Dwerggeitjes bij pony houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Dwerggeitjes bij pony houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:01

Luxe probleem ...
Ik heb te veel gras Clown

Of beter, mijn shet kan al het gras niet meer verwerken zonder ziek te worden (dus zo luxe is het nu ook weer niet).

Maar nu zit ik te denken over extra grazers. Een pony zou het leukst zijn, maar kost ook weer veel tijd en geld en heb het beide even niet. Dus zat ik aan dwerggeiten te denken.

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb al wat op de dwerggeiten site zitten kijken, maar mis gewoon leuke tips en handigheden voor in een paardenwei.

Bijvoorbeeld kun je een verrijdbare stalling maken zodat je de geiten ook pleksgewijs kunt laten grazen?
Kan een stroomnet (voor schapen) als afrastering dienen (ook weer om pleksgewijs te kunnen laten grazen)?
In hoeverre vreet een geit de paardenstaart op (hoor wel eens van die horror verhalen).

Weet dat mijn pony voorheen de geitenkeutels van de geiten van de buren op at als die eens kwamen "meegrazen". Lijkt me ook niet alles. En hoe zit het met ontwormen dan?

Speeltoestellen voor de dieren noodzakelijk en wat is leuk en wat niet.

Kortom ... iedereen die ervaring heeft of iets leuks weet (foto's altijd welkom Knipoog ), laat wat van je horen ...

RustyK

Re: Dwerggeitjes bij pony houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:24

Hoi, misschien zijn schapen een beter idee Lachen wij hebben geiten (zonder pony, maar moet er wel een keer bij komen). De afrastering moet goed zijn anders breken ze uit. Geiten zijn echt snoepers en grazen in plukken dus mooi glad wordt je wei niet (dan moet je schapen nemen). Ik doe de wei zelfs af en toe maaien met dit weer! Ze vinden het super om boven op dingen te liggen dus een verhoging met een plank er naartoe is geweldig. Je moet ze regelmatig ontwormen en de hoeven kappen, in de zomer eten ze bij ons alleen gras en wat dingen die overblijven uit de keuken (gedroogd brood, en groente/fruit resten) In de winter krijgen ze hooi bij.

Een vriend van mij had 1 geitje bij zijn paard en die waren beste vrienden, die geit sliep dan ook in de stal van het paard. Ik kan je verder geen paard/geit adviesen geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:29

De ponywei is rondom voorzien van een gazenhekwerk van 1.25 met schrikdraadlintje. Dus al zouden ze "uitbreken", ze kunnen nooit de openbare weg op.

Alleen graast de pony ook nog op de wei en wil ik wel een onderscheid kunnen maken dan tussen wat voor de geiten is en wat voor de pony (mochten ze nl. niet bij elkaar kunnen).

Mijn pony is niet zo'n allemansvriend en heeft al vaker de hond van mijn broer en een geit van de buren de wei uit geslagen. Dus ik ga er van uit dat het niet bij elkaar kan. Anders konden de geiten ook wel schuilen in de ponystal.

Ik ga dus vanuit dat ik twee stalletjes heb staan straks en twee aparte weitjes. Maar ik wil liever niet een echt "afgeschermd hok" maken dmv planken en gaas in de bestaande pony wei, omdat je dan echt gebonden bent aan twee weilanden ...

Eh nog te volgen dit ?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:30

Whaaaa, niet doen!! Ik was al blij dat die 'anti-geit-hype' op mijn topic eindelijk was bekoeld.. Ben heel slecht in het plaatsen van linken dus ik waag me er niet aan.. Maar zoek maar eens naar mijn topic van vorige week..

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:34

Ik heb een geitje bij mijn paard en dat gaat ecth super Ja
die 2 zijn echt onafscheidelijk!
Mijn geit is echt nog nooit ontsnapt, blijft gewoon achter stroomdraad.
En eet de staart ook niet op (en anders paar keer Cribox oid insmeren,
dan leren ze 't snel af Knipoog )
Ontwormen doe ik ze gewoon tegelijk. (natuurlijk wel elk met hun eigen middel)
Geiten kunnen niet goed tegen regen dus je hebt wel een hokje nodig!
(die van mij heeft voor in de wei zo'n honden-iglo).
Ook moet je regelmatig hoefjes bekappen Ja
en ze grazen inderdaad heel selectief, dus moet je rekening mee houden of je dat wel wilt...

Mells

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:39

ze kunnen nog wel eens aan de staart van je pony beginnen....

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:55

Heb 16 jaar geiten gehad bij mn paarden, ging altijd super. Zijn inderdaad wel uitbrekers, goede omheining hebben dus! Ook vrij hoog, geiten komen hoger dan je denkt.

bij mij hebben ze nooit een staart aangeraakt, wel hadden ze een klimplaats (met bielzen) en veel ruwvoer + beweging. geiten grzaen flink, schapen zou ik eerder afraden ivm wormbesmetting.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:55

inderdaad moet een geit wel altijd kunnen schuilen. De mijne kwamen altijd binnen als het maar enigzins ging druppelen haha

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:33

Yuri schreef:
inderdaad moet een geit wel altijd kunnen schuilen. De mijne kwamen altijd binnen als het maar enigzins ging druppelen haha

De geit is wat dat beteft een goede weervoorspeller. Als het hier dreigt, dan zijn de geiten al binnen.....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:38

Wij hebben geen pony, maar wel schapen en geiten. Een degelijke afrastering is echt nodig, want de kleinere geitjes kunnen zelfs door schapengaas heen. (die van ons stond regelmatig in het bos...) Nu hebben we dubbel schapengaas gezet en springen ze maar overheen Lachen

Ook knabbelen ze overal aan en moet je zowel je pony als je geit goed ontwormen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:03

Schuilen en afrastering is geen probleem in feite (heb al bedacht een kinderblokhut voor de geitjes aan te schaffen als het zover komt. Staat leuk en is heel geschikt lijkt me zo. Tijdelijke afzetting dan toch maar met zo'n schriknet. De gehele wei is verder toch goed omheind (shetten zijn tenslotte ook kampioen uitbrekers; voorheen toen we nog gewoon hout hadden, bleek mijn shet een goed springpaard te zijn; 1.10 was geen probleem. Sinds er gaas staat van 1.25 met schrikdraad er langs is ze nooit meer uitgebroken.

De pony graast totaal niet selectief en vreet alles op (ook daar waar ze mest). Dus dat maakt ook niet zoveel uit. Ik heb alleen nu gewoonweg te veel gras.

Andere optie is een pony erbij, maar dat kost weer extra tijd om die ook te trainen en in beweging te houden.
Met twee pony's tegelijk gaan wandelen zal me niet gaan lukken, want die van mij is nogal een draak buiten. Twee draken hou ik niet Haha!
En om en om wandelen heb ik dus geen tijd voor. Vandaar mijn geiten keus ... die kunnen hun eigen gang gaan (uiteraard wel met de nodige verzorging)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:25

En geiten vinden 't ook leuk om mee te wandelen enzo hoor Haha!
Die van mij is net een hond, als ik ga wandelen loopt ze los mee,
en ze kan ook aangelijnd meerennen naast de fiets Ja
Toen ze kleiner was kon ik haar ook op schoot, nu is ze te zwaar Nagelbijten / Gniffelen

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:21

ik weet niet waar je woont maar kun je geen pony mee laten eten?? is er niet iemand in de buurt die een paar dagen per week zn shetlander kan missen? kost jou niks en in de win ter maanden heb je ook geen extra onderhoud. {ik heb er wel 1 hoor;) )

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:55

ik denk dat je dan beter wat kan afzetten..ik weet niet of het verstandig dus als je alles bij elkaar doet;)
als een pony een keer een schop geeft...ben je gelijk van je geitjes af...snif snif

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:34

Pony lenen heb ik ook al eens gedaan. De buren hebben 2 shetten met te weinig grond, dus die kunnen wel meegrazen. En pas ook nog eens 3 welshen gehad voor een dag.
Maar dat is een vorm van "leuren" en brengt ook weer stress bij mijn eigen pony te weeg.
Liever dus iets wat "vast" is (daarbij ben ik nogal dierengek).

Vandaag wel even wat serieuzer naar de indeling gekeken van de wei. Eigenlijk is het heel eenvoudig om van een hoek (is bijna vierkant stuk dat ik ooit als longeerbak had willen inrichten) een vaste geitenwei te maken (hok met een uitloop van ca. 150 m2). Daarnaast kan de overige wei dan eventueel gezamelijk dmv schriklinten/netten of ketting met pin begraasd worden.

En mochten ze elkaar ooit goed mogen (die kans is ook aanwezig), kan de hele bups lekker bij elkaar. Aangezien er ook geen konijnen in kunnen, kan ik er ook nog konijntjes bij los laten. Zal wel een gezellige boel worden Haha!

Niettemin de extra pony die ik op het oog had staat nog altijd in optie (eerste keus van koop).

Zou dan op den duur tweespan kunnen gaan rijden, maar punt is dat ik dus te weinig tijd heb voor trainen (heb nu al nauwelijks tijd voor 1 pony). Maar zou dan weer een bijrijdster kunnen gaan zoeken ... is ook nog een optie ... Haha!

Cat_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:04

Waddenzee zeehonden zijn ook altijd wel een succes

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:48

Helaas woon ik niet aan het water Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:13

Hoi,

Heb ook een geit als vriendje voor mn paard. Alleen omheining is wel een heikel punt. Geiten zijn echt geweldige beesten, maar ze hebben wel een goede omheining nodig. Ik vrees dat ze gewoon onder een stroomdraadje doorkruipen.

Ik zelf heb mn geit vaak aan een schuifkuur staan, maar dat kan niet in hetzelfde land als mn paard, omdat die anders zou kunnen struikelen over de kuur.

Verder heb ik een verplaatsbaar hok, geiten kunnen niet goed tegen nattigheid, dus ik draai het hok altijd tegen de regen in. Ik heb nu een houten hok, maar hiervoor had ik zo'n grote witte (water?) tank. Zo'n groot plastics kuubsgeval die op een palletstaat. Hier hadden we gewoon een gat ingemaakt en was daardoor makkelijk te verplaatsen met een trekker.

Staarteneters kan je tegen gaan door een tijdje zo'n antibijtspulletje te gebruiken in de staart. Een geit moet je ook regelmatig ontwormen, maar dat kost echt bijna niets.

Ze eten ook vaak onkruid enz. op, dus dat is ook wel weer makkelijk mocht je daar last van hebben.

Saron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:41

Hai,
2 van mijn Verzorgpaarden stonden een tijdje geleden ook tussen 2 geiten en dat ging prima! Haha!
Geiten waren in het begin een beetje bang maar dat ging al snel over Vork
Dus waarom zou je het niet doen!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:40

een pony erbij zou ik niet doen. ik weet hoe het is om te weinig tijd te hebben, geiten kunnen zich veel beter samen vermaken.

daarnaast wordt een pony veel en veel ouder, dus zit over 20 jaar misshcien nog met 2 pony's (als je net als ik niet kunt verkopen)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:43

Waar mijn paard loopt: 1hectare met 3 paarden en 20 herten. De herten weiden mooi de stukken waar de paarden niet willen eten en ze kunnen het prima met elkaar vinden.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:49

Nou ja, dwerggeiten kunnen ook zo een jaar of 20 worden hoor Knipoog
maar ik zou inderdaad ook eerder voor een geit gaan dan voor een pony! Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:24

In principe koop ik een dier voor het leven ... vandaar dat ik een keus goed wil overdenken.

Maar het is wel zo dat het stuk grond waar de pony staat en straks dus eventueel extra geiten/pony niet van mezelf is. Dus dat er kans is dat ik er ooit eens weg zal moeten met de handel. Thuis heb ik maar een betegelde achtertuin van 20 m2, dus dat is onvoldoende. En ja dan is afstand doen van een geitje misschien toch wat eenvoudiger (sneller goed tehuis te vinden ook) dan van een misschien al wat oudere pony (of twee) ... ook elders stallen is met 1 pony eenvoudiger dan met 2.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:26

ik heb hetzelfde meegemaakt, vandaar mijn waarschuwing. heb nu namelijk nog 2 pony's lopen waar ik niks mee doe, maar verkopen kan ik ze ook niet. kortom duur en te weinig tijd...maar ze kunnen er nog beide 10/20 jaar lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:59

Op dit moment is mijn pony ook nog eens ziek. Dat is in maart begonnen en vele onderzoeken en dierenartsen later leek het goed te gaan. Maar op dit moment is het weer niet veel (hoefzweren na bevangenheid en bevangenheid na hoefzweren). Vandaar ook mijn angst voor een tweede pony. Dat ziekzijn hakt niet alleen in het financiele, maar zeker ook in mijn geestelijke gestel ... het gaat je niet in de koude kleren zitten.
Nu is de kans dat een geitje ziek wordt natuurlijk ook aanwezig, maar of het er zo in hakt als nu bij de pony het geval is, is maar de vraag.