Hoevaak je paard wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deesiej

Hoevaak je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:17

Ik heb Midget vandaag gewassen omdat ik 2 weken op vakantie ben geweest en hij was aardig vies maar ik vroeg me af.

Hoevaak vinden jullie dat je je paard kan wassen? Hoevaak per week/maand/kwartaal/jaar?

Ik heb Midget nu zo'n 4 tot 6 keer gewassen dit jaar.

Ik weet ook dat er mensen zijn die voor elke wedstijd hun paard wassen (of het nou zomer of winter is) of mensen die elke week staart en/of manen wassen. Hoe denken jullie erover, hoevaak kan/mag/vind jij dat je je paard kan wassen en wat is volgens jou te veel of te vaak?

ILoveMyHorse

Re: Hoevaak je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:20

ik zou niet te vaak met shampoo wassen enzo, dan blijven de manen en vacht niet meer vet , en kunnen ze minder goed vuil afstoten. Met water kan het wel gewoon vaak, hetzelfde dat als ze in de regen staan..

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:23

mijn paard staat bijna/nooit buiten, dus ik was hem soms wel 3/4 keer in de week om zijn hoge witte benen wit te houden, uiteraard wel goed drogen daarna, zijn lichaam was ik ongeveer 1 keer in de week, alleen met mooi weer.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:02

Ik zou niet al te vaak wassen, dan kan de vacht uiteindelijk niet meer waterdicht worden.. Maar als het was is spuit ik mijn pony ook vaak af. De staart was ik ongeveer 1 keer in de maand of voor wedstrijden en de manen was ik nooit (omdat mijn pony zooooo bang voor sop is Tong uitsteken )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:08

Ik was Anouar nooit, dat is niet goed voor z'n huid.
Ik spuit hem wel af als hij veel gezweet heeft, op zweet komen namelijk veel vliegen af en dat vind ik niet fijn voor hem.

Nati, heb jij een paard of een barbie?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:14

Lenneke_ schreef:
Ik spuit hem wel af als hij veel gezweet heeft, op zweet komen namelijk veel vliegen af en dat vind ik niet fijn voor hem.

????? Clown nee sorry ik heb mijn barbie vroeger nog nooit gewassen jij??,
ik hou van een goedverzorgd paard, en hij vind het heerlijk om gewassen te worden Knipoog.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:15

Deesiej schreef:
Ik heb Midget vandaag gewassen omdat ik 2 weken op vakantie ben geweest en hij was aardig vies maar ik vroeg me af.

Hoevaak vinden jullie dat je je paard kan wassen? Hoevaak per week/maand/kwartaal/jaar?

Ik heb Midget nu zo'n 4 tot 6 keer gewassen dit jaar.

Ik weet ook dat er mensen zijn die voor elke wedstijd hun paard wassen (of het nou zomer of winter is) of mensen die elke week staart en/of manen wassen. Hoe denken jullie erover, hoevaak kan/mag/vind jij dat je je paard kan wassen en wat is volgens jou te veel of te vaak?

Dat waren "meer" mijn vragen Knipoog

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:19

Lenneke_ schreef:

Wat voor barbie heb ik dan? Knipoog mijn paarden zijn wit, en ze vinden wassen heerlijk.
Niet dat ik het super vaak doe, maar zeworden wel gewassen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:23

Die van mij wordt zo'n 2 x per jaar gewassen, als het buiten boven de 20 graden is, om hem een beetje wit te houden af en toe. Staart iets vaker, omdat er wel eens wat mest in hangt, ongeveer een keer per 2 maanden.

Ik vind dat je ze zo weinig mogelijk moet wassen. Dan is de vacht niet meer waterdicht inderdaad, en als er regen op de huid komt dat kan het paard te snel afkoelen en verkouden worden.
Op zich vind ik het geen probleem als iemand elke week zijn paard wast, bv de sportpaarden, die veel zweten tijdens het rijden, even goed wassen om het zweet eruit te halen, zodat het niet gaat jeuken. Of vóór een wedstrijd, om ze mooi wit en schoon te krijgen, oké..
Maar meerdere keren per week met shampoo wassen, zodat ze er netjes uitzien Dat vind ik te gek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:28

Oei, iemand die een beetje kan lachen om mij reactie, dat is altijd maar afwachten op bokt Clown

Maar ik vind 1 keer in de week wassen wel wat veel hoor. Hoe vies maakt je paard zich dan wel niet?
Ik was Anouar nooit met sop en krijg hem met een normale poetsbeurt altijd mooi schoon

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:13

Dat is het probleem met schimmels, als die 's nachts in de mest gaan liggen dan kun je elke dag wel gaan wassen.
Toen mijn tinker op het pension stond, en 's nachts in zn stal moest, toen was het ook elke dag een geelbuikje.. Ach, mij boeide het niet. Zo lang het maar niet ging klitten of plakken.. Meestal na het rijden met een spons erover, ergste vuil eraf vegen en dat was t. Als je perse een paard wil wat er altijd netjes uit ziet moet je een bruine nemen, daar zie je niet zo veel op Knipoog
Nu die van mij buiten staat is ie lang niet meer zo vies. Hij slaapt wel binnen in zijn stal, maar loopt altijd naar buiten om te poepen Haha!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:19

Mijne is elke dag wel vies (als hij in de wei staat) gewoon goed poetsen en dan is hij al aan stuk schoner. Ik vind het alleen vervelend als er echt super veel stof in zn vacht zit en hij naar anderhalf tot 2 uur nog niet schoon is. En op zulke momenten was ik hem.

Maar bv voor elke wedstrijd je paard wassen of standaart elke week de staart wassen ofzo vind ik gewoon té gek. Je paard doe je er eigelijk niet echt een plezier mee vooral jezelf en de jurie Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:46

Ik was de staart van mijn merrie na elke hengstigheid, die wordt anders een grote vieze plakboel.................
Verder was ik haar zelden. Na het rijden spons ik haar af met hunters lotion door het water, dit neemt het zweet lekker af en is vliegwerend voor een paar uur door de geur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:35

Onze pony's worden na iedere training sowieso compleet afgespoten.
Verder worden ze voor iedere wedstrijd compleet gewassen, met shampoo dus, enige wat we niet wassen zijn de manen, omdat ze anders niet te vlechten zijn. Dit komt er op neer dat ze in de periode april t/m september 1 tot 4 keer per week gewassen worden. Wassen is echt nodig, we hebben donkere pony's en het stof blijft er echt in zitten anders. Bovendien sta je ervan te kijken hoeveel zweet er blijft zitten met enkel afspuiten.
Wij hebben enkel in het zomerseizoen wedstrijden, dus in de winter blijft het bij afspuiten.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:39

Afspuiten met water doe ik regelmatig, hele lijf wassen met shampoo eigenlijk nooit...soms alleen de benen.
Staart was ik wel regelmatig, heb namelijk een viespeuk, spoel hem bijna iedere dag uit met water en om de week was ik hem goed met shampoo.
vind een heel paard wassen met shampoo ook een beetje onzin gewoon water doet zijn werk ook wel.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:45

De paarden (haflingers) worden bij ons op stal in de winter eens per maand gewassen en in de zomer twee keer per maand. En dan gaat het vooral om de manen en staart, die zijn binnen no-time niet wit meer.. Het lichaam wordt misschien 1 of 2 keer per jaar gewassen, voor de keuringen, echt zelden dus. Wel worden ze regelmatig na het werk afgespoten als ze flink gezweet hebben.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:06

Ik heb mijn paard nog nooit gewassen, haar staart doe ik zeldzaam, maar dan wel met shampoo. Ik spons haar wel eens af wanneer ze erg bezweet is. Modder van benen afspuiten, doe ik ook niet aan. Om schoon te worden, moet ze het echt hebben van het regenwater.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:43

MysticTinker schreef:
Dat is het probleem met schimmels, als die 's nachts in de mest gaan liggen dan kun je elke dag wel gaan wassen.
Toen mijn tinker op het pension stond, en 's nachts in zn stal moest, toen was het ook elke dag een geelbuikje.. Ach, mij boeide het niet. Zo lang het maar niet ging klitten of plakken.. Meestal na het rijden met een spons erover, ergste vuil eraf vegen en dat was t. Als je perse een paard wil wat er altijd netjes uit ziet moet je een bruine nemen, daar zie je niet zo veel op Knipoog
Nu die van mij buiten staat is ie lang niet meer zo vies. Hij slaapt wel binnen in zijn stal, maar loopt altijd naar buiten om te poepen Haha!

Shampoo'en doe ik ook alleen in de zomer. Als het echt warm is. Met water krijg je ook een hoop vieze plekken eraf..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:30

Ik was mijn pony nooit met shampoo, alleen de staart zo'n 1x per maand als ik wedstrijd heb.

Wel spuit ik het zweet na het rijden eraf, als het lekker weer is buiten.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:08

Alleen met wedstrijden of als ze erg last hebben van eczeem.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:15

Heb mn fjordje nog nooit gewassen, alleen toen ie in de sloot gelegen had is ie flink afgespoten door de boer naast ons..
Heb geen stromend water op mn weiland dus wordt moeilijk Haha! Maar op de een of andere manier is ie altijd ineens weer superschoon, door het liggen rollen in nat gras en door de regen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:16

ik heb mijn merrie in aanloop naar de keuring 3 keer met shampoo gewassen
voor de rest als het heel erg warm is spuit ik haar alleen maar nat
voor de rest doe ik er nu niets meer aan zoadat ze haar vetlaagje voor de winter op kan bouwen (blijft buiten staan in de winter)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:04

Royal heb ik dit jaar 1 keer gewassen, dat was de 1e mooie dag na de winter, ze was gewoon écht vies. Verder was ik voor de wedstrijd haar voetjes, soms haar staart. En alleen in de zomer spuit ik haar af, als het heel warm is. Eigenlijk krijgt ze dus weinig met water te maken.
Elke week wassen zou niet in me opkomen, zonde van het beschermlaagje wat het paard opbouwt.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:15

hey,
ik was mijn paard alleen voor een wedstrijd, en in de zomer kan het zijn dat dit dus elke week moet.
maar gewoon door de week niet, ook al is hij vies, ik haal het meeste vuil eraf.
maar het kan me niet veel schelen dat hij niet perfect wit is.
dat heb je nu eenmaal met schimmels Lachen
het kan dus zijn dat ik in de winter ook op wedstrijd moet, en aangezien ik het echt niet kan verdragen dat mijn paard vuil op wedstrijd komt moet ik hem wassen.
maar ik leg dan een zweetdeken op en ik verleg het zo dat ik hem in delen kan wassen, met warm tot lauw water wel te verstaan hé Knipoog

greetz

devil03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:46

ik was alleen de sokken van me paard en de witte aftekeningen... en verder niet want de natuurlijke glans gaat dan weg.
ik heb zondag keuring dus wou ik hem zaterdag wassen maar het werd me afgerade om hem te wassen aangezien dan zijn natuurlijke glans weg gaat.
zijn beentjes tot de knieen was ik wel en de staart natuurlijk ook.