hoe hou je een wit paard ook echt wit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

hoe hou je een wit paard ook echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 23:39

ik weet niet of er al een topic over is, zo ja dan heb ik verkeerd gekeken.
vandaga ben ik samen met mijn ouders en zusje naar een wit paard gaan kijken, en het is bijna zeker dat we dit paard kopen.
nou is er een probleem: mevrouw is nogal een viespeuk, en vooral met witte paarden wordt je daar niet bepaald vrolijk van Tong uitsteken
maar hoe houden jullie je (witte/ lichte) paarden ook echt schoon?
is alleen gewoon babyschampoo genoeg, of gebruiken jullie iets anders?

Angela

Re: hoe hou je een wit paard ook echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:43

Je houdt ze niet schoon... maar ze zijn wel weer wit te krijgen. Goed poetsen, dan wassen met babyshampoo (gebruik daarbij ook je harde borstel met soppen en uitspoelen). En je hebt weer een wit paard. Meestal duurt dat echter maar even, en zijn ze met 1 minuut op de wei weer zwart Clown

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 23:46

@ _angela_

sorry, kbedoelde ook wit te krijgen Tong uitsteken

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:55

Cowboy Magic spullen gebruiken (Yellow out, Shine in shampoo e.d).

Wij hebben sinds kort een heel leuke schimmelmerrie (altijd hard geroepen dat ik geen schimmel wilde, maar ja; deze is van onze dochter Knipoog. Gelukkig houdt zij zich heel goed schoon (ik heb een donkerbruine ruin en als die schimmel zou zijn...) maar af en toe is ze wel wat vies natuurlijk...

Bovengenoemde spullen vind ik erg fijn.

Verder moet je even zoeken, want van de week ben ik hierover ook een topic tegengekomen met heel veel tips (ik meen iets over wit en wedstrijd) over krijtstof, bloem etc.

Heel veel succes!
Ik hoop dat jullie een superpaardje vinden!

Laten jullie even wat weten?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:59

Hoe een wit paard wit houden.. Wassen moet je in ieder geval vaker als bij donkere paarden Haha!
Zet hem of haar op vlas (of zaagsel), dat ten eerste. Wassen van het lijf doe je met normale (goedkope) champoo - vergeet ook het hoofd niet! Staart en manen met vloeibare groene zeep. Worden ze echt weer spierwit van. Als je paard gewend is aan dekens (zomer en winter) hou je hem ook veel schoner; maar zelf was ik liever een paard een keer extra dan dat ze altijd met dekens buiten staan. Heb zelf een schimmelmerrie (en 1 in wording Vork ) en heb hun kleur nooit erg gevonden; integendeel. Ze hebben zoveel uitdrukking, vooral zomers met die zwarte snoet en ogen!
Prachtig Pling

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 00:00

keej thanks Haha!
heb inderdaad hier wel eens een topic gelezen, waarbij de meest maffe dingen voorbij kwamen, maar die wel bleken te helpen.
maar ben benieuwd of dit paard doorga, we zijn er in ieder geval alle4 erg enthousiast over

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 00:00

Ik heb een schimmel en die is redelijk netjes op zich zelf maar met wedstrijden kan je maizena gebruiken om ze weer wat witter te krijgen, en houtskool werkt erg goed, veder gewoon poetsen en wassen, s'winters met een deken heb je al een hoop narigheid minder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:57

Ik heb een bonte, dus de witte vlekken moet ik ook wel eens bijhouden.
Zand en modder is geen probleem, daar wordt hij juist witter van, dat kun je gewoon uitborstelen als het droog is.

Mest krijg je er niet uit door te borstelen. Ik doe hem om de 2 maanden wassen (hij poept alleen op de mesthoop, nooit in zn stal, dus hij heeft eigenlijk bijna nooit mestvlekken), dan was ik hem eerst met zilvershampoo van de kruidvat, flink laten schuimen, dat laat je 5 tot 10 minuten intrekken, en dan uitspoelen. Als het nodig is doe je dat nog een keer. En dan zijn de vlekken weg. De staart doe ik vantevoren eerst twee keer in een emmer met warm water en soda hangen, dan komt er al een boel rotzooi uit, en soda ontsmet ook.
Ik heb een week geleden cowboy magic yellow out gekocht, dat moet ook heel goed werken, maar ik heb het nog niet getest. Wel de detangler van cowboy magic, die is echt super.

Als je niet wil wassen dan kun je droogshampoo gebruiken (cowboy magic greenspot remover), die spray je op de vlek, even laten inwerken, en dan met een vochtige doek eraf wrijven.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:51

a dar heb ik een goed antwoord op!!!..
mijn paard is wit met zwart.. en wit moet wit blijven af en toe:P
aangezien wij ook een witte hond hebben hebben en die ook graag wit willen houden!!..
silver schampoo gebruiken wij altijd!!.. is paars kleurt je paard mooi paard van,, ziet er heel raar uit maar wel grappig goed insoppen heel ff in laten trekken afspoelen eventueel nog met je eigen schampoo keertje en voila: WITTER DAN WIT Tong uitsteken

en oja deze kan je bijna in elke winkel kopen wij hebben hem van kruitvat volgens mij Haha!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:47

iedereen heel erg bedankt voor de tips Haha!

Joica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:49

met betadine wassen. dan worden ze super mooi wit Haha!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:50

@ Joica
laat ik nou net toevallig laatst betadine te hebben gekocht Haha! Tong uitsteken

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:03

Hetja was ik ook, als ze echt wit moet worden, met Betadine, verder hebben ze bij de Tijdgeest een soort rosborstel/masageborstel (zal zo een plaatje zoeken) waar je, makkelijker dan met een andere borstel, de vieze plekken aardig weg krijgt.

[Edit}
Afbeelding

Deze bedoel ik.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:25

Ik borstel mijn schimmel altijd goed met een rubbere rosborstel, flink wrijven over de vieze plekken, en daarna
nog stevig borstelen met een harde borstel. Dan wordt het echt goed schoon. Voor héél veel wassen ben ik niet zo voor als ze vies zijn, want samen met het vieze tast je ook de beschermlaag van de huid aan door een paard vaak te wassen.

Voor de echte hardnekkige urine vlekken gebruik ik ook wel eens voor noodgevallen (vlekken nét voor concours bv.)
Equilux. Dat is een groene fles. Dat spuit je na goed poetsen op de gelige gloed, en die gaat er dan goed af.
Ideaal voor de echte viespeuk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:30

Goed bijhouden is mijn tip. Lachen

Elke dag ff met lauw water en een spons (zonder zeep) de ergste plekken eraf sponsen. Kan al met een vochtige, niet zeiknatte spons.
1x in de week de staart wassen.

want doe je het bijv een maand niet, krijg je hem nooit echt wit, maar blijf je een vieze waas zien

Equilux, daar kon kawa niet tegen, kreeg hij bulten van.
Dus ff voorzichtig uit proberen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:42

En als je paard heel erg vies is: helemaal nat maken, laten rollen in een zandbak (rijbak bijvoorbeeld als daar geen klei of veel mest in zit), laten opdrogen en afborstelen, en dan nog een keer helemaal wassen, maar dan zonder het laten rollen Lachen

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:57

Simba_ schreef:
Ik borstel mijn schimmel altijd goed met een rubbere rosborstel, flink wrijven over de vieze plekken, en daarna
nog stevig borstelen met een harde borstel. Dan wordt het echt goed schoon. Voor héél veel wassen ben ik niet zo voor als ze vies zijn, want samen met het vieze tast je ook de beschermlaag van de huid aan door een paard vaak te wassen.

Voor de echte hardnekkige urine vlekken gebruik ik ook wel eens voor noodgevallen (vlekken nét voor concours bv.)
Equilux. Dat is een groene fles. Dat spuit je na goed poetsen op de gelige gloed, en die gaat er dan goed af.
Ideaal voor de echte viespeuk Haha!

Ik ben ook niet zo'n voorstander van heeel veel wassen. Afspoelen met water is natuurlijk niks mis mee, maar met shampoos kun je idd. de beschermlaag aantasten. Belangrijk bij het wassen van je paard (of hond) is om er speciale shampoo voor te gebuiken, speciaal voor paarden (of honden Haha!) want dit laat de natuurlijke vetlaag op de huid intact waardoor oa. de haren beter beschermd blijven tegen afbreken. Als je geregeld wast doe dat dan dus met speciale shampoos en niet met babyshampoo/mensenshampoo/betadine/...

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:42

ik heboook een wit paard maar ze is niet echt vies maar ik gebruik een soort steen

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 06:42

een goede vriendin van me [Sinti__LoveU @bokt] heeft een bonte merrie. die vieze vlekken haalt ze meestal grootendeels met de rubberens rosborstel weg, en daarna nog even proberen met zo'n schuurblokje. dan is het eigenlijk allemaal wel weg. de benen doet ze daar trouwens niet meer Knipoog

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:35

ik doe het met show white van sport exspress, daarna normale paarden shampoo, (als ze heel vies is)weer show whiteen dan de staart: normale paarden shampo, show white dan normale haar shampo, en dan antiklit!!!!!
ik was laatst op springwedstrijd en ze was witter dan wit!!!
(heb ook gehoord dat silver shampo, betadine en biotex heel goed helpen!!!!)

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:37

Ach.. waarom mogen witte paarden niet vies worden? Ik heb al meerdere topic's voorbij zien komen hoe je een wit paard (schimmels ook Tong uitsteken ) wit houd...

Gewoon goed poetsen Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:43

Zie mijn avater:
Deken op (zomer/vliegen of regendeken)
borstelen met zo'n poetsblokje (zo'n steending)
En regelmatig wassen met zilverschampoo van de kruidvat en onderkant staart met biotex handwas, (die korreltjes scrubben mooi het vuil eruit) Verder het lijf niet met biotex, slecht voor de huid.

HeleentjePop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:57

Ik heb ook 2 witte pony´s,, (meestal zijn ze zwart)

je kan een dek op doen of gewoon goed borstelen Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:59

Ik ga met Kawa mee, simpel weg met een sponsje lauw/warm water elke dag even bijhouden.
Dan zijn de gele vlekken zo weg en houdt je geen gelige gloed in de vacht...

Ze staat bij mij nu in de zomer lekker zonder dekentje buiten, nu kan het...
Ze is dan wel iets grauwer door het zand en stof, maar even goed poetsen voor het rijden haalt al een hoop weg.
En als ze met rijden erg gezweten heeft spuit ik haar helemaal af met lauw/warm water en ze is weer keurig wit!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:05

Ik heb een grijze arabier... En als hij gewassen is met smurfenshampoo (blauwe shampoo voor schimmels) is hij weer echt wit. Zie laatste foto in mijn profiel Knipoog

Verder vind ik dat hij ook gewoon paard mag zijn, en dat betekend dat hij lekker elke dag een aantal x mag rollen in zwart zand... Als ik wedstrijd heb of het is lekker warm, dan zet ik hem wel weer een x in de sop Haha!