter berijd baar is en toch mijn paard in kan los gooien?
Izzy19 schreef:Nou je zal toch elk jaar je mest ofwel moeten laten ophalen ofwel zelf wegvoeren. Zo maar even op het land uitstrooien mag helemaal niet en ik denk dat de geur wel eens zou kunnen tegenvallen![]()
Zoals ik net al gezegd heb is geopad een superbodem waar je bijna altijd op kunt rijden. Je kan eventueel nog drainage voorzien onder je bodem.
Maar het blijft hoe dan ook belangrijk om je bak goed te onderhouden, mest er op tijd uit halen, liefst direct na het rijden of nadat je je paard even hebt losgegooid. En ook regelmatig de kanten terug bijharken zodat je geen put als hoefslag krijgt want dan blijft het water daarin staan. En ook moet een piste regelmatig gesleept worden zodat deze mooi plat blijft.
Ook belangrijk, leg je piste op het hoogst gelegen stuk, anders staat ie zonder onder water
Bak onderhouden is nartuurlijk logisch, en ik denk dat ik als omheide van dat band doe van 5a10 cm breed. Losgooien etc.stroom erop en rijden geen stroom staat mooi en wat goedkopen dan hout.
runningkawa schreef:Je wilt wel een eb en vloed bak, maar heb je ook enig idee wat de kosten daarvan zijn?