Ik zat even rond te neuzen bij verschillende topics. En toen vroeg ik me tog een af hoe sommige mensen hun paard onderhouden kwa kosten. Ik wil al van kleins af aan een eigen pony (nooit van gekomen helaas). Ik snuffels soms een beetje rond op internet naar kosten van bepaalde pension stallen enzow (heb ook een aardige goedkope gevonden).
Een half jaar geleden leek het bijna zo ver te zijn dat ik een eigen pony kon aanschaffen maar dan zou ik wel een baandje moeten zoeken en zeker 200 euro in de maand verdienen (stal met alles erbij voer sto hooi weidegang ect. voor een A tot E pony betaal je dan 125 euro) dan zou ik het rest geld wat ik van die 200 overhoud in een potje kunen opsparen voor als de hoefsmit of DA komt. maar ik zat zo er over te twijfelen en me ouders en vriendje rade het af om te doen omdat ik nog naar school ga. (nu nieuwe 4 jarige opleiding) dus ik heb me er maar bij neer gelegd dat een pony er voorlopig niet in zit voor mij.
Maar nu zie ik hier op bokt soms ook meisjes die ook nog naar school gaan maar wel een eigen pony hebben, toen vroeg ik me dus af hoen doen jullie dat en wie betaald het onderhoud van de pony? betalen jullie alles zelf (wat ik dus dan zou moeten doen) of betalen jullie ouders alles of jij de helft en je ouders de rest? en hoeveel tijd houden jullie na je school nog over? of staat je paard aan huis of in een pension stal?
want ik vraag me ook wel is af hoe doen die mensen dat later dan als ze op hun zelf gaan wonen moet dat paard dan weg of betalen die ouders dat dan even of word het dier dan maar verkocht?
Mensen brand los hoe jullie dat doen, want ik wil gaag weten of ik mischien te makkelijk of juist er te moeilijk overna denk.
Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn pony betaalde, en dat deze gewoon thuis kon staan! Verder was ik vroeger nog helemaal niet van de setjes of wat dan ook, dus die pony kostte geen drol! Sinds ik een paard heb moet ik wel alles zelf betalen, dus ook het paard zelf (aankoopbedrag). Maar ik werk nu ook full-time en woon nog thuis dus dat gaat met gemak. Ben nu wel een stuk kieskeuriger geworden, dus alles is ook een stukje duurder dan
Dit jaar als ik goed me best doe op school krijg ik een paard van me ouders. Maar stal dat doen hun voor me en soms een deel meebetalen maar de spullen moet ik wel zelf kopen. En soms betalen hun het.
Heb vanaf me 13e een paard, en betaal alles zelf. De aanschaf ook, en onderhoud en spulen ook. Ben nu 15, rijg 5 euro per week zakgeld, geen kleedgeld, en kom prima uit met mijn geld.
Alleen moet je wel echt keuzes maken. Ik ga nooit uit, koop zelden iets voor mezelf, en mijn zomevakantie bestaat uit werken en naar me paard.
Af & toe wat minder, maar ik heb een super leven zo, met MIJN meissie
De grote uitgaven zoals stalling, dierenarts, hoefsmid betalen mijn ouders. Halsters, dekens, sjabrakjes etc. betaal ik zelf. Daar voor heb k ook een baantje. Natuurlijk krijg ik ook wel eens wat van mn ouders. K heb m'n pony op een pensionstal staan. Naast mijn pony & baantje ga ik ook nog naar school en heb ik een vriend. Ik ga iedere dag naar m'n pony toe. Daar maak ik gewoon tijd voor. Huiswerk & leren schiet er daarom soms wel een beetje bij in.
Als ik over een tijdje op me zelf ga zullen m'n ouders me eerst nog wel gedeeltelijk willen "sponsoren". Uiteraard zal ik dan zelf een groter deel van de kosten op me nemen. Maar ze gaat zeker weten niet weg!
okej das al veel reactie maar jullie kunnen school/werk/en de paarden wel met elkaar combineren? mijn ouders zullen als ik een keer geen geld zou hebben ook wle een deel willen bij betalen en het paard zelf zou ik ook wel kado krijgen heb ik zown vermoeden of een deel in iedergeval.
en dat geld van die spullen is vaak maar 1 malig wat je om de zoveeltijd eens moet vervangen.
maar voor mij zijn de maandelijkste kosten en tijd wel belangrijk in mijn beslissing.
en de gene die op school zitten en in het weekend een banadje hebben hoeveel verdiene jullie daar mee per maand?
Eerst betaalden mijn ouders de stallingskosten. Ik werkte zelf voor hoefsmid/dierenarts kosten, en de spullen die ik gebruikte. Nu rij ik paarden voor iemand anders, en mijn dressuurpeerd wordt dan ook door hun onderhouden
mijn ouders betalen de stalling. wormenkuren, hoefsmid, inenting, nieuw spullen (zoals dekens, borstels, hoofdstel) en dat soort dingen betaal ik zelf. hoge da kosten delen we. net zoals andere erg hoge kosten: trailer, laarzen, kleding. ik vraag ook wel eens wat voor mijn verjaardag. dus ipv voor mijn zelf iets voor mijn paard.
Ik zit in de 5de, en ik werk zaterdags. 's Avonds ga ik dan naar mijn paard. Die dag verdien ik dan 30 euro, precies de staling voor een week.
Verder werk ik 2 avonden in de week, daar verdien ik in totaal 20 euro mee. Verder nog 5 euro per week zakgeld en 5 euro thuiswerken, daar betaal ik 'de rest' (hoefsmid, verzekering) mee. Spullen doe ik vanverjaardagsgeld etc.
Ik kom wel uit, maar ik hoef bijna niets aan school te doen, omdat ik nu op HAVO zit en eigenlijk een niveau te laag.
Me paardje kost veel tijd, halfuur erheen fietse, maar ik denk dat als er 100% voor gaat en veel dingen (minder uitgaan, minder dagjes weg, meer werken) ervoor over hebt, heel veel mensen het wel redden !
De grote uitgaven zoals stalling, dierenarts, hoefsmid betalen mijn ouders en de andere dingen moet ik zelf betalen die daar niet ondervallen.Ik heb mijn paard op een pension stal staan naast paardrijden moet ik ook nog school loop ik 3 keer in de week stage op een basisschool moet ik hw maken en heb ik nog een baantje voor 2 dagen in de week. druk druk druk maar kan het tot nu toe nog goed combineren
Ik heb het geluk dat mijn ouders de stallingskosten, DA, hoefsmid en wormenkuren betalen. De rest betaal ik zelf en het gaat prima zo. Ik kan mijn paard gelukkig ook goed met school combineren.
Ik deel mijn 4jarige Haflingermerrie met mijn zus en we delen de kosten. De benodigdheden moeten we zelf betalen en ook de hoefsmid. Verzekering, DA en stallingskosten betalen mijn ouders dan weer.
zo te lezen lijkt het als of sommige van jullie niet super veel kwijt zijn aan geld voor de onderhoud van je pony, denk ik mischien te duur? kwa kosten?
Ik kon pas eigen paarden kopen toen ik zelf volledig ging werken. Mijn moeder kon alleen de les op de manege betalen. Heb altijd wel verzorgpaarden gehad en daarmee gelest en wedstrijden gereden.
Mijn ouder betalen alles. Ik doe af en toe mee met hoefsmit ofzo. Met school was het geen probleem, het hielp me juist ontspannen. Ik was dan wel een uur onderweg om naar mijn paard te gaan en dan door de week nog twee uur bezig met mijn paard, en dan na het eten nog even naar mijn pony, dus wel druk, maar ja ik had daar geen moeite mee. Ik wou wel werken om wat te verdienen voor mijn paarden, maar dat mocht niet omdat ik dan geen tijd had voor school. Ik ga nu studeren en dan moet ik wel een baan zoeken om mee te betalen, en zo gauw ik klaar ben met mijn studies moet ik alles zelf betalen. Nog maar even kijken hoe dat gaat lukken, maar voor nu ben ik heel blij dat mijn ouders alles betalen
Heb het geluk dat ik de paarden achterom heb staan(hebben mijn ouders ook de grasmaaiers in de wei staan ).. Dus die kosten heb ik niet erbij.. En voor de rest betaal ik regelmatig iets zelf.. Maar 7 van de 10 keer betalen mijn ouders alles, behalve benodigheden voor het paard(zoals een zadel en etc etc etc) dat moet ik allemaal zelf betalen..
zo te lezen lijkt het als of sommige van jullie niet super veel kwijt zijn aan geld voor de onderhoud van je pony, denk ik mischien te duur? kwa kosten?
Het viel bij ons echt reuze mee. Ik had nooit gedacht dat ik ooit een paard zou krijgen, omdat we dat toch niet zouden kunnen betalen. Maar nou die er eenmaal is valt het eigenlijk reuze mee in de kosten.
dit is de stal die ik gevonden had. laat maar weten wat jullie er van vinden.
ik had een lijstje met kosten maar ben ik kwijt maar dan had ik 125 voor de stal 10 euro om de maand voor wormenkuur en vereder het voer was wel apart maar zown zak is 10 euro tog? soms de DA of HS maar dat is niet elke maand HS is tog om de 8 weken ongeveer en hoeveel kost die eigenlijk? dus ik zou elke maand dan 140 ong kwijt zijn en dan soms de HS of DA, vinden jullie dat duur per maand?
het licht er denk ik ook een beetje aan in welke regio je staat. hier ben je al bijna 300 euro kwijt aan alleen de stal (inclu stro en hooi dan) nou dat verdien ik nog nieteens per maand, en ben nu 18
ik heb nu geen eigenpaard meer, maar toen ik een eigenpaard had betaalde mijn moeder alles. Nu ik een paard lease.. betaal ik mijn moeder 50 euro in de maand, zodat ze niet alles hoeft te betalen. Voor de rest alles wat nodig is voor het paard (dus nieuwe spullen enz. ) betaal ik zelf.