paard met luchtwegaandoening op vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_S_L

paard met luchtwegaandoening op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 18:24

Doei! Hoi!

hmm.. ik zit een beetje met een probleem.

mijn pony heeft luchtweg/long aandoeningen. de dierenartsen weten niet wat het kan zijn of wat het is. (geen benaming ervoor).
twee jaar geleden heeft ze een aanval gehad waardoor ze moeilijk tot niet meer kon ademen. wij meteen de dierenartsen gebeld en die heeft haar wat prikjes gegeven zodat de luchtwegen weer een beetje openen. dit is allemaal goed afgelopen gelukkig.

nou gebeurde het volgende:
ik was op vakantie en word gebeld met het volgende bericht ; je paard is ziek en heeft waarschijnlijk hetzelfde als twee jaar geleden. iedereen daar in de stress en de dierenartsen weer geweest. weer prikjes gegeven en het is gelukkig weer bijna over (na een week). ze is nog een beetje benouwd maar verder gaat het redelijk. ze mag wel gras eten want dat is verzachtend. deze keer was er een andere dierenarts geweest dan die ik zelf heb en twee jaar geleden is geweest.
nu zei deze dierenarts van; dit paard mag een week (haast) niks eten want de luchtwegen zijn nu zeer gevoelig. zo gezegt zo gedaan. en paard alleen op rubber matten gezet en geen stro want dat was niet goed. ze staat nu wel weer op stro maar wel op oud sto van een ander paard i.v.m het op eten ervan.

nouja om een lang verhaal kort te maken is mijn vraag; ik wil graag proberen om haar dan op vlas oid te zetten in plaats van weer op stro i.v.m het stof e.d. en dat ze het gaat op eten. is dit een idee?

m'n voer en stro leverancier adviseerde me ook hout krullen. heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt! groetjes!

Dees

Re: paard met luchtwegaandoening op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:26

Vlas is zonder enige twijfel beter dan stro of houtkrullen voor paarden met dit soort luchtwegproblemen.

Binnen het type 'vlas' heb je verschillende kwaliteiten, waarbij de mate van ontstoffing een grote rol speelt. Er is vlas op de markt waarbij men zich specifiek richt op paarden met luchtwegproblemen maar het merk is me even ontschoten.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:10

Lijkt mij zeker een goed idee. Vlas geeft inderdaad minder stof. En je moet het elke dag schoonmaken, waardoor je ook minder ammonia in de lucht krijgt.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:35

hmm... bedankt voor de tips! ik ga morgen even naar de winkel Knipoog en wat vinden jullie van hout krullen of zaagsel?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:33

Houtkrullen / Zaagsel vind ik waardeloze prut in de stal.
De eerst dag ziet het er fantastisch uit, absoluut. Maar o zo stoffig (kijk een dag later maar op je paards vacht).
Na een dag of 3 wordt een vieze natte koek al zichtbaar op de stalbodem. Na een week is de hele boxvulling bedorven en kan je die vieze smurrie eruit scheppen en weer opnieuw beginnen. Duuuuuuurrrrrr!
Komt nog een keer bij dat je die troep ook niet zomaar even ergens kwijt kan, omdat het zo slecht composteert.

Op alle fronten verslaat vlasstrooisel zaagsel.
Ik gebruik al zeker 6 jaar vlas, ik heb wel wat ge-experimenteerd met andere strooisels, maar ik ben er uit. Voor mij vlas en niets anders.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:41

mijn dierenarts raadde vlas juist af en zei mij op stro te zetten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:45

Vlas is idd een goeie bodembedekking, maar let wel op:

Er zijn paarden die schoon vlas eten..
Je kunt dan het beste steeds meer stro (mest) eruit halen en schoon vlas mengen met het vieze overige stro in de stal.. en zo geleidelijk aan over gaan op vlas..

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 08:52

naadje24: waarom raadde jouw DA vlas af als ik vragen mag?

bedankt voor de tips allemaal! ik ga vanmiddag even naar de winkel Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:56

volgens hem was het stoffiger als het stro

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:33

naadje24 schreef:
volgens hem was het stoffiger als het stro

Heel apart... Sinds onze pony van het stro af is en op vlas staat, geen luchtwegproblemen meer! Mij werd destijds juist aangeraden om hem op vlas te zetten en dus met overduidelijk resultaat!! Rebel eet gelukkig geen vlas , maar er zijn idd paarden die dat wel doen, dus stel dat je over gaat op vlas, wel even opletten.. Sterkte met je paardje!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:36

Mijn shet staat ook op zaagsel i.v.m. bronchitis. De DA raadde mij ook sterk aan om haar van het stro af te halen i.v.m. de hoeveelheid stof. Ze staat nu op zaagsel en dit gaat heel goed!

Uiteraard moet je wel even wachten nadat je schoon erin hebt gedaan totdat het een beetje gedaald is.
Maar ik merk zeker verschil! Ik vind het ook veel makkelijker schoonmaken dan stro oid,.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:52

allemaal bedankt voor de tips! RoughRebel dankje wel!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:56

Ja zou idd op vlas over gaan en op nat hooi of kuil zetten ! Mss heb je pony een stofallergie heeft die van mij namelijk ook gecombineerd met chronische bronchitus Bloos

Wat je ook kan proberen iig helpt bij mijn pony goed is echinaforce... van vogel gewoon bij de drogist verkrijgbaar.. zijn druppeltjes en kan je in de waterbak doen Bloos

Weet niet of je weet wanneer en in welk tijdperk ze er het meest last van heeft Bloos

Maar lijtk op stofallergie mijn pony krijg het dan er benauwd... hoesten zweten en trillen Bloos

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:27

m'n pony heeft het in deze tijd 2 keer gehad. echinaforce is tegen de weerstand. dat gebruik ik zelf ook wel eens Knipoog
ze staat nu iid op nat hooi en nat bix... dat is wel beter. de Da is net geweest en heeft weer ventopulmin gegeven en weer een spuit. ik hoop maar dat het nu beter gaat....

Bedankt Haha!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:35

Nou ons paard heeft het dus ook aan zijn luchtwegen. het is nog niet bekend wat het is, maar het baart me wel zorgen. Van zichzelf is hij erg druk en zit hij boordevol energie. De laatste tijd is hij alleen erg snel kortademig. Tijdens het rijden wordt hij ontzettend snel moe en staat hij echt te 'pompen'.

Hij heeft ook een prikje gehad, maar ik heb niet het idee dat dit heeft geholpen. Ook staat hij sinds een paar weken op vlas. Ik moet zeggen dat de stal veel minder naar ammonia ruikt, maar helaas blijft ons paard het snel benauwd hebben. Waarschijnlijk gaan we binnenkort ook naar de kliniek.

Ik hoop dat het bij jou wel de oplossing biedt en veel sterkte ermee!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:25

Paarden die irritaties hebben aan de luchtwegen, vormen daarbij intern slijmen die niet oplossen.
In tegenstelling tot mensen kan een paard niet zijn neus snuiten en zakken deze slijmen dus vroeg of laat naar de longen. Dit proces is onomkeerbaar, het is al een emmer die voldruppelt.

Aan het einde van het ziektebeeld heeft het paard de longen 'vol' en zal het inderdaad aanzienlijk minder uithoudingsvermogen hebben en ook niet weer terugkrijgen. Je zit dat terug aan de ademhaling, die gaat met een dubbele slag. Het paard is dan definitief dampig, demp.
D-nies, je zorgen zijn absoluut terecht, wat je beschrijft klinkt niet best, ik hoop dat het meevalt!

Het is absoluut levensbelangrijk elke snotneus serieus te nemen, elke kuch in acht te houden en paarden met irritaties aan de luchtwegen zo min mogelijk bloot te stellen aan stoffige omstandigheden.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:31

wat mijn pony dus heeft gehad....... slijm was rond haar strotte klepje vast gaan zitten waardoor dus geen slijm meer naar buiten kon waardoor ze het Echt heel erg benauwd kreeg en te schrapen stond naar lucht Verdrietig

Ik had daar voor al een bronchoscopie laten maken en volgens mijn da zat er een klein laagje slijm wat ze wel weg zo slikken.... Boos! Boos! vervolgens vol blijven proppen met poeders etc....

Tot dat ze echt haast niet meer kon ademen.. en mn da prednison etc wilde gaan geven Boos! ik ben als een speer naar utrecht gegaan... en daar kwamen ze daar achter en hebben ze haar gelaserd Bloos en al het vast zittende slijm weggehaald Lachen

pas dus echt goed p[ hoor met hoesten Bloos en blijf niet te lang tobben en medicijnen blijven geven maar laat het Echt goed onderzoeken Bloos

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:00

Mijn pony stond op de vorige stalling ook op vlas. Ik vond spul, alleen ik las laatst ergens dat sommige merken vlas bepaalde zuren bevatten die de hoeven van je paard aan kunnen tasten. Weet niet of het waar is hoor, maar ik zou wel even goed informeren bij de winkel/leverancier waar je eventueel je vlas gaat halen. Op de stalling waar mijn pony nu staat had hij eerst van dat rode ''zaagsel'' in de stal, Nou je kon het geen zaagsel noemen. Meer een grote rode stof hoop met wat houtkrullen erdoor. Ik vond dat rot spul, dus ik heb nu stro in de stal. Dat vind ik het fijnst, maar als je paard luchtwegproblemen heeft zou ik vlas kiezen Lachen

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:00

Lili schreef:
Mijn pony stond op de vorige stalling ook op vlas. Ik vond het fijn spul, alleen ik las laatst ergens dat sommige merken vlas bepaalde zuren bevatten die de hoeven van je paard aan kunnen tasten. Weet niet of het waar is hoor, maar ik zou wel even goed informeren bij de winkel/leverancier waar je eventueel je vlas gaat halen. Op de stalling waar mijn pony nu staat had hij eerst van dat rode ''zaagsel'' in de stal, Nou je kon het geen zaagsel noemen. Meer een grote rode stof hoop met wat houtkrullen erdoor. Ik vond dat rot spul, dus ik heb nu stro in de stal. Dat vind ik het fijnst, maar als je paard luchtwegproblemen heeft zou ik vlas kiezen Lachen

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:05

Ik wens je ten eerste het beste met je paardje!Succes!
Over vlas heb je aan mij een slechte raadgever.
Ik vind het waardeloos, en als je hem wel op vlas zet, pas op dat je paardje er niet allergisch voor is!

Succes(nogmaals)

Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:10

ik zou t niet weten;)

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:39

mijn moeders paard heeft chronische bronchitus en die staat op zaagsel.. maar als je hem op vlas zet moet je het wel elke dag schoon maken want als je hem een paar dagen laat staan dan heb je weer diezelfde ammoniakgeur in zn stal.. dus dat schiet niet echt op en je moet uitkijken dat hij het niet op eet en/of niet allergisch voor is.. Knipoog

Succes verder Haha!

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 19:53

ten eerste allemaal heel erg bedankt voor de reacties en de geluk wensen Haha!

ik heb vandaag even een paar pakken vlas gehaald en het hele verhaal goed uitgelegt (hij kende het paardje). nu heeft hij me vlas of houtkrullen (?) geadviseerd.
ik ben meer een voorstander van vlas om dat ik denk dat daar iig minder stof in zit. nu heb ik vlas mee genomen waar ook echt op de verpakking stond STOFVRIJ dus dat moest ik maar geloven Knipoog
nou vanmiddag de hele stal leeg gehaald en lekker al het stro eruit gehaald en schoongemaakt, vlas erin en paard er later in. in het begin vond ze het wel vreemd maar ze ging het gelukkig niet eten Haha! en nu staat ze lekker te slapen in haar stalletje. het vlas voelt erg goed aan en stoft absoluut niet! Pling
ik mest zowieso elke dag uit dus dat is het probleem niet en ik hoorde dat het ook goed gaat op de mestvaald. en op het land verteert het goed (als het word uitgereden)

vandaag ook even gelongeert en ze hoeste helemaal niet Bloos dus misschien heeft dat prikje toch nog wel geholpen. morgen ga ik even proberen om stap oefeningen te doen en misschien wel een rustig (!!) rondje door de bak te hobbelen.

nou... ik ben erg benieuwd hoe ik het morgen aantref. vind het super leuk al die reacties en het helpt goed in de keuze!

Groetjes Lisa

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:40

Oh, nog 1 ding. Hou er wel rekening mee dat een paard op vlas zich sneller verveeld dan een paard op stro! Een paard op stro kan nog wat stro eten, paarden op vlas kunnen dit niet.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:41

ja dat zat ik me ook te bedenken maarja je kan er eigenlijk niks dan tegen gaan doen toch?