Paard eet hele stal leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddie_

Paard eet hele stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:45

Hey,
ik weet niet precies of het hier thuishoort, maar het leek me het beste ( als het niet zo is mag je even temmen Bloos )

Mijn lease-pony eet echt AL het stro op dat in haar stal ligt! Als je het 'sochtends mest ( en dan echt ALLES eruit en nieuw schoon stro erin ) en dan 'savonds weer komt, is de stal weer helemaal leeg. Ze staat dan gewoon op beton en poep Verdrietig

Wat ik nu doe is kuil door de hele stal verdelen over en tussen het stro. Hierdoor is ze een tijd bezig met dit allemaal te vinden en te eten, waardoor er iets meer stro blijft liggen.

Mijn vraag is dus: Wat kan ik hieraan doen? ( buiten op zaagsel zetten --> of welke andere bodembedekker dan ook )

groetjes Mij
Laatst bijgewerkt door Cuddie_ op 29-07-07 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

beukiej

Re: Paard eet hele stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:48

Gewoon geen stro meer in de stal.. probeer zaagsel of vlas

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:52

beukiej schreef:
Gewoon geen stro meer in de stal.. probeer zaagsel of vlas

Ik had al extra erbij gezet '' (BUITEN OP ZAAGSEL ZETTEN) '' Bloos

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:56

hoeveel hooi of kuil krijgt je paard? want dit kan een teken zijn dat ze gewoon te weinig binnen krijgt. en dat daarom haar stro maar gaat eten. vooral omdat ze de hele stal ligt eet, dat is toch behoorlijk veel.

en anders zal ik haar ook op vlas ofzo zetten. je moet daar wel erg goed mee oppassen dat ze dit niet gaat eten, want daar kunnen ze koliek enzo van krijgen. als ze het wel eet, helpt azijn ofzo er over heen erg goed.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:57

extra oud hooi bijvoeren? dan heeft je paard wat te doen. Of dat grijze stro wat vorig jaar van het land is gekomen strooien. Het absorbeert goed en ze lusten het minder graag. Mijn paard deed het ook, vrat alles op met viezigheid en al. eet smakelijk Haha! Ik sproeide water met groene zeep op het stro en daar werd het wel iets beter van. Ze staat nu op vlas maar ik zorg wel voor veel hooi, ze heeft blijkbaar behoefte aan veel ruwvoer

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:59

Ze krijgt iedere ochtend kuil van de manege, laat in de ochtend en 'savonds kuil van mij. En zoals al in mijn eerste berichtje staat verspreid ik het door de hele stal heen.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:00

Ja ik heb het zelfde probleem, nou ja probleem ?
Overdag staat ze buiten. Ze krijgt genoeg eten, maar eet het stro gewoon erbij op. Dus dubbel eten. Ze groeid ook.
Ik ga het azijn truucje uit proberen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:02

Der zijn gewoon paarden die blijven eten hoor !
Uhm vlas kan je proberen of houtschilfers
sommige mensen leggen ook rubbere matten in hun stal

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:03

Je kunt ook wat vuil stro over het schone heen doen zodat het niet echt smakelijk meer is!
Het stro waar wat urine aan zit. Dit doet iemand bij ons op stal ook en gaat redelijk goed!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:05

Ja het probleem is dat ze genoeg eten krijgt Tong uitsteken Ze krijgt sochtends berg kuil + kilo brok, eind van de ochtend nog een berg kuil, savonds kilo brok en nog een berg kuil. En daarbij staat ze nog regelmatig een aantal uurtjes op de wei gras te vreten Clown Ze heeft alleen slechte hoeven dus dat vieze bovenaan gooien vind ik niet zo'n fijn idee.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:10

Alchemy_Goth schreef:
Ze krijgt iedere ochtend kuil van de manege, laat in de ochtend en 'savonds kuil van mij. En zoals al in mijn eerste berichtje staat verspreid ik het door de hele stal heen.

Absoluut niet aanvallend bedoeld, maar staat je paard overdag op stal of ook in de wei? Als ze nl op stal staat het grootste gedeelte van de dag, dan vind ik 2x per dag ruwvoer wel erg weinig.
In de winterperiode als mijn paarden vaak wat minder lang per dag op het land staan (en ik op t land ook moet bijvoeren), voer ik 2x per dag brok en zeker 4x hooi. Anders begint ie van mij zelfs aan zn vlas te kauwen.......Aan de andere kant weet ik natuurlijk niet hoeveel ruwvoer je tegelijk geeft.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:11

Ok lees net je vorige post, dan gaat dit dus niet op!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:14

oke. even voordat meer mensen dat met azijn gaan proberen. vergeet niet dat je het moet verdunnen met water.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:15

sifra01 schreef:
Ok lees net je vorige post, dan gaat dit dus niet op!

in dat berichtje stond zoieso al 3 keer Haha! en dan nog 2 kilo brok Knipoog

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:16

dolor schreef:
oke. even voordat meer mensen dat met azijn gaan proberen. vergeet niet dat je het moet verdunnen met water.

Dat wist ik wel ja, al vaker gehoort Knipoog Maar slim om het even erbij te zeggen ja

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:18

Wij hebben zo'n 50 stallen en er al heel wat paarden in gehad en als je er gewoon genoeg stro in gooit staat niet 1 paard er smerig bij!
Er gaat gewoon te weinig stro in... Wij geven ze ook ruim goed voordrooghooi en je kan het alleen zien als er eens iemand te weinig op heeft gestrooid welke paarden meer stro eten..

En het fabeltje dat sommige mensen zeggen dat ze dan snel koliek krijgen is niet waar is uit onderzoeken gebleken!
Wij wisten dat zelf al wel, wij hebben (afkloppen.. Tong uitsteken ) bijna nooit paarden met koliek.
Bij ons werkt het nooit als we oud stengelig hooi voeren bij die paarden, dan laten ze dat gewoon liggen en eten alsnog het stro op..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:18

gedaan voor de gene die het niet wisten. dus in dit geval niet voor jou bedoeld Haha!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:12

Nog meer tips Bloos ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:18

ik zou sowieso niet elke ochtend de hele stal verschonen
natte plekken weg drollen weg , maar wat vuil stro wat achter blijft is echt niet erg , wat stro erbij en op die manier is 1 keer per week leeghalen genoeg
je zou idd ook wat azijn kunnen verdunnen en door de stal vernevelen
, ruwvoer zou ik niet door heel de stal verdelen, maar juis op 1 of twee plekken neerleggen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:21

Doet een pony die ik ken oook Scheve mond

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:23

misschien kan je van dat anti-bijt spray in de stal spuiten? waarom kan je pony trouwens niet op een andere bodembedekkking? (ik denk dat dat wel de beste oplossing is)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:23

stro eten is trouwens niet erg , als het maar goed stro is
als een pony of paard gewoon gezond is , kan stro en deel van het ruwvoer zijn

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:39

Zorgen dat ze de hele dag door andere dingen heeft om te knabbelen, andere afleiding in stal fo meer buiten staan. Mijn merrie eet ook stro. Ik hussel nieuw stro altidj wat met het oudere. Dan is het minder aantrekkelijk, en anders moet ze er ook meer moeite voor doen op deze manier.

Verder is stro niet zo erg, als hetm aar niet té veel stro is. Onze paarden krijgen regelmatig (vooral in de winter) een plak stro voor stal om wat te knabbelen te hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:00

Alchemy_Goth schreef:
Mijn lease-pony eet echt AL het stro op dat in haar stal ligt! Als je het 'sochtends mest ( en dan echt ALLES eruit en nieuw schoon stro erin ) en dan 'savonds weer komt, is de stal weer helemaal leeg. Ze staat dan gewoon op beton en poep Verdrietig

Heel simpel, meer hooi voeren. Je pony wil blijven knabbelen, is het hooi op begint ze aan het stro. Als alles leeg is als je aankomt heeft ze dus niet genoeg hooi gehad om die uren door te komen.

Vividblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:04

Even een stipje. Mijn paard doet het namelijk ook, die eet liever stro ipv hooi Koe