Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
welja schreef:Beweging is dacht ik de oplossing, ook ivm de artrose.
Als je paard dat niet of onvoldoende zelf doet, moet je het helpen of meer beweging mogelijk maken.
Een paard in onbelemmerde omstandigheden is heel goed in staat z'n temperatuur te regelen in alle delen van het lichaam.
Dat doet ie dmv spierbeweging om warmte op te wekken, dat vervolgens aan het bloed wordt afgegeven.
Een paard kan afzonderlijke gebieden in het lichaam extra verwarmen (of koelen) door sturing in z'n eigen bloedsomloop.
Ook zie je een paard weleens plaatselijk rillen. Dan maakt hij daar warmte aan.
Ik geloof dat een groot paard wel 650 km bloedvaten heeft, incl. haarvaten.

arno8 schreef:hang een hooinet op in de paddock. Paarden houden zich warm door ruwvoer te eten. Paarden die uren zonder eten staan lijden honger en vooral kou!
Al die bescherming kan alleen maar afzakken en ellende veroorzaken. En zeg nou zelf, ze zijn niet van suiker! Het zijn geen baby's hoor. Nog even en ze staan met oormutsjes op in de wei ofzo.
arabierlover schreef:niks,
dat kunnen ze zelf toch ook doen ??.
die beesten zijn heus niet van suiker.
en je paard kan zichzelf dan toch een beetje warmlopen?
als ze stilstaat wordt ze nog stijver
runningkawa schreef:Mijn paard met artrose is ook stijver in de winter als het koud is.
Hij krijgt glucosamine, wat helpt in het algemeen voor artrose.
Verder doe ik niets aan de benen.
Als bescherming nat word is het nog veel kouder dan zonder.
Zie het maar als jezelf nat regent, dan blijf je koud als je de natte kleren niet uit kunt doen.
Mij lijkt dat in een natte bak niets echt waterdicht is, misschien de buitenkant, maar denk dat er ook water oprekt via de binnenkant