"sport"paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

"sport"paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:28

Hoelang mag jou paard op de wei?
En staat ie op een volle of een korte wei?

Ik wil mijn paard graag in conditie houden en aangezien ze snel dik wordt, gaat ze +- 2 uur op de wei en de rest in de paddock.

Hoe vullen jullie die tijd in?

Jootje24

Re: "sport"paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:32

Mijn paarden lopen van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 in de wei. (als het mooi weer is, anders eerder op stal)
Ik rijdt ze ook gewoon elke x en het bevalt me prima zo.
Ze worden gelukkig niet te dik, en kunnen zo goed hun energie kwijt.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:33

mijn paard heeft een wei van 1 hectare voor zich zelf,hij gaat rond 8 uur naar buiten en rond 5 uur naar binnen,gras staat tot aan z.n knieen,hij heeft gelukkig niet zo veel aanleg om vet te worden,anders gaat hij een paar uur in de paddock maar tot op heden nog niet nodig,ik rij hem wel elke dag en ook gaat hij elke dag in de stapmolen,hij word dus wel bezig gehouden...

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:34

p.s Ik merk zeker dat mijn paard nu super presteerd aangezien hij veel buiten kan lopen,vorige winter stond ik op een stal waar dat niet kon.Is een wereld van veschil!

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:37

Hihi, nou mijn paard wordt juist hyper van de wei! hoe meer gras ie bnnen krijgt hoe gekker ze wordt. Ze krijgt er zeker meer energie van!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:38

Mijn paard gaat zo lang mogelijk op de wei, met mooi weer tot een uur of 8 v.a. meestal 9 uur 's ochtends. Als het slecht weer is gaat ie eerder naar binnen, rond een uur of 4. Wil hem niet 's nachts buiten hebben. Bloos Het gras is bij ons niet zo lang, dus het kan makkelijk. Ook ben ik van mening dat paarden zo veel mogelijk buiten moeten staan, ook sportpaarden, aangezien dit het beste is voor het paard. Haha! Dit is jammergenoeg niet overal mogelijk, maar probeer het het beste ervan te maken. Hoe meer beweging, des te beter...

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:40

Mijn paarden staan de hele dag op een korte/bijna kale weide. Bij slecht weer gaan ze 's avonds naar binnen. Ze zijn nu beter in conditie dan toen ze maar een paar uur op de weide kwamen. Ik weet niet hoe groot de paddock is, maar mijne staan daarin altijd maar wat te staan. Op de weide krijgen ze toch meer beweging.

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:44

Ik heb mijn paard iedere dag van 8 tot 6 op de wei staan. Ze word ook best snel dik dus heb haar op een stukje land staan waar niet te veel gras op staat. Ook rij ik haar bijna iedere dag dus ze is nu mooi in conditie.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:53

Ik zou ze ook echt het liefste de hele dag buiten hebben! Helaas dus heeft ze wel de aanleg om snel dik te worden. Bij ons op stal is hooguit 5 uur weidegangmogelijk.

De paddock is denk ik 15 bij 30. Redelijk groot dus. Als het slecht weer is gaan ze er ook met z'n tweeen in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:38

Door omstandigheden moeten ze afwisselen. Maar ze gaan dagelijks op weide, de dag word in drieën verdeeld. Snachts gaan ze wel binnen (mede omdat we tussen andere tuinen liggen. En mijn paarden hebben de neiging om het moestuintje van de buren aan te vallen...Overdag kunnen we ze in het oog houden (en de buurman ook) maar snachts niet.)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:40

In de zomer staat ze gewoon dag en nacht buiten, tenzij het weer erg slecht is. En in de winter zo'n 2 uur per dag Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:21

Mijn 1 ste premie merrie dei regelmatig naar de keuring moet. Staat zomers dag en nacht buiten. Behalve vlak voor de keuring dan gaat ze s'nachts op stal. En s'winters staat ze alleen overdag buiten.
Mijn sportpaard staat zomers ook dag en nacht buiten en s'winters alleen overdag.
Ik vind ze veel frisser als ze zoveel mogelijk buiten komen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:48

Mijn paard is binnen no time vet, maar hij staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter ongeveer 10 uur per dag. Hij staat op kort gras en elke dag krijgen ze er een stuk lang gras bij. (Al staan ze nu alleen maar op kort gras)
Mijn paard ziet er nu super uit! Hij eet dan wel 24/7 per dag, maar hij beweegt ook 24/7 per dag zo blijft hij goed in conditie Lachen Mijn paard is in de winter juist vaak te vet, omdat hij dan langer stilstaat op stal.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:49

die van mij gaat hele dagen op de wei maar is wel vrij kort.

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:56

die van mij gaat meestal om de dag in de zomer 3 uurtje.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:57

o en ze loopt endurance, dus dan is veel wei echt aan te raden

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:13

Bij ons op stal staan de paarden ook 24/7 op het land van ongeveer 1 hectare? (ik schat hoor ik heb geen idee of dat klopt) en gaan ze ongeveer elke twee weken op een ander land. Je kunt dan zelf kiezen of je hem wat langer op het kaalgegrazen stuk laat staan of eerder op het lange nieuwe gras. Vind ik superfijn aangezien mijn paardje niet zo snel dik wordt gaat ze altijd meteen op het lange en zo blijft ze mooi in conditie Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:23

De paarden hier lopen elke dag buiten, wer of geen weer. Of het moet wel heel erg hard regen, mijn mening is dat geen enkel paard van wat regen dood gaat Knipoog
Nu staan ze alleen s nachts buiten (van 10 tot 8 ongeveer), omdat ze overdag echt lekgeprikt worden. 's Winters staan ze zo'n uur of 5/6 per dag buiten, afhankelijk van het weer.

Ik vind dat een paard, sportpaard of niet, elke dag buiten hoort te lopen. Vaak hoor je mensen met veel sportpaarden zeggen: hij komt niet buiten want dan is ie stuitergek en ik ben bang voor blessures. Als je paard elke dag buiten loopt dan is ie echt niet stuitergek. Zij doen hun paarden 1x per week een keertje buiten, geen wonder dat ze dan zo gek zijn.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:25

Ons paard wat Z2 loopt die gaat de zomermaanden april / oktober gewoon het land op dag en nacht.
Als het weer minder lekker wordt dan gaat hij alleen op de dag.
Voor een wedstrijd staat hij de nacht wel binnen.
Ze staan bij ons in een koppel van 20 ruinen dus echt een vrij gevoel met een natuurlijke rangorde, in de winter maanden als ze het land niet meer op mogen dan staat hij een uurtje of 2 in de paddock ik moet ook zeggen dat hij na een uur wel uitgekeken is op het zand.

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:27

mijn paard loopt van s morgens half 9 tot een uur of 1 buiten, omdat ik op een pension stal sta en er niet genoeg wei is om alle paarden de hele dag buiten te laten.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:38

me verzorgpaard gaat om ong. 3 uur naar buiten en word savonds naar binnen gehaald.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:47

die van mij staat tot een uur of 12 in de paddock en dan gaat tie met goed weer op de wei(anders lopen ze het stuk) voor een uur of 3 / 4 en dan gaat tie er weer af ,
die van mij wordt ook heel snel te dik maar je moet ook rekening houden met wat je voert,weidegang = minder krachtvoer
met die van mij gaat het prima zo

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:10

Bij ons op stal lopen de paarden van sochtends 7 uur tot 5 uur in de wei en ze staan op kort gras! Ze wordt altijd snel dik alleen deze zomer is het niet zo erg als de vorige zomer gras is nu ook veel korter!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:41

mijn paard loopt in de zomer ongeveer 10 tot 12 uur in de wei op een dag snachts staat ze altijd op stal en in de winter zorg ik er voor dat het minimaal een uur is maar meestal wel 4 uren ofzo in de bak met haar vaste stalmaatje.

ik vind het belangrijk voor paarden dat ze lekker in de wei kunnen relaxen!! ik kan merken dat ik mijn paard dan ook fijner kan rijden

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:43

Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard ook op de wei komt, al doe ik soms wel mijn ogen dicht als hij uit z'n dakpannetje gaat... Maar het is en blijft een paard!
Meestal loopt hij van ongeveer 9 uur tot 4 uur op de wei. En dan rij en longeer ik hem daarnaast.