Stelling: Toppaarden/ pony's lijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Stelling: Toppaarden/ pony's lijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:03

Vandaag even de nieuwe Paard&Sport doorgenomen. Daar staat tegenwoordig de vaste rubriek üit het leven van...." in. Vind ik persoonlijk altijd een erg leuk om te lezen. Wel valt mij op dat veel van deze paarden vrijwel niet in de wei komen.

Nu vandaag las ik "Uit het leven van Power&Paint", en eigenlijk schrok ik er best van. Longeren: Vrijwel nooit. Weidegang of paddock: Nooit. Springwerk: Nooit. Dressuurwerk: dagelijks. Buitenrit:Nooit.

Nu wil ik niet beweren dat deze pony nou echt lichamelijk lijdt. Het meisje wat hem rijdt is er duidelijk wijs mee en heeft veel respect voor hem. Ik vind het echter jammer dat deze pony totaal geen afwisseling heeft. Hij heeft geen kans om 'paard te zijn'. Ik ben van mening dat juist deze paarden, die zwaar werk verrichten, ook kans moeten hebben om te ontspannen, juist in een wei of paddock. En in ieder geval niet elke dag hetzelfde doet.

Tuurlijk is deze pony veel waard, en de andere paarden in deze rubriek ook, maar staan deze topprestaties boven het welzijn?

Lovely1

Re: Stelling: Toppaarden/ pony's lijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:06

Uppojono schreef:
Vandaag even de nieuwe Paard&Sport doorgenomen. Daar staat tegenwoordig de vaste rubriek üit het leven van...." in. Vind ik persoonlijk altijd een erg leuk om te lezen. Wel valt mij op dat veel van deze paarden vrijwel niet in de wei komen.

Nu vandaag las ik "Uit het leven van Power&Paint", en eigenlijk schrok ik er best van. Longeren: Vrijwel nooit. Weidegang of paddock: Nooit. Springwerk: Nooit. Dressuurwerk: dagelijks. Buitenrit:Nooit.

Nu wil ik niet beweren dat deze pony nou echt lichamelijk lijdt. Het meisje wat hem rijdt is er duidelijk wijs mee en heeft veel respect voor hem. Ik vind het echter jammer dat deze pony totaal geen afwisseling heeft. Hij heeft geen kans om 'paard te zijn'. Ik ben van mening dat juist deze paarden, die zwaar werk verrichten, ook kans moeten hebben om te ontspannen, juist in een wei of paddock. En in ieder geval niet elke dag hetzelfde doet.

Tuurlijk is deze pony veel waard, en de andere paarden in deze rubriek ook, maar staan deze topprestaties boven het welzijn?

Als ik zie hoe deze top paarden ogen onder het zadel en gewone reguliere foto's denk ik niet dat deze paarden er onder te lijden hebben. Ik zou wel graag meer van deze paarden wat vaker in de wei terug zien maar om nou te zeggen dat ze lijden.. nee

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:09

Uppojono schreef:
maar staan deze topprestaties boven het welzijn?

bij sommige mensen wel ja. Verdrietig Ik had er een Programma over gezien op tv (al een tijd geleden hoor) Dat is gebleken dat Top paarden/pony's (wat dan ook, springen of Dressuur.) Minder lang leven dan paarden die dagelijks hun ei kwijt kunnen. Zie: Buitenritten, weiland, paddock etc etc.
tsja, eigelijk omdat wij ons lolletje willen.

Ik hoef hier geen kritiek op te hebben dit heb ik ook maar gezien op TV.

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:11

ik ben het eens met lovely, ze zien er niet slecht uit(zeker power&paint niet) maar het zou denk ik wel beter voor ze zijn als ze af en toe in de wei kunnen lopen en dan is afwisseling nog niet zo belangrijk als ze maar gewoon de wei in kunnen en gek doen enz.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:11

Idd wat je zegt. ik zou ze ook vaker in de wei willen zien. Ik vind de pony er ook super uitzien hoor, en niet zielig.. Hij weet waarschijnlijk ook niet wat hij mist. Maar hij heeft totaal geen afwisseling of weidegang.. Altijd maar weer hetzelfde..

Niet dat ik zometeen als Penny word gezien, die zometeen de dierenbescherming wil bellen, omdat het zo zielig is Tong uitsteken. Zo is het dus niet..
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 08-07-07 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:12

Lika93 schreef:
Uppojono schreef:
maar staan deze topprestaties boven het welzijn?

bij sommige mensen wel ja. Verdrietig Ik had er een Programma over gezien op tv (al een tijd geleden hoor) Dat is gebleken dat Top paarden/pony's (wat dan ook, springen of Dressuur.) Minder lang leven dan paarden die dagelijks hun ei kwijt kunnen. Zie: Buitenritten, weiland, paddock etc etc.
tsja, eigelijk omdat wij ons lolletje willen.

Ik hoef hier geen kritiek op te hebben dit heb ik ook maar gezien op TV.

als het waar is is het eigenlijk wel slechts wat wij dan van ze vragen met de topsport enz. Scheve mond

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:13

Uppojono schreef:
Idd wat je zegt. ik zou ze ook vaker in de wei willen zien. Ik vind de pony er ook super uitzien hoor, en niet zielig.. Hij weet waarschijnlijk ook niet wat hij mist. Maar hij heeft totaal geen afwisseling of weidegang.. Altijd maar weer hetzelfde..

Niet dat ik zometeen als Penny word gezien, die zometeen de dierenbescherming wil bellen, omdat het zo zielig is Tong uitsteken. Zo is het dus niet..

whaha, nee rustig maar je bent geen penny Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 07:59

Ik vond ook al dat er weinig afwisseling in het leven en werk van die pony zat...
Bij Tineke Bartels lees je nog wel dat ze een keertje over de galopbaan gaan, of een buitenritje maken of wat balkjes of een sprongetje.

De enige manier dat Power buiten komt is blijkbaar om dressuur rijden in de buitenbaan of te stappen/grazen aan de hand

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:09

ik ben persoonlijk van menig dat alle paarden de kans moeten krijgen om buiten te llopen in padock of weide, ik snap ook niet waarom dat neit gebeurd, zo veel moeite is het toch niet om je paard daar in te zetten ? en ja 'het kost te veel geld' is ook geen rede, daar meot je maar aan denken als je een paard koopt.
verder neem ik aan dat de mensen waar het hierom gaat genoeg geld hebben maar het was maar een voorbeeld.
kan me niet voor stellen dat het paard zo nog lol in het werk houd als hij altijd het zelfde moet doen ( zou er als ruiter zelf ook gek van worden!)
maarjaa dat is mijn mening Knipoog

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:10

Ik denk meer dat ze bang zijn voor blessures, en idd dat kost dan weer veel geld..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:50

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:58

Ik heb hierover al 3 verschillende topics gezien op bokt. Haha!
Sneu voor het paard. Ik denk dat die paarden geestelijk wel lijden. Niet heel erg, maar dat het geestelijk gewoon niet goed voor ze is als ze geen paard kunnen zijn.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:00

Ik denk dat ze niet echt lijden, maar ik persoonlijk vind het echt niets. Mijn paarden gaan gewoon iedere dag buiten en als ze een dag niet buiten kunnen voel ik me daar echt niet lekker bij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:51

Ik 'schrok' er ook wel een beetje van.
Paarden zijn geen gebruiksvoorwerpen. Ik vind best dat je veel van ze kan vragen, maar geef ze dan ook waar ze naar verlangen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:01

Even wat andere P&S opgesnord, daar wordt je toch wel weer een beetje vrolijker van.

BMC Up And Down van Jeroen Dubbeldam
Longeren: 2 tot 3 keer per week
Stapmolen: elke dag 2 keer
Weidegang: als de bodem en het weer het toelaten elke dag
Buitenritten: regelmatig
Dressuur: elke dag
Springen: 1 tot 4 keer per week

Fadilah R van Carmen Romer (endurance)
Longeren: Niet
Stapmolen: Loopband
Weidegang/paddock: stal met uitloop
Buitenritten: 4 keer per week
Dressuur: niet in de bak, maar buiten
Springen: niet

Meer P&S kon ik even niet vinden, maar dit vind ik er toch al veel beter uitzien.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:14

Ik heb het ook gelezen.. Ik vind het ook niet kunnen.. een paard moet toch even lekker uit kunnen razen in de wei..

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:21

ik vind dat je een paard paard moet laten, en dat ie dus ook lekker buiten mag grazen, en dat een paard ook afwiseling nodig is. Wat zou jij er van vinden als jij op school aleen wiskunde mocht doen. Dan vind je het toch ook leuk om wat anders te doen. ik zeg niet dat alle top paarden/pony's zo'n leven hebben maar ik denk dat wel veel van die paarden/pony's zo'n leven hebben.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:40

@ Lenneke.. Ja, idd, daar word ik weer blijer van.. Tong uitsteken. Het zijn ook meer de dressuurpaarden waar mee om wordt gegaan als of ze bij één stap los, hun benen breken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:23

Je ze zien er goed uit, maar of het koppie er ook zo blij mee is..
Ik vind dat een paard regelmatig naar buiten hoort te gaan, het liefst niet alleen maar met een groepje.. Ik kan me niet voorstellen dat een paard echt gelukkig is in een gouden kooitje..
Ik kan er echt van genieten als mijn paard door het stof rolt en met vriendjes staat te krabbelen. Als mijn paard vies is, dan denk ik, heb je je lekker vermaakt vandaag?!!

Er zijn ook vaak mensen die zich afvragen of ze hun hengstje wel moeten ruinen, als antwoord geef ik standaard, als er geen dekcapaciteiten of ambities zijn, eraf die dingen, dan kunnen ze lekker met vriendjes én vriendinnetjes in de wei.. De hengsten op mijn werk proberen we ook er zo vaak mogelijk uit te laten. Dat lukt de ene keer beter dan de andere, maar de benen strekken is wel een must..

De paarden van Tinkeke Bartels kwamen toch ook vaak in de wei, las ik ergens..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:38

aan de ene kant ik het wel sneu, aan de andere kant worden de meeste toppaarden/pony's toch wel zwaar verwend door de eigenaar (dat is in ieder geval mijn ervaring met de toppony's van nederland die ik ken, deze worden toch wel goed verwend door de kids waardoor ze gerede worden)

naar mijn mening is het eigenlijk bijna nog sneuer voor de eigenaar. al deze paarden gaan met 4 benen ingepakt aan het werk. soms zelfs gebandageerd de molen in. en als ze al in de wei mogen dan met 3 lagen over elkaar. (ik ken zo'n stal ja, niet overdreven: voorbenen dubbele onderlappen en dan rondom gebandageerd met 4 voeten springschoenen...)
uiteindelijk worden de pezen 100 keer sterker als je gewoon zonder bescherming traind. een paar strijklappen ofzo moeten kunnen als ze echt nodig zijn, maar verder loopt het paard niet meer op zijn eigen kracht. dit zorgt dus voor een hoop peesblessures als ze zonder peesbeschermers een wedstrijd moeten lopen...

dus voor de gezondheid en vitaliteit van je paard is het juist slimmer om hem zelf zn pezen te laten trainen in de wei dan hem de hele dag in zn hok te houden.

maargoed, wie ben ik om er wat van te zeggen....

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:51

Ik ben zeker van mening dat een paard ook paard moet zijn. Doe er bij mijn paard alles aan om dat zoveel mogelijk te realiseren.
Er zit echter een "maar" aan. Als ik een paard heb met een prijskaartje zoals een aantal toppaarden hebben, dan weet ik ook niet meer zo zeker of ik 'm wel gewoon zonder bescherming in de paddock/weide zou gooien en zou denken "veel plezier vandaag". Als zo'n paard iets krijgt heb je natuurlijk wel een serieus probleem (of het zou je in elk geval ernstig verlies kunnen opleveren en laten we eerlijk zijn, het gaat wel om geld).

Wat ben ik blij met mijn huis-tuin-keuken paard waarmee ik zoveel lol heb.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:52

ik vind het echt gewoon zielig. er is helemaal geen afwisseling. paard moet iedere dag 'hetzelfde' doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:25

Met dit soort paarden hoeft maar iets te gebeuren en ze zijn geblesseerd. Komen nooit op onregelmatige bodem en mogen nooit eens lekker uit hun dak gaan. 1 misstapje en de pezen zwikken. Van verwennen kan ik niet spreken. Een paard in een keurig schone stal met het beste voer is lang niet zo gelukkig als een paard met soortgenoten in de wei. Mijn pony's zijn nog nooit geblesseerd geweest. Ik weet zeker dat dat komt omdat ze bodemvast zijn doordat ze in verschillende soorten terrein trainen, plezier in hun werk hebben en sterke botten hebben door veel beweging in de wei en veel zonlicht.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:30

Uppojono schreef:

Dit las ik dus ook en ik was echt verbaast.
Ik snap best dat de dieren een hoop geld waard zijn, maar dat weten zij niet en ik vind dus ook dat een paard altijd paard moet kunnen zijn.
Ik vind dat een paard gewoon lekker zijn ei kwijt moet kunnen in een wei/ paddock. Al is het maar voor geestelijke ontspanning en staan ze uren op hetzelfde plekje (iets wat mijn pony vaak deed, omdat ze dat gewoon heerlijk vond) dan is het toch anders dan 24/7 in een box. Lijkt me niet prettig. Voor geen één paard. Om even te antwoorden op de stelling. Er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen vind ik dat toppaarden niet meer behandeld worden als paarden, maar als producten en dat zijn het niet!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:02

Dan komen ze in de ring, ligt er een wit papiertje langs de ring en is de hele proef verknald.
Dat krijg je als je paard nooit iets anders ziet dan z'n stal, de poetsplaats en een bak waar alle mogelijk enge dingen weggehaald zijn.
Maar wie krijgt de schuld? Het paard, want dat is gewoon een stom dier.