hoe kan ik het beste de wei jacobskruiskruid vrij maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

hoe kan ik het beste de wei jacobskruiskruid vrij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 12:50

hallo allemaal,

ik kan een waarschijnlijk een wei pachten in de grote van 5600 m2.
het enige probleem is dat deze wei inmiddels al een goed jaar leeg staat en nu dus helemaal vol staat met het gevaarlijke jacobs kruiskruid!!! Boos!

mijn vraag is of er hier iemand ervaring mee heeft om dit te bestrijden?

ik dacht zelf, eerst alles met de hand eruit trekken, met wortel, en dan eventueel spuiten met gif?
als het eenmaal weg is kan ik het goed bijhouden, maar ik weet dus even niet of dit wel de beste manier is?
of is dit gewoon onbegonnen werk en kan ik maar beter naar een andere wei zoeken, deze wei met stal is wel alles waar ik ooit van droomde! Bloos

dus heb je er ervaring mee laat dan een berichtje achter, alle beetjes helpen! Go jij! Go jij!

groetjes loes Doei!

Cassidy

Re: hoe kan ik het beste de wei jacobskruiskruid vrij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:58

Handmatig verwijderen is erg veel werk, en dan moet je niet alleen de bloeiende planten verwijderen maar ook alle rozetten. En dan niet alleen dit jaar maar alle komende jaren die je dat land wilt gebruiken.

Mijn advies: handmatig verwijderen, daarna spuiten, het hele weiland omploegen, opnieuw gras inzaaien, en heel scherp zijn op nieuwe plantjes. Maar dat gaat een paar centen kosten...ik weet niet wat je budget is?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:06

ja, kijk dat is een beetje het probleem!
het is eigenlijk de bedoeling dat mijn paard en van de winter kan staan!
dus als ik hem na het seizoen uit de opfok heb gehaald!
het valt mij op dat veel paarden hier in de buurt gewoon met dit kruid in de wei staan!
ik snap die mensen echt niet hoor!
ik dacht als ik het er met de hand uit trek, dat is idd wel heel veel werk maar heb t er wel voor over, dan kan ik het erna gewoon gewoon bijhouden!
maar ik weet niet of dit genoeg is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:13

Het zal voor deze winter wel genoeg zijn, maar je zult moeten blijven controleren, en er zeker van zijn dat je echt alles er uit hebt gehaald. Als er maar een stukje wortel blijft zitten groeit het weer terug.
Je kunt de rozetten met strooizout behandelen, daar kunnen ze niet tegen, maar dan wel de bladeren weghalen, als die eenmaal verrotten eten paarden ze namelijk wel. En idd, er wordt te makkelijk van uitgegaan dat paarden het niet eten...maar niet ieder paard blijft er van af....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:18

kun je mij een prijs indicatie geven van het omploegen van het land en opnieuw inzaaien?
want het is wat je zegt, als er volgend jaar de hele wei weer mee vol staat, jah dan kan ik geen oog meer dicht doen!
daarvoor zijn mijn dieren me veel teveel waard!

alvast bedankt he! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:20

Een prijsindicatie zou je toch moeten opvragen bij degene die het voor je doen kan: een loonwerker oid...
Vergeet het spuitmiddel niet, het omploegen, inzaaien en de kosten voor het graszaad.
Voordeel is wel dat je kiezen kunt wat voor gras je laat zaaien..
En als de buren niet bijhouden, blijf je besmetting houden, ook als je zelf opnieuw hebt ingezaaid.

JKK is echt klerespul...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-07 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:27

ja das ook waar, het probleem blijft dat er ook wat bij de naast gelegen landen ligt maar ik geloof dat dat van de wei afkomt die ik wil huren!
het is erin gekomen door de achterliggende opgravingen en hertenweien van de gemeente!
ik zal er toch gewoon eens vrijblijvend naar informeren, het nadeel is dat ze er dan van de winter niet meer op kunnen denk ik?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:35

Nieuw ingezaaid land heeft een aantal maanden nodig...als je nu zaait zou het van de winter misschien nog wel kunnen lukken.
Maar ook dat zou ik aan iemand overlaten die er verstand van heeft.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:53

ja ik heb net tussendoor even contact gehad met een loonwerker!
die zitten rond de 70 euro per uur ploegen of frezen, en dan zaaien had ze het geloof ik over 130 euro per uur!
ploegen en zaaien zou dan ongeveer 3 uur werk zijn, dus dan zit ik zonder de rijkosten op 300 euro, dus op zich valt dat nog wel mee en kan het een optie zijn!
maar of het dan voor de winter nog lukt om het klaar te krijgen wet ik niet, haha!
ik geloof dat het wel enkele maanden duurt voordat een grasmat paard proef is!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:58

lukt niet wss, kan het beste in najaar gras inzaaien en dan kan het hele winter groeien, vanaf feb, maart moet dat goe dgenoeg zijn om weer paarden op te zetten

ik zou ook omploegen en nieuw inzaaien, en erna goe dkunstmest erop, op arme grond groeit jkk veel sneller dan op rijke grond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:02

en die kosten vallen nog mee, maar je kan ook aan een boer uit de buurt vragen od die tijd heeft, Vaak doen hun het voor een stuk minder geld.
Ik laat in augustus een wei omploegen en inzaaien. jij had toch ook een bak, kun je ze de wintermaandne niet zolang daar op laten staan en in voorjaar de nieuwe wei op. teveel jong gras is niet goed voor paardenm, en daarbij moet het gras toch wel tijdje kans krijgen om te groeien, wintermaanden zijn daar het beste voor

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:06

ja ik kan ze dan in princiepe ook in de bak zetten!
als de wei is omgeploegd dan en ingezaaid is het jkk toch weg en kunnen ze er niet meer bij!
en qwa ruimte is het groot genoeg want in de opfok staan ze in de winter ook in een stal met kleine uitloop dus erop achter uit gaat ie niet, lekker een hooiruif erbij!
is idd ook wel een idee, en de weien dan het najaar en de winter bij laten komen en in het voorjaar dan wel eerst schapen ofzo erop, voor aan te lopen en om het vele jonge gras af te vreten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:12

idd, slim. Ik doe nu ook dus augustus opnieuw inzaaien, en dan tijdleijk op andere wei staan en dan eerst een keer laten maaien en dan mn paardjes erop.

weet je trouwenz zeker dat het jkk is? Zijn veel planten die erop lijken maar die het toch net niet zijn

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:14

wij hebben er een aparaatje voor jou nou meer een soort 3 tand Vork daar mee kun je gemakenlijk het jacobskruid met wordtel en al eruitsteken. Haha! je moet nog wel handschoenen aan doen maar het is minder moeilijk als dat je het met de hand moet doen en dan een mes ofzo er langs steekt Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:16

nou, 100% zeker weet ik het niet!
maar als het zeker doorgaat laat ik r iemand naar kijken of het idd jkk is!
maar ik dacht als het me klauwen vol met geld gaat kosten begin ik er niet aan, haha!
maar de kosten vallen denk ik nog wel mee dan,dus is het de moeite waard!
en zowiezo kan t denk ik geen kwaad om die weien opnieuw te laten inzaaien!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:18

je kunt er ook een foto van maken en hier op zetten kan iedereen kijken of het jacob is

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:20

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:22

Voor de bestrijding van JKK kun je de volgende middelen gebruiken:
Bofix 6 l + Primus 100ml/ha of 2-4D + MCPA 2l/ha in juni-juli voor de bloemknop!

Betekend bijna dat je te laat bent voor de bestrijding. Daar komt bij dat JKK heel erg moeilijk te bestrijden is.
Je mag zelfs met deze middelen zonder spuitlicentie niet spuiten en rekening houden met de bloei voor de bijen e.d.

Bofix is volgens mij alleen verkrijgbaar in Belgie. Heeft zelfs een buggerzone van 5m
2-4D heeft als voordeel dat het weinig remming op gras heeft, maar wel op distels, paardenbloemen e.d.
MCPA pakt ook de zuring en biezen mee.

Ik zie onderweg ook regelmatig paarden tussen JKK lopen, maar heb me laten vertellen dat alleen JKK gegeten wordt door paarden als de bloemen er nog niet inzitten.

Ongeloofwaardig, zo'n risico zou ik noooit nemen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 18:04

ja ik heb het vergeleken met een foto, het leek er verdacht veel op!
maar als k zeker weet dat t doorgaat dan laat ik er even iemand naar kijken die er echt verstand van heeft!
als het gespoten word dan laat ik het door de loonwerker doen, deze doet erna dan ook ploegen en inzaaien!
deze mensen weten wel hoe en wat maar ik heb al van hun geoord dat het bijna onmogelijk is om alles preventief te bestrijden omdat jkk gewoon vet hardnekkig is!
maar als t meeste weg is en blijft kun je erna met de hand goed bijhouden!

ze hebben mij ook verteld dat paarden het niet eten zolang het bloeit, maar pas als het is uitgedroogd of gemaaid!
maar ook ik wil dit risico niet lopen en wil het allemaal weg hebben, haha, alles!

zoals ik de reacties lees denk ik wel dat t waarschijnlijk t beste is om alles om te laten ploegen en opnieuw te laten inzaaien, en dan lekker het najaar tot het voorjaar laten bijtrekken!

bedankt allemaal!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:27

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:31

dat hadden wij ook.
we hebben handmatig eruit getrokken met wortel en al.
en dit jaar is het er niet meer

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 08:42

hey leandros,

dus bij jullie was t ook, en met de hand weg gehaald!
ik heb gister foto's gezien van de wei vorig jar zomer en toen stond er niet een jkk in!
dus misschien lukt het met de hand ook nog wel!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:13

ja dat is waar als je de planten maar niet meer in het weiland laat en in plastic zakken doet.
want als de plantjes zijn opgedroogt dan eten ze het wel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 18:50

ja dat klopt, maar ben er over aan t denken om ze dan te verbranden in een bandton!
dan is de rotzooi helemaal weg, haha!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:53

kan ook.