Wat is beter in de stal stenen of beton??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:07

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom??
het gaat om een stal van 6 bij 5.
het zijn 2 stallen en 1 gangpad

Mijn ouders willen stenen maar ik en mijn zus eigenlijk niet.
Ik en mijn zus willen dat liever niet omdat het mesten dan 10 keer langer duurt en
van alles tussen de stenen komt te zitten.
En ook vliegen die dan eitjes gaan leggen en we dan allemaal vliegen enzo krijgen.
wat vinden jullie??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-07 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Angela

Re: Wat is beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:13

Voordeel van stenen is dat de urine er door weg kan zakken. Nadeel noem je zelf al. Daarnaast kunnen stenen ook sneller los komen te liggen. Ik zou dus kiezen voor beton. Liefst dan wel met een afwateringssysteem als je toch nog moet gaan aanleggen. Helemaal ideaal. Daarnaast zijn stalmatten erg fijn, als het vocht tenminste weg kan Lachen

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:19

_angela_: bedankt voor je antwoord...Lachen

ik moet me ouders er van overtuigen dat beton beter is..Tong uitsteken
ik wil namelijk zelf geen stenen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:20

Ik zou ook kiezen voor beton,de urine trekt idd.tussen de stenen en die geur blijf je altijd ruiken.Hoe goed je de stal ook uitschrobt.Ik heb zo'n stal gehad met stenen vloer [ouderwetse klinkertjes],wel mooi om te zien maar niet echt praktisch.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:21

Ik zou ook zeggen beton, als je en fanatieke uitmester bent maakt het niet uit of het vocht weg kan lopen of niet, dan haal je alle viezigheid er toch uit.
Beton kan je ook veel makkelijker een keer helemaal leeghalen, en wat je zelf ook zegt, er gaat niks tussen de voegen zitten, die je dus ook niet hebt Knipoog
Het nadeel is wel dat je goed beton moet hebben wat dus niet snel glad wordt. Met stenen heb je denk ik minder snel dat ze gaan glijden ?:?

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:54

Ik zou ook beton doen. Stenen gaan snel los liggen en het verzakt ook sneller waardoor je bodem ongelijk wordt.
Mijn paard had in zijn vorige stal stenen en dat was ook niet makkelijk met uitmesten. Ik bleef iedere keer met mijn riek tussen de stenen hangen. Nu staat hij weer op beton en kan ik de mest er zo uitscheppen.

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 22:03

okeej bedankt voor jullie reacties..
het word waarschijnlijk beton..Haha!

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:00

ik heb voor beton gekozen in combinatie met vlas, dit houdt het vocht heel goed vast en hoeft het dus niet weg te lopen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:22

Oja, nog een voordeel van beton: hoogedrukspuit eroverheen, en het is weer als nieuw. Doe je dat als er stenen liggen, dan heb je het zand tot aan het plafond staan, de stenen aan de bovenkant schoon, maar je kunt er weer een berg zand inkruien omdat dat dus niet meer tussen de stenen zit...

Wiesje

Re: Wat is beter in de stal stenen of beton??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:03

Overtuig je ouders maar dat het leggen van stenen een bodemverontreiniging met zich meebrengt (door middel van het wegzakken van mest en urine hetgeen een puntlozing betreft) en dat zij verantwoordelijk blijven voor deze verontreiniging bij eventuele verkoop en dat sanering heeeeel duur is Haha!

Gewoon beton leggen dus.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 01:52

je kunt ook de stenen in een beton voegsel leggen dan blijven ze liggen en de voegen zitten dan ook dicht,dus makkelijk schoon te houden.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:30

Pin me er niet op vast, maar volgens mij moet een stalvloer zelfs vochtdicht zijn (beton dus) tenzij er een put onder zit.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:50

luxje, formeel bezien moet dat ja, alleen als je hobbymatig paarden houdt, zal er waarschijnlijk nooit op gecontroleerd worden.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:11

Wij hebben stenen in de stallen liggen! Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:49

Ik vind beton zelf makkelijker, is ook makkelijk met schoonmaken omdat beton vaak vlakker is als stenen...

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:03

beton is vast en makkelijker schoon te houden.. Maar zorg wel dat het urine weg kan lopen.. (niet met benen hoor:P:P)
suc6
Xx

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:06

wij hebben stenen, het is erg makkelijk want je stal blijft veel makkelijker droog, de urine loopt namelijk meteen weg, het is dus makkelijk schoon te houden, waar het paard ook plast het loopt altijd weg! .. Tong uitsteken

wij hebben wel 2 stallen met beton maar daarin merk je altijd dat die stallen erg nat zijn en als je hebt uitgemest ze heel lang moet laten drogen, Bloos

succes.. groetjes michelle

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:42

In de stal van mijn paard liggen stenen. Op de plek waar mijn paard altijd plast is de boel wel een beetje verzakt en daar zit een kuiltje waar de plas even in blijft staan. Alles trekt wel de grond in, dus de stal is nooit echt nat.
Er blijft ook niks tussen de stenen zitten, dus ik betwijfel of het uitmesten nu echt zoveel moeilijker is?
Vliegen met eitjes heb ik nog nooit gehad. Er zitten alleen wel ratten/muizen/mollen oid die een gangenstelsel hebben gegraven en die langs de zijkanten omhoog proberen te komen Verward

Amazone_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:46

Ik zou ook gaan voor beton.
Bij mijn verzorgstal hebben ze ook beton en dat is echt prima!
zoals je zelf al zegt is beton fijner omdat er bij stenen meer nadelen zijn.
Bij beton kan je makkelijker uitmesten omdat daar geen dingen tussen de stenen gaan zitten.
Als gangpad is beton ook erg handig.
Ik zou zelf dus voor beton gaan Knipoog

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:14

Je kunt ook voor betontegels gaan. Grote tegels dus weinig voegen maar toch genoeg om de urine af te voeren. De tegels blijven goed gelijk liggen. Ik heb ze al jaren en nooit moeilijkheden met uitmesten gehad. Zal er ook wel een beetje aan liggen hoe de ondergrond is en hoe ze gelegd worden, dat moet wel goed gebeuren natuurlijk.
Met de hogedrukreiniger werk ik ook gewoon eens in de zoveel tijd en heb nooit zon tafereel gehad als hierboven geschetst werd.

Als je toch voor een betonvloer gaat zou ik het wel in het midden een beetje laten aflopen en daar een putje maken. Dan kan het vocht toch weglopen. Is sowieso handig bij het uitspuiten met tuinslang/hogedrukreiniger.

succes

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:19

Wij hebben in de stal de voor en achterkant vann beton en daartussen ligt een rijtje met stenen met daaronder een afwateringskanaaltje. De meeste urine loopt weg maar er zijn niet superveel voegen om helemaal schoon te maken. Ikzelf vind het superhandig Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:08

Mijn paard staat tegenwoordig in een stal met stoeptegels. Daarvoor stond hij in een stal met beton. Ik vind de tegels echt veel fijner, omdat de urine meteen weg kan lopen. In de betonstal had hij zelfs af en toe pooltjes pies achter in de stal staan. Ik ben nu veel sneller klaar met mesten, ik moet wel zeggen dat ik dat erg goed bij hou. Elke dag de drollen eruit, het schone aan de kant, het natte middenstuk eruit en dan even goed met een harde bezem erover. Zo gaat de boel niet tussen de voegen aankoeken en zitten stinken. Als ik het elke dag zo bijhoud, is het maar 5 minuutjes werk.

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 16:53

heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal..
we zijn er eindelijk uit na heel erg veel ruzies...:p
maar er komt beton in..Haha!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:56

Laat het beton aanharken/ met een harde bezem er over voordat het helemaal hard is, dan wordt het mooi stroef

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:32

@Nibbit : goed punt !!
Want het grote nadeel van beton is dus dat het spekglad gaat worden na verloop van tijd.
Zelfs heb ik stoeptegels als ondergrond en daar overheen waterdoorlatende rubber matten.
Mijn ouwetje heeft een lekkere zachte HIT-matras LD