Ik vroeg me af,is het goed voor je paard,als je de benen na het rijden met koud water afspuit als je paard hard heeft gewerkt ? Want dan zweet mijn paard altijd en ik doe ook altijd Peesbeschermers aan dus..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) 
Tja... verder vindt het gewoon wel lekker en ik vind het leuk om te modderen met water! Cassidy schreef:Ik heb de beschikking over warm water, en 's zomers en 's winters (niet bij vriestemp) worden ze regelmatig helemaal afgespoten.
Wat betreft het afspoelen van de benen: om pezen goed te koelen heb je niet genoeg aan even een koude waterstraal, daar is 20 minuten per been voor nodig.
Voorkomen dat de benen te warm worden is beter dan genezen. Kijk goed naar de beenbescherming die je gebruikt, en gebruik na het rijden eventueel koelbandages om de pezen te koelen.
miss_jumpy schreef:Ik koel de benen alleen na zware cross(training). Zoals iemand hierboven ook al schreef, het schijnt pas effectief te zijn als je erg lang blijft spoelen.
miss_jumpy schreef:Als je dan 2 voorbenen wil doen ben je toch wel even bezig!
Vjestagirl schreef:En koelbandages klinkt leuk, maar dat houd wel in dat je het dier weer een uur op stal moet hebben staan, want ze moeten ookweer af.
Nagyl schreef:Na training voor endurance, spoel ik hem vaak helemaal af, of met een spons. Aangezien er dan toch veel zweet is op hem. En het anders zo vies gaat worden.
De benen spoel ik altijd af, ook in de winter. Vooral om de echte meeste natte rotzooi eraf te krijgen.
Karin schreef:En wil je vier benen doen, dan ben je helemaal lang bezig.
Ik stap na een training altijd 10-20 minuten uit op harde bodem (asfalt/stenen), afhankelijk van de lengte en intensiteit van de training. Dat stimuleert de doorbloeding ook prima.
En koelbandages/coolpacks zijn ook veel efficiënter dan water. Eigenlijk vind ik afspuiten ook behoorlijk waterverspilling als je ziet wat er wegstroomt.
miss_jumpy schreef:Ik koel de benen alleen na zware cross(training). Dan doe ik coldpacks om de voorbenen. Verder stap ik gewoon goed uit op het harde, ga niet elke dag staan koelen. Zoals iemand hierboven ook al schreef, het schijnt pas effectief te zijn als je erg lang blijft spoelen. Verder moet je toch ook uitkijken voor mok, ik tenminste wel bij mijn vos met 4 witte benen!
miss_jumpy schreef:Ik moet sowieso 20 minuten over straat stappen naar de bak dus dat in- en uitstappen gaat mij mij vanzelf.
Karin schreef:Nagyl schreef:Na training voor endurance, spoel ik hem vaak helemaal af, of met een spons. Aangezien er dan toch veel zweet is op hem. En het anders zo vies gaat worden.
De benen spoel ik altijd af, ook in de winter. Vooral om de echte meeste natte rotzooi eraf te krijgen.
Maar dan spuit je af met een ander idee dan de benen koelen omdat-ie hard heeft gewerkt.
Mijn paard afspuiten als-ie hard heeft gezweet of onder de bagger zit doe ik ook. Maar alleen om het ergste zweet/vuil eraf te krijgen.