Manen trekken of Knippen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knip of Trek jij de manen van je paard?

Trekken
42 (52%)
Knippen
29 (36%)
Trekken, maar iemand anders doet het voor mij.
8 (10%)
Knippen, maar iemand anders doet het voor mij.
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 80

Niicole__

Manen trekken of Knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:58

Wat doen jullie meestal, de manen trekken of knippen?
Zelf heb ik altijd een poging gedaan tot manen trekken, maar ik bak er zelf niks van, dus heb het maar aan iemand anders over gelaten.
Maar ik lees @bokt dat sommige mensen ook knippen.
Hoe zorg je dat het dan netjes word. Want dat heb ik ook een keer geprobeerd maar toen zag het er helemaal niet uit.
Nou heeft iemand tips* over hoe je goed manen kan trekken en knippen?
Laatst bijgewerkt door Niicole__ op 20-08-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Re: Manen trekken of Knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:59

Hier zijn normaal wel al wat topics over hoor.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:02

Ik snij ze. Dan krijg je een mooier resultaat dan als je gaat knippen (happerig) Ik rij geen wedstrijden dus dan maakt het niet uit dat de manen niet zijn uitgedunt. Manen trekken vind ik zo'n pest klus.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:04

pandabeertje schreef:
Ik snij ze. Dan krijg je een mooier resultaat dan als je gaat knippen (happerig) Ik rij geen wedstrijden dus dan maakt het niet uit dat de manen niet zijn uitgedunt. Manen trekken vind ik zo'n pest klus.
Knippen heb je idd gelijk in. Maar ik zie foto's dat het er super mooi uitziet. Hoe gaat dat snijden precies in zijn werk en wat gebruik je ervoor dan?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:06

Trekken duurt bij mij nog geen half uurtje (voelt ook korter als je staat de kleppen). De manen snijden duurt ong net zo lang. Je pakt dezelfde stukjes manen, dus of je er aan trekt om te snijden of om te trekken maakt niet veel.

Plus het voordeel van trekken is dat je de manen ook een stukje uitdunt en dat weer makkelijker vlecht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:07

De eigenaar van mijn verzorgpaard knipt ze. Ik rijd geen wedstrijden oid, ze worden trouwens alleen geknipt als er dode puntjes oid in zetten. Dus niet zo heel erg vaak.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:11

wat ik doe is afhankelijk van het paard. Bij een paard met dunne manen knip ik ze, bij een paard met dikke manen trek ik ze. Soms komt het ook voor dat ik ze de ene keer trek en de keer daarop een keer knip, omdat ik ze dan nog te dun vind. Knippen kan heel lastig zijn om het mooi te krijgen, omdat niet bij ieder paard de manen even 'makkelijk' vallen.

Edit: Je vroeg om tips:
Als je de manen van je pony wil gaan trekken, kun je dat het beste doen nadat ze gelopen hebben. Dan gaat het makkelijker en is het voor je pony minder vervelend.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:14

ik trek de manen van mn paard altijd, ik vind knippen er altijd zo recht uitzien en dat vind ik nooit zo mooi,
ik hou zn manen steeds bij dus dan hoef je elke keer maar een beetje te trekken
je kan ze ook knippen en dan de puntjes een beetje met een uitdun schaar doen, dan lijkt het niet zo geknipt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:25

Ik knip ze, mijn paard heeft dunnen manen, en ze vindt het niet leuk als ik ze trek, dan gaat ze enorm met haar hals schudden, en hangen. Met trekken krijg je wel een mooier resultaat vind ik.

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:26

Ik knip eerst altijd de manen daarna trek ik ze nog om ze dunner te maken

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:29

Ik moet wel trekken, maar vaak doe ik het ook met zo'n speciaal mesje, die dunnen veel makkelijker uit. Maar met trekken heb ik altijd kortere stukken ertussen, ik kan ze nooit gelijk trekken, dus moet ik bijwerken. En mijn pony heeft gigantisch dikke manen, ze had een dubbele manenkam, maar die heb ik kunnen halveren, alleen valt er nog een pluk naar de andere kant als ze schudt enz.. maarja.

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:32

Bij mijn ene pony heb ik ze een tijd getrokken.. Was ik zo beu dat ik ze heb afgeknipt dat ze recht staan.. Staat hem veel beter!! Bij mijn andere pony moet ik wel knippen die heeft bijna geen manen.. Een beetje voorzichtig zijn dus

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:40

Trekken!
Ik doe het het zelf niet maar een vriendin doet het soms voor mij (ik kan het namelijk niet Clown )
Knippen zou ik niet doen want dan komen d'r meestal van die hakkels in tenzij je het heel goed kent
xxxxxx

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:20

Ik knip altijd Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:22

Ik trek ze, want vind knippen er niet mooi uit zien.
Doe het trouwens zelf.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:28

Het liefst trek ik zijn manen, dat vind ik mooi en omdat hij zo'n dikke manen heeft vind ik het makkelijker om te trekken qua poetsen enzo..maar hij vind het zelf niet erg leuk, de laatste keer heeft een vriendin van me geknipt.. ik heb het geluk dat mn paardje springende manen heeft dus het viel wel mee.. het was niet om te zeggen wouw super mooi maarja..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:01

Ik trek ze, en soms knip ik de puntjes eraf Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:02

Meestal trek ik ze, maar af en toe gebruik ik wel een schaar.
De laatste keer heb ik ze ook geknipt, ik vond ze te dun worden en er moest best een eindje vanaf, dus dan zouden ze nog dunner worden.
Wat ik doe om het er niet te recht uit te laten zien, is de onderkant (tegen de hals aan dus) van de manen korter te knippen dan de kant die je ziet en als de lengte goed is, knip ik verticaal 'in' de manen, dan ziet het er een stuk natuurlijker uit.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:06

ik trek ze een keer in het jaar ofzo en dan blijft alles mooi en vol

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:43

trekken, mijnes heeft mega dikke manen, das met wedstrijden niet echt leuk, (hij is niet zo heel braaf Tong uitsteken dus meestal ben ik wel 2 uurtjes bezig.......)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:49

Ik knip.

Met vlechten vind ik dat handiger (en netter) dan trekken, er steken geen piekjes uit.

De onderste 2 cm doe ik nog wel even met de uitdunschaar

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:37

Soms dan knip ik het even bij bij mij lieve Stip die ik altijd mag verzorgen als ik bij kennisen die een paardenfokkerij Haha! Haha! hebben ben! Dan knip ik ze weleens een beetje bij, maar omdat het een shet is vind ik het niet mooi om de manen dunner te maken door te trekken, wel kam ik ze zachtjes met de glansborstel, zo gaan de dode haren er wel uit

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:42

Ik snij ( eventueel knip ik het eerst wat bij ) bij mijn eigen paard. Die heeft echt hele dunne manen, dus als ik ga trekken, blijft er helemaal niks over. Bij de rest trek ik het meestal.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:30

Ik knip de manen van mijn paard altijd, hij heeft een gruwelijke hekel aan trekken. Ik knip ze eerst horizontaal, dan knip ik de onderkant wat korter zodat ze niet zo dik lijken, en dan knip ik ze verticaal vanaf de onderkant in. Dan zie je bijna niet dat ze geknipt zijn Lachen .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:32

Ah, dat wat Rinske zegt, bedoelde ik met mijn post ook, ik kon het alleen niet zo goed onder woorden brengen.