het leed dat schriklint heet .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

het leed dat schriklint heet .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:26

hallo

Sinds 4 dagen hebben we een weiland waar dus de 3 shetten en mijn haflinger hengstje van 9 mnd op staan .
De wei was helemaal afgezet met prikkeldraad en mocht niet weggehaald worden .
Nu hebben wij op 50 cm afstand schriklint geplaatst met goeie stroom erop zodat ze niet in het prikkeldraad kunnen komen .
Nu echter het probleem .
Nu is mijn hengstje gister met zijn rechterachterbeen in het schriklint komen te zitten .
Doordat er stroom op zat en meneer dus de hele tijd stroom kreeg is ie hysterisch gaan trekken .
Gevolg heel het been kapot en een gedeeltje gestroopt .
Gelukkig waren we er snel bij en dierenarts heeft het een en ander kunnen hechten maar waarschijnlijk was de pees een beetje geraakt .
Nu zit mijn ventje dus in het verband en mag niet buitenspelen .
Hij moet 10 dagen boxrust en als het droog is mag ie aan de hand een beetje grazen maar moet zich absoluut rustig houden want er is gevaar dat de wond openschiet .

Ik vraag me nu dus echt af wat nog veilige weideafrastering is .
Mijn andere paard heeft een keer tegen houten afrastering geslagen en gevolg was dat ie op de operatie tafel lag .
Prikkeldraad weet ik dat dat ook niet veilig is .
Wat kan ik in hemelsnaam doen dat mijn ventje dalijk gewoon veilig buiten kan spelen .

Hier 2 fotos van het slachtoffertje

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Re: het leed dat schriklint heet .

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:29

wat voor stroomdraad had je?

wij hebben van dat brede draad aan de bovenkant, en onder rond draad.
het bovenste draad is om de zoveel meter onderbroken en met een tussenstukje vastgezet, mocht er dan een paard in blijven zitten dan trekt het vrij makkelijk los en hebben ze hoogstens een paar meter draad mee in plaats van de complete omheining los te trekken

voorbeeldje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZPJGU7P.jpg
op de bovenste draad zit stroom,op de onderste niet.
dit juist vanwege dat vastzitten en in paniek raken.

elke afrastering kan problemen geven volgens mij...risico houd je toch altijd wel

Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-07-07 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto omgezet naar link

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:34

in het stuk waar ie vast is komen e zitten was van dat dikke wit / rode ronde draad .
Die tussenstukjes waar je het over hebt om de hoeveel meter moet je zoiets plaatsen .

Het is ook een nadeel dat ik het onderste draadje laag heb zitten zon 50 cm van de grond omdat anders de shetten eronderdoor gaan bij de hoge draad kan ie niet bij .

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:36

ik ga met ellepel mee, met elke afrastering kan het misgaan.
je hebt al goed gedaan om de wei af te maken met lint, ik wil niet weten hoe je hengstje eruit zou gezien hebben als het prikkeldraad geweest was...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:39

shetten is moielijk, op mijn stal hebben ze ze ook en die staan zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TAYWUQHC.jpg

schapegaas en op 2 hoogtes toch stroomdraad omdat ze anders tegen het gaas gaan hangen om te schuren
voor shetten het veiligste vind ik.
wie weet kun je het zo maken?
is alleen wat duurder,maar hoef je dus geen draad laag te spannen.

nadeel van gaas is ook weer dat ze er wel met de benen in kunnen blijven hangen,maar dan zou je misschien nog fijner gaas kunnen nemen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-07-07 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto omgezet naar link.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:40

van VZ paard heeft hetzelfde als jou kleine mannetje, alleen aan zijn linkerachterbeen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:43

@ ellepel .

Dat gaas zit rondom in de wei maar het nadeel daarbij is dat er dus ipv schrikdraad prikkeldraad voor zit .
Zou ik mischien beter het onderste draadje weg kunnen halen .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:51

nou volg ik je even niet, heb je dan schapegaas rondom de wei zitten?
jammer dat dat prikkeldraad niet weg mag..waarom eigenlijk niet?

zlef uitproberen wat het handigste is denk ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:52

Ik heb een jaarling bij mijn merrie in de wei gehad die regelmatig de omheining kapot heeft gemaakt. Ze heeft er nog nooit een wondje aan overgehouden (1 x een schaafwondje) omdat ik lint had dat breekt in geval van nood...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:54

ja idd de buitenste rand is schapengaas met daardoor heen prikkeldraad op 2 hoogtes en daarvoor heb ik dus paaltjes gezet met boven en onder schriklint .

Genoeg omheining ze kunnen er niet zomaar uit maar vind het vervelend dat vento zijn eigen open heeft gehaald dus hoop het toch wat veiliger te kunnen maken .

die tussenstukjes kun je die op elk draad zetten en om de hoeveel met moet ik die plaatsen .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:56

schapengaas is ook gevaarlijk, precies groot genoeg voor een hoef om vast in te komen hangen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:57

Je hebt nog geluk dat het gehecht kon worden! Dat kon bij mijn paard dus niet...
*geen prettige foto vandaar de link Knipoog*
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPLOMDES.jpg
(en dit was al na ongeveer een maand herstel!).

Zo ziet het er nu (na 1,5 jaar uit):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ULRQSFWK.jpg

Hier was de pees volledig door en het bot net niet kapot...

Wat er gebeurd is? Ik heb geen flauw idee! Ze is in het onderste draad terecht gaan komen. Dus ik denk dat ze omgerold is met rollen en er daardoor in terecht is gekomen. Maar normaal rolt ze altijd ergens anders Verward Op het draad stond overigens geen stroom...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-07-07 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto omgezet naar link.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 09:58

het schapen gaas en de prikkeldraad waren voor mij ook de reden om er schriklint voor te zetten maar ook dat is niet veilig .

@ tomaatje wat erg zeg heeft ie er nog last van dat de pees door is gegaan .

De wond bij avento zag er ook zo ongeveer uit maar dan nog ietsje meer gestroopt ( vel van been) De pees was wel beschadigt en is nu afwachten of die niet gaat ontsteken .
Ik kwam gelukkig net op de wei toen het gebeurd was .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:04

Het enige dat echt veilig is is imo. heel fijn gaas , waar geen hoef doorheen kan , en dan ook hoog genoeg dat ze er niet overheen gaan proberen te komen. Heras Hekwerk idee Knipoog

Maar dat kost wel een paar centen , is een hele investering.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:05

..
als je dan inderdaad alleen over de bovenste rand stroomdraad doet?
dan moet het toch wel goed komen?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:07

karina1977 schreef:
@ tomaatje wat erg zeg heeft ie er nog last van dat de pees door is gegaan .

De wond bij avento zag er ook zo ongeveer uit maar dan nog ietsje meer gestroopt ( vel van been) De pees was wel beschadigt en is nu afwachten of die niet gaat ontsteken .
Ik kwam gelukkig net op de wei toen het gebeurd was .

Nou, ze heeft niet eens kreupel gelopen! Nu "flappert" de hoef in draf een beetje... Verder kan ze gewoon weer alles. Alleen met bepaalde onderdelen heeft ze meer moeite dan vroeger. Vooral goed ondertreden in de galop.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 10:11

wel fijn dat het gewoon goedgekomen is .

vento liep ook nog te spelen in de wei dus had ook niet 1 2 3 in de gaten dat er wat mis was . tot ie dihterbij kwam .

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:22

Vreemd hè. Pas toen Fres achterwaarts de trailer af moest kreeg ze problemen... Er is nog een bokker wiens paard in het draad terecht is gekomen. Daar is het been gegipst! Misschien kun je daar eens naar informeren bij de DA. Succes met het herstel in ieder geval Lachen Mocht je het nog niet gedaan hebben, zet hem in ieder geval meteen van brok af!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 10:29

ik zal eens even in de zoekfunctie gaan zoeken .
ik moet nu ook zelf het verband verwisselen over 3 dagen .
Ben er aan de ene kant best huiverig voor .
Is niet de eerste keer dat ik zoiets doe maar toch .
over 10 dagen komt dierenarts terrug om de hechtingen eruit te halen en om met de scan te kijken hoe het met de pees is .
Ik hoop dat alles goed is .

ik zat vanmorgen al te twijfelen wel of geen brok .
hij krijgt om de dag een halve schep jaarlingbrok .
En heb hem vanmorgen toch maar gegeven .
Vanmiddag ga ik ff met hem grazen in het land want zoals het weerbericht aangeeft is dit de laatste droge dag .
en met regen mag ie de stal niet uit want word zijn verband nat .

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:55

Nou als ze gaan vliegen trekken ze alles weer open (dat heeft Fres ook een paar keer gedaan...). Maar omdat hij zo jong is zou ik het even met de dierenarts overleggen.

Verband verwisselen zou ik niet alleen gaan doen. Mijn paard had er een hekel aan. Natuurlijk niet zo vreemd. Zodra je het verband eraf haalde, zwelde het hele been op! En dat voelt natuurlijk vreemd. Bovendien heb je kans dat het verband aan de wond vastplakt. Wij hebben er daarom een soort "vet" gaas op bevestigd. En dan pas de watten, gevolgd door het mooie blauwe verbandje Tong uitsteken

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:03

zou het verband niet eens in me eentje durven verwisseln.
moet wel zeggen dat ik het een hele stoere haf vind Clown komt misschien ook omdat die nog maar 9 maanden is Knipoog
en voor het hek, heb niet echt een idee

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 11:05

het grazen was op advies van de dierenarts mits hij rustig blijft en het droog is .
zolang ik hem vasthou is ie rustig als ie los is gaat ie shetten klieren dus dat doen we nog maar niet .het grazen en beetje stappen zou ook beter zijn voor de zwelling hoe groter de zwelling hoe groter de kans dat het openspringt .

Het verband verwisselen heb ik al vaker gedaan .
Maargoed we hebben het hier over een hengstje van 9 mnd die zonder praam zijn benen niet optild ja wel optillen maar op zijn manier .
maargoed dat het been mag blijven staan .
maar toch merk dat ik nu ietswat onzeker word .

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:12

Ja, moest ik ook doen. Maar precies wat je al zegt, hij is nog zo jong. Mijn paard is gelukkig nooit echt gek gaan doen. Af en toe een sprongetje, verder niets...

Nou ja, je ziet vanzelf wel hoe het gaat. Als hijh braaf blijft als je hem vasthebt zou het verband verwisselen ook wel mee vallen Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:17

as op met dat ronde/koord schrikdraad. pak dan lint. ik heb er ook een keertje een paard in vast zien zitten die had brandwonden, van het schuren. pak lint dat is het veiligste. het breedste aan de bovenkant. daaronder de wat dunnere. dit breekt makkelijker. maar dat koord is echt een ramp. lint is het veiligste.

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:51

Had het ook al met mijn (toen) 3-jarige meegemaakt maar dan in prikkeldraad (!!), dit was niet in zijn wei hoor maar buiten, had hij dus gerold en te ver tegen de kant blijkbaar... Was echt zo hard verschoten, hij natuurlijk ook! Maar dit waren 5 prikkeldraden boven elkaar met een 15 cm tussen elke draad ong. dus echt paniek, wat een geluk dat hij zichzelf er onmidelijk had uitgekregen want anders was het nier zo goed afgelopen denk ik Verward
Hij had eigenlijk enkel aan de binnenkant van zijn been enkele oppervlakkige wondjes en had het ook direkt kunnen afspuiten, wou dan nog mijn DA bellen (voor toch maar de veiligheid, je weet nooit) maar er was dan een DA en die zei dat het niets was en dat hij gwn de wei op kon, ontsmette het dan alle dagen en is mooi dichtgegaan.
Maar idd met elke omheining kan wel iets gebeuren (en zeker met een jong, speels paardje)
Veel succes ik hoop dat het uiteindelijk niet té erg word.