Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mijn paard heeft vorig weekend 5 dagen met koliek gestaan, doordat hij veelvuldig van het vlas "genoten" heeft. Hij staat er al meer dan 2 jaar op, maar 2 weken terug hebben we zijn bodem volledig vernieuwd door de stal leeg te halen en 3 nieuwe balen erin te gooien. Kennelijk verveelde meneer zich en heeft hij vlas staan eten. Wat een enorm hardnekkig spul is dat zeg!
Hij heeft 3 keer een neussonde nodig gehad, met in totaal 6 liter paraffine om de verstopping weg te krijgen.
)
) Mause schreef:Dat het eten van vlas ontzettend veel problemen kan opleveren kan ik nu uit ervaring bevestigen.Mijn paard heeft vorig weekend 5 dagen met koliek gestaan, doordat hij veelvuldig van het vlas "genoten" heeft. Hij staat er al meer dan 2 jaar op, maar 2 weken terug hebben we zijn bodem volledig vernieuwd door de stal leeg te halen en 3 nieuwe balen erin te gooien. Kennelijk verveelde meneer zich en heeft hij vlas staan eten. Wat een enorm hardnekkig spul is dat zeg!
Hij heeft 3 keer een neussonde nodig gehad, met in totaal 6 liter paraffine om de verstopping weg te krijgen.
We zijn nu als de dood dat het weer gebeurd, dus hebben we een paar baaltjes stro gekocht en gooien we nu elke dag 1 a 2 plakjes stro over het vlas heen (naast heel wat litertjes azijn), zodat hij daar op kan knabbelen als hij zich verveelt. Ik ben benieuwd naar andere tips, dus ik houd dit topic even in de gaten!
luxje schreef:stro is ook niet heilig hoor, zo heeft mijn paard afgelopen week met koliek gestaan door een verstopping door stro, zijn ook een aantal liter parafine voor nodig geweest om dat weer op te lossen.
Misschien is de oplossing toch een combinatie van beide.
vlas met elke dag een plakje stro om te knabbelen en voldoende hooi om zich niet te vervelen
) luxje schreef:Misschien is de oplossing toch een combinatie van beide.
vlas met elke dag een plakje stro om te knabbelen en voldoende hooi om zich niet te vervelen
Nadir schreef:Ik weet dat stro ook koliek kan veroorzaken, maar dat eet ze dus niet.
Misschien toch maar weer op stro overgaan dan.... (iemand 50 balen vlas overkopen?)
lieniminnie schreef:Als je paard zich verveelt kan je niet zo'n speel bal ophangen? plakje hooi erbij, azijn door t vlas en een liksteen? Nouja ik weet ook niet of dat t oplost... zo veel verstand heb ik er ook niet van!
lieniminnie schreef:Je hebt nu wel van die matrassen voor in de stal...? misschien moet je daar is wat informatie over zoeken, want t is niet te bedoeling dat je paard elke nacht zijn stalletje leeg eet!

meissielief schreef:heb je het al eens geprobeerd met meer hooi geven?
als hij toch vlas blijft eten zou ik stro nemen, want je wilt niet het risico nemen dat je paard ziek word
Neonlight schreef:Ik heb er ook eentje die vlas heerlijk vindt, en ik gooi er afwasmiddel overheen, helpt prima.

anja136 schreef:misschien heeft het paard vitamine tekort oid. Mijn paard staat ook op vlas, maar eet er niet van. Ik geef hem wel elke dag een plakje stro zodat hij wat te doen heeft. Anders kun je nog proberen om azijn te sprenkelen over het vlas, geeft vieze smaak en geur. Deed ik bij mijn vorige paard over het stro, anders vrat ze de hele stal leeg...
imker schreef:er is ook vlas te koop wat naar eucalyptus ruikt en smaakt, paarden eten dat vaak niet op.

visionair schreef:Waarom persé vlas?
Ik zou niet gerust slapen als ik wist dat mijn paard z'n vlas op at.