Schikdraad wordt 45-jarig paard fataal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Schikdraad wordt 45-jarig paard fataal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:52

05/07/2007 Schikdraad wordt 45-jarig paard fataal

Het in Terneuzen en omstreken bekende paard Carlos is gisteren op 45-jarige leeftijd overleden.

Zijn verwondingen die hij opliep toen hij in een schrikdraad bleef hangen, werden hem fataal.

Piet Loof, de eigenaar van Carlos, heeft jarenlang bij de dierenbescherming gewerkt. In het verlengde daarvan heeft hij Carlos vele jaren geleden, toen het paard voor de slacht verkocht werd, geadopteerd.

Loof is cursusleider van "natuurlijk bekappen en paardhouden". Hij onderstreept de natuurlijke huivesting, voeding en welzijn van paarden. Piet Loof traint paarden via een nieuwe trainingsmethode die geheel gebaseerd is op belonen van het paard, clickertraining.

Bron: De Paardenkrant
Mijn reactie:
Het is toch belachelijk dat iemand die zich zelf dierenbeschermer noemt paarden ook maar in de buurt van prikkeldraad laat komen, gewoon misdadig

CharlyBrown

Re: Schikdraad wordt 45-jarig paard fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:54

Citaat:
Het is toch belachelijk dat iemand die zich zelf dierenbeschermer noemt paarden ook maar in de buurt van prikkeldraad laat komen, gewoon misdadig

prikkeldraad??

Er staat toch schrikdraad??

Dana01

in mijn ogen zit er een wereld van verschil tussen schrikdraad, waar over geschreven word, en prikkeldraad, wat jij noemt.

Duplo

juliomariner schreef:
05/07/2007 Schikdraad wordt 45-jarig paard fataal

Het in Terneuzen en omstreken bekende paard Carlos is gisteren op 45-jarige leeftijd overleden.

Zijn verwondingen die hij opliep toen hij in een schrikdraad bleef hangen, werden hem fataal.

Piet Loof, de eigenaar van Carlos, heeft jarenlang bij de dierenbescherming gewerkt. In het verlengde daarvan heeft hij Carlos vele jaren geleden, toen het paard voor de slacht verkocht werd, geadopteerd.

Loof is cursusleider van "natuurlijk bekappen en paardhouden". Hij onderstreept de natuurlijke huivesting, voeding en welzijn van paarden. Piet Loof traint paarden via een nieuwe trainingsmethode die geheel gebaseerd is op belonen van het paard, clickertraining.

Bron: De Paardenkrant
Mijn reactie:

Schrikdraad geen prikkeldraad...
Spijtig dat het gebeurt is

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:55

prikkeldraad of schrikdraad zijn twee verschillende dingen.
misschien is tie wel op het schrikdraad gevallen.
ik denk niet dat de man in kwestie er op zat te wachten dat zijn paard dood neer viel.
het is wel sneu natuurlijk.
gr.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:56

hehe!! ja!
schrikdaad dus...

verschrikkelijk dat t gebeurt is...

maar sluit me geheel aan bij kvika!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:56

Volgens mij staat er toch echt schrikdraad hoor en geen prikkeldraad???
Vraag me wel af hoe een paard in het schrikdraad kan blijven hangen...
Zonde dat zo'n paardje op deze leeftijd zo'n dood krijgt.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:57

Jammer dat het paard zo aan z'n einde moet komen... Ik ken de exacte omstandigheden van het voorval niet, dus ik ga daar niet verder op ingaan. Met z'n 45 jaar mag hij toch wel trots zijn, vele paarden moet het met minder stellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:57

Clickertraining nieuw? Clown
Spijtig dat dit gebeurd is, verder kan er weinig over gezegd worden gezien er weinig verdere informatie staat.. 45 is trouwens echt behoorlijk oud voor een paard Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:58

wellicht door de leeftijd dat zijn hart het niet kon verdragen ofzo, de schok van het draad? Dus niet 1 klein schokje maar dat hij erin vastzat en daardoor meerdere malen lange schokken kreeg? Iets anders kan ik me er niet bij voorstellen :S
Zonde / zielig voor de pony, erg voor de eigenaar zeg!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:59

Hoe kun je in schrikdraad blijven hangen dan? maar OK ik kan me gewoon erg boos maken om mensen die hun paarden achter prikkeldraad menen te moeten zetten.
Als ik ongelijk heb en het was schrikdraad dan bied ik mijn excuses aan.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:07

Mijn paard heeft ook een keer vastgezeten met z'n been in schrikdraad. Terwijl wij het allemaal echt heel veilig hebben aangelegd, maarja ongelukken kunnen gebeuren. Dat is allemaal goed afgelopen, maar als een paard in paniek raakt weet je het nooit natuurlijk. Vind het in ieder geval zeer sneu voor die man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:09

juliomariner schreef:
Hoe kun je in schrikdraad blijven hangen dan? maar OK ik kan me gewoon erg boos maken om mensen die hun paarden achter prikkeldraad menen te moeten zetten.
Als ik ongelijk heb en het was schrikdraad dan bied ik mijn excuses aan.

Er staat schrikdraad, dus ga daar maar vanuit ipv je eigen verhaal ervan te maken. Dat lijkt me wel zo verstandig.

Het is in principe mogelijk om in praktisch ieder soort draad vast te komen zitten voor een dier (bijv in erge paniek of bij uitglijden, etc etc) , dus ook schrikdraad.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:10

Dan moeten we dus constateren dat de enige veilige omheining een vaste omheining is dus hout of kunststof

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:13

Ja totdat een paard zich aan een houten omheining schuurt, deze breekt en door het paard heen prikt. Ook onveilig.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:15

Herstel een schrikdraadje op een vaste omheining en dan geen hardhout want dat geeft splinters

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:16

ach als je eenmaal gaat zeuren over welk materiaal er wel of niet goed is als omheining kun je over elk materiaal wel iets negatiefs vinden

heel sneu voor het paard

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:15

Wat erg voor het paard dat het op deze manier aan zijn dood moet komen..45 is wel een mooie leeftijd,maarja het blijft erg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:20

WildWings schreef:
Er staat schrikdraad, dus ga daar maar vanuit ipv je eigen verhaal ervan te maken. Dat lijkt me wel zo verstandig.

Hier wil ik me bij aansluiten, in de post staat schrikdraad, waarom maak je er zelf prikkeldraad van:?
(Weten we ook weer hoe verhalen de wereld in komen).

Een paard kan bij iedere omheining wel vast blijven zitten.
Sneu dat het paard zo aan zijn einde moest komen..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:22

schrikdraad heeft elke ruiter ongeveer.. prikkeldraad is indd een heel ander verhaal.. maar niet dit verhaal Knipoog volgende keer ietjes beter lezen..

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:26

ongelukken gebeuren , paarden kunnen ook zichzelf zwaar tot dodelijk verwonden gewoon in een stal

spijtig dat dit moest gebeuren

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:48

Spijtig dat het gebeurt is.. maar zoiets is bijna niet te vermijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:12

juliomariner schreef:
Hoe kun je in schrikdraad blijven hangen dan?

Tijdje terug had ik me ook rot verschrokken toen ponytje van de buren plotseling op de een of andere manier met een stuk schrikdraad rond het been stond (gelukkig zonder stroom en zonder verdere gevolgen), dus het kan wel.

Maar de kans dat zo iets gebeurd (mits het een goede draad is en de omheining correct geplaatst is) is wel enorm klein, dus dat risico neem ik er wel bij.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 07:41

Ja het is nu wel duidelijk dat ik beter moest lezen maar daar heb ik mijn excuses al voor aangeboden. Feit is wel dat de discussie over een veilige afrastering weer eens mooi is opgerake;ld

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:30

Onze buren hebben een paar jaar geleden ook een paard verloren door schrikdraad. Zij hebben op een ruime afstand van de sloot een flinke omheining staan. Blijkbaar vond het paard de grasjes aan de andere kant van het draad nog lekkerder en ging hij op z'n knieën om erbij te kunnen. Hij gleed weg en op de 1 of andere manier gleed hij steeds verder naar voren en kwam vast te zitten. De stroom is hem uiteindelijk fataal geworden bleek uit onderzoek. Een jong paard van 5 jaar.