Lang gras, of toch kort gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lang gras, of toch kort gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:49

Regelamtig laait bij ons op stal de discussie lang gras/kort gras op.

Want wat is nu het beste voor het paard?

Lang gras (dan heb ik het over 10 tot 20 cm lang gras), wat zorgt dat het paard goed moet kauwen en dus voor een goede vertering zorgt, plus dat de darmen ook meer moeten werken.

of

Kort gras (dan heb ik het over 1 a 2 cm lang gras), paard moet langer zoeken naar voedsel waardoor de darmen langer moeten werken ipv meer.

Zelf denk ik kort gras. Dit omdat als je naar het paard kijkt in het wild deze meestal in de schralere omgevingen leven. Ze moeten dus lang zoeken naar hun voedsel en leggen veel kilometers af per dag hiervoor. De darmen werken dus de gehele dag en tevens krijgen ze veel ongedwongen beweging.
Bij lang gras zie je vaak dat paarden eerder verzadigd zijn en dus minder bewegen en de darmen minder lang moeten werken waardoor koliek etc. kan ontstaan. Tevens overeten sommige paarden zich waardoor ze overgewicht kunnen ontwikkelen met alle gevolgen van dien.

Wat is jullie mening? Graag onderbouwd, dus niet: "ik denk dat", of "ik heb wel eens gehoord zus"
Aanvullingen op lang gras/kort gras zijn ook welkom. Haha!

Coconut

Re: Lang gras, of toch kort gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:51

ik vind korter gras ook beter, je kunt beter een groot stuk korter gras hebben dan een heel groot stuk lang gras. De kans dat je paard te dik wordt is op langer gras natuurlijk veel groter dan op korter gras.

Heb zelf het verdeeld, 's nachts staat ze op heel kort gras, bijna kaal en 's middags op het langere stuk. Anders wordt ze inderdaad te dik en gaat ze zich helemaal vol eten.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:53

toevallig vertelde iemand gisteren dat kort gras lekkerder voor ze zijn Knipoog
ik weet niet zeker Knipoog
ojaa eigenlijk zou ik dus geen reactie mogen geven omdat ik niet zeker weet bull oliebol Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:00

Like_peres schreef:
ojaa eigenlijk zou ik dus geen reactie mogen geven omdat ik niet zeker weet bull oliebol Knipoog

Dan vraag ik mij dus inderdaad af, waarom is kort gras lekkerder voor een paard? Haha!
Als ik de mijne laat kiezen dan kiest ze toch echt voor het lange gras Vork

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:01

maar is het dan niet zo dat kort gras gestressed gras is? Gras dat even de tijd heeft gehad om te groeien heeft een lager fructaangehalte. Met het oog op hoefbevangenheid zou langer gras dan beter zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:03

ik kwam vroeger altijd bij ene boertje en die zei:
lang gras is voor koeien want die moeten het er met hun tong uit trekken.
paarden gebruiken hun tanden dus moet het kort zijn Knipoog

maar ik denk tegenwoordig dat het belangrijker is dat je paarden op paardengras staan en niet op koeiengras

haha Tong uitsteken die is wel leuk al zeg ik zelf.
maar wat ik bedoel is gebruik grassoorten die voor paarden geschikt zijn,dus met een lager suikergehalte

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:06

Ik vind persoonlijk dat je beter een paard op langer gras kan zetten. Als je na gaat dat 80 % vocht is en 20 % droge stof, dan hebben ze met langer gras meer te pakken dan het korte. ( Snapje? Geleerd van een leraar, en vind het wel logisch)

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:09

Dat van paarden en koeiengras is inderdaad logisch!
Koeien hebben hele andere behoeftes dan paarden. Zijn wekelijk niet te vergelijken met elkaar.
Ik sta bij een boer (hoe toevallig) en die doet het paardenland ook nauwelijks bemesten, alleen in het voorjaar.
Paarden worden bij ons ook regelamtig verweid sinds dit jaar. Echter komen ze nooit op extreem lang gras te staan.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:12

Hoorde laatst van een dierenarts dat juist dat hele korte waar veel sportpaarden op staan om ze slank te houden niet goed is. De paarden krijgen dan vaak tijdens het eten steeds een beetje zand mee naar binnen, wat tot koliek kan leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:12

EngeltjeS schreef:
Ik vind persoonlijk dat je beter een paard op langer gras kan zetten. Als je na gaat dat 80 % vocht is en 20 % droge stof, dan hebben ze met langer gras meer te pakken dan het korte. ( Snapje? Geleerd van een leraar, en vind het wel logisch)

Groetjes!

Ik snap je maar lees even mijn beginpost. Knipoog
Daar staat namelijk in dat ze met lang gras eerder verzadig zijn, zich kunnen overeten en overgewicht kunnen ontwikkelen. Ik heb dus liever dat ze langer bezig zijn om evenveel binnen te krijgen dan als met lang gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:15

Roxx schreef:
Hoorde laatst van een dierenarts dat juist dat hele korte waar veel sportpaarden op staan om ze slank te houden niet goed is. De paarden krijgen dan vaak tijdens het eten steeds een beetje zand mee naar binnen, wat tot koliek kan leiden.

Dat zijn vaak te kleine weides die helemaal kaal gevreten zijn. Dat is inderdaad niet goed voor een paard. Omdat er steeds minder gras komt te staan vertrappen ze het steeds meer waardoor je van die zandvlaktes met een enkel grassprietje overhoud. Ik heb het hier meer over een wei waarvan de bodem mooi bedekt is met gras zonder kale plekken dat echter niet lang is.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:26

Anoniem schreef:
Like_peres schreef:

Dan vraag ik mij dus inderdaad af, waarom is kort gras lekkerder voor een paard? Haha!

zoek het op google.
en lees ff goed
iemand vertelde het dus kan ik ook niet weten waarom Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:36

@Like_peres

Wat heb ik niet goed gelezen? Snap niet waarom je zo reageert. Als je mijn reactie goed interpreteert had je al begrepen dat ik jou tekst goed heb doorgelezen en daar weer op reageer. Ook het stukje in de kleine letters.

google heb ik al lang gebruikt, kon hier niks over vinden qua smaak Clown

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:04

je hebt niet goed gelezen.
want ik zei dat het me verteld is dus hoe kan ik dan weten waarom het lekkerder is.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:37

Like_peres schreef:
je hebt niet goed gelezen.
want ik zei dat het me verteld is dus hoe kan ik dan weten waarom het lekkerder is.?

Je snapt niet wat ik bedoel. Haha!
Dat begreep ik namelijk prima Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:47

Het beste is gras van ongeveer 5 cm en dan stukken met lang gras bijzetten (lintbegrazing/strookbegrazing). Lang gras is in principe beter ivm fructaan-productie, maar teveel lang gras is niet goed. Vandaar het bijzetten.

Kort gras vinden de paarden lekkerder, omdat dat verser gras is. Die van mij doen een moord om na 1 week weer op het kaalgevreten stuk te komen...terwijl ze dan bijvoorbeeld een flinke strook lang er net bij hebben.

Wat ook belangrijk is, dat in een kortgevreten weiland er sneller onkruid omhoog komt.
Pas geleden las ik dat je een paard het beste op gras van 10 cm kan weiden en als het gras rond de 5 cm is, hem omweiden.... maar waar ik dat heb gelezen weet ik niet meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:32

ja, dat had ik ook gelezen. In de hoefslag ofzo? Als ik dat doe zijn de pony's hier altijd te dik Verdrietig
Ze staan nu redelijk kort, met langere stukken, het korte gras vinden ze lekkerder dan het langere gras, maar het kortere is inderdaad gevaarlijker vanwege het grotere fructaan gehalte. Wat dat betreft kun je ze beter op lang, en ouder gras zetten...
Het blijft een lastige afweging.

Wij doen straks ook weer aan strookbegrazing. Van de zomer hadden we kleine stukjes en deden we een combinatie van omzetten en strookbegrazing of zetten een stukje af om te rusten en bij te groeien en gaven het er later weer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:40

Bedankt voor juliie antwoorden, ik ga eens kijken of ik dat artikel kan vinden!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:59

Ik heb het allebei...pony's kiezen zelf voor lang gras. Omdat ze daar wel snel van aankomen werk ik met stripbegrazing, dus iedere keer een klein reepje lang gras.Meestal 1X per week doe ik dat. Ik geef ze inderdaad wel lijnzaad want met dat korte gras lopen ze snel koliek op !

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:18

Anoniem schreef:
Like_peres schreef:

idd.... en ik denk dat eigenlijk iedereen zijn/haar paard op kort gras zet, puur omdat ze anders te dik worden. M.u.v. de wat schralere paarden of paarden die juist aan moeten komen.
Maar het nadeel is dat het soms wel lang duurt met aangroeien, dus dan kan het eerder op zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:23

Ik heb twee paarden en bespeur bij beiden een verschillende voorkeur. Als ik aan de hand ga grazen, kiest de oudste voor het lange gras maar is heel kieskeurig in dat ze alleen de bovenste toppen er af eet.
De jongste schuifelt aan het lange gras voorbij naar de plekken waar kort en hanteerbaar gras staat.

Dus: raad het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:48

Smaak is een kwesie van smaak Clown
De een houd er van, de ander niet Haha!

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:54

Wij mogen niet reageren met ik denk dat..Maar in je beginpost schrijf je zelf : ik zelf DENK ik kort gras.... Beetje vaag Vork

Bij ons hebben ze liever langer gras. Als ze in een kale weide staan en in de wei daarnaast staat het heel lang, echt wel dat ze dan met hun koppie onder de draad gaan om wat van het lange gras te eten !

Maar wat beter is..ik weet het eigenlijk niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:01

prii schreef:
Wij mogen niet reageren met ik denk dat..Maar in je beginpost schrijf je zelf : ik zelf DENK ik kort gras.... Beetje vaag Vork

Niks vaag aan. Vork
Ik weet het niet zeker en wil graag duidelijkheid hieromtrent.
Als ik dan alleen maar antwoorden krijg als: Ïk heb wel eens gehoord dat" of "ik denk/vind" dan schiet ik er nog niks mee op.
Ik wil een soort van zekerheid en vraag daarom om een bepaald soort reactie.

Immers als ik het zelf wel al wist had ik de vraag niet hoeven stellen toch?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:11

Ikzelf heb ze liever op kort gras staan. Ze staan hier namelijk 24/7 buiten in de zomer en als ze dan de hele dag lang gras tot hun beschikking hebben zijn het binnen de kortste keer tonnetjes.
Bij ons staan ze dus op kort gras en krijgen ze hooi bijgevoerd.

Of het ook beter voor ze is weet ik niet, maar een paard met vetzucht is in mijn ogen niet gezond.