paard aan huis in de randstad zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IR6891_

paard aan huis in de randstad zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:26

Paard in de randstad aan huis zielig?

in bijvoorbeeld een eigen tuin in een eigen gemaakte stal, zonder bak of weide?

maar wel elke dag voor 3 uur eruit? 's ochtends en 's avonds

en recreatie rijden door de wijk/parken

ik heb alleen nog maar negatieve reacties gehoord als ik dit aan iemand vroeg.

Wat vinden jullie? en war moet je dan zeker op letten?

het gaat niet om mij, maar om een meid uit onze wijk

Sjoos

Re: paard aan huis in de randstad zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:29

staat het paard alleen? Dan ja, randstad of niet, dan is het zielig.
En ik vind ook dat elk paard weide/paddock verdient.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:29

Ik vind het geen porum. Een paard hoort zoveel mogelijk beweging te krijgen, liefst 24/7, daar zijn ze nu eenmaal op gebouwd.
3 uur uit de stal is veel te weinig.

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:30

Maar wat ik dan weer vind, wat als je op een manege gestald staat? daar komen ze ook maar gemiddels 3 uur uit de box. dus in principe is dat het zelfde, alleen de verzorging erom heen is anders

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:31

even rijden en huppakee, weer de box in (doet lang niet iedereen, maar bij een hoop zie je dat voorkomen)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:31

ideaal is het niet,
maar het paard heeft een huisje
een eigenaar dus, zorg, en een plek.
dus ja, hij heeft het al beter als veel overschot paarden.
als je het zo bekijkt dus.
maar nogmaals, ideaal lijkt het me niet.,

misschien is het een idee voor dat meisje om het paard in de zomer vakantie te geven op het land, ergens buiten de stad?

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:32

In de zomer gaat hij ook naar het land, sorry vergeten er bij te zeggen, voor ongeveer 6 weken maar geheel de winter en hersft staat hij aan huis

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:33

Hij word wel netjes iedere dag gemest, en de mest word gebracht naar een boer. of opgehaald dat weet ik even niet zo zeker,

longeren doet ze op een stukje gras (in t park) en rijden ook

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:33

Paard aan huis in de Randstad is prima, maar dan gewoon met land erbij en minstens 2 paarden zodat ze gezelschap hebben.
Zoals jij het vertelt vind ik dat het paard er te weinig uitkomt en waarschijnlijk ook geen gezelschap van anderep aarden heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:34

Sorry, maar ik vind het helemaal niets. Een paard hoort niet vrijwel de hele dag op stal en hij hoort vriendjes te hebben. Als je je paard dat niet kan bieden, moet je er niet aan beginnen.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:35

Toch vind ik het niet een ideale situatie om een paard te houden maar ja dat is mijn mening

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:37

IndianRose__ schreef:
In de zomer gaat hij ook naar het land, sorry vergeten er bij te zeggen, voor ongeveer 6 weken maar geheel de winter en hersft staat hij aan huis

De zomer duurt langer dan 6 weken. Hij staat dus de hele lente, de helft van de zomer, de hele herfst en de hele winter aan huis. Er zou minstens nog een paard bij moeten en ik blijf erbij dat een paard veel meer bewegingsvrijheid moet krijgen. Het land op dus met vriendjes. Waarom mag dat paard niet langer dan 6 weken op het land?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:40

jammer dat ze geen uitloopje heeft voor hem, dat zou ideaal zijn
en natuurlijk het gezelschap van een andere pony....
maar verder moet het kunnen, ik zie idd op de manege een hoop beessies die het slechter hebben.

de weideperiode moet langer kunnen idd, de mijne staat zo 5 maanden op het land als het weer het toelaat...

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:42

Ik heb geen idee waarom hij niet langer het land op mag/kan, ik wee dat het meisje rond de 14 jaar is. en er wel heel erg mee bezig is, buiten om kwa dieren hebben ze een hond buiten en aantal kippen, het is geen 1 gezzinswoning, ze hebben wel een behoorlijke ruimte en hele ruime tuin, en soms staat hij ook nog wel op het gras in de tuin.. ikzelf ben er ook wel voor dat hij gwoon lekker de wei opmoet, maar de reden waarom hij niet op een stal gestald staat en wel aan huis is mij ook nog niet echt duidelijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:50

Ongetwijfeld zijn er vele paarden op andere locaties die er minder bij staan, maar vanwege dat klinkt dit mij als nog steeds niet goed in de oren. Als andere dieren het waarschijnlijk slechter hebben is imo nog geen bevestiging dat dit paard het goed heeft.

Als je de exacte situatie niet weet is het trouwens lastig oordelen over hoe het precies zit, maar wat mij betreft hoort een paard overdag ook ruimte en tijd te hebben om zonder alsmaar aan een longeerlijn zijn benen te kunnen strekken en gras te eten. 3 uur per dag eruit vind ik te weinig en eerlijk gezegd lijkt me de overlast naar de buurt ook onterecht. Rijden door de wijk (veelal bestraat) lijkt me ook geen aanrader en eerlijk gezegd horen paarden in stadsparken echt niet thuis.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:51

-> VSW

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:53

daar ben ik het wel met je eens. maar zoals ik al zei. vind ik dat pensionpaarden waarvan de eigenaresse alleen komt om te rijden, het zelfde verhaal, die paarden komen er ook niet meer of minder uit dan max 3 uur.. overlast aan de buurt betwijfel ik wel. het is een groote wijk en ze wonen een beetje aan de buitenkant, en dus richting waar wel weidegang is.

maar gewoon het principe paard aan huis, als dat goe dgeregeld is met voldoende voorziening zie ik het probleem niet zo groot

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:57

sorry wist niet dat deze verkeert stond Haha! bedankt voor het veranderen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:58

Uiteraard kan alles prima geregeld zijn voor dit paard en hoeft paard aan huis niets mis mee te zijn. Maar als jij zelf maar half weet hoe het meisje dit specifiek heeft geregeld, laat staan dat er wat zinnigs vanaf afstand achter de computer over te zeggen is.

P.s. even interesse, wat is eigenlijk de bedoeling van je topic precies?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:59

in je tuin middenin de randstad? dat mag niet eens :S
en wat zou jij ervan vinden de hele dag op je kamer en je er alleen uitmag als je naar school/ werk moet?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:00

Zoals door TS omschreven is het absoluut voor het paard geen ideale situatie.
Een paard alleen mist zowiezo soortgenoten, drie uur per dag naar buiten is niet veel. En dan hebben we het nog niet over de buurt waarin hoogstwaarschijnlijk niet alle buren gecharmeerd zijn van een paard in de achtertuin.
Veel paarden hebben het nog slechter, maar dat moet geen reden zijn om het dan "maar zo te doen".

Een paard hoort, het liefts met minimaal 1 soortgenoot, regelmatig flink de benen te kunnen strekken en voor zover mogelijk een beetje zijn natuurlijke instinct kunnen volgen (een hap en een stap). Maar ja, de keus is aan de eigenaar van het paard, tenminste zolang die niet gehinderd wordt door vergunningen, omwonenden etc. Maar een goede situatie voor het paard: Nee.

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:05

Bienotje schreef:
Uiteraard kan alles prima geregeld zijn voor dit paard en hoeft paard aan huis niets mis mee te zijn. Maar als jij zelf maar half weet hoe het meisje dit specifiek heeft geregeld, laat staan dat er wat zinnigs vanaf afstand achter de computer over te zeggen is.

P.s. even interesse, wat is eigenlijk de bedoeling van je topic precies?

mijn bedoeling van dit topic is om de meningen van anderen naar voren te halen.. ik heb tot nu toe van mensen op stal. een hoop slechte reacties gehad, maar hoor nu ook andere kanten.

het is gewoon even een onderwerp om te zien wat mensen hier nu echt van vinden, wellicht kunnen we kijken of we dat meisje misschien kunnen helpen in de toekomst als het wel slechter zou gaan uitpakken.

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:07

welmoedz schreef:
in je tuin middenin de randstad? dat mag niet eens :S
en wat zou jij ervan vinden de hele dag op je kamer en je er alleen uitmag als je naar school/ werk moet?

dit komt een beetje aanvallend aan Haha!

het gaat niet om mijn pony maar om ie van iemand anders.
maar je heb een eerlijk uitgesproken mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:11

Omdat er mensen zijn die op een pensionplaats hun paard maar amper uit stal halen is het goed om zelf hetzelfde te doen, omdat het om een uurtje meer gaat?

Ik zou geen eigen paard hebben gekocht als ik hem geen weidegang met vriendjes kan bieden.
En in de winter minstens een paddock met een paar andere.

Een paard heeft vrije beweging nodig en sociaal contact.
Kun je daar niet aan voldoen zou ik persoonlijk geen paard kopen

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:12

Dames, erg bedankt voor jullie al genoemde reacties, waarom ik dit nu dus vraag, is om eens te kijken wat de mensen verder om mij heen van deze situatie vinden.. het gebeurd natuurlijk vaker dan dit, dat mensen paarden aan huis houden met een mider goede vorm van verzorging. natuurlijk lang niet altijd zo. maar om een voorbeld te noemen, van een jongetje die z'n pony in de tuin mocht houden.. weet niet of dat nog steeds zo is. maar er word zo makkelijk over gedacht, terwijl er heel veel meer bij komt kijken dan alleen de stalling..
van de meningen van anderen maak ik mij een beeld aan om dalijk als het evt fout zal gaan, wij het meisje misschien kunnen helpen,
ze lest 2x in de week in een groepsles op een manege.. kijk ik hoor het ook allemaal via via, dus echt iets uitsluiten doe ik nie, maar was/ben erg benieuwd nar de meningen van mijn mede bokkers Haha!