Stal opgezegd, wat nog te verwachten ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Stal opgezegd, wat nog te verwachten ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 14:25

Ik heb deze week samen met mijn vriendin onze stal opgezegd. De eigenaar zei niet veel toen wij melde dat we gingen vertrekken met de paarden. Hij vroeg nog niet eens wanneer of zo. Het enige wat die zei was: tja misschien hou ik er ook mee op. Geef je ze een vinger, nemen ze je hele hand.... En toen liep de nors weg.

We gaan dus 1 augustus weg. Maar ben zo benieuwd hoe de laatste 2 weken gaan verlopen.
Mijn paardje was vorige maand nog mooi in zijn vel. Kreeg ook speciaal iets door het voer gedaan (wat ik heb gekocht). En ik gad hem lekker hooi als die van de wei afkwam, want echt eten op de wei doet die niet. Maar nu is die binnen 1 maand weer echt mager geworden Verdrietig . Ik merk ook dat de eigenaar van de pensionstalling (waar we overgings vol-pension staan) heb nauwelijks hooi geeft. En als je hem vraagt om wat meer te voeren, zegt die : nee, daar begin ik niet aan, dan moet ik nadenken. Iedereen krijgt 1 schep.....

Nou ja, er staan hele kleine pony's die bijna omvallen van de vet, en er staan grote paarden, en dan mijn energieverbruikende arabiertje. Die heeft meer nodig. En ik vind dat een goeie pensionstalling, zelf wel de ervaring heeft of in overleg met de eigenaren, hoeveel voer die krijgt.
Na veel zeuren, krijgt die mijne nou 1 plakje hooi als die binnenkomt.

Straks op de nieuwe stalling mag die als ik dat wil 1 baal hooi per dag en zoveel kilo brok/gerst als dat ik wil. Als ik het maar klaar zet. Dus zit er niks anders op, dan straks vanaf augustus hem proberen weer terug in zijn vel te krijgen. Dit te proberen met energie-control brok en gerst (voeren ze op de nieuwe stalling), olie en Subli-em (vetmaker, paard komt er goed uit te zien, mits je het iedere dag voert.)

Ik neem aan dat mijn paardje recht heeft om goed verzorgt te worden te laatst 2 weken in de pensionstalling. toch??
niet dat ik dadelijk helemaal een poos bezig ben om mijn paard weer mooi te krijgen. Ik heb toch recht op dat die goed gevoerd wordt...

Patriciak44

Re: Stal opgezegd, wat nog te verwachten ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:30

Behalve het feit dat het een vervelende situatie is, die je overigens al goed hebt aangepakt door weg te gaan, kan je er denk ik weinig aan doen.
Pension eigenaar liep al niet te hard en zal dat waarschijnlijk niet nu alsnog gaan doen..

Ik neem aan dat je elke dag wel bij je paardje bent, dan kun je hem op die momenten toch wat extra's geven?
Je kan dan vast een plak hooi in zn box leggen en een emmertje/handje/schepje brok of muesli geven of in zijn bak leggen.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 14:37

ja ik denk dat ik hem beter zelf al wat moet gaan bijvoeren extra's, voor het geval ze bijna niet meer verzorgd zullen worden.

Kan niet wachten dat ik hem straks lekker veel ruwvoer kan geven.

_Brammie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:28

Tuurlijk heb je recht op een juiste verzorging. Als ik jou was gaf ik hem zelf het voer, en bleef er bij totdat ie het ook echt op had!

Kzie de eigenaar er nog voor aan dat ie het eruit haalt Tong uitsteken

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 20:07

zo ben net naar het paard geweest. heb hem al zelf binnengezet en al bijgevoerd. en al hooi gegeven.

Dus nu weet ik zeker dat die wat heeft gehad. Eigenaar van de stalling zei nog geen woord.

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:19

Goed aangepakt hoor, je hebt zeker recht op een goede verzorging voor je paard. Die pensionstalhouder is toch echt grootendeels verantwoordelijk voor het voeren van jou paard.
Ik vind dat je zelf moet bepalen wat je paard gevoerd krijgt, weigert die man het te doen moet je wegwezen. En dat is wat je ook doet, goedzo! OK dan!

Wij hebben ook zo'n stalhouder bij een stal verderop, die dieren gaan er een stuk dunner weg dan dat ze kwamen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:29

Ik vind ook dat de eigenaar van het paard mag bepalen hoeveel eten het paard krijgt, zowel muesli als ruwvoer, maar dat is lang niet het geval op elke stal hoor. Hopelijk is het voor jou (en je paardje)snel augustus! Knipoog

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:40

Ik geef je een tip, probeer als het mogenlijk is nu 2 keer per dag te gaan om bij te voeren, heb meegemaakt dat de pensionstalhouder niet eens meer naar het paard omkeek vlak voor die wegging!! en kan je hem nu alweer rustig bijvoeren i.p.v. straks op de nieuwe stal weer ineens volle pot Knipoog
succes en nog even op je tanden bijten!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:44

Op je nieuwe stal moet je het toch ook klaarzetten? Dan zou ik daar op je huidige stal ook maar alvast mee beginnen. Hoeft die man ook niet na te denken. Jij zet gewoon klaar wat hij hebben moet, hoeft hij het alleen nog maar aan het paard te geven. Zou eigenlijk natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn bij een normale pensionhouder, maar goed, het gaat maar om een paar weken en dan weet je in ieder geval dat je paard krijgt wat jij wilt. Of je gaat nog een stapje verder: de laatste weken zelf maar heen gaan om te voeren.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:34

Roxx schreef:
Op je nieuwe stal moet je het toch ook klaarzetten? Dan zou ik daar op je huidige stal ook maar alvast mee beginnen. Hoeft die man ook niet na te denken. Jij zet gewoon klaar wat hij hebben moet, hoeft hij het alleen nog maar aan het paard te geven. Zou eigenlijk natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn bij een normale pensionhouder, maar goed, het gaat maar om een paar weken en dan weet je in ieder geval dat je paard krijgt wat jij wilt. Of je gaat nog een stapje verder: de laatste weken zelf maar heen gaan om te voeren.

Dat heb ik al eens geprobeerd, maar dan vond die de kleine emmertjes in de weg staan.
Plus vond die het geen gezicht... in de stal dan.

Ik heb al eens als enige maisvlokken gehad. Een grote emmer waar de staleigenaar uit kon pakken voor die van mij. Kwam ik op een dag naar de stal en hielp ik de paarden binnen zetten, zag ik dat alle paarden mijn maisvlokken in hun bakken hadden liggen. JJAAA dus daar begin ik niet meer aan.

Dat is ook zo met eventuele medicatie. Als ik toevallig of iemand anders wat heeft van de veearts voor bv hoesten, en zijn paarden hoesten ook. dan voert die zijn paarden ook ermee.
Dit voorjaar had ik ook iets van mijn paard. echter deze pot moest helemaal opgevoerd worden, dus heb ik uitgeteld hoeveel dagen ik ermee zou rond komen. En heb er ook nadrukkelijk toen bij gezegd dat alleen MIJN PAARD de hele pot medicatie moest hebben. (want hij zei, oh mooi, dan kan ik mijn paard ook van dat spul geven). Dus ben toen iedere dag geweest en gecontroleerd.

Zo erg is het daar.
Nog maar 11 dagen, hihi Tong uitsteken

tini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:47

Ik zou de dieren bescherming inschakkelen. Kijk dan maar eens hoe hij zal reageren,

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:51

tini schreef:
Ik zou de dieren bescherming inschakkelen. Kijk dan maar eens hoe hij zal reageren,

Wat denk je dat de dierenbescherming hier aan gaat doen dan? Verward

@TS: dat is wel heel grof zeg! Jou de DA en medicatie laten betalen en de medicijnen dan aan zijn eigen paarden geven! Kun je niet nu al naar je nieuwe stal gaan dan? Ik betaalde liever die laatste paar dagen even dubbel dan dat ik het risico zou lopen dat je paard daar helemaal niet meer verzorgd wordt!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 07:02

Gelukkig dat hij nu geen medicatie meer hoeft.
Maar als het me echt uit de hand gaat lopen, vertrek ik al eerder ja. Alleen dat de wei waar hij inkomt bij de nieuwe stal nog niet afgezet is. Maar dan blijft die maar even binnen staan, en gooi ik hem alleen los in de bak.

ggrrrr heb gisteren zelf water moeten geven in de wei. Maar dat doet die vaker niet. En als ik endurancewedstrijd heb, kan ik hem altijd voor water voorzien zeker 1 week van te voren. Hij zegt gewoon, ze kunnen sávonds drinken in de stal. Nou dan heeft mijn paard het maar druk s'avonds, moet die avondeten, hooi en nog eens drinken. Waar blijft de nachtrust dan Slapen ??

Mmm vanavond feestje van een andere pensionklant. Staleigenaar komt ook. ben benieuwd.

het is dat ik voor Hollandse begrippen weinig stalgeld betaal, maar ook 180 euro voor volpension, moet je paard goed verzorgt worden. Zal vandaag eens polsen, of ze hem niet vergeten water te geven.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 07:12

Kan je niet wat eerder weg? Je hebt dan welliswaar betaald tot 1 augustus, dus heb je recht op verzorging tot die tijd, maar ik zou er geen dag langer willen blijven.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 13:27

Het is misschien niet echt juist wat ik nu doe, maar hier zijn foto's van begin juni. Zag hij er voor hem goed uit. Dik zal die nooit worden. En foto's van vandaag. Denkelijk ziet het door de zon erger uit. Maar ben vandaag wel goed geschrokken. Ik bekeek hem vandaag eens goed.

Afbeelding
Foto van begin juni

Afbeelding
foto vandaag

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3Z7CW8YG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EUMVKM8B.jpg
foto van dichterbij, schaduw effect maakt het erger...

Ben vandaag klein rondje wezen rijden. Omdat zijn energie natuurlijk niet bevorderlijk is voor alleen op de wei te lopen.
Komende 2 maanden proberen weer terug op gewicht te krijgen. anders deze zomer maar geen endurance-wedstrijden meer (heb er pas 2 gereden, toen zag hij er mooi uit)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-07-07 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie 2 foto's max. toegestaan, rest omgezet naar links.

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:29

dat je je paard daar nog laat staan, ik had hem er al eerder weggeaalt!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:35

rijden?! Sorry hoor, maar denk je niet dat het zadel op vel-op-ribben niet erg rottig hem is?
Ik zou niet meer wachten maar hem meteen meenemen.

ps; het is hij ipv die.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 13:36

Ik weet echt niet hoe het komt dat hij in 1 maand zo slecht uitziet. Als je hem iedere dag ziet, valt het natuurlijk niet echt op, hoe mager die geworden is.

Maar daarom heb ik vandaag met mijn mobiele foto's gemaakt. En nu echt vergeleken. Echt het doet me pijn aan mijn hartje.
En ik weet zelf hoe lastig het is om hem mooier te krijgen. Heb er de afgelopen winter heel veel energie ingestoken. heeft ook met dikke deken gelopen, om alle energie te besparen. Maar het is een lastiger eter. Heb hem deze week gerstemix gehaald. Nu had die vanmorgen wel zijn bak leeg. Maar hij wou vandaag na het rijden, niet echt ervan eten.

Hij krijgt nu van mij extra 1 schep gerst-mix, 1 klein schepke subli-em(voor dikker te worden) en een scheut olie. Omdat als die rijdt, hij echt op vetten rijdt.

Tja ga er vandaag nog eens goed over hebben, anders vertrek ik al eerder.

Opzich heb ik niks kwaads te zeggen over de stalling waar ik Nu nog sta. Voor 98 van de 100 paarden/ruiters is die perfect. Sommige manege's zijn erger. Hier worden ze elleke dag gemest, staan iedere dag hele dag buiten.
Maar voor die 2 andere paarden is dat dus niet goed. De een hoeft minder voer te hebben. En in mijn geval dus veel meer.
Hij moet gewoon minimaal 1/2 bot hooi extra hebben. Terwijl die op een volle wei staat. Het voordeel van hem is, al leg je hem 1 hele bot in de stal, hij alleen maar eet wat die kan eten. Dus zit die vol, dan stopt die ook.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:48

ga direct weg dit gaat niet goed met je pony. Vind DB niet eens zo'n slecht iedee

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 13:51

BOM is gebarsten......

Ik heb de baas van de stalling gesmst, omdat die ons niet meer spreekt om paardje extra hooi te geven, omdat ik vond dat die sterk vermagert was. Nou belt die me toch boos op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:54

wat had hij dan te melden

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:02

hij zei wat moet ik doen:
Hij krijgt al 1 schep smorgens en sávonds en 1 plakje hooi.
Hij staat in een volle wei.
Wat verwacht je nu voor 180 euro.... vol pension by the way (nou ik verwacht goed gevoerd)

Nou hij vond het niet erg dat ik wegging. Maar dat mijn vriendin meegaat vindt die veel erger. Maar zij was ook al maanden aan het kijken. Omdat het voor haar best ver rijden is. Dus nu hebben we een stal, samen, want dat is handiger. Wat iedere keer toch 14 km scheelt. Dan kan je makkelijker 2 x per dag gaan. Plus mag je paard zo veel eten wat je wilt.

En bij mijn nu nog stalling, hebben ze ook een kantine. waar je dur drinken betaald of opschrijft. nu zegt die dat ik mijn 5 drankjes niet betaald zou hebben. Hallo zei ik. Ik heb die wel betaald, maar als je me niet wilt geloven , mij best.

Nou hij was echt pissig. Dit hou ik niet meer vol. en bel dus mijn nieuwe stalling op, of ik al eerder kan komen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:09

goed zo meteen weg gaan.

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:19

gewoon vragen of je vandaag er nog naartoe kan, doen ze vast niet moeilijk over als je de situatie uitlegt!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:25

Ik hoop dat je per direct bij je nieuwe stal terecht kan meis, want jouw paard is al in geen tijden goed gevoerd op de stal waar je nu staat, dat is wel duidelijk.
Inpakken en WEGWEZEN!