Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dolor schreef:Op het moment dat het water verdampt koelen ze juist af. Dat is ook de reden dat paarden (en mensen) zweten.ook krijgen paarden het ontzettend heet als je ze nat in de wei zet, want het water verdampt.
Katja schreef:dolor schreef:Op het moment dat het water verdampt koelen ze juist af. Dat is ook de reden dat paarden (en mensen) zweten.ook krijgen paarden het ontzettend heet als je ze nat in de wei zet, want het water verdampt.
Zou niet weten waarom een paard zou verbranden als je hem nat buitenzet.
Katja schreef:dolor schreef:Op het moment dat het water verdampt koelen ze juist af. Dat is ook de reden dat paarden (en mensen) zweten.ook krijgen paarden het ontzettend heet als je ze nat in de wei zet, want het water verdampt.
Zou niet weten waarom een paard zou verbranden als je hem nat buitenzet.
DianneF schreef:Ik verbrand omdat ik onvoldoende pigment heb om dat te voorkomen een paard heeft zijn haren en (op een enkele uitzondering na) een donkere huid. Dus dat is niet met elkaar te vergelijken.neem jij maar eens een duik in het zwembad en ga maar eens helemaal nat pal in de zon liggen.. reken maar dat je verbrand!
Moli schreef:Het maakt voor de verdamping niet uit of het water of zweet is.Maar dit water is niet zweten. Ik laat mijn paard altijd eerst helemaal opdrogen na het wassen. Op stal is het bij ons koeler dan in de wei
Katja schreef:DianneF schreef:Ik verbrand omdat ik onvoldoende pigment heb om dat te voorkomen een paard heeft zijn haren en (op een enkele uitzondering na) een donkere huid. Dus dat is niet met elkaar te vergelijken.neem jij maar eens een duik in het zwembad en ga maar eens helemaal nat pal in de zon liggen.. reken maar dat je verbrand!Moli schreef:Het maakt voor de verdamping niet uit of het water of zweet is.Maar dit water is niet zweten. Ik laat mijn paard altijd eerst helemaal opdrogen na het wassen. Op stal is het bij ons koeler dan in de wei
Moli schreef:En dat maakt iets uit?Ja maar zweet is vaak niet het hele lichaam, tenzij het paard alleen maar rent, maar met afwassen is het paard meestal eerst helemaal nat.
Apple schreef:Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Volgens mij is dit nogal onzin, er zit een flink verschil tussen een paardenvacht en een mensenhuid.
?
. Ook heeft een paard écht niet zomaar een zonnesteek hoor, en uitdroging komt ook zelden voor als het paard gewoon voldoende kan drinken.
) zodat het bloed aan de oppervlakte af kan koelen.
, zeker als het paard daarna weer de volle zon in gaat (zónder de inspanning duurt het echter veel langer voordat het proces van bloedvaten verwijden en bloed richting de huid weer op gang komt!). Beter is om met lauwwarm/ietwat koel water af te spuiten, zodat je de schrikreactie vermijdt, de bloedsomloop op gang blijft en het bloed wat af kan koelen aan de huid. Remember schreef:Verbranden is onzin. Ook heeft een paard écht niet zomaar een zonnesteek hoor, en uitdroging komt ook zelden voor als het paard gewoon voldoende kan drinken.
Wat wél kan is het volgende... Een paard dat het warm heeft gaat idd zweten, daarnaast verwijden zijn bloedvaten en stroomt er meer bloed door de huid (bij ons idem, daarom krijg je een rooie kop van inspanning) zodat het bloed aan de oppervlakte af kan koelen.
Door bijv. na het rijden met KOUD water af te spuiten 'schrikt' de huid, de bloedvaten trekken weer samen, minder bloed komt langs de oppervlakte en zo sluit je de warmte juist in in het lichaam, dit kán in sommige gevallen niet zulke beste gevolgen hebben, zeker als het paard daarna weer de volle zon in gaat (zónder de inspanning duurt het echter veel langer voordat het proces van bloedvaten verwijden en bloed richting de huid weer op gang komt!). Beter is om met lauwwarm/ietwat koel water af te spuiten, zodat je de schrikreactie vermijdt, de bloedsomloop op gang blijft en het bloed wat af kan koelen aan de huid.
Ik los het zo op (wij hebben alleen maar stromend koud water uit de slang, de warmwater aansluiting kan geen slang op), ik spuit haar even gauw af en spons daarna nog een keer na met wat lauwwarm water. Dan stap ik nogmaals 10min aan de hand, mag ze rollen in de bak en gaat ze het land weer in!