Paard dikker krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Paard dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:57

Hallo,

Kunnen jullie me aan tips helpen om mijn paardje wat dikker te krijgen?
Hij is al op leeftijd, dat zal hoogstwaarschijnlijk ook een rol meespelen, maar wat kan ik nog proberen?
Heb al extra wormenkuur gegegeven, wordt dagelijks getraind, krijgt brokken en muesli, weidegang etc.

Alvast bedankt.

Groetjes!

Nagyl

Re: Paard dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:21

HOi, heb hetzelfde probleem als jou gehad en nog steeds een beetje. Ik heb een 17 jarige hengst, en is namelijk vrijwel wat onrustig in zichzelf. Hij gunt zichzelf niet de hele dag tijd voor gras te eten. Hij staat in een volle wei, andere paarden zullen zo rond als een tonnetje van de wei afkomen,maar hij niet. Hij geniet vaker van de omgeving en houd vooral de groep in de gaten. OOk zijn wandelaars en fietsers erg interresant om naar te kijken...

Ik heb al vanalles geprobeerd. Zoals maisvlokken, merriebrok (op advies van voederbedrijven). Nu geef ik Subli Em, dat is vettige ja poederachtig iets, wat je slechts in hele kleine hoeveelheden door het normale voer moet geven. Dit moet je ook langzaam opbouwen tot een bepaalde hoeveelheid. Veel endurance ruiters en andere wedstrijdruiter schijnen dit te geven. Ik geef hem dit nu bijna 1 maand, en ja ik vind dat je het al een beetje kunt zien. Ze komen niet alleen aan bij de buik, maar komen aan over het gehele lichaam. Dus dat ziet ook mooier uit.

Verder geef ik vooral veel hooi bij. dit vind die namelijk heerlijk.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:08

Mijn 6 jarige ruin was ook altijd heel mager. Niet dik te krijgen wat ik ook deed. Maar nu is hij kreupel en staat ie al ruim een maand op rust. Hij begint nu echt dik te worden. Maar ze staan nu ook een paar uur meer op het gras. Maar wat ik in ieder geval is zou proberen: Er bestaan van die speciale brokken voor oudere paarden ( iets met senior ). Lekker veel hooi en vooral veel vitaminen ! Voorderest zou ik het niet echt weten Knipoog

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:13

Ik heb hier een pony van 35 jaar oud. Nu kan je zien dat ze magerder wordt. Dit komt doordat ze geen gras of hooi meer goed binnen krijgt doordat ze proppen maakt (door haar slechte gebit) De tandarts doet er niets meer aan omdat hij ze er dan allemaal uit haalt (en tja een kunstgebit hebben ze geloof ik nog niet uitgevonden voor paarden.)
Ik geef haar nu per dag 4 kg slobber mash 2 kg haver en 3 kg musli. Dit kan ze goed eten, en je ziet alweer dat ze wat dikker wordt, dus misschien ook een optie voor jou (al moet je het met de aantal kilo´s zelf weten)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:25

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:56

Toen mijn merrie wat te dun was zijn we begonnen met het voeren van maismeel, dit heeft erg goed geholpen.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:49

Toen mijn pony heel dun was heb ik hem bieten brokken gegeven, die moet je wel een dag laten staan in water en dan word het een soort van papje. Mijn pony knapte er flink van op. Lachen succes ermee Knipoog

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:17

mijn paard was tijdens de wintermaanden ook een beetje te dun en toen heeft de dierenarts voorgesteld van hem melasse te geven...het is naar het schijnt niet zo goed, maar het heeft alleszins geholpen en hij is er niet ziek van geweest of wat dan ook...je geeft het natuurlijk niet apart, maar in combinatie met iets anders.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:06

Ik ben niet zo'n fan van Subli voeders maar ze hebben misschien wel een geschikt voer voor jouw paard.
Seniores Priores, je moet het mengen met water dus ze kunnen het zonder tanden naar binnen werken.
Dit voer kan ook het ruwvoer vervangen mocht hij dat niet meer kunnen eten.
De Subli energiekernmix heb ik toen ik nog Subli voerde ook gebruikt, ik moest er een halve kilo per dag bij gaan geven.
Als je er eens goed over nadenkt is het niets anders als olie op een drager zodat je het makkelijk kunt voeren.
Mijn advies, gebruik gewone olie veel goedkoper en even goed.
Ik wisselde maiskiemolie, zonnebloemolie en lijnzaadolie met elkaar af vanwege de verschillende vetzuren.
Paarden kunnen olie best verteren al moet je het wel opbouwen.
Ik ken paarden die 's ochtends en 's avonds een kop olie over het voer heen krijgen.
Het is ook zeer geschikt voor paarden die snel spierbevangen zijn, verder zit er in lijnzaadolie vitamine E.
Maismeel groeien ze inderdaad ook van.
Mag ik vragen hoeveel kilo je nu voert per dag en wat je voert?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:06

Maismeel voeren dat doe ik momenteel ook bij mijn pony ze is al aardig wat aangekomen..

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:35

Mijn paard was van de winter ook te mager, het heeft erg geholpen om lucerne (van Hartog) te voeren. Hij werd dikker en kreeg meer energie. Misschien helpt het ook bij jouw paard? Lachen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:44

Ik zit ook met dat probleem,mijn pony is ook al aardig op leeftijd.Ze krijgt nu 2x per dag een halve emmer zelf gemaakte slobber,en daar zit in Zemelen,Maismeel,Biks,Appel,Brood,Musli en Knoflook poeder.Alles vermengd met lauw water natuurlijk.Verder staat ze dag en nacht op de wei en krijgt ze vaak brood van mensen die komen voeren.Toch gaat het dikker worden zeer langzaam,ik denk dat ik 3x per dag haar die slobber moet voeren.Ik hoorde ook over dat Subli Senior voer,ik ga dat ook maar proberen dan.Ik wil zo graag dat ze dikker word,ben ik ook gelijk van al dat gezeur en commentaar af van mensen die niet snappen dat een oude pony niet snel dik word.Er werd zelfs gezegd dat ik haar moest laten inslapen!!!alleen maar omdat ze mager was!!Ze is verder helemaal gezond,heb geen pijn,is altijd vrolijk.Hoe stom kun je zijn denk ik dan.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:07

Ik heb een 6 jarige actieve merrie gehad die ook niet dik te krijgen was. Tot dat ik haar bij mezelf had staan. Ik heb haar toen veel hooi gegeven, slobber en lucerne. Door dit alles kwam ze eindelijk op gewicht en bleef ze ook mooi. Succes met jouw paardje, ik weet hoe erg het is om je paard te mager te zien.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:11

Naast veel hooi of kuil kan je bietenpulp, vermengd met maismeel proberen, dat is een goede dikmaker. Eerst langzaam opbouwen en kijken wat het effect. Ik heb ook goede verhalen gehoord van grasbrokken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

stamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:23

hmm ja idd grasbrokken werken ook goed!

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:58

Jullie mogen wel wat vet van mijn ponny krijgen hahaha
Het belangerijkste is weidegang en laat de tanden na kijken
en wormekuur kan ook geen kwaad
Maar het beste werkt weidegang huur voor de somer maanden een stukje wei van een boer die kunnen goed vet mesten hahaha heb ik ervaring mee moet gewoon uitkijken dat ze nie bevangen raakt Lachen

gr boswatje

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:38

we hebben eens een paard op stal gehad wat slecht at, die gaven we veel brood en daar kwam hij heel goed van bij..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:18

Waarom kan mijn pony niet dikker worden,ik geef haar bijna alles wat jullie opnoemen.Ook komt elk jaar de paarden tandarts,op tijd wormen kuur.Mocht iemand nog een goede dikmaker weten,mail je a.u.b.

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:25

een schepje zout+ honing door zijn eten hielp heel goed bij ons!! om hem weer wat dikker te laten worden.

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 06:56

kijk uit met te veel broodkan namelijk ook een verstopping geven{koliek} het duurt echt lang voor dat ze wat dikker worden als je actief er mee rijd al die exstra dingen maakt het nie sneller dik . en je paard eet je helemaal arm met die exstra maismeel enz gras dat is het belangerijkste en geduld en haal wat mais of kuil gras hebbe ze ook in pakke bij een boer

gr boswatje

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:18

Sommige paarden zullen altijd wat dunner blijven, net als sommige mensen.
Anouar is ook altijd wat aan de dunne kant. Maar zolang hij gezond is maak ik me er niet druk om.
Er lopen zoveel paarden rond met flink overgewicht en dat is al helemaal niet gezond.

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:47

siko schreef:
Hallo,

Kunnen jullie me aan tips helpen om mijn paardje wat dikker te krijgen?
Hij is al op leeftijd, dat zal hoogstwaarschijnlijk ook een rol meespelen, maar wat kan ik nog proberen?
Heb al extra wormenkuur gegegeven, wordt dagelijks getraind, krijgt brokken en muesli, weidegang etc.

Alvast bedankt.

Groetjes!

Natuurlijk toont een paard wat magerder als ze ouder worden. Als ze ouder worden wordt de spiermassa minder en dat zie je. Ik zou zeggen houd hem gewoon tevreden met voldoende hooi komt er echt wel een speklaagje op. Haha!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:09

Gewoon gehakseld mais geven wil ook goed helpen. Doe door zijn eten lijnzaadolie of andere olie. Van lijnzaadolie weet ik zeker dat paarden dikker worden, en tis gelijk ook goed voor ze!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:34

Ik heb nu een voer gevonden wat je pony echt wel dikker maakt.Ik heb zelf van alles geprobeerd en nu heb ik het goede voer gevonden.Het is een soort biks,hele kleine dunne brokjes speciaal voor oudere pony's.Je MOET op 1kg. biks bijna 3 liter water toevoegen,nooit droog geven.Het word dan een dikke pap waar echt alles inzit,je hoeft er nix meer bij te doen.Zelfs hooi hoeven ze niet meer te eten,de ruwe vezels van hooi zit ook in die biks.Ik voer mijn pony dit nu 2 weken en je ziet al goed resultaat,haar ribben zie je bijna niet meer,haar kont en rug beginnen ook weer wat voller te worden.Ze is er nog lang niet,maar dit is wel een heel goed begin.Het merk is MASTERS,ik koop het hier bij het veevoerder bedrijf.Ik kan iedereen dit spul aan bevelen voor hun magere paard of pony.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:20

Ook hier wordt meel (halve dag in wat water laten opzwellen -droog meel kan tot kolieken leiden) gebruikt en dan vermengd onder de brok...

Een 25 jarige hengst wouden ze vorig jaar laten afmaken...al die ribben...en nu is meneertje in blakende vorm Haha!

Ook mijn paard heeft afgelopen winter wat meel bijgekregen en ook mooi geworden...het is geen maismeel maar "ceballa"= een graan) meel. Ik zal eens proberen uit te zoeken wat het juist is.

Eva