Wat voor soort bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Wat voor soort bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:21

Ik krijg waarschijnlijk volgend jaar eidnelijk ene paardje aan huis, maar ik wil een bak hebben en een wei, maar mijn probleem is:

- Hoe groot meot de wei voor 1 paard zijn?
- Ik mag zo'n eb en vloed bak aanleggen, maar ik had als iedee om de bak en het weiland aan elkaar te sluiten dat ie zo van het gras in de bak kan gaan rollen ofzo. Het is dan een terrein van 30x120 meter ofzo. Maar ik kan ook een wat kleinere wie nemen dan geef iik m gewoon genoeg kuilvoer.

Wat denken jullie dat eht beste is? Ohjah er meot ook nog ene stal bijkomen en voor de zadelkamer hooi etc.

Dus hoe groot en wat is eht beste denken jullie?

Ineke2

Re: Wat voor soort bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:24

Een standaart bakmaat is 20 x 40 meter groot.
Persoonlijk vind ik 30x120 meter voor een terrein waar een bak, wei én schuur/stal e.d. opmoet wel erg klein...
Krijg je paard geen maatje? Een paard alleen is niet wenselijk he, het is nog altijd een kuddedier...

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:58

En anders doe ik een weileand van 20x40 maken met gras erin een wie en bak in 1 hebben anderen soms ook wel eens.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:01

Als je een bak maakt van 20x40 meter hou je toch nog een aardig weiland over.
Ik vind dat het prima kan, verdeel de wei in stukken zodat je kan afwisselen.
Mcht het gras op raken kun je altijd nog bijvoeren

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:42

Nibbit schreef:

Niet als je op het overige stuk ook nog de stal moet neerzetten.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:44

Ineke2 schreef:
Nibbit schreef:

Niet als je op het overige stuk ook nog de stal moet neerzetten.

Maar ik kan toch ook een weiland maken van 20x40 en daar ook in rijden? is veel makkelijker!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:47

Dat ligt eraan wat soort grond het is. Is het zandgrond of kleigrond?

Denk eraan dat je zeker in de winter je wei gewoon stukrijd hoor en als het kleigrond is al helemaal snel!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:50

een weiland(waar je ook in rijdt) van 20 x 40 lijkt me echt te klein. Ik vind dat de plek waar je paard staat echt wel 30x80 moet zijn. Dan heb je 30 x 40 over om een stal neer tezetten en dan is het vol.

Je kan ook een bak neerlegen van 30x40 (of 20x40) en nog een wei van 30x40 en dan daar achter nog een plekje voor de stal van 30x40. Maar dat lijkt me toch echt te klein.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:01

Citaat:

Ik sluit me hierbij aan. En een klein stalletje erop zetten moet ook lukken.

Wel heb ik een tip voor je. je zegt in de topic dat je een eb & vloed bak wil aanleggen en je paard erin losgooien. Doe dit aub niet. Paarden gaan vaak lopen graven en helpen daardoor zo'n bak zo naar de vernieling. Ik zou geen paard losgooien in een rijbak. je hebt land erbij dus zet hem daar dan in los.

Succes in ieder geval.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:05

dewindhoek schreef:
Citaat:

Ik sluit me hierbij aan. En een klein stalletje erop zetten moet ook lukken.

Wel heb ik een tip voor je. je zegt in de topic dat je een eb & vloed bak wil aanleggen en je paard erin losgooien. Doe dit aub niet. Paarden gaan vaak lopen graven en helpen daardoor zo'n bak zo naar de vernieling. Ik zou geen paard losgooien in een rijbak. je hebt land erbij dus zet hem daar dan in los.

Succes in ieder geval.

Okay maar ik wil toch een bak hebben waar mijn paard in los kan en toch snel droog is en niet briest s'winters wie heeft een idee?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:09

sorry even een off topic vraag, maar wat is een eb en vloed bodem?

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:13

Citaat:

Eb en Vloed is een bak die je helemaal onder water kan zetten
Onder het zand ligt waterdichte folie met daarop slangen. Deze zijn aangesloten op een put die de waterhuishouding regelt.

Het voordeel van zo'n bak is dat hij in de zomer altijd stofvrij is en in de winter altijd droog.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:14

Eb en vloed is een systeem, niet echt een bodem, je kan er verschillende toplagen opleggen. Eb en vloed systeem zorgt ervoor dat je geen sproei-installatie nodig hebt en je hebt ook geen last van te veel water. Met het systeem laat je het water van onder de bodem omhoog komen om de bodem nat te maken, met als voordeel dat de hele bodem gelijkmatig nat zal zijn. Of je trekt het water uit het zand weg langs onder als er te veel water op staat.
Een goeie bodem is bijvoorbeeld geopad, blijft normaal ook altijd berijdbaar en bevriest zelden of nooit. Dit is dan enkel een bodem, geen speciaal systeem erbij. Hierin kan je je paard ook losgooien maar hou er wel rekening mee als je je paard in je rijbak losgooit dat je de bak regelmatig recht moet trekken zodat er geen putten ontstaan.

Edit: iemand heeft hiervoor ook al even het systeem uitgelegd Haha!

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:17

Citaat:
Edit: iemand heeft hiervoor ook al even het systeem uitgelegd

Jou uitleg is meer uitgebreid dan die van mij

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:28

Teken het eens uit.

Als je 30x40 gebruikt voor een bak van 20x40 ligt er een strook naast van 10x40. Daar kun je makkelijk een stal kwijt en evt de rest gras of paddock.

Dan blijft er nog een stuk over van 30x80 als weiland.
Dat kan imo prima, je moet alleen wel gaan bijvoeren als het niet hard genoeg groeit.
Verdeel je dat stuk nog in 2en of 3en dan kun je het om beurten laten bijgroeien Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:33

Nibbit schreef:
Teken het eens uit.

Als je 30x40 gebruikt voor een bak van 20x40 ligt er een strook naast van 10x40. Daar kun je makkelijk een stal kwijt en evt de rest gras of paddock.

Dat kan imo prima, je moet alleen wel gaan bijvoeren als het niet hard genoeg groeit.
Verdeel je dat stuk nog in 2en of 3en dan kun je het om beurten laten bijgroeien Knipoog

Precies zoals ik het in zou delen..
En in een schuur van 10x40 kan je zelfs meerdere boxen kwijt.. of opslag van stro en hooi.. iod..

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:35

Nibbit schreef:
Teken het eens uit.

Okay, Ik neem dan zo'n houten stal, met uitzicht naar buiten en als het paard omdraait kijkt hij naar binnen toe daar binnen staan achter een deur de stro/voer/hooi etc. En dan pal naast de stal de zadelkamer dekens etc. En de stal wordt dan 3,5x3,5 Wordt wel een mooie stal.

Ik zo'n weitje van ong. 20x40 kan opzich ook wel dan voer ii gewoon kuilvoer bij.

En dan een bak van 20x40 met hindernisjes(ben een echte springruiter dus vandaar)

Maar wat voor soort bak heb ik nodig die toch water afvoert en winter berijd baar is en toch mijn paard in kan los gooien?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:38

Suusje92 schreef:
Nibbit schreef:
Teken het eens uit.

Okay, Ik neem dan zo'n houten stal, met uitzicht naar buiten en als het paard omdraait kijkt hij naar binnen toe daar binnen staan achter een deur de stro/voer/hooi etc. En dan pal naast de stal de zadelkamer dekens etc. En de stal wordt dan 3,5x3,5 Wordt wel een mooie stal.

Ik zo'n weitje van ong. 20x40 kan opzich ook wel dan voer ii gewoon kuilvoer bij.

En dan een bak van 20x40 met hindernisjes(ben een echte springruiter dus vandaar)

Maar wat voor soort bak heb ik nodig die toch water afvoert en winter berijd baar is en toch mijn paard in kan los gooien?

Waarom een wei van 20x40? Je hebt dan toch nog 30x80 over

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:43

Nibbit schreef:
Nibbit schreef:
Teken het eens uit.

Waarom een wei van 20x40? Je hebt dan toch nog 30x80 over

Heb ook nog de mest die ik meot dumpen Tong uitsteken

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:48

Nou je zal toch elk jaar je mest ofwel moeten laten ophalen ofwel zelf wegvoeren. Zo maar even op het land uitstrooien mag helemaal niet en ik denk dat de geur wel eens zou kunnen tegenvallen Knipoog
Zoals ik net al gezegd heb is geopad een superbodem waar je bijna altijd op kunt rijden. Je kan eventueel nog drainage voorzien onder je bodem.
Maar het blijft hoe dan ook belangrijk om je bak goed te onderhouden, mest er op tijd uit halen, liefst direct na het rijden of nadat je je paard even hebt losgegooid. En ook regelmatig de kanten terug bijharken zodat je geen put als hoefslag krijgt want dan blijft het water daarin staan. En ook moet een piste regelmatig gesleept worden zodat deze mooi plat blijft.
Ook belangrijk, leg je piste op het hoogst gelegen stuk, anders staat ie zonder onder water Haha!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:24

Izzy19 schreef:
Nou je zal toch elk jaar je mest ofwel moeten laten ophalen ofwel zelf wegvoeren. Zo maar even op het land uitstrooien mag helemaal niet en ik denk dat de geur wel eens zou kunnen tegenvallen Knipoog
Zoals ik net al gezegd heb is geopad een superbodem waar je bijna altijd op kunt rijden. Je kan eventueel nog drainage voorzien onder je bodem.
Maar het blijft hoe dan ook belangrijk om je bak goed te onderhouden, mest er op tijd uit halen, liefst direct na het rijden of nadat je je paard even hebt losgegooid. En ook regelmatig de kanten terug bijharken zodat je geen put als hoefslag krijgt want dan blijft het water daarin staan. En ook moet een piste regelmatig gesleept worden zodat deze mooi plat blijft.
Ook belangrijk, leg je piste op het hoogst gelegen stuk, anders staat ie zonder onder water Haha!

Ja we kopen dan zo'n kleine tractorretje z'n dingetje dat je bak plat maakt en platsleept maar dan in minivorm.
Mest eruit halen moet altijd anders zit eht strx vol emt poep Haha! Bak onderhouden is nartuurlijk logisch, en ik denk dat ik als omheide van dat band doe van 5a10 cm breed. Losgooien etc.stroom erop en rijden geen stroom staat mooi en wat goedkopen dan hout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:27

Je wilt wel een eb en vloed bak, maar heb je ook enig idee wat de kosten daarvan zijn? Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:34

runningkawa schreef:
Je wilt wel een eb en vloed bak, maar heb je ook enig idee wat de kosten daarvan zijn? Lachen

En je wilt de mest gewoon op het land gooien..
En je wilt met schriklint een bak af zetten??

Het kan allemaal wel natuurlijk, maar krijg het idee dat je eigenlijk niet serieus hier over na denkt..
Bedoel het niet banketstaaf..
Maar wat als je gezuer krijgt over de mest??
En al nagedacht over wat voor bodem je erin wilt?
Zowel te zwaar als te hard is slecht voor je paard..........

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:44

Je mag zowieso geen mest op het land rondstrooien. Dat is hier toch verboden in elk geval. Als de boeren bijvoorbeeld mest op hun akker voeren moeten ze dat eerst allemaal op een berg doen ofwel open doen en direct onderploegen. Het mag niet verspreid blijven liggen. Vooral voor de geur.
Een bak zou ik toch ook met hout afzetten eerlijk gezegd. Je hoeft niet het duurste van het duurste te nemen, er zijn ook goedkopere alternatieven. Je moet maar eens even googlen. Maar ook al zet je met hout af, misschien toch ook daarbij voor een schriklint zorgen want een paard dat los staat in een bak gaat aan alles prutsen en bijten, ik spreek uit ervaring Vork
En als bodem blijf ik erbij: rijnzand met geopad. En eventueel nog eb en vloed of drainage voor je bodem. Maar het kost allemaal stukken van mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:47

Je mag zeker weten wel stalmest zo op het land uitstrooien van als ik het goed zeg van 1 febr tot 1 sept.
Gier moet geinjecteerd of onder geploegd worden Lachen

Ik heb als omheining ook lint, zie daar geen bezwaar in