Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:24

Hallo iedereen!

Naar aanleiding van een ander topic. Even voor de duidelijkheid, ik wil geen rel schoppen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Hier op bokt lees ik dat het zielig is dat paarden niet op de wei kunnen. Ook vinden jullie dat een paard gezeldschap nodig heeft van een ander dier (paard, geit oid).

Nu woon ik zelf in de omgeving van Den Haag. En ik ben paardengek. Heb zelf geen paard, maar wel verzorgpaarden. Heel veel maneges hier in de buurt beschikken niet over weidegang. De paarden hebben dus alleen een stal. Ze komen niet naar buiten, omdat daar gewoon geen plek voor is.

Natuurlijk ben ik het met andere bokkers eens dat dit echt niet ideaal is voor een paard. Natuurlijk hoort een paard op de wei met weidegenootjes te lopen. En 24-7 lekker buiten te kunnen lopen. Ik zou niets liever willen dan een paard op de wei met een (schuil)stal!
Maar wat als je daar geen beschikking over hebt? Wat als er bijna geen weilanden zijn waar ze op kunnen lopen? Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel af en toe.

Ben hier dus erg nieuwsgierig naar. Laten we het wel gezellig houden in het topic Lachen

dolor

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:42

ik vind dat ieder paard toch echt minimaal 2 uur per dag buiten moet komen. zeker manegepaarden. juist omdat zij zoveel moeten werken en met zoveel etters van kinderen te maken hebben, vind ik dat vooral zij het verdienen om iig 2 uur buiten te staan. ik vind eigenlijk dat ieder paard dat moet.

maar kan dat niet en moet je paard binnen blijven, dan vind ik dat er iig genoeg gedaan moet worden met het paard. dus een keer met een ander paard in de bak zetten, beetje wandelen aan de hand en grazen en niet alleen maar uit de box trekken, zadel erop pleuren, rijden en paard weer in de box knikkeren. ik vind dat het paard dan wel even wat extra aandacht verdient. het is alleen jammer dat dat dan niet wordt gedaan. als dat wordt gedaan vind ik het niet zo erg. moet dan natuurlijk niet 1 keer in de week gedaan worden, maar dan iedere dag of om de dag.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:51

Idd, ik vind ook dat een paard hoe dan ook elke dag (al is het maar een uurtje, maar liever langer!) buiten moet komen.
Als hij 23/7 (en 1 uurtje werken, waarschijnlijk nog in een binnenbak ook) op stal staat, is hij ronduit ongelukkig, lijkt mij.
Al wennen ze er wel aan.
Mijne zullen iig knettergek worden als ik ze 24/7 op stal zet.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:54

Ik heb ook jaren lang op stallen/manege's gestaan waar geen weidegang bij was. Ook ik gaf mijn paard 2 maanden per jaar vakantie en bracht hem dan naar Loosdrecht. Ik reed dan ook niet....paardje had echt vrij!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:55

paarden moeten zo lang mogenlijk buiten dat is het beste lekker beweging en frisse lucht. pff het zouw at zijn heel de dag in een vierkant hokje opgesloten te zitten en er 1 van de 24 uur er maar uit mag... ik moet er niet aan denken..

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:57

Ik zelf zou op zo'n manier geen paard houden nee, een ander verhaal is het als ze wel los staan in de bak, paddock vind ik niet echt tellen, zo groot zijn ze nou ook weer niet Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:58

Als manege hoef je geen wei te hebben om de paarden vrije uitloop te geven. Als je een paddock of een goede bak hebt kunnen ze daar een paar uur per dag in staan. Mooi zou zijn als er wei is maar idd in de grote stad is dat lastig. Maar veel maneges vinden het teveel werk om hun paarden in de bak te zetten en te laten gaan helaas. En ja je bak heeft dan meer onderhoud nodig maar met een goede uitloop houden je lespaarden het wel langer vol.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-08-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:07

Het lijkt mij het belangrijkst dat je paard gewoon voldoende zijn stal uit komt. Wat je dan ook met hem doet, maakt niet zo heel veel uit. Tuurlijk is het het fijnst als ze op de wei staan, maar als de mogelijkheid het niet toe laat dan is het jammer.

Is er ook geen mogelijkheid dat je af en toe een uurtje met hen aan de hand gaan grazen?

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:09

_Lisanne schreef:
Het lijkt mij het belangrijkst dat je paard gewoon voldoende zijn stal uit komt. Wat je dan ook met hem doet, maakt niet zo heel veel uit. Tuurlijk is het het fijnst als ze op de wei staan, maar als de mogelijkheid het niet toe laat dan is het jammer.

Is er ook geen mogelijkheid dat je af en toe een uurtje met hen aan de hand gaan grazen?

Maar het gaat (niet alleen) om gras. Vind het belangrijker dat ze kunnen rennen en springen en bokken enz... Clown
en dat ze dan hooi krijgen, dan dat ze vast staan, en af en toe aan het handje grazen... Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:10

Als je geen wei hebt, dan moet je geen paard daar neerzetten of kopen. Dat is gewoon ontzettend zielig! Geen een beest wil 23 uur per dag op stal staan! Ze moeten zich kunnen uitleven en gras kunnen eten. Daar zitten namelijk belangrijke vitamines en voedingsstoffen in.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:12

Hackie schreef:
_Lisanne schreef:

Maar het gaat (niet alleen) om gras. Vind het belangrijker dat ze kunnen rennen en springen en bokken enz... Clown
en dat ze dan hooi krijgen, dan dat ze vast staan, en af en toe aan het handje grazen... Lachen

Dat hoeven ze toch niet perse in de wei te doen? Dat kan ook in een paddock.
Maar mij lijkt het juist voor een paard fijn om af en toe gras te eten. Daar zitten tenslotte ook vitamine enzo in Lachen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:13

Ja, ik vind dat je alleen paarden moet nemen als je er de ruimte voor hebt.

Hackie

Oke, een paddock is beter als niets, maar ik vind (persoonlijk) dat niet echt mee tellen. Alleen een bak (liefst buiten) of een echte wei Ja

Coentjuh

_Skess_ schreef:
Als je geen wei hebt, dan moet je geen paard daar neerzetten of kopen. Dat is gewoon ontzettend zielig! Geen een beest wil 23 uur per dag op stal staan! Ze moeten zich kunnen uitleven en gras kunnen eten. Daar zitten namelijk belangrijke vitamines en voedingsstoffen in.

Helemaal mee eens! Afgod

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:14

Ik vind het ook geen optie om onder die omstandigheden een paard te houden. Zoals ik ook bijvoorbeeld zelf nooit een hond op een kleine flat zou willen houden. Maar misschien als ik ergens anders gewoond had, dat ik dan wel anders gepiept had... Bedoel je trouwens met "vakantie geven" dat het paard dan 2 tot 3 maanden nog minder zijn stal uit komt? Lijkt me niet echt vakantie...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:15

Coentjuh schreef:
_Skess_ schreef:

Helemaal mee eens! Afgod

Komt hij er alleen maar uit om te rijden...nou denk niet dat je dan graag op hem zit. Barst die van de energie. Dan zou je 2 uur per dag moeten rijden om hem de beweging te geven die hij anders zou hebben als die in de wei staat....

Denk dat je paard er niet gelukkig van wordt en ook nog eens strontvervelend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:17

In de wei voor de vitamines is niet eens nodig. In goed hooi zitten evenveel zo niet meer vitamines in een constante hoeveelheid.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:19

Ik zou mijn paarden niet op een stal stallen als er geen mogelijkheid is tot weidegang. Klinkt misschien flauw, maar als je geen mogelijkheid hebt tot weidegang, dan moet je misschien maar geen paarden nemen, aangezien je dan je eigen belangen boven dat van het paard zet.

Coconut

Dan nog...hooi is niet echt vervangbaar voor fris sappig gras!

smurfje

ik heb mijn paard(en) al 10 jaar op een manege staan. waar geen weide is. alleen zomers aan een gesloten periode.
heb nou niet het idee dat mijn paarden niet gelukkig zijn, als jij gewoon genoeg aandacht aan je paard bersteed en veel afwisseling in het rijden houd. is hij ook gelukkig. en die voedings stoffen enzo, die hoor een paard niet uit zijn gras te halen, hij krijgt toch ook gewoon voer. als hij gewoon het goede krijgt. is gras alleen een toe voeging maar de pitamintjes die daar inzitten, zijn geen hoofdmoot.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:20

Maar toch af en toe wat gras is toch voor je paard toch ook fijn lijkt me. Ik vind eigenlijk wel dat er gras bij een paard hoort. En dat ie dat toch wel af en toe moet krijgen als extra's.
Doe ik in de winter ook altijd als ze hier niet op de wei kunnen dan ga ik er aan de hand mee grazen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:20

het is juist andersom. hooi en gras zijn de basis en al het andere voer is een toevoeging.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:21

precies _Lisanne en Dolor!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:28

smurfje schreef:
ik heb mijn paard(en) al 10 jaar op een manege staan. waar geen weide is. alleen zomers aan een gesloten periode.
heb nou niet het idee dat mijn paarden niet gelukkig zijn, als jij gewoon genoeg aandacht aan je paard bersteed en veel afwisseling in het rijden houd. is hij ook gelukkig. en die voedings stoffen enzo, die hoor een paard niet uit zijn gras te halen, hij krijgt toch ook gewoon voer. als hij gewoon het goede krijgt. is gras alleen een toe voeging maar de pitamintjes die daar inzitten, zijn geen hoofdmoot.

Dat draai je om, biks is juist een toevoeging, een paard kan makkelijk op gras leven met (waarnodig) de suppelementen Lachen
Ik denk niet dat ze in de natuur ook 3x per dag PAVO krijgen en 2x per dag hooi Clown

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:32

Ik ben het met smurfje eens. Tommy kan dan wel op het land en daar ben ik blij mee, maar het is niet de enige voorwaarde om een gelukkig paard te hebben. Er komt veel meer bij kijken en dat vele meer weegt zwaarder dan weidegang.
Overigens is dit toch geen topic over voer Gestoord