Paardenmest, waar laat je het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anora

Paardenmest, waar laat je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 00:21

Zoals de titel luid.

Ik heb gehoord dat je een vergunning nodig hebt om mest thuis te bewaren (ivm ondergrond etc).
Nu krijg ik over een maand mijn eigen paardje, en zij staat aan huis. Maar waar moet
ik dan haar mest deponeren aangezien ik niet zo'n vergunning heb?

Perla

Re: Paardenmest, waar laat je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:40

wij hebben geloof ik geen vergunning...
we kunnen op onze mesthoop een jaar mest van 2 paarden houden (ook zomers wordt het uit de wei gehaald) dan is hij ook goed vol en laten we het ophalen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:41

Bij mijn vz-paarden gooien we het op een aanhanger.
Van een vergunning heb ik nooit gehoord

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:45

Wij sparen het ook op ( 2 paarden) en in het najaar gaat de helft op de helft van onze wei, de rest gaat in het voorjaar op de andere helft van onze wei en wordt dan uit elkaar getrokken en als bemester gebruikt. Heb eigenlijk geen idee of je een vergunning nodig hebt voor het verzamelen van mest, even bij de gemeente navragen, alhoewel misschien maken we dan wel weer slapende honden wakker..... Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:48

volgens mij mag je het wel bewaren als het je eigen paarden zijn (tot een bepaald maximum aantal paarden) Vergunning is volgens mij vooral voor bedrijfsmatige paardenhouders. Wij hebben een stukje land met een bomenkwekerij waar we het gelukkig op kwijt kunnen. Er zijn hier ook zat mensen in de buurt die de paardenmest voor hun tuin willen hebben

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:14

Volgens mij moet je bij ons in de gemeente wel een ondoordringbare betonnen ondergrond hebben, maar die heb ik ook niet.
Ik heb golfplaten om het boeltje bij elkaar te houden.
Op mijn mesthoop kan ca. 8 m3, ik doe er ongeveer anderhalf tot 2 jaar over om tot 8 kuub te komen.
Overigens staan mijn paarden op vlas en in de zomer op kale rubbermatten (omdat ze dan toch in/uit kunnen lopen) en heb ik weinig tot geen mest.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:36

ik denk idd dat als je meerdere paarden hebt er een vergunning om de hoek komt kijken, maar mocht het bij jou ook al moeten dan is dit misschien een makkelijk oplossing:
VB. ik heb bij een handelstal gekopen en daar kwam zo nu en dan de gemeente ook kijken of de mest wel goed opgebergd werd. (stonden wel 10 paarden) achteraf dus niet, de container waar het in ging was lek, en niet afgedekt. ik denk dat als je een aanhanger hebt en die goed vloeistof dicht maakt, bv soort vloeibaar dicht zeil erin legt, mest erin, en daar een zeil over heen trekt het goed is.
bij ons werd de container gelast, en wij moesten er later ook een zeil over heen trekken, dat vond de gemeente goed.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:01

Volgens mij moet je vanaf 7 paarden een vergunning hebben (maar heel zeker weten doe ik dat niet)

Bij mij is mijn mesthoop trouwens uitgereden op het land van de buurman, waar hij nu mais op heeft staan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:43

Volgens mij hoef je geen vergunning ervoor te hebben, tot een max. aantal paarden, en dan wel.
Misschien even googlelen?

Diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:16

Anders gooi je het gewoon op een grote aanhanger en breng je het bij een boer, zo blijft het ook netjes rondom je stal en heb je ook veel minder last van vliegen.
Een mestbult komen snel veel vliegen opaf.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:44

Wij gooiden het mest altijd in een greppel langs de rand van het land van een boer. Één keer in de zoveel tijd werd het land omgeploegd en dan was de boer blij én waren wij ook blij. Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:03

vanaf 7 paarden moet je vergunningen enzo hebben, wij hebben er 4 staan en gooien de mest in een aanhanger en legen die bij een pensionboer in de buurt als ie vol is (tegen betaling uiteraard)

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:22

bij mijn verzorgpaard brengen ze het altijd bij een boer maar ja niet elke boer wil dat denk ik!

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:39

karabel schreef:
bij mijn verzorgpaard brengen ze het altijd bij een boer maar ja niet elke boer wil dat denk ik!

en mag dat. De boeren mogen ook maar een bepaald aantal stilstof en fosfaat "hebben" en/of aanvoeren.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:46

Ik heb een grote container waar ik de mest in opspaar. Een loonwerker komt die 2 keer per jaar legen. Hij verspreid de mest dan over het land of hij voert het af.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:41

als het goed is hoef je geen vergunning te hebben !
en je kunt gewoon een container neer zetten en daar alss in te doen en dan kan jew naar iemand beeln en die komt et dan allemaal weg halen( maar je moet wel bellen als het past helemaal vol zit Tong uitsteken)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:36

Een biologische boer is blij met je mest, die hebben andere regels voor wat ze mogen uitrijden over het land. Vergunningen zijn aan gemeente onderhevig voor het aanleggen van opslag en gaan meestal om het aantal te houden te paarden. Ook een boer in de buurt zal als je niet veel paarden hebt er geen probleem mee hebben als je wekelijks een aanhangertje komt brengen, althans hier in de buurt zeggen ze het niet te merken, of wel merken maar het valt niet te becontroleren door de overheid aangezien het geen eigen vee is Knipoog

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:16

Elke gemeente heeft zijn eigen regels betreft mest opslag.Hier zijn ze heel streng in de mest opslag.Vergunning is niet nodig als je onder de 7 paarden blijft.Hier moet het in een lucht dichte container,zoveel meter van de huizen af en op tijd geledigd worden.Een boete kost je ruim €2000,- hier,hebben wij al 2x gehad dus.Eigenlijk is die wet heel krom,de mest mag je wel op het weiland laten liggen,maar het mag niet netjes op een hoop liggen.Op het weiland trekt het toch ook de grond in?Maar ik zou als ik jou was het effe navragen bij jou gemeente,om niet voor verrassingen te komen staan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:35

Heb je echt 2000 euro aan boete betaald? Zijn ze gek!
Ik bewaar de mest in vuilniszakken, dat zal dan ook wel niet legaal zijn? Misschien moet ik maar zo'n container neerzetten.
Gebruiken jullie normale containers, die aan de bovenkant open zijn? Dan lijkt het me namelijk lastig om de mest er in en eruit te krijgen.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:00

Ik lees hier even mee.. ben ook op zoek naar een eigen stal met wei enzo, dus kom hier ook mee in aanraking.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:15

Ik heb ook verzorgpaardjes en die staan ook aan huis. Wij hebben zo'n mestcontainer. Heel erg handig hoor! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:24

Je moet de gemeente bellen. Hinderwet vergunnig is verplicht bij 5 of 7 paarden, ook dat is verschillend per gemeente. Mestopslag is iets anders. Elke gemeente heeft daar richtlijnen voor en als ze komen controleren, kan je meteen al een flinke boete krijgen. Ga er maar van uit dat je een vloeistofdichte vloer moet hebben, kan ook een lege containerbak zijn. Ga ook even kijken hoe het met de buren zit, zodat ze jouw niet dwars kunnen zitten met stankoverlast e.d.

Er zijn nl ook richtlijnen over hoeveel meter je stal en mest opslag van de buren af dient te staan, voor particulieren is het nl anders dan voor mensen die een agrarische vergunning hebben.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:29

Maar hoe kom je aan een boer die je poep wilt hebben ??:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:35

Gewoon vragen. Maneges of pensions benaderen en tegen betaling mag je daar vaak ook brengen. Zij rijden het weer uit over het land.

Ga je je paard op vlas zetten, dan zijn er tal van volkstuinhouders, mensen met grote tuinen en tuinders die het graag zouden willen hebben, mest van minimaal 5 maanden oud is heel mooie mest van vlas, is meer compost. Zet je een bordje aan de straat, gratis af te halen, of bij de supermarkt een briefje.

Wij hebben 2 jaar achter elkaar steeds onze container leeg gekregen door een man die met zijn bakfietsje de container leeg kwam scheppen Haha! voor zijn volkstuintje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:39

Inderdaad een advertentie op marktplaats oid zetten Knipoog