Hoe houden jullie je schimmel proper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Hoe houden jullie je schimmel proper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:07

Hey, vraag mij af hoe jullie je schimmel of je wit paardje prober en netjes houden?
Ik heb zelf een schimmel en het is iedere dag weer zwoegen en zweten om al de vieze vlekken uit zijn vacht te krijgen.
Kennen jullie handige manieren om onze lieverds weer spierwit te krijgen? Schrijf ze dan maar op... Ik ben benieuwd Haha!

jackiemischa

Re: Hoe houden jullie je schimmel proper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:14

heey ik heb ook een schimmel en ik poets haar altijd met een ronde maseer borstel.
het lijkt net op een roskam aleen er zitten lange puntige punten aan (rubber)
als ik haar altijd een hele tijd op 1 plek poets dan was de vlek weer aardig weg.
weetje: dat bijna alle schimmels een hekel hebben om schoon te blijven.
groetjes jocelyn en mischa (schimmel)
kijk ook maar ff op mijn site daar staan een paar foto's van haar.
doeidoei
www.freewebs.com/jocelynraat

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:41

Er zijn al erg veel topics over dit onderwerp.. even de zoekfunctie gebruiken dus..

En een schimmel is niet schoon te houden, of je moet ze van boven tot onder in een deken inpakken. Regelmatig wassen is het beste om ze wit te krijgen, maar dat is niet goed voor de vacht. Er zijn een hoop middeltje te krijgen om enkele vlekken te verwijderen zonder water, maar niet alle paarden kunnen hier tegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:50

Een wit paard is in de natuur het doelwit van roofdieren, omdat het zo'n opvallende kleur is. Heel vaak worden ze in een kudde daarom ook gepest, en staan ze laag in rang. Om te voorkomen dat ze zo opvallen, gaan schimmels liggen rollen om een schutkleurtje te krijgen. Dat gedrag is er niet uit te krijgen. Dus als je een schimmel hebt: leer te leven met de vlekken...

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:55

Ja heb eens zo'n spray gekocht maar vond het toch niet zo goed. Ik gebruik wel een puumsteen, die werken goed! Of babydoekjes.

JannemanLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:20

Als het warm is gewoon afspuiten daar word ie ook schoner van Lachen Of babyshampoo?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:10

Laat ook je schimmel gewoon lekker paard zijn en laat hem zichzelf toch ook gewoon vies maken. Niks is zo erg als een paard dat continu ingepakt staat in dekens of zijn weerstand verliest omdat het dagelijks gewassen wordt!

Laat hem lekker vies worden, waarom zou hij in godsnaam schoon moeten blijven. Ik heb een isabel kleurig en een voskleurig paard, en dat zijn net varkens. Heerlijk toch!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:24

Ik zeg niet dat ik mijn paard inpak met dekens enzo... Scheve mond Zeker niet mijn schimmel die loopt praktisch 24u op 24 in de wei (zonder 1 deken) Maar als ik ga rijden heb ik toch wel graag dat mijn paard proper is! Van mij mag hij hem rollen in de modder enzo zoveel hij wil, is trouwens goed voor zijn vacht.

Maar ik denk niet dat 1 van jullie op een wedstrijd gaat komen met een schimmel die onder de mestvlekken zit? Nou jah ik toch zeker niet, vind dat geen zicht! Heb bijna iedere week een wedstrijd en wil er altijd netjes bijlopen. Daarom was eigenlijk mijn vraag wat voor truckjes, producten,... Gebruiken jullie om je schimmel weer mooi proper te krijgen. Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:55

Cowboy Magic Yellow-out Ja Dat is een shampoo waarmee je de mestvlekken er heel goed uit krijgt. Ik heb mijn paardje er toevallig een paar dagen geleden nog mee gewassen, en hij is in jaren niet zo schoon geweest! (ik had hem sowieso al een jaar niet meer gewassen, maar daarvoor alleen maar met normale paardenshampoo)
Die shampoo wrijf je op je paard uit (eerst is het blauw) totdat de schuim helemaal wit is. En dan laat je het minstens 5 minuten intrekken, dan uitspoelen en hij is helemaal wit.
Werkt ook met zilvershampoo, van t kruidvat, maar de CM werkt nog iets beter.

Er is ook droogshampoo, dat spray je op de vlek en dan wrijf je er met een vochtige doek over, en de vlek is dan voor t grootste deel weg. Die droogshampoo heet Cowboy Magic Greenspot Remover. Ook heel erg fijn.

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:00

ik heb een soort spray, roze spul dat spuit je op je schimmeltje even wachten en weg is gras/mest vlek! is wel € 10,00,- maar je kunt hem bijvullen met water! werkt hij zelfs nog beter...

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:23

Kga toch ff in de ruitershop moeten kijken voor deze productjes Knipoog Het beuje is dat mijn schimmel altijd van die vieze vlekken heeft op z'n hoofd...En daar kan ik echt niet met een spray op (hij is daar bang van en ik als het in z'n ogen komt)

Kheb ook een puimsteen maar dan wrijf je het haar uit Scheve mond die werkt goed maar is niet geschikt voor op het hoofd. En iedere keer wassen is ook zo stom en in de winter kan je dat toch niet.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:27

ik snap dat niet dat mensen altijd moeite hebben met hun schimpies Bloos , ik krijg ze gewoon schoon met lauw water gewoon steeds op de vieze plek spuiten. de staart was ik met silver shampoo van basic (zwartkopf)
of ik heb een hele schone Tong uitsteken

suc6 Haha!

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:25

of dat je spul op een washandje doet en dat op zn hoofd doet Knipoog

Vickz schreef:
Kga toch ff in de ruitershop moeten kijken voor deze productjes Knipoog Het beuje is dat mijn schimmel altijd van die vieze vlekken heeft op z'n hoofd...En daar kan ik echt niet met een spray op (hij is daar bang van en ik als het in z'n ogen komt)

Kheb ook een puimsteen maar dan wrijf je het haar uit Scheve mond die werkt goed maar is niet geschikt voor op het hoofd. En iedere keer wassen is ook zo stom en in de winter kan je dat toch niet.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:02

Gelukkig krijgt mijn schimmel geen gele vlekken, hij kan echt wel gruwelijk vies zijn hoor maar ik spoel hem zowieso na het rijden altijd af, staart doe ik elke dag met gewoon water uitspoelen en als ik die was gebruik ik vloeibare groene zeep

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:58

het is inderdaad erg moeilijk om je schimmel schoon te houden, wat wel erg goed helpt is betadine shampoo, het laatst gezien bij ons op stal dat iemand daar mee aan het wassen was, en het verrichte echt wonderen! werkt echt supergoed!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:01

Ik was mijn Schimpie gewoon met groene zeep. Ik doe dat overigens alleen als ik een concours heb en voor de rest mag er met rijden best een vlekje op zitten. Daardoor loopt ze niet minder en het is vervelend en niet goed voor ze om ze steeds te wassen.
Kortom, je moet je om een vlek meer of minder niet te druk om maken

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:03

Witje(zie profiel) hou ik schoon door m 1 x per week te wassen met cowboy magic shampoo wel duur maar het resultaat is wel wat langer zichtbaar.
Ook helpt het als je je paard op zaagel zet ipv stro!
Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:19

Niet Tong uitsteken.

Ik heb mijn witje 24/7 buiten (net als mijn HELE lichte palomino die 9 van de 10 keer voor een schimmel aan gezien word) en dan blijven ze netter dan op stal. Gewoon het hele jaar door, ik ging zelfs op wedstrijd met een langharige, buiten levende pony in de winter.

100% wit zijn ze alleen als je ze tig keer achter elkaar was, en de dag daarna kan je weer opnieuw beginnen. Voor keuringen is het dus wassen, staart in een staartzak, deken er op en babypoeder mee om vlekker bij te kunnen werken Lachen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:25

Ik gebruik voor mijn paarden poetsblokken. En die werken wel redelijk tot goed (niet helemaal 100%) en de meeste vlekken krijg je er goed mee uit.
Daarnaast zijn deze blokken ideaal in de periode van verharen.
Als ie minder scherp wordt: even over de grond schuren en je hebt weer het volgende stuk.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:27

Volgens mij heb ik een hele nette schimmel want hij gaat nooit in de modder liggen. Enkel in het losse zand/gras. Dat heb je er met 2 vegen af. Lachen Soms heeft hij wel eens een vlek die er niet af wil, maar goed; daar hebben we de tuinslang voor. Knipoog

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:34

Ik heb ook een schimmel (is nu nog grijs) maar ik poets er weinig aan, enkel met wedstrijd maak ik hem vlekvrij. En die van mij ligt toch elke dag in het stof/zand te rollen maar ik ben geen voorstander van elke dag grondig schoonmaken.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:34

ik hoorde om bij schimmels 'talkpoeder' op hun hoofd te doen, zou helpen om de vlekken wat minder zichtbaar te maken ..
Nuja, heb het nog nooit geprobeert, heb geen schimmel.
En vaak uitwassen met lauw water helpt toch ook goed?

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:52

Idd een poetsblok, of equiskin. Werkt allebei goed.
Ik heb dan wel geen schimmel maar wel een bonte, die kunne ook heel vies worden Pling

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:47

Cassidy schreef:
Een wit paard is in de natuur het doelwit van roofdieren, omdat het zo'n opvallende kleur is. Heel vaak worden ze in een kudde daarom ook gepest, en staan ze laag in rang. Om te voorkomen dat ze zo opvallen, gaan schimmels liggen rollen om een schutkleurtje te krijgen. Dat gedrag is er niet uit te krijgen. Dus als je een schimmel hebt: leer te leven met de vlekken...

hihi, vind het altijd wel grappig(ik wist dit wel hoor Knipoog ), dat met mijn schimmel het precies anders om, is gewoon altijd de baas.

Nee maar schimmels zijn niet schoon te houden, meestal gaat het door goed rossen aardig weg en als ze ergens voor echt schoon moeten zijn dan moet je even goed je best doen Haha! .

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:02

Klein beetje groene biotex met wat water. Ik nam het ook mee op wedstrijd, lekker makkelijk, goedkoop en snel.
Met een harde borstel de vlek weg poetsen en even wat schoonwater erover.
Succes ermee!!