Koud water op benen spuiten na rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlbaLover

Koud water op benen spuiten na rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:13

Hoi Knipoog
Ik vroeg me af,is het goed voor je paard,als je de benen na het rijden met koud water afspuit als je paard hard heeft gewerkt ? Want dan zweet mijn paard altijd en ik doe ook altijd Peesbeschermers aan dus..

BarbaLala

Re: Koud water op benen spuiten na rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:14

Ik doe dat wel altijd, behalve in de winter soms.
Volgens mij is het wel goed, even lekker verkoelend voor je paard. Lachen

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:15

ik zou geen koud water doen,ik denk dat jij het ook niet lekker vind als je een koude douche krijgt na het sporten, lauw water kan geen kwaad hoor.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:17

Ik doe het wel hoor, als het warm is tenminste...Lekker verkoelend toch!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:20

Ik doe het ook. Even lekker afspoelen. Ik 'sproei' eerst van een
afstandje. Ik zou het zelf ook niet zo fijn vinden om meteen een plens koud water over me heen te krijgen. Dus dan eerst maar een beetje 'wennen' aan het koude en daarna mag ze helemaal nat.
En of ze het lekker vind? Ze vind het hééééérlijk (maak er ook nog eens een combinatie van met water én gras dan is het helemaal perfect Vork )

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:20

Als het op zijn benen is is afspuiten altijd goed, Maar jem oet niet meteen de ijskoude straal op zn lichaam zetten want daar kunnen ze zelfs een hartaanval door de schrik van krijge

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:28

Ik spuit haar zomers altijd ff af, 's winters niet. Ze haat het, maar ik wil het zweet eruit hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:31

Ik heb de beschikking over warm water, en 's zomers en 's winters (niet bij vriestemp) worden ze regelmatig helemaal afgespoten.

Wat betreft het afspoelen van de benen: om pezen goed te koelen heb je niet genoeg aan even een koude waterstraal, daar is 20 minuten per been voor nodig.

Voorkomen dat de benen te warm worden is beter dan genezen. Kijk goed naar de beenbescherming die je gebruikt, en gebruik na het rijden eventueel koelbandages om de pezen te koelen.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:32

Ik spuit de benen altijd af, behalve als het winter (of koud) is.
De bloedvaatjes in de benen vernauwen zich door de kou. Daarna gaan ze weer openstaan om te zorgen dat het beest het niet koud krijgt. De reaktie die je wilt: goede doorbloeding. Daarmee krijg je dus dat het paard via het bloed de afvalstoffen (spierpijn) kan afvoeren.

Als mijn paard helemaal nat is van het zweet dan spuit ik haar helemaal af, dan droogt ze ook schoon op en blijft het zweet niet op de huid.

Mijn filosofie Lachen Tja... verder vindt het gewoon wel lekker en ik vind het leuk om te modderen met water!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:33

Cassidy schreef:
Ik heb de beschikking over warm water, en 's zomers en 's winters (niet bij vriestemp) worden ze regelmatig helemaal afgespoten.

Wat betreft het afspoelen van de benen: om pezen goed te koelen heb je niet genoeg aan even een koude waterstraal, daar is 20 minuten per been voor nodig.

Voorkomen dat de benen te warm worden is beter dan genezen. Kijk goed naar de beenbescherming die je gebruikt, en gebruik na het rijden eventueel koelbandages om de pezen te koelen.

Mijn paard heeft de beenbescherming nodig, ze strijkt, en ik heb al met de hoefsmid overlegt of er iets aan te doen is, maar dat is er niet. Als ik wil voorkomen dat ze haar kogels helemaal openhaalt moet ze beenbeschermers om.

En koelbandages klinkt leuk, maar dat houd wel in dat je het dier weer een uur op stal moet hebben staan, want ze moeten ook weer af.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:40

Ik koel de benen alleen na zware cross(training). Dan doe ik coldpacks om de voorbenen. Verder stap ik gewoon goed uit op het harde, ga niet elke dag staan koelen. Zoals iemand hierboven ook al schreef, het schijnt pas effectief te zijn als je erg lang blijft spoelen. Verder moet je toch ook uitkijken voor mok, ik tenminste wel bij mijn vos met 4 witte benen!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:45

miss_jumpy schreef:
Ik koel de benen alleen na zware cross(training). Zoals iemand hierboven ook al schreef, het schijnt pas effectief te zijn als je erg lang blijft spoelen.

8 min. is voldoende.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:47

Als je dan 2 voorbenen wil doen ben je toch wel even bezig!

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:48

Als je heel hard hebt gewerkt is het wel logisch dat je lang moet uitstappen. Dan koelt het paard ook gelijk en dan kan je beginnen met een beetje sproeien. Dus gewoon lang uitstappen dan kan het vast Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:49

En wil je vier benen doen, dan ben je helemaal lang bezig.

Ik stap na een training altijd 10-20 minuten uit op harde bodem (asfalt/stenen), afhankelijk van de lengte en intensiteit van de training. Dat stimuleert de doorbloeding ook prima.

En koelbandages/coolpacks zijn ook veel efficiënter dan water. Eigenlijk vind ik afspuiten ook behoorlijk waterverspilling als je ziet wat er wegstroomt. Bloos

Lovely1

miss_jumpy schreef:
Als je dan 2 voorbenen wil doen ben je toch wel even bezig!

Krukje erbij, paard hooi of gras Knipoog

ravellie

Ik spuit mijn paardje ook altijd af na het rijden ( benen en voetjes)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:50

Na training voor endurance, spoel ik hem vaak helemaal af, of met een spons. Aangezien er dan toch veel zweet is op hem. En het anders zo vies gaat worden.

De benen spoel ik altijd af, ook in de winter. Vooral om de echte meeste natte rotzooi eraf te krijgen.

Vanny_

's Zomers spuit ik eigenlijk altijd na het rijden de benen, schouders & plek van de singel af. Soms helemaal als het warm is. Wij hebben geen warm water. Ik doe het omdat ik het zweet eraf wil hebben en ze vinden het lekker.

Karin

Vjestagirl schreef:
En koelbandages klinkt leuk, maar dat houd wel in dat je het dier weer een uur op stal moet hebben staan, want ze moeten ookweer af.

Een uur? Ik gebruik Techni-Ice, dat laat ik er 20 minuten om zitten. Niet langer, is niet nodig en kan zelfs te veel van het goede zijn. In die 20 minuten kan ik mooi andere dingen doen: spullen opruimen, voer klaarzetten, stalgang vegen... Daar hoeft mijn paard geen uur voor op stal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:51

Nagyl schreef:
Na training voor endurance, spoel ik hem vaak helemaal af, of met een spons. Aangezien er dan toch veel zweet is op hem. En het anders zo vies gaat worden.

De benen spoel ik altijd af, ook in de winter. Vooral om de echte meeste natte rotzooi eraf te krijgen.

Maar dan spuit je af met een ander idee dan de benen koelen omdat-ie hard heeft gewerkt.

Mijn paard afspuiten als-ie hard heeft gezweet of onder de bagger zit doe ik ook. Maar alleen om het ergste zweet/vuil eraf te krijgen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:51

Karin schreef:
En wil je vier benen doen, dan ben je helemaal lang bezig.

Ik stap na een training altijd 10-20 minuten uit op harde bodem (asfalt/stenen), afhankelijk van de lengte en intensiteit van de training. Dat stimuleert de doorbloeding ook prima.

En koelbandages/coolpacks zijn ook veel efficiënter dan water. Eigenlijk vind ik afspuiten ook behoorlijk waterverspilling als je ziet wat er wegstroomt. Bloos

Ik moet sowieso 20 minuten over straat stappen naar de bak dus dat in- en uitstappen gaat mij mij vanzelf.

Dat wegstromende water vind ik ook wel een beetje zonde eigenlijk!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:52

miss_jumpy schreef:
Ik koel de benen alleen na zware cross(training). Dan doe ik coldpacks om de voorbenen. Verder stap ik gewoon goed uit op het harde, ga niet elke dag staan koelen. Zoals iemand hierboven ook al schreef, het schijnt pas effectief te zijn als je erg lang blijft spoelen. Verder moet je toch ook uitkijken voor mok, ik tenminste wel bij mijn vos met 4 witte benen!

zelfde hier.. een vd 2 paarden (met 4 witte benen) is ook erg gevoelig voor mok, dus afspoelen doe ik alleen als het echt warm is. anders gaat er alleen een emmer met spons overheen (zadel-, singelplek en hals).

die van mij zins overigens ook niet echt enthousiast over water, alleen als het echt warm is en ze veel gezweet hebben. dan laat ik de ene (met maar 2 witte benen en minder gevoelig voor mok) na het afspoelen altijd even rollen in de bak, zijn ze gelijk weer bijna droog.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:52

miss_jumpy schreef:
Ik moet sowieso 20 minuten over straat stappen naar de bak dus dat in- en uitstappen gaat mij mij vanzelf.

Ik ook, 2.5 km naar de bak, en als ik uit het bos kom moet ik sowieso altijd de laatste kilometer langs de weg. Ja

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:53

Karin schreef:
Nagyl schreef:

Maar dan spuit je af met een ander idee dan de benen koelen omdat-ie hard heeft gewerkt.

Mijn paard afspuiten als-ie hard heeft gezweet of onder de bagger zit doe ik ook. Maar alleen om het ergste zweet/vuil eraf te krijgen.

en ook hier kan ik me volledig bij aansluiten, lekker het zweet wegspoelen is een ander verhaal, doe ik wel! Of inderdaad de bagger eraf spuiten Haha!