Moet je paard minstes 1 rustdag in de week?
En wat verstaan jullie onder een "rustdag?"
Ben heel erg nieuwschierig naar jullie meningen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

.

)
TurdusMerula schreef:Paarden zijn gemaakt om te bewegen: rust roest.
Bewegen hoeft niet altijd zware belasting te zijn: met een kudde het land in kan ook beweging zijn.
Staan ze dag en nacht op stal, is het een andere zaak, dan is elke minuut eruit meegenomen.
Met je training moet je rekening houden met de belasting, en moet je na een zware dag wel wat rustiger aandoen. Jonge paarden aan de hand stappen als je ze nog niet zo veel rijd, enz.
Manegepaarden verdienen zeker een mindere belasting.
En er moet altijd een moment van rust zijn, bv eten en slapen.
Geen rust, wel minder belasting en rustiger momenten, denk ik.

Sita_ schreef:Het paard moet de kans krijgen om te herstellen inderdaad, maar dat moet niet dmv rust in de vorm van stalrust.
Een paard moet, net als een mens, blijven bewegen om alles soepel te houden en te herstellen.
Als jij een zware belasting hebt gehad krijg je ook spierpijn. Als je dan stil gaat zitten word het alleen maar erger. Dat geld voor een paard ook..
Als mijn paard een zware trainingsdag heeft gehad pak ik haar de volgende dag altijd een half uurtje op. Gewoon losmaken en weer uitstappen. Zeg maar de training van de voorgaande dag afbouwen. Dus gewoon laten bewegen, dat is de beste manier voor herstellen..
ElCamino schreef:Een rustdag vind ik echt de grootste onzin.
De meeste paarden staan lekker op de wei of in de paddock. En als ze op stal staan worden ze ook met rust gelaten.
Een paard is van nature een beweger, denken we nu echt dat een paard na een uurtje ( of soms wat langer) "werken" moe is en een rustdag nodig heeft ??? neuhhh!
Endurance.