Hoe kun je een paard laten stoppen met het eten van vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Hoe kun je een paard laten stoppen met het eten van vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:24

Mijn paard eet grote happen vlas en blijft er ook van eten. Ik heb 4 flessen azijn door de stal gegooid, er een ander paard in laten plassen, vies vlas er door heen gegooid etc., ze blijft het toch doen. Ik heb haar dus nu maar in een andere stal gezet met stro, maar het is wel de bedoeling dat ze op vlas over gaat. (als het mogelijk is)

Heeft iemand een idee over hoe ik dit kan oplossen?

Mause

Re: Hoe kun je een paard laten stoppen met het eten van vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:57

Dat het eten van vlas ontzettend veel problemen kan opleveren kan ik nu uit ervaring bevestigen. Scheve mond Mijn paard heeft vorig weekend 5 dagen met koliek gestaan, doordat hij veelvuldig van het vlas "genoten" heeft. Hij staat er al meer dan 2 jaar op, maar 2 weken terug hebben we zijn bodem volledig vernieuwd door de stal leeg te halen en 3 nieuwe balen erin te gooien. Kennelijk verveelde meneer zich en heeft hij vlas staan eten. Wat een enorm hardnekkig spul is dat zeg! Bloos! Hij heeft 3 keer een neussonde nodig gehad, met in totaal 6 liter paraffine om de verstopping weg te krijgen.

We zijn nu als de dood dat het weer gebeurd, dus hebben we een paar baaltjes stro gekocht en gooien we nu elke dag 1 a 2 plakjes stro over het vlas heen (naast heel wat litertjes azijn), zodat hij daar op kan knabbelen als hij zich verveelt. Ik ben benieuwd naar andere tips, dus ik houd dit topic even in de gaten! Ja

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:02

heb je het al eens geprobeerd met meer hooi geven?
als hij toch vlas blijft eten zou ik stro nemen, want je wilt niet het risico nemen dat je paard ziek word

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:03

Vlas is in grote hoeveelheden nog giftig ook, dus je moet echt een oplossing zien te vinden. Mijn verzorgpaard verveelt zich altijd nogal snel en zij krijgt ook, als ze 's avonds op stal gaat een plak stro mee om op te knabbelen. Bij ons helpt dat gelukkig voldoende, ik wist nog een paar oplossingen, maar ik ben ze helaas vergeten. Met de zoekfunctie kun je er misschien ook nog wel vinden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:08

mijn paard eet ook heel haar stal leeg
stro, vlas, maakt ni uit hele grote happen (er zijn zelfs momenten dat ze gewoon haar hooi laat liggen en eerst het vlas gaat opeten Clown)
vanmiddag stond ze alweer gewoon op de beton.

ik ga met de pensionhouder overleggen om haar op vlas en houtkrullenmix te zetten
vlas absorbeert beter dan houtkrullen en houtkrullen eet ze niet op...
waarom niet alleen op houtkrullen zullen jullie dan vragen... omdat ze als ze enkel op houtkrullen staat haar hoeven slecht worden --> rotstraal omdat ze natter blijft staan (vlas absorbeert beter vandaar de mix Haha!)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:08

stro is ook niet heilig hoor, zo heeft mijn paard afgelopen week met koliek gestaan door een verstopping door stro, zijn ook een aantal liter parafine voor nodig geweest om dat weer op te lossen.
Misschien is de oplossing toch een combinatie van beide.
vlas met elke dag een plakje stro om te knabbelen en voldoende hooi om zich niet te vervelen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 23:10

Mause schreef:
Dat het eten van vlas ontzettend veel problemen kan opleveren kan ik nu uit ervaring bevestigen. Scheve mond Mijn paard heeft vorig weekend 5 dagen met koliek gestaan, doordat hij veelvuldig van het vlas "genoten" heeft. Hij staat er al meer dan 2 jaar op, maar 2 weken terug hebben we zijn bodem volledig vernieuwd door de stal leeg te halen en 3 nieuwe balen erin te gooien. Kennelijk verveelde meneer zich en heeft hij vlas staan eten. Wat een enorm hardnekkig spul is dat zeg! Bloos! Hij heeft 3 keer een neussonde nodig gehad, met in totaal 6 liter paraffine om de verstopping weg te krijgen.

We zijn nu als de dood dat het weer gebeurd, dus hebben we een paar baaltjes stro gekocht en gooien we nu elke dag 1 a 2 plakjes stro over het vlas heen (naast heel wat litertjes azijn), zodat hij daar op kan knabbelen als hij zich verveelt. Ik ben benieuwd naar andere tips, dus ik houd dit topic even in de gaten! Ja

Jeetje Mause!! Bloos! Ach gut
Ik heb meerdere van dit soort verhalen gehoord...

Er ligt een plak stro in de stal om inderdaad op te knabbelen, helaas kijkt ze daar niet naar om.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 23:13

luxje schreef:
stro is ook niet heilig hoor, zo heeft mijn paard afgelopen week met koliek gestaan door een verstopping door stro, zijn ook een aantal liter parafine voor nodig geweest om dat weer op te lossen.
vlas met elke dag een plakje stro om te knabbelen en voldoende hooi om zich niet te vervelen

Hooi krijgt ze echt meer dan genoeg, daar ga ik echt niet nog meer van voeren.
Ze staat overdag gewoon buiten, het gaat dus echt om de avonden en nachten.

Ik weet dat stro ook koliek kan veroorzaken, maar dat eet ze dus niet.
Misschien toch maar weer op stro overgaan dan.... (iemand 50 balen vlas overkopen? Bloos)

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:21

luxje schreef:

dat is ook de beste oplossing die ik nu kan bedenken! Ja

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:24

Nadir schreef:
Ik weet dat stro ook koliek kan veroorzaken, maar dat eet ze dus niet.
Misschien toch maar weer op stro overgaan dan.... (iemand 50 balen vlas overkopen? Bloos)

als zij stro niet eet, dan is een stro-stal denk ik ook een goede oplossing! Ja

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:16

Tijdelijk vermengen met wat vies stro?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:35

Pff wat een lastige situatie, bij mij staat ook een pony die zowiezo veel hout eet, terwijl hij altijd in het land staat, ook eet hij een handje vlas net zo graag als een handje biks...
erg apart gewoonte vind ik, maar goed.

Als je paard zich verveelt kan je niet zo'n speel bal ophangen? plakje hooi erbij, azijn door t vlas en een liksteen? Nouja ik weet ook niet of dat t oplost... zo veel verstand heb ik er ook niet van!

Je hebt nu wel van die matrassen voor in de stal...? misschien moet je daar is wat informatie over zoeken, want t is niet te bedoeling dat je paard elke nacht zijn stalletje leeg eet!

nickysuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:49

Hoi,

Mij paarden staan altijd op vlas,
Maar geef ze de hele dag door hooi tegen de verveling en het eten van het vlas.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:11

Vanmorgen heb ik behoorlijk wat anti bijt spul in de stal gespoten. Het stinkt vreselijk, maar mijn paard trekt zich er niets van aan.. Koe

lieniminnie schreef:
Als je paard zich verveelt kan je niet zo'n speel bal ophangen? plakje hooi erbij, azijn door t vlas en een liksteen? Nouja ik weet ook niet of dat t oplost... zo veel verstand heb ik er ook niet van!

Een speel bal doet ze niets mee, een liksteen hangt er maar daar kijkt ze ook niet naar om. Er zitten al 4 flessen azijn door de stal gemengd, en ze krijgt meer dan genoeg hooi. Er ligt ook al een plak stro in, daar kijkt ze ook niet naar.

lieniminnie schreef:
Je hebt nu wel van die matrassen voor in de stal...? misschien moet je daar is wat informatie over zoeken, want t is niet te bedoeling dat je paard elke nacht zijn stalletje leeg eet!

Matrassen? Nog nooit van gehooord... Zal eens kijken.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:22

Toen wij een aantal jaren geleden op vlas overgingen at mijn pony er ook van.
Nu heb ik het een tijdje geleden weer geprobeerd omdat ze van haar zaagsel altijd een vreselijk bende maakte. Ik meng nu vlas met zaagsel en dat gaat nu heel erg goed.

De ene keer als ik bijvul doe ik er vlas in, meestal een halve. Als het dan weer echt vies wordt dan doe ik er een zak zaagsel erover heen.
Zo wissel ik het af. Ze houd hem nu ook veel langer schoon, ook mede doordat er een goede bodum in zit. Als ik het nieuwe vlas er in doe dan schep ik het "vieze" naar de zijkant, strooi er nieuw vlas in en doe het "vieze"erover heen en meng dit. Met "vieze" bedoel ik het vlas/zaagsel wat bruin in geworden maar wat nog wel droog is.

Verder heb je er al alles aan gedaan. Veel hooi, azijn. Dus als het echt niet gaat zou ik over gaan op ander strooisel.
Volgens mij toen wij net het vlas kregen,kregen we er ook een bepaald goedje erbij om erover heen te strooien. Misschien kan je nog advies vragen bij waar je het vandaan haalt.

Succes, Groetjes Mirjam

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:17

Hier is de site van de matrassen, er moet nog wel wat zaagsel overheen, maar minder, nouja kijk maar even op de site ! Lachen

http://www.horsehouse.nl/

Weet eigelijk niet of ik die link mag plaatsen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:50

Ik heb er ook eentje die vlas heerlijk vindt, en ik gooi er afwasmiddel overheen, helpt prima. Had ook azijn geprobeerd, maar dan moet je zoveel azijn hebben voordat je al het vlas besprenkeld hebt. Ik heb een stal van 3 x 3 meter, gooi er per keer een halve baal vlas in en besprenkel het dan met een gieter met afwassop (en dan flink was afwasmiddel erin). Na 1 gieter schud ik het vlas om, en gooi er nog een gieter overheen. Dat is dus 20 liter in totaal, en dan is het nog niet helemaal besprenkeld. Zou dus 20 flessen azijn zijn. Knipoog

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:42

meissielief schreef:
heb je het al eens geprobeerd met meer hooi geven?
als hij toch vlas blijft eten zou ik stro nemen, want je wilt niet het risico nemen dat je paard ziek word

vind ik ook Haha!

anja136

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:21

misschien heeft het paard vitamine tekort oid. Mijn paard staat ook op vlas, maar eet er niet van. Ik geef hem wel elke dag een plakje stro zodat hij wat te doen heeft. Anders kun je nog proberen om azijn te sprenkelen over het vlas, geeft vieze smaak en geur. Deed ik bij mijn vorige paard over het stro, anders vrat ze de hele stal leeg...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:29

er is ook vlas te koop wat naar eucalyptus ruikt en smaakt, paarden eten dat vaak niet op.
Desalniettemin erg vervelend dat hij/zij nu ineens aan het vlas-eten is geslagen.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:36

ik doe altijd een gieter met sproeikop vullen met water en
dan een beetje ecaliptus olie doorheen zodat hij het ook niet
meer op eet en werk bij mij prima voorheen at hij ook de halve
stal leeg succes ermee

visionair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:02

Waarom persé vlas?
Ik zou niet gerust slapen als ik wist dat mijn paard z'n vlas op at. Nagelbijten / Gniffelen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:56

Vandaag heb ik 1 grote baal zaagsel door de stal heen gegooid. Ze graaft gewoon net zo lang tot ze vlas tegen komt en eet het dan alsnog. Koe

Neonlight schreef:
Ik heb er ook eentje die vlas heerlijk vindt, en ik gooi er afwasmiddel overheen, helpt prima.

Die ga ik onthouden. Ja

anja136 schreef:
misschien heeft het paard vitamine tekort oid. Mijn paard staat ook op vlas, maar eet er niet van. Ik geef hem wel elke dag een plakje stro zodat hij wat te doen heeft. Anders kun je nog proberen om azijn te sprenkelen over het vlas, geeft vieze smaak en geur. Deed ik bij mijn vorige paard over het stro, anders vrat ze de hele stal leeg...

Azijn heb ik dus al geprobeerd, dat helpt niet. Verder krijgt ze best wel gevarieerd te eten dus ik denk niet aan een vitaminetekort...

imker schreef:
er is ook vlas te koop wat naar eucalyptus ruikt en smaakt, paarden eten dat vaak niet op.

Dat ga ik ook onthouden. Ja
Heb je er misschien nog meer informatie over? Website of zo?

visionair schreef:
Waarom persé vlas?
Ik zou niet gerust slapen als ik wist dat mijn paard z'n vlas op at. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb haar in een andere stal op stro gezet zolang ik nog geen oplossing heb. Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:59

(heb niet alles gelezen)

probeer je paard ongeveer onbeperkt hooi te voeren. Ik spreek uit ervaring dat vlas eten erg slecht is voor je paard (mijne kreeg er koliek van en is geopereerd.. nu 4 maanden later mag ik er weer op)

waarom kan je paard niet op stro blijven staan? Als ze dat eten is ook niet heel geod, maar minder erg dan vlas.

visionair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:00

Waarom wil je hem niet op zaagsel of stro?