kosten van shet als gezelschapsdier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

playboysches

kosten van shet als gezelschapsdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:15

sorry als het verkeerd staat, zat te twijfelen tussen hier en paardenpraat.

Ik sta met mijn e pony een ruin op een pension stal, ook huur ik hier een prive landje, die dan voor jouw alleen is.

nou zat ik er aan te denken om een shetlander erbij te nemen, dit lijkt me erg gezellig voor mijn andere pony.

mijn pony staat in een grote uitloopstal dus in de winter als het echt koud is kan de shetlander bij mijn andere pony in de stal. in de zomer kan de shetlander gewoon op het landje staan dag en nacht.

mijn pony is erg sociaal met andere paarden, alleen weet ik niet of hij wel is met een shetlander heeft gestaan, maar ik denk niet dat dit een probleem zou zijn.

nou vroeg ik mij af wat een shetlander nou nog allemaal kost.

-stal en wei heb ik al

natuurlijk moet een shetlander ook naar de hoefsmid en wormenkuren enzo. en uiteraard heb ik geld appart voor DA.

en wat voor shetlander zou ik dan kopen?
- ruin, merrie, hengst?
- veulen of al wat ouder?

de shetlander is puur voor gezelschap en wordt dus niet bereden of iets dergelijks.

zou graag jullie mening hebben en zou graag willen weten of er hier ook mensen zijn die een shetlander hebben als gezelschapsdier en hun ervaring willen vertellen.

groetjes Iris

Anoniem

Re: kosten van shet als gezelschapsdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:18

ik zou een ruintje nemen (als jou ruin niet dominant is) en dan of een veulen of jaarling

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:22

als ik jou was zou ik een wat ouder dier nemen dat die gewoon lekker van zijn oude dag kan genieten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:24

xx_roos schreef:
als ik jou was zou ik een wat ouder dier nemen dat die gewoon lekker van zijn oude dag kan genieten Knipoog

maar nadeeel van een oudere is is dat ze vaker kwaaltjes hebbben en krijgen dus meer DA kosten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:28

een leuke gezonde pony,
aanbod is er genoeg.
qua voer zal je wat sneller door je hooi heenzijn,
en handje brok voor de shet als je jou pony brok voert anders is het zo sneu.
als de hoefsmid toch al komt voor je pony dan kan hij de shet meenemen, heb je geen voorrijd kosten,
veel spullen heb je niet nodig voor de pony, gewoon de basis.
misschien moet je wel de omheining aanpassen, dus lager draad.

overige kosten, ja dat kan hetzelfde zijn met een pony, of hond of wat dan ook, als er een DA bij moet komen heb je kosten, dus het neemt altijd een extra risico met zich mee, een tweede pony.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:43

bedankt voor de reacties, zo snel al!
ik zit al een tijdje rond te kijken op marktplaats, staan genoeg leuke shetlanders op.

ik wil idd wel een gezonde en niet te oud, want dan zit je idd met ouderdomd kwaaltjes enzo.

ik sta op hele grote pensionstal met 350 paarden, hoefsmid en DA zitten op terrein dus hoef nooit voorrijkosten te betalen Lachen

en ja de basis dingen zoals halster, dekentje zou ik dan moeten kopen, maar dat is ook niet echt veel. of zijn er nog meer dingen die ik nodig heb voor een shet?

en ik ben mij bewust van de dierenarts kosten, als hij een keer ziek wordt betaal je gewoon veel aan de DA. het maakt niet uit of je met een paard naar de DA gaat of met een shet. is even duur volgends mij.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:41

Heel leuk dat je voor je pony een gezelschapspaardje wil kopen. Maar een Shet heeft echt geen deken nodig en kan 's winters (en zomers) het hele jaar door dus op het land. Op stal zetten is dus absoluut niet nodig en naar mijn mening zelfs een beetje zielig.

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:46

IK vind dat het een heel leuk idee is om een gezelschappony erbij te nemen alleen misschien is het een beetje geldverspilling
wandt jou E-pony is niet alleen als er 350 paarden bij staan

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:55

ja maar mijn pony staat wel alleen op het weilandje, dus leek het me wel leuk om een shet erbij te nemen.

en natuurlijk kan een shet het hele jaar door buiten staan dag en nacht, maar mocht het heel erg slecht weer zijn of heel hard vriezen dan kan hij in elk geval bij mijn andere pony in de uitloopstal, kan hij dus nog buiten staan (in de uitloop)

en voor als het echt slecht weer is met veel regen enzo, wil ik toch een regendekentje voor de shet kopen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:59

playboysches schreef:
voor als het echt slecht weer is met veel regen enzo, wil ik toch een regendekentje voor de shet kopen.

absoluut overbodig, geloof me nou maar, wij hebben zeker 30 shets het hele jaar door op het land (ja dus ook in keiharde regen Haha!) Ze zijn ervoor gemaakt.

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:29

als ik jou was zou ik gewoon een gezonde goedkope shetlander kopen;) zat aangeboden.. bij een handelaar in de buurt? of iemand die wel mensen kent die pony's kwijtwillen? ze hebben een beetje hooi nodig, wat gras en dat is het:) heb er zelf ook 1 als gezeldschapsdier.. heb zelf een ruin van 8 en een kleine merrie (shetlander dus) van 3.. gaat makkelijk samen;) kunne het goed met elkaar vinden
x

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:36

Kies een shet met papier!
Hoe goed de afstamming op papier is doet er niet toe, maar zo heb je meer zekerheid dat je met een shet thuiskomt die goed in orde is. De ouders hebben de nodige keuringen gehad en dat is al heel wat meer dan een papierloos ding.

Goedkoop is vaak duurkoop.

Ik zou voor een pony gaan die ongeveer dezelfde leeftijd heeft als jouw pony, zo komen ze nooit ieder in een aparte levensfase terecht.

Verder ga ik met Kler mee, doe het diertje een plezier en laat het alsjeblieft gewoon buiten staan.

Als je er 1 hebt kun je de proef op de som nemen door het in de stal met uitloop te zetten. Wedden dat hij/zij nauwelijks in de stal komt?

Wij hebben ook al ruim 45 jaar ervaring met shetjes en je doet ze geen plezier met een regendekentje oid.

Het enige wat wij voor onze "gezellige grasmaaiers" hebben is een halster met touw en het e.e.a. aan medische spulletjes (betadine etc.)

Dat is de basis voor een shet. Verder kun je ervoor kiezen om nog een set borstels aan te schaffen zodat je die borstels gescheiden kunt houden.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:59

fjordnina schreef:
Verder ga ik met Kler mee, doe het diertje een plezier en laat het alsjeblieft gewoon buiten staan.

Als je er 1 hebt kun je de proef op de som nemen door het in de stal met uitloop te zetten. Wedden dat hij/zij nauwelijks in de stal komt?

Uiteraard is het voor een shet prettiger om 24/7 buiten te staan, maar als hij is aangeschaft als gezelschapsdier staat hij wel helemaal alleen lekker buiten als zijn vriendje op stal staat...

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:09

mijn 3 shetlanders staan ook altijd buiten zonder schuilstal, wel veel bomen om onder te schuilen.
Een regen deken is niet nodig, de vacht is waterdicht en bestemd tegen elke weersomstandigheid.
De regen drijft er gewoon langs de wintervacht en komt niet op de huid zelf. Ze hebben ook nog eens een vetlaagje erop tenzij je elke dag gaat poetsen. Nagelbijten / Gniffelen

Als spullen zou ik een goed passend halster+touw aanschaffen.
een poetskistje met borsels en een hoevenkrabber.
Meer heb je niet nodig. Knipoog

Wel zou ik een grotere shet kopen, van ong. 1 meter. Je weet nooit of je het later leuk vind om er kinderen op te laten rijden. Je eigen kinderen, nichtjes of neefjes enz. Haha!
Tenzij je een kleinere shetlander juist heel leuk vind.. Tong uitsteken

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:58

Een shet heeft inderdaad genoeg aan hooi, gras, en dagelijks eventueel vitaminen. Geen dekentjes op, zijn ze te stoer voor, maar borstel ze dan ook niet te intens, zodat de natuurlijke vachtbescherming intakt blijft. Ruintjes zijn wat makkelijker ivm met de hormonen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:35

Ik heb ook een shet voor gezelschap. Ik heb gewoon een advertentie gezet op markrplaats en toen reageerde de vorige baasjes van Macy.

Wormenkuur doen ze samen. Anouar weegt maar 400 kilo, ik koop dat een wormenspuit voor 700 kilo.
Ze lopen met z'n tweeen dag en nacht buiten, ook 's winters.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:46

bedenk wel dat een shet erg klein is en dat je je omheining shet-proof moet maken, ze zijn meesters in ontsnappen en door de vaak grote bos manen kunnen ze als limbo-dansers onder schrikdraad door!

Als je zelf een ruin hebt, zou ik er een ruin bij nemen, geen merrie.

Ik heb een Weshje van ong, 1.20 als gezelgschapsdier voor mijn paard. De andere 2 paarden die erbij staan, zijn vaak met vakantie of dagjes weg en mijn paard kan niet alleen zijn.

Mijn Ukkie staat gratis op de wei die ik van een boer huur, hij eet hooi mee met de rest en dat handje Pavo Liga dat hij krijgt merk ik ook niet. Van de winter staan ze bij vrienden en die zullen ook niet de volle pensionprijs voor hem vragen.

Verder zijn dekentjes voor die kleintjes helaas even duur als grote dekens, maar een gezonde shet zal vast geen deken nodig hebben, ook niet als ie in de winter 24/7 buiten staat.
Mijn paard en pony staan ook altijd 24/7 buiten met als beschutting wat bomen en hebben ook nooit een deken om (ik heb ze wel voor situaties die onvoorzien zijn, maar heb ze nog nooit gebruikt)

Verder maak ik wienig kosten: bekappen doe ik hem zelf (NB) inenten doe ik alleen tetanus eens in de 2 jaar. Ik heb alleen een zadeltje en hoofdstelletje gekocht omdat er een kindje op rijdt
Laatst bijgewerkt door Morrie op 30-06-07 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:49

Onze shet landers hebben we voor de lol ..!! Knipoog
ze zijn beide vanaf veulen af aan nooit bekapt .. hoeven zien er schitterend uit .. en als ik vind dat ze te lang worden laat ik ze een paar rondjes op het beton hobbelen en zien ze er weer schitterend uit !!! Haha! dus niet alle shets hoeven bekapt ..
die van ons krijgen alleen hooi in de winter ..
worden 1 keer in het jaar ge- ent
en 4 keer in het jaar een wormenkuur ..
die van ons lopen dus denk ik zo rond de 150 euro samen !!! per jaar op
dus valt erg mee .... Vork

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:56

Citaat:
Goedkoop is vaak duurkoop

Dit vind ik bij shetlanders een beetje onzin !! Knipoog

de eerste shet van ons nu 7 jaar .
die kregen we van veulen af aan gratis van de boer naast het bedrijf van me vriend.
die stond dus samen met de schapen en geiten van mijn vriend ..
toen ik met mijn vriend kreeg (dit was een paar jaar later )ontsnapte dirk vaak en ging dan bij andere pony 's staan bij andere boerderijen . heel sneu was dat Verdrietig
dus we besloten een vriendje voor hem te halen ...
dit werd rambo nu 3 jaar ..
heb hem op marktplaats voor 75 euro gekocht ...
Rambo kwam uit het duingebied en was dus wild.. Knipoog

elk jaar wordt daar een nieuwe dekhengst geplaatst en worden de veulen hengstjes verkocht zodat er geen insest komt ...!!!
heb er nu na 2.5 jaar een super lief en oersterk shet landertje aan overgehouden ..!!
dus echt geheel wild ..!!!! worden via catels gevangen etc etc .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:01

Ik heb een 2 shetlanders, idd je moet wel je omheining aanpassen want het zijn echte uitbrekers.
verder hoefsmid en wormenkuren. ik heb geen dekens of dergelijke voor ze, shetlanders hebben van nature al een goede dikke vacht, en het is al voldoende om ze als het heel koud is op stal te zetten.
Bij mij krijgen ze in de zomer gras en hooi, en een minerale steen, en geen brokken. Dat krijgen ze alleen in de winter bij gevoerd als hun basis voer hooi is. Anders worden ze nml zo rond als een tonnetje en dat wil ik ook weer niet.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:43

Een vriendin van mij staat bij jou op stal en zij heeft een shet die nu nog een beetje zoekende is naar een weidemaatje. Misschien kan je haar eens vragen, dan heeft jouw pony een maatje en heb jij toch niet alle kosten en zorgen er aan.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:24

Mendi schreef:
Een vriendin van mij staat bij jou op stal en zij heeft een shet die nu nog een beetje zoekende is naar een weidemaatje. Misschien kan je haar eens vragen, dan heeft jouw pony een maatje en heb jij toch niet alle kosten en zorgen er aan.

Zoals Mendi zie ik ben dus een beetje zoekende voor een landje voor Tommy. Ik sta ook op wennekers.

Wellicht kunnen we een keertje kijken of ze samen kunnen staan?
Dan hoef jij geen shet aan te schaffen en dan heeft tommy ook een landje waar hij op kan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:26

ik zou een merrie doen. er zíjn ruinen (de mijne is er zo één), die nog erg hengsterig zijn, en dus liever geen andere ruinen om zich heen hebben. een ruin met een merrie gaat éigenlijk altijd goed, uitzonderingen daargelaten.
voor de kosten moet je gewoon van een normaal paard uitgaan. wormenkuur zal je iets minder van nodig hebben, maar DA en smid kosten zijn hetzelfde.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:09

@ Doom: Onzin is het geenzins. Jij mag dan gewoon mazzel hebben gehad dat je 2 (op het oog) gezonde shetjes hebt. Het had evengoed anders kunnen zijn.
Een shet met papier weet je gewoon iets meer van en dat geeft ook iets meer zekerheid.
Het is niet voor niets dat shetjes met papier wat duurder zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:16

het goedkoop/duurkoop verhaal gaat bij shets juist meer en meer op, er wordt steeds meer papierloos gefokt, waarbij niet naar (erfelijke) gebreken gekeken wordt.
Mijn voorkeur zou dan ook gaan naar 1 met papieren, boven de 3, die door de stamboekopname is geweest, dan weet je zeker dat je een goede hebt (die overigens natuulijk nog steeds wat kan krijgen)