Wilde Konijnen.. wat hier aan te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Wilde Konijnen.. wat hier aan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:05

Bij ons in het land hebben wij wilde konijnen lopen totaal geen probleem zou je zeggen maar ze gaan hollen graven onder de hoefslagen en nu is er bij ons al een meisje op stal met haar paard hierdoor gevallen en over de kop geslagen.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik hier aan kan doen voordat er ongelukken gebeuren.

Ik hoop graag op advies...!

Qimm

Re: Wilde Konijnen.. wat hier aan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:06

jager Bloos

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:09

afschieten ja, lijkt me de beste oplossing, er zijn al erg veel konijnen en ze worden anders alleen maar ziek als het er teveel worden.
en anders langs de bak zo'n 2 meter gaas ingraven (diep dus) maar dat is heel veel werk en een dure grap

edit, spelfoutje
Laatst bijgewerkt door lejo op 21-06-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:09

Er zijn vele oplossingen, al zijn ze niet allemaal zo "vriendelijk", het hangt er maar net van af wat je er voor over hebt:
jager, ingraven zoals lejo zegt en vergif zijn zo de eerste dingen die in me opkomen ...
succes

OP

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:33

Ik kijk even mee. Bij ons zijn het half tamme konijnen. Het zit zo bij meisje een ontsnapt een mestkonijn bij meisje twee een dwergkonijn die stichten samen een gezinnetje. En inmiddels na een maand of wat zijn ze volgens mij al overoverovergrootouders.

Ik heb er best wat voor over maar in een woonwijk mag helaas geen jager komen. We mogen ze wel vangen maar ja hoe. Ze zijn niet heel erg snel maar te snel voor mij en de hond ziet ze niet staan.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:38

een val met voedsel erin, kun je ze mee vangen.
Zo'n lange waar ze in lopen en dan valt het klepje achter hen dicht. en anders gif, maar dat is in een woonwijk ook erg riskant

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:23

Ik zou voor de diervriendelijke oplossing kiezen, vangen en in een natuurgebied uitzetten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:53

Vangen en uitzetten Ja Dat zou ik ook proberen.

Geen gif gebruiken, de konijnen worden sloom en een voorbij lopende hond pakt een konijn en wordt er ook doodziek van. Daarnaast is vergiftigen ook nog eens de meest pijnlijke en langzame dood..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:58

Bij een vorige kleine stal waar ik stond was dit ook het geval. De konijnen hadden de bak als broedplaats uitgevonden. Gevolg was ook diepe holen, met gangenstelsel en jonge konijnen onderin.
Wij hebben toen verschillende instanties gebeld voor hulp, en vooral informatie over afschieten. Het antwoord was steeds konijnen zijn beschermd, ze mogen niet afgeschoten worden. Enige oplossing voor ons probleem was om de bak te verhuizen Koe
Wij hebben toen de holen uitgegraven, en de jonge konijnen verdronken (vreselijk maar je moest toch wat). Toen dat niet ging werken hebben wij het geprobeerd met een val, dat ging ook niet werken. Dus als laatste een jager, en dat werkte goed. Bij zonsondergang kwam hij en schoot de konijnen.

Je kan overigens ook de bak/land diep laten slepen, dat wil ook nog wel eens helpen.

Veel succes in ieder geval!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:23

Vraag bij de gemeente welke jagers in jou gebied mogen jagen, vraag vervolgens bij die jager(s) of ze met een fret kunnen komen. Vinden die mensen meestal leuk werk en jij komt mooi van je konijnen af.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:34

TJolieke schreef:
Vraag bij de gemeente welke jagers in jou gebied mogen jagen, vraag vervolgens bij die jager(s) of ze met een fret kunnen komen. Vinden die mensen meestal leuk werk en jij komt mooi van je konijnen af.

Wat doen ze met die fret dan? Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:42

net of je zomaar konijnen mag afschieten....
Dat mag alleen een jager met vergunning (en waarschijnlijk nog in het jachtseizoen ook)
Snap dat het een vervelend probleem is, maar van een paar reacties gaan mijn nekharen overeind staan (en nee, ik ben niet tegen jagen, wel tegen stropen)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:49

Moschino schreef:
TJolieke schreef:

Wat doen ze met die fret dan? Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Die gaat het hol in en jaagt de konijnen eruit zodat ze afgeschoten kunnen worden denk ik? Of hij eet ze lekker zelf op, kan wel effe duren ja. Haha!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:56

tsja moeilijk probleem. ik zou het eerst wel op een diervriendelijke manier proberen. maar mocht dat gewoon echt niet lukken, dan vrees ik dat je toch hardere maatregels moet nemen. ik neem aan dat je niet wilt dat je paard een been breekt als hij in zo'n konijnen hol stapt. helaas is jagen inderdaad niet de fijnste manier om van die dieren af te komen..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:11

Citaat:
Ik zou voor de diervriendelijke oplossing kiezen, vangen en in een natuurgebied uitzetten

Ik stel het nu even heel cru hoor maar:
jagen is niet de meest fijne manier voor ons, maar uiteindelijk wel voor het konijn.
Als we ze allemaal levend gaan vangen en gaan uitzetten, komen er teveel konijnen en krijgen we weer konijnen ziektes.
In dat geval wil zelfs dat konijn (als ie dat zou kunnen willen) dat ie afgeschoten wordt, want het zijn hele ellendige ziektes die ze dan krijgen.
Liever wat konijnen afschieten, dan dat ze op een gegeven moment allemaal liggen te creperen in het bos.
(ik ben niet voor gif of klemmen oid)

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:13

Mijn kat even lenen Knipoog .Ze komt om de haverklap met konijnen aan thuis!
1 nadeel ze eet maar voor de helft op Clown Tong uitsteken

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:27

Ooow ja dat is heel fijn,, om sóchtens wakker te worden en dan fijn een halve konijn op de deurmat hebben liggen;)

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:31

Oke ik ben zelf ook niet echt van afschieten, maar me paard zijn benen laten breken vindt ik denk erger dan een paar konijnen dood laten schieten, ik zal eens contact opnemen met een jager, maar volgens mij zijn het niet een paar konijnen ze lopen ook in het land te rennen en te ravotten en dan dan zijn het meestal wel een konijn of 10.

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:41

Hahah mjaa,, ff n xtje met de luchtbuks rond lopen Vork Kan je moeder mooi konijnesoep maken Sigaar ,, maar het is wel link al die gaten in de grond,,, als t n x verkeerd gaat kan je paard zn been breken..

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:44

Ik denk ook dat afschieten de beste oplossing is.
Het is inderdaad een link probleem dus ik zou maar voor een snelle oplossing kiezen en niet voor een alte diervriendelijke.. in een natuurgebied uitzetten vindt ik vrij onnozel, dan hebben ze daar last van veel konijnen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:07

t Schijnt dat als je wekkers ingraaft of op het land legt dat dat helpt tegen mollen en konijnen, die schijnen dat getik niet te kunnen verdragen!! (in blikjes, voor versterkt effect)
Of het waar is... geen idee, maar wel het proberen waard, hahah! Haha!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:09

Weet je wat alleen het probleem is we zitten tegen het bos aan en daar zijn natuurlijk nog meer konijnen..

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:49

Ja inderdaad; wekkers ingraven, diervriendelijke vallen zetten zodat je ze kan uitzetten en iets wat ook heel goed helpt.. Zo'n fles ingraven, en zo neerzetten dat de wind erin blaast. Dat is zo'n naar geluid voor die beestjes dat ze wel wegblijven.

Ik weet alleen niet hoe paarden erop reageren... Tong uitsteken

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:10

zat te denken, je kunt ook de bodem van je bak aanpassen. dat is een langetermijn oplossing alleen is je weide dan niet safe.
Dus een vaste bodem onder je zand.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:55

Niet uitzetten. Die beesten blijven maar aanfokken.

Je zult moeten wachten tot het jachtseizoen weer geopend is in november. Eerder mag je er niks aan schieten.

Fretteren werkt ook erg goed. de fretten gaan een hol in en jagen de beesten eruit waarna de jager ze kan vangen en/of schieten.

Wij hebben er ook ontzettend veel last van. Ze blijven maar aanfokken. Ik denk dat we hier inmiddels het 4e of 5e nest van dit jaar al hebben.