Karin schreef:Mijn paard vindt het echt verschrikkelijk als zijn manen worden getrokken. Hij is daar extreem gevoelig op. Haren met wortel en al uittrekken zou ik bij hem dus al helemaal niet doen, dan staat hij recht overeind of hij gooit zich van links naar rechts. Het doet hem gewoon duidelijk pijn.
Ik heb daar respect voor, dus manen trekken gebeurt hier met zo'n kammetje/mesje. Hoewel ik zijn manen de laatste anderhalf jaar lekker heb laten doorgroeien zodat ik er op wedstrijden lange vlechten in kan leggen. Paard blij, ik blij. Kan me voorstellen dat dat geen optie is als je de manen kort wilt houden, maar bij ons werkt het.
Zo gaat het momenteel hier ook. Als ik schapenstront uit haar manen probeer te plukken gaat ze al flippne, omdat ze dan denkt dat ik haar manen ga trekken... Nee, dat vind ze absoluut niet fijn. Zij komt ook omhoog, ik wordt hoe dan ook geplet en ze wordt gewoon echt link... Ze heeft er duidelijk last van (al is het verder ook een echte merrie). Sinds ze van mij is laatr ik haar manen dus gewoon groeien en ik zie wel wat ik ga doen als het zover is dat ik de lange manen zat ben... Ik heb al eens met een uitdunmesje geprobeerd, maar zodra ze doorheeft dat ik aan haar manen zit begint het al. Ik kan overigens ook niet vlechtjes of wat dan ook maken bij haar
(ik even geluk dat ik niet wedstrijden wil/ hoef te rijden met haar
)
Het is idd bij sommige paarden een pijnlijk gebeuren, andere blijven gewoon doorslapen... Zo'n laatste zou ik ook wel eens willen